GfK Romania a analizat in cadrul proiectului de cercetare realizat pentru IQads, cea mai importanta publicatie online de marcom, modul in care consumatorii romani apreciaza comunicarea companiilor atat prin publicitatea online cat si prin social media.
Potrivit rezultatelor studiului, a reiesit faptul ca 61% dintre respondenti prefera site-urile dedicate marcilor, in timp ce 41% prefera site-urile de companie.
41% dintre utilizatorii romani de internet sunt de parere ca emailurile directe sunt o modalitate adecvata prin care o marca sa comunice cu consumatorii sai. Cu toate acestea, comunicarea prin intermediul emailului trebuie folosita cu prudenta, prea multe mesaje comerciale riscand sa fie percepute ca spam.
Consumatorii romani nu considera formatele publicitare care revin cu insistenta, cum ar fi reclamele de tip pop-up sau reclamele interstitiale (cele care se deschid pe o pagina inaintea continutului solicitat), drept modalitati de comunicare adecvate.
Interactiunea marcilor prin intermediul retelelor sociale
Retelele sociale sunt foarte cunoscute in randul utilizatorilor de Internet din mediul urban. Astfel, 87% din respondentii studiului au un cont pe cel putin o retea sociala, iar dintre acestia 89% au cont de Facebook.
Acelasi studiu a relevat faptul ca prezenta marcilor in mediile sociale sunt bine primite de consumatori, acestea fiind recomandate de 40% dintre respondenti, prin impartasirea continutului.
In acest context dominat de online si social media, comunicarea devine bidirectionala, consumatorii avand un cuvant mult mai greu de spus decat in trecut.
Conform acestor rezultate, reiese necesitatea unei schimbari la nivelul comunicarii, companiile fiind nevoite sa invete sa se deschida in fata consumatorilor, sa fie mai prietenoase, sa socializeze cu ei si sa ii asculte.
Comportamentul consumatorilor fata de brandurile prezente in social media
Studiind comportamentul utilizatorilor romani de Facebook, au rezultat cateva tendinte generale. Utilizatorilor de internet le place sa se “imprieteneasca” cu marcile care sunt prezente pe Facebook, aproape 2 treimi dintre cei care au cont in Facebook devenind fani sau dand like cel putin unei marci din reteaua sociala (63%); femeile si elevii sau studentii reprezinta categoriile cele mai predispuse la acest tip de comportament, probabil datorita dorintei de socializare si comunicare mai pronuntate.
Mai mult decat atat, 40% dintre utilizatorii de Facebook se transforma in adevarati promotori ai marcilor prezente in Facebook. Acestora li s-a intamplat cel putin o data sa “dea mai departe” materiale pe care marcile le posteaza pe paginile lor.
Este notabil faptul ca aproape 30% dintre utilizatorii retelelor sociale au publicat de buna voie reclame pe profilul lor de Facebook si 35% au participat la discutii cu alte persoane din reteaua sociala despre diferite marci (persoanele cu varste cuprinse intre 35-44 de ani sunt cele care discuta cel mai mult alaturi de alte persoane din Facebook despre diferite marci).
Facebook ofera posibilitatea marcilor de a se apropia de consumatorii lor si de a-i invita sa participe la evenimente concepute special pentru ei. In aceasta privinta, apetitul utilizatorilor romani de internet este crescut si deja un sfert dintre utilizatorii de Facebook au participat la diferite evenimente la care au fost invitati de companiile prezente in Facebook.
Tendinta de a participa la evenimente organizate de marcile prezente in Facebook este mai mare pentru tinerii din intervalul de varsta 18-24 de ani si mai mica pentru cei din intervalul 25-34 de ani, cei din urma fiind probabil mult mai implicati in socializarea offline.
Metodologie studiu GfK Online
Studiul online este aplicat pe un esantion de 500 de respondenti recrutati din panelul online www.askgfk.ro, reprezentativ pentru populatia cu varste intre 15 si 55 de ani, utilizatori de internet din mediul urban. Marja de eroare este +/- 4%. Panelul online GfK numara in prezent peste 23.000 de panelisti.