Nicoleta Deliu a inceput sa lucreze in agentie ca Junior PR Executive la GMP PR, devenind ulterior PR Executive si lucrand pentru clienti din domenii foarte diferite: de la auto la constructii, de la extractii miniere la distribuitori de apa. A organizat evenimente mari, cum ar fi o lansare de mall sau un off-road de trei zile, dar a facut si monitorizare zilnica pentru clienti pe toate mediile.
De 7 ani a facut trecerea spre client si lucreaza la BCR, avand functia de Sef departament comunicare corporativa si afaceri comunitare. Avand perspectiva completa a relatiei agentie – client, ne da mai jos cateva sfaturi de colaborare eficienta intre cele doua parti.
In general, tendinta clientilor este sa trateze agentiile cu superioritate – “of! Nu inteleg!” fara sa isi puna un pic problema ca poate explicatiile mai clare trebuie sa vina de la ei. Ce imi place sa cred ca fac (sau cel putin ca incerc din greu :) ) este sa fiu cat mai explicita in cerinta si sa implic agentia in proiect dintr-o faza incipienta – in asa fel incat sa fie “proiectul nostru” si implicarea sa fie pe masura din ambele parti.
Prima zi de lucru in agentie
Prima mea zi a fost, de fapt, o seara si pot spune ca am inceput munca in PR cu un premiu. Fetele de la GMP PR au fost in anul acela castigatoarele titlului de Agentia Anului si m-au invitat si pe mine la gala (desi eu mai aveam 3 zile pana cand trebuia sa incep oficial munca in agentie). In euforia momentului, m-au luat cu ele pe scena. Tin minte ca in public erau colegi din GMP Advertising - chiar si Felix Tataru care se intrebau cine sunt si cum am aparut in mijlocul echipei direct in momentul premierii.
Prima zi de lucru „la client”
Prima zi in BCR nu a fost la fel stralucitoare ca premierea din agentie – mai ales ca a implicat rezolvarea multor situatii administrative si diferentele mi s-au parut foarte mari atunci. Mi-era un pic greu sa inteleg necesitatea tuturor lucrurilor pe care trebuia sa le fac ca sa primita in sistem. Am invatat, pe parcursul anilor, cat de utile sunt zilele de prezentare si introducere in acest mecanism atat de complex cum este o banca.
Perioada de acomodare „la client”
Cred ca a fost destul de scurta. Mi se parea extrem de interesant si de palpitant totul – eram curioasa sa inteleg cum functioneaza lucrurile si pe partea cealalta – sa inteleg ratiunea unui “nu e bine” venit de la un client la o idee care pare extraordinara. Am avut norocul sa lucrez cu un om extrem de pasionat de ceea ce face, dar si dornic sa imparta din ceea ce stia – domnul Co, asa cum il stie toata lumea. Eram langa el mereu si eram ca un burete gata sa absoarba tot. Si am avut noroc ca mi-a dat mana libera sa exersez ce invatam, ca am putut sa fac greseli (care m-au costat un mare titlu de prima pagina in Ziarul Financiar a doua zi) din care am invatat si m-a ajutat sa evoluez pe repede inainte.
La fel de importanta a fost si etapa de dupa acomodare, pentru ca, asa cum stiti, tinerii se plictisesc destul de repede de un job si sunt in cautare permanenta de ceva nou, care sa-i ajute sa se dezvolte profesional si financiar foarte repede. Si eu am fost la fel. Aveam 25 de ani cand m-am mutat la client, si nu eram, in niciun caz, dispusa sa ma multumesc cu un job caldut. Dupa 3 ani de lucrat in banca, am avut un nou sef care m-a ajutat sa ma definesc din punct de vedere profesional si care a avut incredere sa ma creasca si in mod formal :) si acesta a fost momentul definitoriu in cariera mea “la client”.
Si totusi, cum ai decis sa faci trecerea la client?
Imi placea foarte mult ce faceam in agentie – era o diversitate foarte mare de clienti si de campanii, dar, recunosc ca ideea de a lucra intr-o banca mare m-a intrigat foarte tare. Eu aveam experienta lucrului in banca – dar nu in comunicare - si am ramas cu aceasta curiozitate. Jobul de la BCR incununa, in acel moment, intreaga mea experienta profesionala de pana atunci.
