Cat conteaza experienta profesionala din studentie pentru un job in multinationala?

un interviu cu Andreea Coman (Junior Brand Manager, Nestle)

Andreea Coman (Junior Brand Manager, Nestle) visa, in copilarie, sa devina stewardesa. Apoi se imagina translator si, chiar daca aspiratiile ei s-au schimbat peste ani, ea a continuat sa-si seteze obiective ambitioase. A inceput sa lucreze in anul I de facultate pe post de assistant manager, apoi a fost PR Representative, iar de doi ani lucreaza in brand management. Andreea povesteste cum s-a ambitionat sa lucreze inca din primul an de facultate, desi i se parea foarte greu sa se trezeasca de dimineata, pentru ca avea planuri mari cu banii de salariu. Privind in urma, la sase ani de la primul job, Andreea considera ca experienta acumulata in campul muncii inca din anii de studiu a ajutat-o foarte mult in cariera. Acum lucreaza in multinationala Nestle, iar raspunsul ei despre atmosfera de la birou darama un mit: corporatiile nu sunt scortoase, ba pot fi chiar foarte prietenoase.

Alina Galeriu: Ce iti doreai sa te faci “cand o sa fii mare”? In ce masura ti-ai atins aspiratiile din copilarie, dar pe cele din adolescenta? Care au fost cele mai importante etape in formarea ta ca marketer?

Andreea Coman: Ca orice fetita, in copilarie visam sa fiu stewardesa, apoi mi-am dorit sa fiu translator, fiindca imi placeau foarte mult limbile straine. Dupa terminarea liceului, aveam deja alte optiuni si de aceea am ales sa studiez Comunicare si Relatii Publice si acum sunt convinsa ca a fost cea mai buna decizie pe care am putut s-o iau la momentul respectiv.

Referitor la etapele formarii ca marketer, cele mai importante momente au fost: alegerea facultatii de profil, primul job in domeniul relatiilor publice inca din primul an de facultate si bineinteles intrarea in Nestle.

Alina Galeriu: Ce rol au avut studiile de specialitate in evolutia ta? Cat de mult ii ajuta scoala romaneasca de marketing pe cei care doresc o cariera in domeniu?

Andreea Coman: Este un adevar universal ca studiile, indiferent de domeniul de cercetare, stau la baza formarii ca “om in campul muncii” si iti ofera o directie in ceea ce priveste cariera: inca din primul an de facultate, fie iti dai seama ca ai ales o specialitate care nu ti se potriveste si te reorientezi (am avut colegi care au renuntat dupa primii ani de studiu la o specialitate si s-au reorientat catre alte domenii), fie esti un caz fericit, specializarea ti se potriveste manusa si incerci sa inveti cat de mult posibil despre acel domeniu. Eu ma consider un caz fericit, facultatea de Comunicare si Relatii Publice mi-a deschis multe orizonturi, iar perioada in care am lucrat ca PR Representative in timpul facultatii m-a ajutat sa inteleg ce inseamna organizarea de evenimente si mi-a oferit o imagine de ansamblu asupra relatiei cu presa si cu clientii.

Atunci, mi-am dat seama ca as vrea sa fiu de cealalta parte a baricadei, sa lucrez in marketing si am aplicat pentru primul program de marketing traineeship al Nestle. Apoi, inevitabil mi-am dorit sa studiez cat mai multe despre marketing si am urmat un master in domeniu. Am trait fiecare etapa la maximum si cand ma uit in urma imi dau seama ca totul iese bine atunci cand esti sigur de ceea ce vrei si iti place ce faci.
Cred foarte mult in scoala romaneasca de marketing si comunicare si am incredere in oamenii care te ghideaza in aceasta scoala. Chiar daca domeniul este inca unul in formare in tara noastra, scoala este plina de oameni tineri, cu mult potential, care pun pasiune in ceea ce fac si sunt dispusi sa impartaseasca cu tine toate cunostintele. Iar asta este mai mult decat un bun inceput pentru cei care-si doresc o cariera in domeniu. Eu nu am intalnit profesori care sa spuna “nu stiu”, “nu am timp azi”, “nu vreau” atunci cand voiam sa aflu sau sa verific ceva. In fond, chiar daca suna cliseistic, totul depinde de tine si de cat de mult iti doresti sa cunosti un anumit domeniu.

Alina Galeriu: Cand ai inceput sa lucrezi si ce responsabilitati aveai la primul tau loc de munca? Iti mai amintesti ce ti se parea “foarte greu” pe vremea aceea? Dar astazi, care este cea mai solicitanta parte a jobului tau?

Andreea Coman: Am inceput sa lucrez in primul an de facultate, acum mai bine de 6 ani, ca assistant manager la o firma de aditivi alimentari, insa in scurt timp mi-am dat seama ca nu era tocmai ce imi doream...

La acea varsta, parea “foarte greu” sa ma trezesc de dimineata si mi-era si mai dificil sa ma gandesc ca voi face asta o viata intreaga fara o vacanta de vara de 3 luni. Dar, in acelasi timp, desi pare o dorinta rupta din anii ’90 imi doream foarte mult o geaca de blugi pe care sa mi-o cumpar din primul salariu, lucru care s-a si intamplat.

Astazi, vad lucrurile cu totul diferit. Nu consider ca jobul meu este solicitant, pentru ca imi place foarte mult ceea ce fac. Dupa parerea mea, solicitarea deriva din implicare, daca esti implicat 100% in ceea ce faci, fie ca este vorba de un leaflet, de o campanie de comunicare integrata, intotdeauna vrei sa obtii cele mai bune rezultate. Eu indeplinesc cu aceeasi pasiune fiecare dintre task-uri, asa ca nu simt presiunea sau solicitarea jobului, pur si simplu ma bucur de rezultate.

