un interviu cu Maria Gavrilescu (Channel Marketing Leader, Unilever Food Solutions)
Unilever Food Solutions a desfasurat campania "A doggy bag is a goodie bag", prin care si-a propus sa contribuie la scaderea cantitatii de deseuri alimentare aruncate la gunoi de catre clientii restaurantelor. Despre acest proiect, dar si despre alte proiecte Unilever Food Solutions care li se adresau proprietarilor de restaurante si bucatarilor, a povestit Maria Gavrilescu (Channel Marketing Leader, Unilever Food Solutions).
Sonia Ardelean: Ce obiective are Unilever Food Solutions in actiunea "A doggy bag is a goodie bag"? La ce impact va asteptati?
Maria Gavrilescu: Am inceput campania in momentul in care am primit Raportul Global "Bucatarii Sustenabile: Cum putem reduce reziduurile alimentare", cu rezultatele lui globale, si am vazut cat de preocupati sunt consumatorii din cele sapte tari in care a fost aplicat studiul de ceea ce se intampla cu deseurile alimentare. Ne-am dat seama ca daca am fi comunicat doar raportul ca atare si rezultatele lui si daca am fi aplicat raportul pe Romania, nu am fi facut altceva decat sa oferim niste date cantitative, care pe termen lung nu ar fi adus nicio schimbare.
Asa ca ne-am gandit cum anume am putea noi, companie din industria de food service, sa aducem schimbarea (chiar daca pe termen lung) si am inceput prin a discuta si prin a-i provoca pe consumatori sa-si ridice niste semne de intrebare cu privire la posibilitatea acestei schimbari. Prin urmare, am inceput campania pentru a vedea ce anume cred romanii despre risipa de deseuri alimentare, daca-i intereseaza, daca o considera o problema si daca fac ceva pentru a o minimiza.
Obiectivele campaniei sunt, in primul rand, crearea de awareness cu privire la existenta acestei probleme si la dimensiunea ei (cantitatea de deseuri alimentare aruncata este, totusi, una impresionanta), iar, in al doilea rand, incercam sa-i facem pe consumatori sa vorbeasca despre obiceiurile lor la masa pentru a vedea cat de importanta este aceasta problema pentru ei si daca ar face ceva pentru a reduce cantitatea de deseuri produse de restaurante (care provine si din farfuriile lor). Pe termen lung vrem sa educam acest comportament sau sa-l cream – asa incat consumatorul sa considere normal, natural sa ceara mancarea la pachet pentru ca asa nu-si risipeste nici banii si ajuta si mediul.
In ceea ce priveste impactul la care ne asteptam, in momentul acesta consideram ca ne-am atinge obiectivele campaniei daca am vedea ca se vorbeste tot mai mult online si offline ca e normal sa-ti iei resturile la pachet cand nu poti manca tot din farfurie si daca formatorii de opinie online si offline ar prelua discutia despre aceasta problema si ar aborda-o cu cititorii lor, cu opinii pro si contra. Important e sa se constientizeze aceasta problema, sa se discute despre ea si fiecare dintre noi sa se gandeasca ca ar putea ajuta la reducerea cantitatii de deseuri alimentare cu o punga (luand resturile alimentare la pachet).
Sonia Ardelean: Cum masurati impactul actiunii "A doggy bag is a goodie bag"?
Maria Gavrilescu: Evaluarea pe care o vom face va fi una predominant calitativa. Intr-adevar, am oferit celor care au fost vineri seara in Centrul Vechi 5.000 de doggy bag-uri, dar ceea ce ne-a interesat nu a fost sa le dam cat mai repede si sa scapam sau sa ne facem norma de 5.000 de persoane carora le-am oferit doggy bag-ul, sa avem masa de oameni care au luat pungile fara sa inteleaga ce e cu ele, ci ne intereseaza ca acei oameni sa fi inteles despre ce actiune a fost vorba si care a fost scopul ei. Impactul actiunii va fi masurat calitativ, pentru ca saptamana aceasta vom avea un debrief cu cei care au distribuit doggy bag-urile pentru a afla care au fost reactiile oamenilor, vom analiza cum au abordat bloggerii care ne-au sustinut campania problema doggy bag-ului si care au fost parerile cititorilor lor despre campanie si despre aceasta problema. Vom vedea care a fost impactul campaniei si din numarul de bloguri si site-uri care au preluat discutia despre campanie, precum si din numarul celor care se implica activ in sustinerea campaniei prin comentarii.
Sonia Ardelean: Care au fost rezultatele studiului facut de Unilever Food Solutions despre mancarea ramasa in restaurante?
Maria Gavrilescu: La nivel international, conform studiului, industria alimentara genereaza in intreaga lume 3 milioane de tone de deseuri alimentare, dintre care 1 milion de tone provin din mancarea pe care consumatorii o lasa in farfurii la restaurante.
Consumatorii chestionati vor sa stie mai mult despre ceea ce se intampla cu mancarea pe care o arunca restaurantele, de care se simt responsabili: 74% dintre respondenti sustin ca e important sa afle ce se intampla cu deseurile alimentare. Ingrijorarea este mai mare in tarile emergente: 87% dintre non-occidentalii chestionati se arata preocupati de modul in care sunt gestionate resturile alimentare din localuri, in timp ce, in lumea occidentala, 80% dintre respondenti spun ca problema este importanta pentru ei.
Consumatorii preocupati de modul in care sunt gestionate resturile alimentare din restaurante se arata disponibili sa plateasca mai mult pentru o masa in oras in localuri care trateaza responsabil aceasta problema si au adoptat scheme de evacuare si reciclare a deseurilor alimentare, care nu dauneaza mediului: 70% dintre persoanele intervievate in tarile emergente ar plati mai mult pentru o masa in astfel de localuri, fata de 46% dintre persoanele intervievate in tarile occidentale.
