Camelia Malahov este Tax Manager la Deloitte Romania din martie 2011, avand o experienta de 6 ani in domeniul auditului financiar pentru sectoarele retail si consumator la compania Big Four. De la Camelia am aflat care sunt oportunitatile noilor modificari ale Codului Fiscal pentru retaileri si producatori si cum putem evita pierderi financiare, pentru ca, "retailerul care va reusi sa isi optimizeze toate punctele astea cred ca va avea un avant suplimentar fata de ceilalti", spune Camelia. Specialistul Deloitte Romania ne-a trasat de asemenea cateva directii ideale de abordare a pretului, sortimentatiei si stocului in contextul unei situatii economice potrivnice, toate acestea dintr-o perspectiva perspectiva fiscala.
Carmen Mihu: Care sunt amenintarile pentru retaileri in perioada urmatoare? Cum este recomandat sa reactioneze?
Camelia Malahov: Din punct de vedere fiscal cred ca cel mai important ar fi sa reuseasca sa reduca sarcina fiscala avand cu atat mai mult cu cat celelalte costuri vor creste din cauza inflatiei sau din cauza altor factori. Este foarte important sa analizeze tranzactiile derulate din punct de vedere fiscal. Spre exemplu stocurile. Conform Codului Fiscal, posibilitatile de a deduce cheltuielile aferente stocurilor deteriorate, expirate sau furate sunt reduse. Asadar cheltuiala va fi nedeductibila la calculul impozitului pe profit (un impact de 16%) iar TVA-ul aferent nu va fi dedus in cazul in care nu se respecta anumite criteria specifice (cost suplimentar de 24%). Deci dintr-un foc putem sa vedem un cost suplimentar destul de mare. Pe de alta parte trebuie avut in vedere si cash flow-ul. Spre exemplu cazurile in care trebuie sa recuperam TVA de la autoritati. Exista momente in care, cel mai probabil nu se intampla atat de repede pe cat ne dorim, fapt ce poate sa afecteze activitatea comerciantilor destul de mult in activitate. Din acest punct de vedere exista diverse metode prin care acest flux de cash poate fi optimizat Desi poate la prima vedere nu este evident, aspectele fiscale pot afecta foarte mult activitatea retailerilor iar cei care pun accent pe aceste aspecte vor avea de castigat.
Carmen Mihu: Ce alte parghii de eficientizare a afacerii mai au la dispozitie retailerii?
Camelia Malahov: Mai conteaza foarte mult si ce alte tipuri de taxe mai platesc. Iti dau un exemplu: unii dintre ei au componenta de real estate in cadrul societatii, ceea ce inseamna ca platesc un impozit pe cladire destul de mare. Si sunt diverse modalitati printre care o reevaluare curenta - pentru ca noile modificari la Codul Fiscal aduc acum un procent de impozitare de pana la 40% din valoarea de inventare a cladirii, deci conteaza foarte mult sa o reevaluam la timp. In cazul in care nu este reevaluata la timp, adica in ultimii 5 ani de zile, acest procent poate sa ajunga la 40% de la 1,5%. Adica e un cost suficient de mare. Bine, poate fi vazuta si ca o oportunitate fiscala, in functie de cat ar reprezenta 40% din valoarea nereevaluata versus 1,5% din o valoare actualizata. Mai sunt acum alte metode aduse de ordonanta 30, care modifica codul fiscal, care vor fi aplicabile din 2012. Spre exemplu, in cazul in care sunt diverse lucrari de ridicare a nivelului caldurii. Exact ca si la apartamente: in momentul in care izolezi cladirea respectiva, primaria locala poate decide sa iti dea o scutire la impozitul pe cladiri de pana la 7 ani de zile. Sau daca se efectueaza alte lucrari ambientale poti sa ai o scutire de pana la 5 ani de zile. Se vede o oarecare orientare catre partea aceasta de optimizare din punct de vedere al cladirilor. Din pacate in momentul de fata nu avem foarte multe informatii, exista doar ordonanta care mentioneaza faptul ca poti sa primesti aceasta scutire, dar nu avem inca normele de aplicare ca sa ne putem da seama pentru cine este aplicabil, in ce conditii sau daca exista o valoare a acestor lucrati de izolare a cladirilor.
Carmen Mihu: Cum ar trebui abordate pretul, sortimentatia si stocul in urmatoarea perioada?
