Posibila stagnare pe piata alimentelor de baza, dupa scaderea din 2010

un interviu cu Tatiana Soldeanu (Director Marketing, Pambac)

Scaderea consumului din cauza crizei economice nu a crutat nici jucatorii din piata alimentelor de baza. Datele din august-septembrie 2010, furnizate de MEMRB, indica scaderi atat in piata de faina preambalata, cat si in cea de malai. Tatiana Soldeanu (Director Marketing, Pambac) se asteapta la o stagnare a pietei in 2011. Aceasta, in conditiile in care consumatorii migreaza de la segmentul de pret mainstream fie catre cel low, fie – intr-o mai mica masura, e drept - catre cel premium, atunci cand promotiile sunt agresive. Compania, ale carei afaceri se ridica, in 2009, la peste 170 milioane de lei, conform datelor publicate de Ministerul Finantelor Publice, si-a indreptat eforturile, in 2010, si asupra distributiei, prin reteaua proprie Patishop, dedicata produselor congelate coapte pe loc si vandute in regim „To GO”.

Alina Galeriu: La ce nivel este in prezent piata de morarit si panificatie din Romania, ca volum, comparativ cu anul trecut? Dar ca valoare?

Tatiana Soldeanu: Conform datelor MEMRB din august-septembrie 2010, piata nationala de faina preambalata a inregistrat o scadere, fata de aceeasi perioada a anului 2009, cu 6% in volum si cu 8% in valoare. Pentru aceeasi perioada calendaristica, datele statistice ne indica o scadere a pietei nationale de malai cu 10% in volum si 15% in valoare.

Alina Galeriu: Ce estimari aveti pentru evolutia pietei in 2011?

Tatiana Soldeanu: Pot sa-mi exprim doar o asteptare care vizeaza o conservare a dimensiunilor pietei nationale la nivelul valorilor din 2010.

Alina Galeriu: A scazut consumul din cauza crizei economice? Dar ierarhia produselor de morarit si panificatie, a suferit schimbari?

Tatiana Soldeanu: Desi previziunile indicau pentru categoria alimentelor de baza o crestere sau cel putin o conservare a volumelor, realitatea ne-a demonstrat ca nici aceste piete nu s-au aflat la adapost din fata scaderii consumului, adusa de criza economica.

Alina Galeriu: Observati vreo schimbare in comportamentul de consum al romanilor?

Tatiana Soldeanu: S-a inregistrat o scadere a consumului de produse mainstream. O parte din consumatorii acestei categorii au migrat catre produsele pozitionate in segmentul low, in timp ce o alta categorie, este adevarat, mai mica decat prima, au accesat consumul de produse premium, care datorita promotiilor agresive de pret au devenit mai accesibile.

Alina Galeriu: Cat de mult v-a afectat ascensiunea produselor marca proprie comercializate in lanturile de retail?

Tatiana Soldeanu: Datorita unei politici echilibrate a portofoliului de branduri, Pambac a reusit sa-si pastreze relativ constant volumul produselor vandute la nivel national. Diferentele le-am inregistrat in structura ponderii produselor vandute pe segmente de pret, deoarece, in concordanta cu evolutia pietei, a crescut ponderea brandurilor Pambac pozitionate pe segmentul low.

Alina Galeriu: In ultima vreme, am observat ca marcile de produse de panificatie deschid tot mai multe magazine proprii. Ati investit in aceasta directie? Credeti ca va continua aceasta tendinta in viitor?

Tatiana Soldeanu: Noi avem deja in Bacau o retea de magazine proprii care au un spatiu generos dedicat acestor produse. Pe langa acestea avem de asemenea reteaua Patishop dedicata produselor congelata coapte pe loc si vandute in regim „To GO”. In regim sezonier, care exclude functionarea pe perioada de iarna, avem o retea proprie de chioscuri stradale pentru vanzarea produselor de panificatie si patiserie.

Alina Galeriu: Care este cea mai mare provocare cand trebuie sa faci marketing pentru un aliment de baza, avand deci diferentiatori mai slabi in categorie?

Tatiana Soldeanu: Provocarea este sa gasesti totusi aceste diferentieri si sa reusesti sa ti le adjudeci. Noi credem ca am reusit, cel putin pana acum, sa facem acest lucru pentru faina, la nivel national si pentru paine la nivel local.

Alina Galeriu: Ce campanii de promovare ati avut in ultimul an? Cat ati investit in acestea si ce rezultate v-au adus?

Tatiana Soldeanu: In 2010 am continuat pentru Grania de cozonac, seria concursurilor cu castig instant in punga, prin campania „Grania cu bani”. Pentru produsele de panificatie, am desfasurat in Bacau, campaniile „Castiga cu Pambac paine gratis pe viata” si „ Gateste-ti porcul de Craciun”.

Aceasta ultima campanie si-a desemnat castigatorii inainte de Sarbatori. Domnul Sorin Sarghe, fericitul castigator al Marelui premiu, a impartit porcul castigat, cu prietenii sai, la masa traditionala de Craciun.

Pe langa aceste campanii, am desfasurat lunar, de-a lungul intregului an 2010, promotii de pret pe toate canalele de retail pe care produsele noastre ajung la consumatori. Rezultatele inregistrate sunt conservarea volumului de vanzari pe piete care au inregistrat o scadere a volumelor de consum.

Alina Galeriu: Ce medii de promovare ati ales? Ati mers mai mult spre media clasica sau neconventionala?

Tatiana Soldeanu: Campaniile noastre au fost promovate pe TV, Radio, presa scrisa, pe Internet dar si prin caravane portavoce la nivel local si direct la punctele de vanzare.

Alina Galeriu: Ce cota de piata aveti in prezent?

Tatiana Soldeanu: Pambac este lider national de piata paste cu brandurile Pambac, Gata si Flavora, detine locul trei pe piata nationala de faina cu brandurile Grania si Pambac, locul doi pe piata nationala de malai cu brandurile Pambac si Gata mamaliga si pozitia de lider local pe piata de panificatie, cu produsele marca Pambac si Patishop.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related