un interviu cu Lucian Sonea (Marketing Manager, Forza Rossa)
Fascinatia cumparatorilor pentru un brand poate depasi orice criza. O demonstreaza din plin una dintre cele mai cunoscute marci ale planetei, Ferrari, intr-una dintre cele mai lovite de criza tari ale planetei, Romania. Daca, in 2010, vanzarile au ramas la un nivel similar celui din 2009, anul acesta, reprezentantii companiei estimeaza crestere. In 2009, primul an al crizei, vanzarile aproape ca s-au dublat fata de 2008. Acum, compania tureaza motoarele si aduce in Romania primul model de competitii, 458 Challenge, din care s-au comandat deja trei bucati, la pretul unui apartament de lux: 210.000 de euro. In plus, reprezentantul exclusiv pentru Romania, Forza Rossa, are planuri mari pentru 2011: deschide o cafenea pentru impatimitii Formulei 1 si lanseaza alte doua noi modele. Si asta ca sa vorbim doar despre planurile din Romania.
Pentru ca Forza Rossa, controlata de fostul ministru al sanatatii, Ion Bazac, nu se multumeste doar cu atat, compania va inaugura, in prima parte a anului, un magazin Ferrari in Monaco. In plus, Forza Rossa vinde Ferrari-uri si in Bulgaria si Republica Moldova si va fi reprezentant exclusiv Lotus pentru Romania, Serbia, Muntenegru si Republica Moldova.
Strategia de marketing a companiei se concentreaza pe mai multe directii. "Ne adresam, in primul rand, clientilor posesori de Ferrari. Vrem sa fim alaturi de ei si dupa ce cumpara o masina de la noi. Prin aducerea unui automobil de curse, vrem sa satisfacem clientii care iubesc competitiile sportive si care vor sa se perfectioneze in arta pilotajului", a declarat pentru SMARK.ro, Lucian Sonea (Marketing Manager, Forza Rossa).
Prezenta, la evenimentul oficial de lansare a 458 Challenge, a pilotului profesionist de raliuri Claudiu David ar putea fi un alt indiciu despre evolutia ulterioara a strategiei companiei, in ceea ce priveste asocierea cu motorsportul si pe plaiul competitional autohton. "Claudiu David este un pilot profesionist si a fost invitatul nostru la acest eveniment. Cu el, societatea noastra partajeaza valori comune de performanta si succes", a explicat Sonea.
Oficialul Forza Rossa vorbeste si despre planul formarii unei echipe de competitii, care s-ar inscrie in strategia companiei de a pune accentul, in construirea imaginii, pe sportivitate si competitivitate. "Enzo Ferrari intai a construit masini de competitii, apoi de strada. Cele din urma le-a facut pentru a finanta echipa de Formula 1", a subliniat acesta.
Luxul s-a vaccinat impotriva crizei
Vanzarile nu au fost aproape deloc afectate de recesiune. Dovada? Dupa un 2008 in care s-au vandut 15 modele, in 2009, cand criza incepea sa muste puternic, acestea au crescut la 25 de modele. Anul trecut, cand concedierile, taierile de salarii si falimentele s-au tinut lant, numarul de unitati vandute a ramas acelasi, iar in 2011, an care incepe cu o usoare revigorare economica, au fost comandate deja 27 de automobile. Iar daca ne gandim ca pana in decembrie, luna cadourilor, mai e ceva, sfarsitul anului ar putea fi unul si mai bun pentru Forza Rossa.
"Un colectionar de orice fel nu se va opri din imbogatirea colectiei personale doar daca uneori, la orizont, apar nori. La noi, cererea a fost mereu mai mare decat oferta. Pentru ca o masina Ferrari este, inainte de orice, o investitie sigura", considera Sonea. Din cele 27 de comenzi, 40% sunt reprezentate de modelul 458 Italia.
O alta categorie de clienti care va fi targetata mai intens in acest an sunt companiile care vor sa se asocieze cu brandul Ferrari. Atentie insa, nu este pentru oricine. Prioritare vor fi firmele care au deja, pe plan, international, contracte cu firma de la Maranello.
"Ne vom alege parteneri care sa reprezinta calitatile marcii Ferrari: performanta, inovatie, sportivitate si lux", subliniaza Sonea. Pe scurt, showroom-ul din Otopeni va putea fi inchiriat de catre firmele care vor sa organizeze diverse evenimente si lansari. "Dorim sa promovam valorile de performanta, inovatie, sportivitate si lux, care reprezinta Forza Rossa in prezent si sa le transmitem si clientilor institutionali, doritori sa organizeze evenimente in jurul automobilului sau curselor auto", adauga acesta.
Un espresso italian de calitate
Si ce e o companie, mai ales una auto, fara fanii ei? Tocmai de aceea, strategia de marketing ii vizeaza si pe acestia. Astfel, pe langa Ferrari Store, deschis in 2009, vor avea acum si o cafenea pe Calea Victoriei. Nu sunt vizati doar fanii acestei marci, ci si ai altora, dar cu conditia sa iubeasca sportul cu motor. In plus, vor fi organizate concursuri prin care vor putea fi castigate bilete VIP pentru cursele de Formula 1.
Nu este uitat nici mediul online. "Avem o pagina de Facebook, de care se ocupa agentia noastra de PR, Echipa de PR. Vrem sa folosim mediul online cat mai profesionist cu putinta, in conformitate cu imaginea de companie profesionista pe care o reprezentam", considera Sonea.
Potrivit acestuia, mediul online va fi folosit mai ales pentru transmiterea comunicatelor de presa, atat care vizeaza evenimentele de pe plan intern, cat si a celor internationale. In plus, va fi urmarita si interactiunea cu fanii si o cat mai mare expunere pe acest mediu.
Desi nu a vrut sa ofere detalii cu privire la bugetul de marketing pentru 2011, Sonea spune ca va fi un an special, cu mai multe evenimente si lansari decat in 2010.