Camelia Malahov: Cred ca se va pune focus destul de mult asupra produselor care au o componenta de pret mai redus. Consumatorul se uita destul de mult la promotii. Eu, ca si consumator, ma uit mereu cum un numar mare de persoane stau aliniate in jurul steguletelor care delimiteaza produsul cel mai ieftin, undeva in capul raftului, spre deosebire de celelalte produse. Deci cred ca acest lucru va conta foarte mult in continuare. De asemenea mai cred ca private labels vor avea castig de cauza din punctul asta de vedere. Pentru ca private label-ul este un produs in care nu se investeste foarte mult din punct de vedere marketing si implicit pretul va fi mai redus. Cred ca va avea castig de cauza. Cu atat mai mult cu cat vad ca retailerii dau un oarecare avant acestor produse. Fie prin calitate, fie prin sortiment, uitandu-se pe piata si vazand ca le lipseste un anumit sortiment de produs.
Categoric preturile vor creste. Si nu doar datorita inflatiei, ci datorita unor factori de conjunctura: a increderii consumatorului intr-un produs sau altul. Spre exemplu dealerii de masini. Vedem pe piata ca cererea scade, se vede o oarecare crestere a pretului cu care sa se compenseze aceasta scadere a cererii. Nu cred ca este un trend de durata, observand modul in care s-a comportat cererea pe parcursul acestor ani. Am avut boom, am avut criza, iar acuma cand incepem sa ne revenim am putea sa ne punem semne de intrebare daca se va lua la loc comanda ca in 2008. Stiu ca si retailerii sunt atenti la componenta pret. Si exista aceasta presiune mare din punctul de vedere al retailerului catre producator, catre a cere discounturi foarte mari, catre a minimiza foarte mult pretul. Din ce am vazut eu, retailerul este un fel de negociator pentru consumator. El pune pe piata ce a reusit sa negocieze cu producatorul, bineinteles, obtinandu-si o marja de profit, dar care nu este chiar atat de mare. Cred ca 6% este marja de profit pentru retaileri.
Carmen Mihu: Cat despre sortimente…?
Camelia Malahov: Cred ca in principal produsele “fresh” vor fi cele mai cautate. Nu as sti sa spun o durata in timp, dar speram sa se intample si in Romania introducerea cotei reduse de TVA pentru aceste produse “fresh”. (adica pentru alimente, pentru ceea ce stim ca se afla in cosul zilnic al oricarui cumparator), fie o cota de TVA mai redusa, incurajand astfel consumul pentru produsele care in mod cert, pentru sanatatea omului, trebuie sa se afle pe masa in fiecare zi. Daca vom avea si aceasta facilitate fiscala, ma gandesc ca acest lucru se va vedea si in cererea pentru produsele respective, pentru produsele “fresh” si mai putin pentru produsele de folosinta indelungata.
Carmen Mihu: Crezi ca reducerea la nivelul sortimentatiei si a stocurilor ar putea fi o solutie in perioada urmatoare?
Camelia Malahov: Ca si gama de produse nu as fi tentata sa spun lucrul asta. De fiecare data cand un retailer vine pe piata, intra cu formatul propriu. Deci un retailer de genul METRO este definit printr-o anumita suprafata. Bine, exceptand celelalte tipuri de comert pe care le implementeaza. Dar practic vorbind, METRO este definit de o anumita suprafata de comert, un anumit numar de SKY-uri, un anumit tip de serviciu (cum face Carrefour care iti ofera si o gama larga de servicii). Imi vine greu sa cred ca se vor schimba dramatic pe viitor. Poate ca vor incerca sa acopere si partea asta de proximitate de care cam ducem lipsa in Romania, dar nu vad ca principal focus sau in principalul lor tip de comert sa reduca sortimentele sau sa schimbe dramatic modul de business. Nu cred.
Carmen Mihu: Comertul modern versus comertul traditional. Care va avea castig de cauza intr-o perioada de instabilitate economica cum este aceasta?