Asemanari intre cele 2 job-uri: cea din agentie si cea de la client
Meseria de comunicator este aceeasi – trebuie sa intelegi cine este, ce face, unde face, cum face, de ce face, cu cine face, pentru cine face etc brandul pentru care lucrezi si sa gasesti cele mai eficiente metode si canale sa spui intregii lumi asta.
Diferente semnificative intre cele 2 job-uri
In principal, cred ca este vorba despre profunzimea cu care intelegi brandul. Un comunicator de companie trebuie sa stie TOTUL despre ea. Trebuie sa inteleaga bine business-ul, dar si oamenii care lucreaza la el, trebuie sa fie capabil sa vada punctele forte si punctele slabe si trebuie sa aiba capacitatea sa prioritizeze subiectele despre care vorbeste compania, tonul pe care o face.
Lucrand intr-o compania mare, cu multe directii si departamente, cu multe produse si servicii adresate unor publicuri extreme de diverse, chiar glumeam cu colegii ca noi suntem un fel de agentie interna de PR cu multi clienti. Diferenta este ca toti acesti “mini clienti” trebuie sa comunice la fel in extern si sa creeze o imagine unitara de brand – chiar daca vorbim de business-ul de carduri, de cel de internet banking sau de creditele pentru companii – care sunt diferite ca pozitionare, ca adresa si ca public.
Ce ai schimbat sau ai schimba in relatia actuala cu agentia?
Cred ca, in general, tendinta clientilor este sa trateze agentiile cu superioritate – “of! Nu inteleg!” fara sa isi puna un pic problema ca poate explicatiile mai clare trebuie sa vina de la ei. Ce imi place sa cred ca fac (sau cel putin ca incerc din greu :) ) este sa fiu cat mai explicita in cerinta si sa implic agentia in proiect dintr-o faza incipienta – in asa fel incat sa fie “proiectul nostru” si implicarea sa fie pe masura din ambele parti.
Feedback-ul catre agentie – un subiect delicat, de obicei. Cum il abordezi?
In general, eu sunt destul de directa si feedback-urile mele sunt la fel. Prefer sa le spun direct imi place/nu-mi place (cu argumente, normal) si sa le dau poate mai multe detalii despre cum si de ce cred ca ar trebui sa fie lucrurile (si incerc sa ma gandesc de ce mi-au facut propunerea respectiva si de multe ori ajung la concluzia ca nu le-am spus chiar tot :) ). Cred ca este mai eficient si lucrurile pot sa inainteze. Pana la urma, scopul comun este sa avem o campanie reusita – nu orgolii ranite.
Ai refuzat pana acum agentiei o idee de campanie? Pe ce motiv?
Da, am refuzat. Motivele tin de obicei de buget sau de un context intern pe care nu-l pot explica mereu. Pur si simplu uneori prioritatile bancii sunt altele.
Scurt autoportret. Ce fel de client crezi ca esti? Cum te-ai descrie?
In general, cred ca sunt un client destul de direct si de vocal – spun raspicat ca am nevoie de ajutor. Cred ca nu sunt un client foarte ordonat – nu am rabdare sa scriu briefuri foarte amanuntite. De obicei dau mailuri semi-lungi in care explic cam ce avem nevoie si, inevitabil, vine telefonul (sau intalnirea pentru proiectele mai mari) de lamurire. In acelasi timp, in momentul in care aleg sa lucrez cu o agentie, am incredere foarte mare in ea si plec de la premisa ca imi poate oferi ceva ce eu nu am pentru situatia respectiva si atunci ascult cu mult interes propunerile. Ii tratez ca pe niste consultanti, nu ca pe niste furnizori. Problema e ca uneori agentiile se pozitioneaza ca furnizor si nu au taria sa-si asume rolul de consultant, si atunci, evident, relatia se raceste.
Acum ai perspectiva completa a relatiei client-agentie. Ce pont-uri le-ai da oamenilor din agentie, din noua postura?
Peste tot sunt oameni si fiecare om vrea sa se simta cel mai important – onestitate si atentie la nevoile fiecaruia.
Invers, ce learning-uri ai impartasi cu actualii colegi de la client, avand background-ul de agentie?
Munca trebuie platita, ideile bune trebuie platite – in primul rand (asta e un beneficiu si pentru clienti – daca munca buna este rasplatita cum trebuie – valoarea finala va fi mult mai mare).
Si un sfat si pentru unii si pentru ceilalti: Amandoi stim la fel de bine! Trebuie doar sa mai vorbim si despre acelasi subiect.