un interviu cu Mihai-Irinel Popescu (Marketing Assistant, DHL)
Are 26 de ani, a absolvit ASE si este young marketer in Germania. Experienta de trei ani in piata din Romania se traduce printr-o perioada mai turbulenta cu un start-up online pentru care a facut marketing si ceva incercari de freelancing. A mai lucrat intr-o agentie interactiva si in consultanta de management. A obtinut internshipul platit in cadrul sediului central DHL din Germania prin intermediul AIESEC, fiind membru al organizatiei in Bucuresti in timpul facultatii. Nu se simte "foarte" expat acolo, pentru ca sunt multi angajati romani in DHL, in jur de zece. Si chiar managerul sau, Head of Marketing DHL Freight, a facut parte din prima generatie de interni romani DHL. In rest, in echipa sunt preponderent nemti si olandezi, cu pete de culoare din cele mai diverse tari: Costa Rica, Singapore, SUA. Mihai-Irinel nu s-a hotarat daca se va intoarce in tara sau nu, dar ramane atent la miscarile din industria de marcomm din Romania.
Alina Galeriu: Profit de ocazie ca te-ai intors in tara pentru examenele din sesiunea de la Masterul de Publicitate si Reclama din cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice (SNSPA) pentru a te intreba cum e marketingul in Germania, e diferit de ce numim noi marketing in Romania? Si mai ales cum se face marketing la DHL?
Mihai-Irinel Popescu: Nu pot spune ca este foarte diferit marketingul din Germania fata de cel din Romania, este poate insa mai structurat, fiind bine integrat in procesele de vanzari, si poate mai putin efervescent si antreprenorial decat cel din Romania. Eu lucrez pentru DHL Freight (camioanele galbene, paleti, full truck etc) si lucrurile sunt foarte bine inradacinate, asa ca ai nevoie de o abordare structurata si pe termen lung pentru a controla toate variabilele. Marketingul din DHL este in majoritate business-to-business avand doua parti: cel de suport in vanzarile consultative pentru solutiile de sector (Retail. Life sciences, Auto etc) adresate clientilor globali si companiilor nationale cu necesitati logistice complexe si partea de comunicare de marketing a solutiilor de baza catre clientii mai mici (IMM). Ambele parti sunt la fel de importante, desi numarul de clienti mici este mult mai fragmentat, necesitand o abordare mai structurata. Noi sustinem insa activitatea de marketing pe toate segmente insa in mod diferit: mai mult ATL si digital pentru IMM-uri fata de conferinte si evenimente pentru clienti globali.
Alina Galeriu: Ce atributii are un tanar marketer in echipa de marketing a DHL? Ce faci tu exact acolo? (apropo zi-mi pls si functia exacta)
Mihai-Irinel Popescu: Echipa de marketing globala DHL Freight este formata, in prezent, din trei angajati: managerul meu (Head of Marketing DHL Freight) Digital Manager Freight, ce lucreaza din Finlanda si eu. Sunt un fel de adjunct al sefului meu, el raspunzand direct pentru mine. El traseaza linia strategica si apoi ne impartim task-urile ce rezulta de aici. Eu ma ocup foarte mult de relatia cu marketing managerii de tara si ma mai ocup de anumite proiecte punctuale. La o luna dupa ce am venit, m-am implicat in prima campanie Freight pan-europeana, o relansarea a produsului de transport in regim de grupaj. M-am ocupat de crearea tool-kit-ului de marketing pentru tari, de relatia cu agentia care ne-a creat brosura si de localizarea acesteia in 23 de limbi, de crearea bannerelor. Pe langa asta, m-am implicat foarte mult in activitatile de marketing digital, in special in urmarirea si raportarea rezultatelor de email marketing si lansarea unui pilot Google Adwords in cinci tari.Toate astea se intampla pe langa campania globala de brand in care suntem implicati ca divizie de business, sponsorizari (DHL este partener Fashion Week, Formula 1, Volvo Ocean Race si Rugby World Cup 2011) si multe alte initiative sub umbrela corporate.
Alina Galeriu: Simti vreo diferenta din faptul ca esti expat? Te simti tratat preferential sau dimpotriva, te simti discriminat? Cum e vazut un roman marketer in Europa de Vest?
