un interviu cu Ioana Gorganeanu (Marketing Manager Romania & Regiunea Balcanica, MasterCard)
Pasionata de calatorii si sporturi de iarna, Ioana Gorganeanu (Marketing Manager Romania & Regiunea Balcanica, MasterCard) ne-a povestit ce destinatii si-a propus sa viziteze in acest an si cum priveste lumea cand porneste la drum intr-o calatorie, ca marketer sau ca om obisnuit. A recunoscut ca, desi ii raman cateva reflexe de a fi atenta la comportamentul oamenilor si de a-i privi precum consumatori, reuseste sa se detaseze de job in mare masura, atunci cand pleaca in vacanta. Reflecta la asta insa, la intoarcerea acasa si se foloseste de insight-urile pe care le prinde din zbor prin tari straine. Insa, in orele de "dupa program" din timpul saptamanii sau in zilele libere din week-end, ea recunoaste ca ramane foarte conectata la comportamentul consumatorului, fiind un fel de spion in magazine, inspectand din umbra cum se fac tranzactiile cu cardul si ce probleme intampina consumatorii.
Alina Galeriu: Pentru ca suntem la rubrica Dupa 6, sa vorbim putin despre hobby-urile tale si modalitatile in care alegi sa-ti petreci timpul liber – putinul timp liber.
Ioana Gorganeanu: Da, este putin, dar suficient. Deocamdata, nu ma plang. Ca si hobby-uri pot sa-ti spun trei hobby-uri mari si late: schiatul – schiez de la varsta de sapte ani, iar de acum cinci ani am trecut pe placa. Asta inseamna ca in fiecare an cel putin doua saptamani pline merg sa ma dau cu snowboard-ul. Al doilea hobby mare este sa ma dau cu patinele cu rotile (in-line skating), pasiune la care n-am renuntat de 20 de ani. Am participat la competitii, la concursuri: sunt campioana nationala la patine cu rotile in 1996, iar in 1997 am participat la o alta competitie. In 1997, primaria organiza in Bucuresti un maraton de patine cu rotile – in-line skating sa le numim – la categoria viteza si erau echipe de cate 10 persoane, inclusiv cei din clubul din Ploiesti, unde era cel putin acum 10 ani, un grup foarte important de pasionati in-line skating. In fine, am participat si eu cu o echipa de baieti si am obtinut locul intai. Iar al treilea hobby este dormitul. Imi place sa dorm; daca am putin timp liber, ma culc; asta de multe ori ma ajuta sa-mi limpezesc ideile si sa-mi reincarc bateriile.
Alina Galeriu: Deci, sa sumarizam: sporturile de iarna si in-line skating-ul si dormitul, acestea sunt principalele tale hobyy-uri.
Ioana Gorganeanu: Sunt multe alte activitati pe care le fac, dar sa zicem ca da, in situatiile in care am timp liber, cu asta mi-l ocup.
Alina Galeriu: De pasiunea pentru sporturile de iarna imi amintesc ca mi-ai mai povestit intr-un interviu anul trecut, ceea m-a facut sa vin pregatita cu intrebarea “pe unde ai fost in iarna asta la schi?”
Ioana Gorganeanu: Da, am fost, numai ca am facut “schi pe iarba”, pentru ca acolo unde am fost, adica la Poiana Brasov, nu a fost pic de zapada. De vreo sase ani merg la schi in acelasi loc, cu aceiasi oameni, si anume la Poiana Brasov, timp de o saptamana, de fapt, un weekend prelungit. Iar anul acesta am avut ghinonul sa nu fie zapada, asa ca am stat mai mult prin restaurante, m-am plimbat extraordinar de mult si am dormit.
Alina Galeriu: Macar din cand in cand e nevoie sa ne deconectam putin, mai ales dupa un an aglomerat, nu-i asa?
