La 25 ani, Cristina Frent este un young marketer al carui traseu profesional a debutat cu functia de Marketing and PR Specialist la Polaris Romania, urmat de trustul de publishing Sanoma Hearst Romania unde a fost responsabila cu activitatile de marketing ale titlurilor Cosmopolitan si Marie Claire, pentru ca mai apoi sa se alature grupului Adevarul Holding, unde a ocupat pentru inceput pozitia de Brand Manager pe revistele Stiinta &Tehnica, OK! si Tango. In prezent Cristina este Brand Manager pentru adevarulTV.net si postul de radio ClickFM, doua produse noi ale trustului. Care sunt responsabilitatile unui om de marketing pe piata media, cum poti genera vanzari intr-un context economic potrivnic presei scrise, dar si care dintre tipurile de media de care s-a ocupat este cel mai greu de manageriat, puteti citi in interviul de mai jos.
Carmen Mihu: Care au fost primele semne care te-au determinat sa te indrepti spre o cariera in marketing? Ai avut o directie clara asupra a ceea ce vrei sa faci inca de la inceput?
Cristina Frent: Am urmat cursurile SNSPA, specializarea in Comunicare si Relatii Publice. In vremea aceea visam sa lucrez intr-o agentie de PR. Inca tin minte cursul de marketing din primul an de facultate cand a trebuit sa analizez o campanie de marketing. Atunci am ales compania Benneton si am fost fascinata de puterea marketingului si a comunicarii unui brand.
Dupa aproximativ 2 ani de munca mi-am dat seama insa ca marketingul este o "stiinta mai exacta” in care poti sa-ti cuantifici financiar rezultatele. Totodata, consider ca este mai bine sa lucrezi de partea clientului si sa coordonezi bugetele de marketing, strategii si actiuni.
Carmen Mihu: Care a fost traseul profesional care te-a adus la pozitia pe care o ocupi in prezent?
Cristina Frent: Am inceput sa lucrez din timpul facultatii. Primul meu job a fost in cercetare de piata apoi in vanzari la Polaris Romania unde am trecut prin mai multe pozitii pana sa ajung Marketing and PR Specialist. Aceasta a fost o experienta definitorie pentru mine, intrucat am avut ocazia sa lucrez in toate departamentele firmei si sa invat de la cum se face o factura pana la campanii pe radio sau TV.
Dupa acesta am avut o experienta scurta in startup-ul Innovator Comunication, iar in decembrie 2008 m-am angajat la Sanoma Hearst, unde am fost responsabila de titlurile Cosmopolitan si Marie Claire. In cadrul companiei am intalnit procedurile specifice multinationalelor si in acelasi timp a trebuit sa-mi coordonez activitatea de marketing cu strategia globala a brandurilor. Pentru Marie Claire lucram cu echipa din Franta iar pentru Cosmopolitan cu cea din SUA.
Din februarie 2010 lucrez ca freelance consultant pentru Gerson Lehrman Group si in toamna aceluiasi an m-am angajat la Adevarul Holding.
Carmen Mihu: Care au fost pasii care au dus la ascensiunea ta in cadrul trustului Adevarul?
Cristina Frent: Mai degraba a fost sansa de a lucra si lansa pe piata produse noi. In Adevarul Holding am inceput ca Brand Manager pe revistele de femei: OK! si Tango, iar in momentul in care trustul impreuna cu Fundatia Dinu Patriciu au decis sa (re)lanseze revista Stiiinta &Tehnica am fost numita project manager. Astfel, am preluat si cel de-al treilea brand.
La cateva luni dupa succesul lansarii revistei Stiinta & Tehnica mi-am exprimat dorinta de a trece pe divizia radio si televiziune. Lucrasem deja de cativa ani pe print si doream ceva nou si challenging.
Datorita rezultatelor obtinute, am fost alocata pentru lansarea radio-ului, urmand ca apoi sa predau partea de reviste si sa raman brand manager pe Click FM si adevarultv.net.
Carmen Mihu: Care sunt responsabilitatile unui om de marketing in presa scrisa?
Cristina Frent: Mi-ar trebui destul de mult sa-ti descriu o zi normala de lucru a unui om de marketing in publishing. Pe scurt, responsabilitatile incep de la pregatirea machetelor, parteneriate media si campanii si pana la monitorizarea blogurilor pentru a urmari reactiile consumatorilor la produse si diverse actiuni.
Cea mai stransa legatura o avem cu redactia si departamentul de vanzari. Actiunile de marketing trebuie tot timpul coordonate in functie de continutul revistei/a editiei respective. De asemenea, trebuie sa stii tot timpul ce fac competitorii pentru ca nu te lupti cu ei doar pentru consumatorii finali ci si pentru bugetele clientilor de advertising.