Camelia Malahov: Am vazut un razboi destul de mare intre comertul modern versus comertul traditional. In ultima perioada chiar si autoritatile au incercat sa incurajeze consumul local. Insa din ce am vazut si din ce am mai discutat cu retailerii, am vazut ca desi isi numesc unele produse traditionale, nu sunt chiar atat de naturale. Daca ne referim la mod de comert, iarasi nu cred. Pentru ca este o oarecare placere sa te duci, sa te invarti prin magazin. Stiu ca in 2010 balanta era 50 la 50, insa acum comertul modern are 55%. Nu sunt date verificate, sunt date rezultate din discutiile pe care le-am mai avut cu retailerii. Dar cat timp trendul a fost de crestere a comertului modern, nu cred sa se reintoarca. Din contra, cred ca isi vor mai adapta ei formatul catre cerintele consumatorilor, catre cei care se simt atrasi de acest comert traditional.
Carmen Mihu: Cum ar trebui abordate stocurile?
Camelia Malahov: Aici este foarte importanta partea de stocuri. Spuneam mai devreme ca componenta asta fiscala este destul de importanta si de ce este importanta: pentru ca daca ne uitam in Codul Fiscal, cuvantul cheie este “nedeductibil”. Asta inseamna ca daca ai o pierdere de stocuri datorata faptului ca ti-ai supradimensionat stocul si ai ramas cu el sau nu mai poti sa il vinzi, sau a expirat… indiferent de cauza, Codul Fiscal iti ofera foarte putine situatii prin intermediul caroara tu sa poti sa-ti deduci costul respectiv. O salvare ar fi sa ai asigurare, ceea ce practic este imposibil. Ce sa faci? Sa vina un asigurator sa-ti asigure riscul de a ti se strica produsele in magazin? E complicat. Si daca este realizabil, atunci costa foarte mult. Deci din punctul asta de vedere Codul Fiscal ofera foarte putine situatii de a deduce. O aolutie este contractul de asigurare sau pentru perisabilitati - dar aici sunt acoperite procente foarte mici – undeva la 0,1%, sau ceva in genul asta, din total stoc pe care ei considera ca este o pierdere acceptabila in scopul afacerii. E destul de putin. Si din punctul asta de vedere este foarte important ca retailerii si producatorii sa aiba un mult mai bun management al stocului pentru a nu atrage costuri suplimentare. Dar chiar si in momentul cand ajungi intr-o astfel de situatie, trebuie sa ai in vedere toate oportunitatile, toate prevederile legale de a deduce acele sume. Pentru ca desi sunt putine, puse cap la cap, ar putea sa afecteze sarcina fiscala a producatorului sau a retailerului respectiv. Asta daca ne referim la partea de impozit pe profit. Daca ne referim la partea de TVA, componenta de TVA din Codul Fiscal pe aceasta parte este oarecum mai relaxata in sensul ca daca poti dovedi ca produsele respective sunt deteriorate si nu mai reintra in circuitul economic atunci poti sa deduci TVA-ul pe care l-ai dedus la achizitie. Deci am cumparat materia prima sau produsul respectiv, am dedus un TVA in momentul in care il vand trebuie sa il colectez. Daca eu nu vand produsul respectiv si imi ramane pe raft, asta inseamna ca eu trebuie sa ajustez TVA-ul dedus. Si sa nu mai il deduc in momentul respectiv. Ceea ce iarasi, 24% cost pentru ei inseamna destul de mult. Din acest motiv zic ca conteaza foarte mult sa ai in vedere atat partea operationala a stocului, partea fiscala si care sunt oportunitatile ca sa deducem si optimizam sarcina fiscala. Pentru ca, in final, toate lucrurile astea se resimt la nivel de consumator.
Carmen Mihu: Ce parghii mai au retailerii ca sa aduca trafic in magazine?
Camelia Malahov: Cred ca in momentul in care ai o putere mare de negociere poti sa obtii anumite discounturi pe care sa le transmiti mai departe catre consumator. Sau, pe de alta parte, mai exista oportunitatea de a oferi mai multe servicii, pe langa pretul bun, prin care sa castigi timp si calitate. Uite, iti dau un exemplu: developare si printare de poze. Asta am vazut chiar de curand intr-un magazin Carrefour. Ok, datorita conditiilor economice nu pot in momentul de fata sa-ti ofer un pret mult mai scazut, sau la promotiile pe care puteam sa le fac inainte, dar in schimb pot sa-ti ofera altceva. Iti ofer practic o moneda de schimb. O reducere a timpului, o crestere a calitatii, poate si o crestere a sortimentelor. Eu cred ca in afara de parte de preturi se va compensa prin servicii. Dar asta ramane de vazut.