Mihai-Irinel Popescu: Nu prea simt ca sunt expat acolo. DHL este o organizatie internationala si sediul global reflecta asta, iar Bonn este practic un oras plin de expati, Deutsche Telekom fiind o alta mare companie ce isi are sediul acolo. Multi dintre cei de acolo nu vorbesc deloc germana, dar acest lucru nu ii afecteaza cu nimic, nici macar in viata personala de dupa serviciu. Nu as vrea sa generalizez exemplul meu ca si roman marketer in Europa de Vest, insa din povestile anterioare ale celor dinaintea mea, toti cei ce au lucrat pe marketing in DHL, indiferent daca au fost in diziviile de business sau in corporate branding, au facut o treaba grozava, majoritatea dintre ei fiind ofertati sa ramana in continuare sau luand roluri mai importante in organizatie.
Alina Galeriu: Povesteste-mi, te rog, cum ai ajuns acolo. E o sansa pe care nu o obtine oricine si nu atat de devreme in viata...
Mihai-Irinel Popescu: Am ajuns la DHL prin AIESEC, cea mai mare organizatie din lume pentru si condusa de tineri, prezenta in 107 tari. Am fost membru AIESEC Bucuresti in timpul facultatii si am ajutat la randul meu multi tineri cu potential - high potential youth este termenul - sa ajunga in diferite companii si organizatii din intrega lume. La sfarsitul perioadei de voluntariat, membrii activi pleaca si ei in aceste stagii internationale in toate colturile lumii. Am prieteni care au plecat in India, Singapore, Brazilia, Austria, Belgia, Elvetia. Multi dintre ei au plecat sa lucreze pentru companii de renume, parteneri globali AIESEC, precum IBM, Kraft, Microsoft, InBev sau DHL. Companiile apreciaza foarte mult experienta de lucru din AIESEC, echivaland-o cu cea profesionala uneori, ceea ce are sens, AIESEC fiind practic o corporatie a tinerilor. Ca si multi altii, am tinut legatura cu organizatia dupa ce mi-am terminat studentia si am aflat de multe initiative si proiecte faine, precum si de acest internship, de la unul dintre studentii pe care chiar eu i-am recrutat.
Alina Galeriu: Cam cat de des se intampla ca AISEC-ul sa faciliteze astfel de internshipuri platite pentru membrii sai? Si cati dintre acestia se hotarasc sau sunt ofertati sa ramana acolo?
Mihai-Irinel Popescu: Facilitarea acestor internshipuri este activitatea principala AIESEC, in jurul careia lucreza cei peste 50.000 de membrii. Toate celelalte sunt activitati de suport pentru realizarea acestui obiectiv. Multi dintre membrii sunt studenti in anii terminali ce sunt recrutati special pentru aceste programe. Cei care au activat foarte mult in voluntariat, chiar si cei din alte organizatii, intra in AIESEC pentru a-si incepe viata profesionala cu un astfel de internship. Aproximativ 60-80% dintre cei ce merg sa lucreze pentru un partener global decid sa ramana mai departe in companie sau sa-si continue experienta de lucru in mediul international.
Alina Galeriu: Apropo, tu vei ramane in Germania, la DHL? Sau te intorci in Romania?
Mihai-Irinel Popescu: Inca nu m-am hotarat. Contractul meu expira in august acest an, dar urmaresc constant ofertele de joburi din intranetul companiei. Fiind o organizatie cu un focus foarte mare pe vanzari, joburile in marketing sunt destul de rare. Mi-ar placea foarte mult sa fac marketing B2C, cea mai aproape de asta este divizia de curierat DHL Express. Imi place ca se pune un focus foarte mare pe procesele de marketing online si lucram cu foarte multe agentii si grupuri de media la nivel global. In plus de curand Deutsche Post DHL a cumparat Nugg.ad, cel mai important furnizor de solutii de targetare compartamentala online din Europa. Deci viitorul suna bine. Nu exclud posibilitatea de a ma intoarce in Romania, as face-o pentru a schimba domeniul de activitate, mi-ar placea sa lucrez in marketing pentru bunuri de larg consum.
Alina Galeriu: Si vei ramane marketer? Renunti la mai vechea ta pasiune pentru digital? Stiu ca intr-o vreme iti cautai un job intr-o agentie de digital.
Mihai-Irinel Popescu: Da, imi place sa fac marketing si simt ca pot sa aduc o contributie importanta "la client". Asa cum am spus inainte, digitalul se integreaza foarte bine aici, si de multe ori proiectele digitale inovative vin dintr-o colaborare foarte buna intre client si agentia de digital, fara intermediari. In plus, online-ul devine o parte tot mai imporatanta a marketingului. Aici experienta de lucru anterioara ma ajuta si pot sa aduc valoare adaugata proiectelor pe care le derulam. De altfel, am lucrat foarte mult cu echipa de digital din companie de cand am venit. Chiar am fost la un training foarte tehnic de web analytics pentru a intelege mai bine ce se poate urmari online si cum putem imbunatati raportarea.
