Metodologie publicata si in BEST RESEARCH TOOLS 2010
Descriere metodologie
Necesitatea fundamentarii unor decizii obiective de business determina folosirea unor instrumente de cercetare in marketing care sa ofere date cat mai aproape de comportamentul consumatorilor si deciziile lor de cumparare. Tehnicile traditionale de cercetare de piata (focus grup, chestionar, interviu) surprind ceea CE DECLARA clientii, nu neaparat si ceea ce fac ei. Practic, deciziile de management se bazeaza pe preferintele declarate ale clientilor si nu neaparat pe ceea ce-i determina sa cumpere. Apar astfel in mod frecvent o serie de erori in cercetarea traditionala, cum ar fi: efectul de proiectie, tendinta de a raspunde dezirabil, conformitatea sociala etc.
Pentru a intelege si a anticipa comportamentele si deciziile de cumparare a consumatorilor, in ultimii ani s-a dezvoltat o noua disciplina: NEUROMARKETING, care imbina date stiintifice din neurobiologie, fiziologie, psihologie etc. Ultimile cercetari in acest domeniu au aratat ca exista o stransa legatura intre modul in care proceseaza creierul stimulii si contexte diverse si comportamentele lor manifeste. S-au dezvoltat astfel instrumente de cercetare care sa masoare obiectiv ceea ce declanseaza comportamentele, practic adevarata motivatie care duce la decizia de cumparare. ConsumerBrain este un astfel de instrument de neuromarketing care investigheaza functionarea mecanismelor creierului pentru a identifica mecanismele ce declanseaza deciziile de cumparare ale consumatorului si a anticipa comportamentele viitoare.
In spatele comportamentelor de cumparare ale consumatorilor se afla nevoi de baza: recompensa, placere, emotii, motivatii etc. Prin metode stiintifice validate (fMRI, MEG, PET, GSR) s-a pus in evidenta ca aceste nevoi de baza sunt determinate in creier de cativa neurotransmitatori: dopamina, serotonina, noradrenalina. Functionarea acestor neurotransmitatori si implicit a comportamentelor pe care le determina poate fi identificata prin folosirea instrumentului ConsumerBrain. Instrumentul contine o serie de exercitii ce constau in stimuli vizuali (non-verbali) care capteaza online raspunsurile consumatorilor la nivelul unor parametri variati (timp de reactie, numar de erori etc.).
Datele brute colectate sunt interpretate folosind rezultatele cercetarilor stiintifice derulate de institutii prestigioase (Harvard, Stanford, Cornell, Sackler Institute, London Business School, California Institute of Technology etc.) si ne arata ce anume ii motiveaza pe oameni sa aiba anumite preferinte si sa ia decizii de cumparare in consecinta.
Avantajele ConsumerBrain: permite customizarea in functie de obiectivele de cercetare (brief-ul clientului); furnizeaza date cu o obiectivitate ridicata in fundamentarea deciziilor de management; elimina erorile traditionale de cercetare; administrare facila, on-line: 45 minute pentru testare.
Cand / pentru ce este recomandata metodologia
Identificand ceea ce-i determina pe consumatori sa ia decizia de cumparare, ConsumerBrain ofera date semnificative pentru diverse proiecte: segmentarea clientilor, studii de pret, design de produs, verificarea eficientei reclamei si cresterea randamentului acesteia, cresterea loialitatii fata de brand. Datele de cercetare pe care ConsumerBrain le poate genera: cum reactioneaza clientii la discount, daca sunt interesati de nou (produse inovative vs. familiare), cum evalueaza pretul produsului vs. caracteristicile produsului, daca sunt atrasi de designul produsului, cum percep valoarea produsului, daca vor cauta produse care sa fie sigure sau dimpotriva care sa le dea senzatii, cat de mult este influentata decizia consumatorilor de conformismul social, daca iau decizii impulsive de cumparare datorita frustrarii, daca sunt orientati spre risc sau nu, atunci cand sunt pusi sa aleaga un produs total necunoscut sau sa investeasca in ceva nou.
Durata
Testarea cu instrumentul ConsumerBrain dureaza 45 minute/persoana. Pot fi evaluate simultan mai multe persoane (intre 30 si 50). Interpretarea rezultatelor, raportarea si recomandarile catre client implica un timp de 3-4 zile.
Detalii despre inscrierile pentru BEST RESEARCH TOOLS 2011 aici.