Ioana Gorganeanu: Da, mi-a prins bine. Aveam de ce sa ma odihnesc. A fost un an palpitant pe plan profesional. Cand am intrat in vacanta tocmai incheiasem in decembrie o campanie in care eu cred cu tarie, campania noastra cu real,-, Auchan, Carrefour, Cora, campanie care a durat o luna, dar pentru care am muncit vreo doua. Asa ca vacanta asta a venit la fix dupa Hypermarket Contest.
Alina Galeriu: Bun, tot legat de calatorii, as vrea sa te intreb daca poti sa ne divulgi destinatia spre care vei evada vara aceasta.
Ioana Gorganeanu: Am doua obiective anul acesta. Primul este sa plec zece zile cu niste prieteni in Franta, la Portes du Soleil, o zona cu un domeniu schiabil foarte intins. Dar piesa de rezistenta este un vis pe care il am de vreo cinci ani: plec in China, la sfarsitul lunii mai, inceputul lunii iunie. Voi merge si in Beijing si in Shanghai. Vreau sa plec vreo doua saptamani. Acum caut oferte.
Alina Galeriu: Nu-i cam tarziu pentru cautat oferte acum?
Ioana Gorganeanu: Nu, pentru ca, desi nu fac un early booking cu un an inainte, n-am probleme cu pretul de avion pentru ca am multe mile. Am platit cu cardul foarte foarte mult si am un card al carui sistem este de acumulare de puncte care se transforma in mile, pe care le pot folosi cu o anumita linie aeriana. Este vorba despre serviciul Miles & More al companiei Lufthansa. Si folosind cardul la diverse cumparaturi, fie online, fie in mediul real, cand ma duc la hypermarket, cand ma duc sa-mi iau cafeaua de la Starbucks, fiecare banut pe care il cheltuiesc se transforma in mile.
Alina Galeriu: Cum adica fiecare banut? Nu e vorba numai de banii cheltuiti pentru a achita zboruri?
Ioana Gorganeanu: Da, in mod normal asa este, dar eu am un card special. Este un card co-branded emis de Unicredit Tiriac Bank si tocmai acesta este beneficiul, faptul ca la orice tranzactie acumulezi mile.
Alina Galeriu: Si cate mile ai strans?
Ioana Gorganeanu: Sincer, nu stiu sa-ti spun exact. Stiu ca la Lufthansa am cele mai multe, iar pe locul doi am la KLM. Iar pe locul al treilea la Tarom.
Alina Galeriu: Sa ne intoarcem putin la destinatia calatoriei. De ce iti doresti atat de mult sa vizitezi China?
Ioana Gorganeanu: China e un vis de multi ani, este o tara mare, o cultura interesanta, eu sunt fan manacre chinezeasca, sunt fan Dragonul Rosu si imi doresc sa inteleg mai bine cultura chineza. In schimb, acum vreun an si ceva am avut o discutie cu un director de banca, de retail sa-l numim, la o mare banca din Romania, discutie care a virat spre cele mai mari puteri ale lumii. El a sustinut India, eu am sustinut China. Si am vorbit cam vreo ora pe subiectul asta, fiecare aducand argumente pentru idee ca “India va fi cea mai mare putere in cinci ani”, respectiv “China va fi cea mai mare putere in cinci ani”. Si mi-am zis: “Eu trebuie sa ma duc acolo sa vad exact ce se intampla”. Si de atunci mi s-a pus pata, ca sa zic asa.
Alina Galeriu: Spune-mi, te rog, ce vede un marketer in toate aceste calatorii? Privesti totul prin ochii unui marketer sau prin ochii unui om obisnuit: oamenii, cultura, consumatorii?
Ioana Gorganeanu: Cred ca privesc cu ochii unui om obisnuit, cred ca inteleg asa cum imi dicteaza scopul, respectiv daca vreau sa inteleg ca un om obisnuit experienta, o inteleg ca un om obisnuit si ma bucur de fiecare calatorie facuta, iar daca vreau sa caut ceva anume si sa aplic in meseria pe care o fac, fie ea marketer, fie ea medicina veterinara, atunci sunt deschisa sa inteleg lucrurile si prin prisma meseriei. Dar fiind vorba despre o vacanta iti garantez ca voi vedea cu ochii unui om obisnuit.