Deutschepost DHL este o companie foarte avangardista in domeniul digital, site-ul lor fiind unul dintre cele mai bune site-uri multilanguage la nivel global dupa un studiu recent. Pe langa exemplele de care am vorbit mai devreme, compania a lasat E-Postbrief o scrisoare digitala 100%, ce rezolva problemele de criptare si securitate si se integreza cu o solutie hibrid de scrisoare clasica. Totodata lucreaza foarte mult cu e-retaileri si au propriul lor portal de e-commerce ce rezolva toate probleme de logistica asociate unei astfel de afaceri. Privind toate lucrurile de mai sus, digitalul parca se integraza mai frumos asa, fiind foarte conectat cu partea de business, avand un rol functional puternic pe langa cel creativ din comunicarea online. Inainte sa plec am cautat sa lucrez pentru o regie media online sau cu o agentie de online cu un focus pe strategie, nu doar o agentie de creatie ce de multe ori declina un concept creativ stabilit de o alta agentie pe online. Din pacate piata era intr-o perioada lenta, ofertele venind dupa ce acceptasem jobul la DHL.
Alina Galeriu: Ce experienta profesionala ai pana in acest moment si in ce masura crezi ca te va ajuta, pe viitor, in cariera, toata perioada de "cautari" a tineretii?
Mihai-Irinel Popescu: Am inceput sa lucrez in ultimul an de facultate intr-o firma de consultanta de management. A fost un inceput bun, avand sansa sa vad cum se intampla lucrurile in companiile mari. Am luat ce a fost mai bun din experienta asta, ramanand insa cu un gust amar dupa experienta cu corporatiile. Apoi am inceput sa lucrez in domenii mai creative, fiind trainer apoi lucrand in publicitate intr-o agentie interactiva dupa ce am castigat un concurs de marketing online, trecand totul de la pasiune la profesie. M-am atasat foarte repede de online, domeniul fiind foarte potrivit cu firea mea: imi place foarte mult sa invat si mai ales am o fire antreprenorial si analitica. Lucrurile in online sunt pe fast forward, trebuie sa inveti continuu sa tii pasul iar datele sunt din belsug, este o meme acum faptul ca "in online totul se poate masura". Ma bucur ca am avut traseul asta, si am lucrat pentru actori din diferite etape din marcomm, acum pot sa fiu un marketer foarte critic si realist.
Aina Galeriu: Cat de mult te-a ajutat networkingul pana acum in cariera? Stiu ca in Romania puneai mult pret pe asta. In Germania cum te descurci cu atitudinea mai rezervata si mai rece a nemtilor, ca doar sunt recunoscuti pentru asta?
Mihai-Irinel Popescu: Networkingul este esential, atat cel personal cat si cel profesional, incerc cumva sa fac diferenta intre cele doua, chiar daca de multe ori se intrepatrund. Da, in Romania, industria de publicitate online se invarte in jurul unor evenimente, networkingul fiind usor si extrem de activ, dat fiind numarul mic de jucatori. Multi au o impresie usoara de deja-vu la astfel de evenimente. In Germania, networkingul e altfel, poti sa abordezi direct pe oricine din companie, si de multe ori ajungi sa cunosti pe cineva la un business lunch. Am cunoscut multi oameni lucrand direct cu ei, de la global account directors pana la oameni de creatie din agentii din Germania sau Londra. Imi place atitudinea nemtilor si a oamenilor din companie, care este caracteriza prin respect si rezultate.
Alina Galeriu: Ce sfat ai pentru tinerii marketeri in cautarea unui job? Pe tine ce te-a ajutat cel mai mult sa ajungi pe pozitia actuala?
Mihai-Irinel Popescu: Sa faca ce stiu mai bine, sa indentifice oportunitati bune si sa le abordeze strategic si creativ. Trebuie sa se diferentieze de ceilalti, sa-si faca branding personal, si sa caute acolo unde altii nu cauta sau nu indraznesc sa caute. Desigur ca un parcurs bun in cariera este esential, dar acesta poate fi o combinatie de voluntariat, antreprenoriat sau experienta de lucru intr-un domeniu apropiat de urmatorul job, cum a fost in cazul meu. Intotdeauna exista si o doza de noroc, dar cu cat esti mai determinat, cu atat sansele cresc in gasirea jobului dorit. Parafrazandu-l pe Ogivly: never stop trying, and your career will never stop improving.