Ca marketeer in presa scrisa trebuie sa ai in vedere ca nu vinzi un produs, ci vinzi bucurii si emotii.
Carmen Mihu: Care sunt parghiile de marketing prin care poti aduce consumatori intr-un context economic nu foarte favorabil presei scrise?
Cristina Frent: Consider ca fiecare cheltuiala reprezinta o investitie. Intotdeauna urmaresti sa generezi rezultate economice prin actiunile de marketing, desigur pe o perioada de timp bine determinata. Astfel, actiunile de marketing sunt intotdeauna un mijloc catre scop.
In ultimii ani inserturile sau add-on-urile sunt printre cele mai puternice instrumente de marketing cand vine vorba de cresterea vanzarilor. In presa in general, personal, cred ca este important ca aceste inserturi sa fie apropiate de continutul revistei. Asadar, decizia de cumparare este determinata tot mai mult de valoarea insertului.
Cred ca in viitor actiunile de marketing trebuie sa aiba ca scop implicarea consumatorului, sa se adreseze personalizat acestuia si sa consolideze interactiunea sa cu brandul/produsul.
Carmen Mihu: Sunt clientii de publicitate dispusi sa incheie parteneriate de marketing si vanzari in aceasta perioada?
Cristina Frent: Cred ca orice client care are o agentie de media si care lucreaza dupa o strategie nu poate ignora importanta presei scrise, chiar daca suntem intr-o perioada dificila.
In general vorbim de 5 tipuri generale de promovare ale acestor companii si produse. Exista machetele de advertising din revista, advertorialele, concursuri cu premii, inserturile, despre care va spuneam mai sus, si proiectele speciale precum evenimentele. Avantajele sunt acoperirea nationala dar si faptul ca prin noi produsul ajunge direct in mainile consumatorilor si poate fi testat. Cred ca acesta este si principalul nostru avantaj fata de celelalte canale media.
Carmen Mihu: Cum este vazut un young marketer in zilele noastre?
Cristina Frent: Majoritatea colegilor din departamentul nostru sunt tineri. Compania noastra investeste mult in talent si potentialul tinerilor profesionisti.
Sa fii un tanar marketer in zilele noastre reprezinta de foarte multe ori un avantaj, deoarece multe produse si servicii se adreseaza unui public tinta tanar, iar tu stii exact ce isi doresc acestia si cum gandesc. Acelasi lucru este valabil cand vine vorba si de noi tehnologii, gadget-uri si tendinte online.
Carmen Mihu: Cine este omul de la care ai invatat cel mai mult in aceasta perioada? Ce anume ai invatat?
Cristina Frent: Sorin Blaga este directorul de marketing si superiorul meu direct. El este persoana de la care am invatat si continui sa invat cel mai mult.
Am invatat sa nu spui "nu" niciodata si ca prin munca si thinking outside the box orice este posibil. Totul depinde de tine si nu de limita de buget.
Carmen Mihu: Care sunt responsabilitatile tale acum, atat pe radio cat si pe TV online?
Cristina Frent: Lasand la o parte fisa postului/task-urile oricarui brand manager, acesta trebuie sa ofere valoare clientilor si sa creeze valoare companiei.
Este important modul in care livrezi aceasta valoare consumatorilor, pentru ca felul in care o faci trebuie sa atinga asteptarile acestora. Cum percep oamenii produsul si ce cred despre produs este responsabilitatea mea.
Carmen Mihu: Acum ca ai reusit performanta de a trece prin toate tipurile de media promovate de Adevarul, care este mai greu de manageriat si de ce?
Cristina Frent: Fiecare produs de media este particular si necesita o colaborare cu un numar mare de alte departamente si clienti externi.
Facand abstractie de situatia economica si declinul pietei de profil, consider ca print-ul este cel mai dificil. Acesta se caracterizeaza prin unicitatea fiecarei editii, astfel incat fiecare trebuie promovata "personalizat”. Desi exista strategii si campanii de lunga durata, actiunile si continutul sunt tot timpul diferite. Toate aceste lucruri implica un volum urias de munca.
Comparat cu FMCG-ul spre exemplu, unde exista in medie 3-4 campanii pe an pentru un produs, in industria print-ului fiecare editie este promovata.
Carmn Mihu: Ce obiective profesionale vizezi in urmatorii ani?
Cristina Frent: Doresc sa ajung intr-o pozitie in care sa pot crea si mai multa valoare companiei. In urmatorii ani vreau sa ma indrept mai mult catre Business Development.
De asemenea nu exclud continuarea studiilor si a perfectionarii profesionale. Ma gandesc serios la un doctorat, MBA sau CIM.