Alina Galeriu: E bine ca reusesti sa te detasezi. Sunt multi marketeri care chiar la rubrica “Dupa 6” mi-au spus ca nu reusesc deloc sa-si iasa din “rol” nici macar in vacanta.
Ioana Gorganeanu: Cred ca asta e secretul de a rezista cat mai mult. Sa reusesti nu e usor, dar trebuie incercat. Sa reusesti sa te detasezi de orice meserie pe care ai avea-o. Evident ca lucrurile pe care le observ imi vor folosi ulterior in meserie si voi aplica invataminte din calatorii. E foarte adevarat. Poate dintr-un defect profesional ma voi uita spre anumite lucruri: ma uit la reclame, ma uit la modul in care se imbraca oamenii, ce muzica asculta, ce gadget-uri au pe masa, ce masini conduc si asa mai departe. E normal sa observ toate lucrurile acestea. Dar cred ca ma voi bucura in primul rand de ceea ce vad si ulterior voi decide daca voi alege sa gandesc ca un marketer in relatarea experientei vis-a-vis de China sau nu.
Alina Galeriu: Deci vei redeveni marketer la intoarcerea acasa. E mai mult vorba despre o post-rationalizare?
Ioana Gorganeanu: Cred ca da.
Alina Galeriu: Eu presupuneam ca e greu sa te detasezi, mai greu decat spui tu, asa ca urmatoarea intrebare era legata despre cat de greu / usor te detasezi de jobul de marketer in perioadele in care nu esti in vacanta: ma refer la timpul liber seara dupa serviciu, in weekend. Cat de atenta ramai la comportamentul consumatorului in aceste situatii?
Ioana Gorganeanu: Spre deosebire de multi prieteni si cunoscuti, eu ma uit la televizor. Ma uit la stiri foarte mult. In fiecare zi, seara, cand ajung de la birou si dimineata inainte sa vin la birou. Am abonametul cu cele mai multe canale TV, sunt maniaca in ceea ce priveste zapping-ul, incerc sa extrag din fiecare informatie acel lucru care ma intereseaza. In timpul serviciului sau in timpul vietii pe care o petrec acasa, sunt mai degraba conectata decat atunci cand plec in calatorii. Imi si place, e adevarat. Imi place sa ma uit la stiri, imi place sa vad emisiuni seara, imi plac dezbaterile.
Alina Galeriu: Dar, in afara casei, esti un “mic spion” in magazin? Observi cand cumparatorii fac plati cu cardul? Esti atenta la comportamentul lor in acel moment?
Ioana Gorganeanu: Cu siguranta. Foarte atenta. Pot sa-ti spun ca in magazinele din zona in care locuiesc, cunosc procentajul de palti cu cardul vesus plati cash si chiar si brandurile folosite. La magazinele gen “La Mariana” sau “La Gogu”, procentul este de 100% cash. Motivul e foarte simplu, fiind magazine de cartier, nu prea au instalate POS-uri, insa lucrul asta vad eu ca incepe sa se schimbe, incet-incet, odata ce vor fi transformate in magazine gen Carrefour Market, Mic.ro, conceptele astea noi de supermarketuri de cartier, care de fapt nu sunt supermarketuri, sunt un fel de bacanii moderne. Extinderea acestui concept va ajuta si la extinderea retelei de acceptare MasterCard. La celelalte magazine, gen supermarketuri, magazine de haine, farmacii, benzinarii, procentul este in favoarea firmei pentru care lucrez.
Alina Galeriu: Vorbesti cu vanzatoarele despre asta? Incognito?
Ioana Gorganeanu: Da, vorbesc cu ele. Cat despre incognito, depinde: da si nu. La magazinul de cartier, gen “La Gogu”, “La Mariana”, unde te duci sa-ti faci cumparaturile de apa minerala si ne cunoastem de ani buni, vanzatoarele stiu cine sunt eu, eu stiu cine sunt ele - in consecinta, intreb din perspectiva omului de marketing. Daca ma duc intr-un hipermarket, supermarket sau in alte magazine, benzinarii, atunci sunt atenta cu ce se plateste inaintea mea, sunt atenta daca exista probleme, intreb si vanzatorii daca exista ceva care nu merge in regula, e un obicei; il fac aproape fara sa vreau.