Alina Galeriu: Cum e sa lucrezi intr-o multinationala? Multi tineri se plang ca o multinationala este un mediu “scortos”, insa, in acelasi timp, cea mai mare parte dintre acestia se imagieaza lucrand intr-o corporatie.

Andreea Coman: La inceput, si eu imi imaginam ca in multinationale lucreaza oameni scortosi, dar am fost placut suprinsa sa descopar din prima zi ca nu este adevarat. Este un mediu de lucru prietenos, cu oameni foarte deschisi. Lucram in open space si astfel comunicam cu mare usurinta intre noi. In Nestle, se promoveaza foarte mult lucrul in echipa si de aceea oamenii sunt mereu gata sa te ajute atunci cand vrei sa le adresezi o intrebare sau ai o nelamurire. Din punctul meu de vedere, “mediul scortos” din corporatii este deja un mit.

Alina Galeriu: Ce te vezi facand in viitor, pe plan profesional?

Andreea Coman: Sunt convinsa ca aceasta meserie mi se potriveste foarte bine, de aceea, pe termen lung ma vad facand acelasi lucru, marketing, brand management. Pe termen scurt, poate voi incerca si altceva, adiacent marketing-ului bineinteles.

Alina Galeriu: Si intorcandu-te putin in trecut, care crezi ca a fost elementul decisiv in cariera ta ca sa ajungi unde ai ajuns si in ce masura crezi ca poate fi replicata “reteta” si de catre alti tineri dornici sa lucreze in marketing?

Andreea Coman: Cred ca m-a ajutat foarte mult faptul ca am lucrat in timpul facultatii. La angajare, esti intrebat daca ai experienta in domeniu, iar daca nu ai acumulat macar un an de experienta in perioada facultatii, dupa sustinerea examenului de licenta, oricat de pregatit esti teoretic iti este destul de dificil sa gasesti un job, poate jobul pe care l-ai visat, sa intri intr-un ritm de munca, sa comunici si sa colaborezi cu noii colegi altfel decat pentru a le cere tema la Imagologie asa cum o faceai in scoala. Din punctul meu de vedere, “reteta” este sa lucrezi, eventual part time, in paralel cu studiile, daca nu in marketing, intr-un domeniu adiacent, fie cercetare, fie comunicare, relatii publice. De asemenea, eu cred foarte mult in activitatile extrascolare, in toate activitatile si proiectele organizatiilor studentesti, mai ales in organizatiile studentesti care interactioneaza foarte mult cu multinationalele.

Alina Galeriu: Dincolo de abilitatile de comunicare, ce alte calitati consideri ca sunt importante pentru un viitor profesionist in marketing?

Andreea Coman: Profesionistul in marketing este in primul rand un bun strateg. Trebuie sa inteleaga piata, sa identifice trendurile si sa alerge mai repede decat competitia. Profesionistul in marketing trebuie sa lucreze in stransa legatura cu vanzarile, chiar daca de multe ori se poate spune ca marketing-ul este de pe Venus, iar vanzarile de pe Marte. In fond, ambele graviteaza in jurul consumatorului si au acelasi scop: “sa satisfaca profitabil nevoile consumatorilor”. Nu cred ca exista marketing fara vanzari, dar nici vanzari fara marketing.

Alina Galeriu: Cum mai este definit marketingul, asa cum se „intampla” el in prezent? In ce masura crezi ca definitia si rolul acestuia au suferit modificari si ce tendinte crezi ca-si vor face loc in lista de „to do” a profesionistilor in marketing, in viitorul ceva mai apropiat?
Andreea Coman: Marketing-ul a fost dintotdeauna cel mai greu de definit si de-a lungul anilor a acumulat sute de definitii. In ceea ce ma priveste marketing-ul are in centru consumatorii si nevoile lor si este un cumul de functii care trebuie sa genereze cerere din partea lor. Mai departe marketing-ul poate sa insemne brand management, category management, research management, consumer relationship managament... Avand in vedere ca lucrez doar de doi ani in brand management n-as putea sa definesc un trend viitor sau o cheie a succesului, cert e ca marketier-ul trebuie sa fie bunul strateg, dupa cum am mentionat si mai sus, adaptabil si cu obiective clare.

Alina Galeriu: Cum interactionezi in viata de zi cu zi cu brandurile de care te ocupi? Ce te apropie cel mai mult de acestea si cat de important este, ca marketer, sa te identifici cu valorile brandurilor pe care le reprezinti?
Andreea Coman: Cum interactionez zi de zi cu Nesquik si NESCAFE? Ma identific cu ele intru totul, am inceput ca si consumator dinainte sa lucrez pentru ele, cu Nesquik am crescut, iar cu NESCAFE ma dezvolt in continuare. Nesquik este preferatul copiilor, prin definitie un brand prietenos cu un awareness puternic. Parintii si copiii conteaza pe noi si nu e nimic mai motivant decat sa stii ca brandul pentru care lucrezi e iubit. NESCAFE este brandul tanar, dinamic, este zambet si distractie, este cafeaua de dimineata, este cafeaua cu prietenii, NESCAFE este brandul care chiar iti poate face ziua mai frumoasa. Cum sa nu te identifici cu ele? E cel mai important sa te identifici cu valorile brandurilor pentru care lucrezi altfel e foarte greu sa te trezesti dimineata sa mergi la lucru.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related