Un procent mult mai mare de consumatori din tarile emergente - 89% - considera ca practicile sustenabile adoptate de restaurante ar trebui sa fie facute cat mai vizibile, pe cand procentul celor din tarile occidentale care cred acelasi lucru este mai mic – 66%. Ei considera ca responsabili pentru asigurarea transparentei cu privire la practicile de evacuare si reciclare a deseurilor alimentare adoptate de localuri sunt in primul rand guvernele, apoi operatorii din restaurante (chelnerii si proprietarii de restaurante), furnizorii din industria alimentara, consumatorii, apoi ONG-urile specializate.
In Romania, studiul este in desfasurare si vom avea rezultatele in a doua saptamana a lunii octombrie.
Sonia Ardelean: Alte actiuni Unilever Food Solutions li se adresau proprietarilor de restaurante si bucatarilor. Cum comunica pentru consumatorul final?
Maria Gavrilescu: Da, pana acum am discutat doar cu proprietarii de restaurante si bucatarii, insa consideram ca in momentul de fata, prin studiile pe care le intreprindem si prin valorile pe care le promovam, am devenit relevanti si in fata clientilor finali. Evident catre consumatorul final vorbim de lucruri de care acesta este interesat: trenduri cu privire la sanatate, nutritie, mediu, comportamente de consum, ocazii de consum. Un exemplu clar cu privire la modul in care am inceput conversatia cu clientul final este actiunea Doggy Bag, dar si pagina noastra de Facebook.
Sonia Ardelean: Ce provocari intampinati in comunicarea cu proprietarii de restaurante si cu bucatarii? Ce atitudini observati?
Maria Gavrilescu: Provocari intalnim la tot pasul, insa vedem doar oportunitatile. Exista mai multe tipuri de bucatari, conform observatiilor din piata, dar si cercetarilor pe care le-am intreprins.
Cea mai mare provocare in momentul de fata este sa gasim acea nota/ ton al limbajului pe care il folosim in comunicarea cu ei, pentru a le starni interesul sa poarte o conversatie cu noi si sa ne lase sa le oferim ajutorul nostru.
Este foarte greu sa comunici in acelasi mod cu propietarii de restaurante si cu bucatarii, acestia au nevoi diferite, respectiv trebuie sa le oferim solutii diferite, dar care se fie complementare. De asemenea, trebuie sa tinem cont de tipul de locatie, de tipologia clientilor pe care aceasta locatie ii are: un restaurant independent are alte obiective si constrangeri decat un restaurant care face parte dintr-un lant hotelier sau decat o locatie de tip cantina.
Atitudinile sunt diferite, de la om la om, de la situatie la situatie, de la regiune la regiune. Noi ne dorim sa le oferim inspiratie zi de zi. Acesta este o promisiune care cere foarte multa dedicare si pasiune.
Sonia Ardelean: Ce observatii au stat la baza proiectului "Evenimente inspirate" si ce rezultate se observa pana acum?
Maria Gavrilescu: Ideea pentru proiectul "Evenimente inspirate" ne-a venit in momentul in care am inceput implementarea campaniei "Inspira un aer original" si am mers in piata pentru a observa cum decurge implementarea acestei campanii. Astfel, am observat ca erau locatii care se confruntau cu scaderea numarului de clienti din timpul saptamanii si care ne-au explicat ca evenimentele sunt cele care ii ajuta sa isi mentina in continuare business-ul profitabil. Cele mai importante aspecte in timpul pregatirii unui eveniment sunt timpul si respectarea standardului de calitate in pregatirea preparatelor. Aici intervenim noi cu solutia prin preparatele pe care le distribuim si care ofera o calitate constanta si timp de preparare scurt, astfel incat bucatarul poate sa isi dedice timpul creativitatii in decorarea si combinarea intr-un mod cat mai atractiv a ingredientelor.
Implementarea a inceput in urma cu 2 saptamani. In ceea ce priveste etapele de implementare a unui astfel de proiect trebuie luat in calcul faptul ca in prima faza au loc sesiuni de degustare si preparare, urmate de discutii legate de timpul de preparare, ca in cele din urma sa se incheie vanzarea. Pana in momentul de fata, retetele propuse de noi au fost implementate intr-un numar restrans de hoteluri. In ceea ce priveste locatiile care organizeaza evenimente, vom ajunge acolo cu preparatele propuse incepand cu Anul Nou, cand acestia isi schimba meniul.
Sonia Ardelean: Ce obiective a avut campania "Inspira un aer original" si care sunt rezultatele?
Maria Gavrilescu: Campania "Inspira un aer original", a fost o campanie in care ne-am dorit sa activam atat bucatarii, cat si patronii locatiilor in care acestia activeaza. Campania a avut ca obiectiv inscrierea unui numar de 300 de locatii, la nivel national, care sa implementeze 5 retete din brosura campaniei si sa isi inscrie pe site-ul www.inspirtatiezidezi.ro retete proprii. Campania tocmai s-a inchis si in curand vom afla si castigatorului marelui premiu - un culinary weekend la Cooks Academy din Dublin.
Sonia Ardelean: Ce alte proiecte urmeaza pentru Unilever Food Solutions in Romania?
Maria Gavrilescu: In luna octombrie avem lansarea noii game de sosuri Knorr care se va concretiza printr-un road show in 5 orase din tara: Ploiesti, Sibiu, Constanta, Oradea si Bucuresti.
Vor urma atat in acest an, cat si in anul urmator, mai multe proiecte destinate atat locatiilor, cat si consumatoriilor finali. Nu va pot dezvalui exact proiectele, insa pot sa va spun ca acestea au legatura su sanatatea si nutritia, sustenabilitate si profesionalismul in bucatarie.