Alina Galeriu: Cat de deschisi sunt vanzatorii la dialog?
Ioana Gorganeanu: Foarte deschisi. Extraordinar de deschisi. Pot sa-ti spun ca, pentru research prefer sa il las in seama cuiva ca mine sau precum colegii mei din birou, pentru ca si ei sunt la fel de ahtiati sa afle ce se intampla in piata, decat sa angajez o companie de research. Cred ca cel mai important lucru este sa fii la point of interaction, la point of sale si sa vezi exact cum se comporta oamenii si sa observi tu, si sa-ti faci propria structura.
Alina Galeriu: Inteleg, vrei sa spui ca in felul acesta elimini riscul unui comportament artificial, influentat de “research”?
Ioana Gorganeanu: Asa este. Si este la prima mana. In general intr-un research, lucrurile se intampla agregat, ai o perspectiva asupra evolutiilor, asupra situatiei curente, actuale, dar trecuta prin mai multe filtre. Pe cand, in momentul in care esti la point of sale, ai pe de-o parte comerciantul, ai pe de alta parte consumatorul si mai ai si observatorul; e un alt tip de relatie, in care cred si pe care il aplic in viata de zi cu zi.
Alina Galeriu: Apropo de viata de zi cu zi... iti amintesti veun episod haios legat de plata cu cardul... De exemplu, imi amintesc ca mie mi s-a intamplat sa nu funztioneze POS-ul si sa nu pot plati cu cardul si sa nu am cash si a fost neplacut si am avut o reactie neplacuta...
Ioana Gorganeanu: Mi s-a intamplat sa am fonduri insuficiente, sa-mi doresc foarte tare o pereche de pantofi. Cred ca am stat vreo ora si ceva sa probez, am mai luat o pereche, iar am mai probat, m-am tot fatait pe acolo, si intr-un final, ducandu-ma sa platesc, constat ca nu-mi virasera salariul. In consecinta n-am avut cum sa platesc, am plecat de acolo dezumflata. Stii cand am realizat ca aveam card de credit? Chestia asta s-a intamplat acum foarte multi ani. De-abia imi facusem card de credit la o banca, eu fiind obisnuita sa platesc cu cardul de debit, cel de salariu, si am realizat ca am card de credit dupa ce am plecat din magazin. Pantofii nu mi i-am mai cumparat, insa. Nu m-am mai intors, pentru ca deja iesisem din complexul comercial, era prea complicat. Insa atunci a fost primul moment in care am constientizat ca exista solutii, exista un card de credit care te poate ajuta.
Cat despre intamplarile cu neplata sau refuz de plata, da, ele exista. Exista o nevoie de a educa una dintre parti sau toate partile: comerciantul, banca, consumatorul, casierul, managerul de magazin, de a-i educa spre a rezolva problemele. Din punctul meu de vedere, in meseria noastra, de marketeri, nu exista probleme care nu se pot rezolva.
Alina Galeriu: Inainte de a incheia, sa vorbim putin si despre foarte recentul parteneriat MasterCard – Dinsey. Ca tot esti pasionata de calatorii, ai fost la Disneyland?
Ioana Gorganeanu: Plec foarte curand. Intr-o luna plec sa vad ce ne ofera acest parteneriat. Nu am fost pana acum, desi mi-am dorit. Dar intr-o luna pot sa vin cu informatii proaspete despre ce mai face Mickey Mouse.
Alina Galeriu: Atunci te asteptam sa te intorci si sa ne aduci vesti de la Mickey, dar sa ne spui si cum va profita MasterCard de parteneriatul acesta .
Ioana Gorganeanu: Sigur, o sa avem si campanie. Povestim atunci.