un interviu cu Nicoleta Dimcea (Brand Manager, TVmania, TVSatelit, Bravo si Bravo Girl)
Pentru cei care cred ca trebuie sa un noroc incredbil sa fii marketer la 20 si ceva de ani, Nicoleta Dimcea este un exemplu ca se poate si prin forte proprii. Are 26 de ani si a fost timp de trei ani Marketing Specialist la Whiteland, fiind responsbaila de brandurile Campina, Don Custosso si Vici. Iar de curand a fost numita Brand Manager pentru cateva publicatii de trustul Ringier: TVmania, TVSatelit, Bravo si Bravo Girl. Ne-a povestit cum a fost sa faca trecerea de la FMCG la produse media si despre cat de mult au contat in formarea ei profesionala studiile, in special cele pe care le-a facut in strainatate. Si tot ca sa-i incurajeze pe cei ce nu mai spera ca isi vor gasi un job in marcom, Nicoleta sustine ca nu e atat de greu sa obtii jobul visat, pe cat e sa iti dai seama cat mai devreme care este jobul care ti se potriveste tie.
Alina Galeriu: De curand ai fost numita Brand Manager pentru TVmania, TVSatelit, Bravo si Bravo Girl. Cum gestionezi imaginea acestor publicatii? Care e cea mai mare provocare?
Nicoleta Dimcea: Astazi consumatorii au posibilitatea sa aleaga dintr-o multitudine de publicatii, iar cel mai important element de diferentiere ramane reputatia brandului. Piata produselor media este extrem de segmentata, existand practic cate un titlu care se adreseaza fiecarui segment de consumatori, iar publicatiile pe care le gestionez au definite foarte bine pozitionarea, publicul tinta si obiectivele de marketing. Cea mai mare provocare de pana acum a fost organizarea evenimentului Premiile TVmania, chiar de curand – pe 7 decembrie, eveniment care s-a bucurat de un real succes. Insa provocarea constanta ramane descoperirea insight-urilor despre consumator.
Alina Galeriu: Experienta ta de pana acum cuprinde trei ani pe pozitia de Marketing Specialist la Whiteland, unde te ocupai de brandurile Campina, Don Custosso si Vici. Ce iti lipseste acum din munca pe care o faceai acolo?
Nicoleta Dimcea: Am avut foarte multe de invatat si experienta de trei ani intr-un domeniu atat de alert si complex si-a spus cuvantul in formarea mea ca om de marketing. Trebuie sa recunosc ca si acum ma uit cu atentie la produsele de care eram responsabila inainte, la fiecare vizita in hypermarket. Mi-a ramas ca un reflex profesional sa ma uit atent la comportamentul oamenilor la raft.
Alina Galeriu: Cum ai resimtit trecerea de la marketingul pentru produse FMCG la marketingul pentru un produs media? Cat de mult difera aceste atributii?
Nicoleta Dimcea: In esenta nu sunt diferente foarte mari. Daca esti cu adevarat pasionat de ceea ce faci si curios sa descoperi consumatorul, te poti adapta foarte usor. In plus, din cand in cand, o schimbare este binevenita. Atributiile nu difera foarte mult - toate actiunile se bazeaza pe cunoasterea cat mai exacta a comportamentului consumatorului si aplicarea tacticilor specifice. In defintiv, regulile marketingului raman aceleasi.
Alina Galeriu: De ce ai ales sa faci marketing si in ce masura ti-au fost confirmate asteptarile din vremea studentiei?
Nicoleta Dimcea: Pasiunea pentru marketing a inceput in anul doi de facultate, pe vremea cand m-am inscris voluntar in asociatia studenteasca Business Organization for Students. Atunci am realizat ca asta imi doresc sa fac, mi-am facut planul de cariera si am inceput sa citesc cat mai mult despre marketing.
Este adevarat ca totul pare mult mai usor cand privesti din exterior, in facultate, decat atunci cand te lovesti de situatii si “studii de caz” reale, dar tocmai asta e provocarea iar satisfactia vine din luarea deciziei corecte la momentul potrivit. Consider ca sunt inca la inceput si cred ca pe masura ce voi acumula cat mai multe informatii din piete diferite voi avea o viziune de ansamblu. In viitor, mi-ar placea sa fac marketing pentru o companie aeriana deoarece pasiunea pentru calatorii din ultimii 10 ani m-a determinat sa cunosc in amanunt piata. Totodata cred ca urmatorul pas in dezvoltarea mea va fi o experienta de lucru in mediul international.
Alina Galeriu: Crezi ca facultatea e suficienta pentru a forma un marketer? Sau e nevoie de studii adiacente? Tu ce alte cursuri ai urmat?
Nicoleta Dimcea: Activand intr-un domeniu atat de dinamic, vei avea tot timpul de invatat(de la consumatori mai ales ) si consider ca un marketer are nevoie de perfectionare continua. Eu am urmat un master in marketing international, dar am simtit nevoia si de alte cursuri adiacente necesare dezvoltarii mele. Am participat la conferinte, studii de caz, simulari manageriale, scoli de vara atat in tara cat si in strainatate tocmai pentru a ma testa si a dobandi cat mai multe cunostinte si abilitati.
Cel mai recent am urmat cursurile Scolii IAA, modulul I, constand in 6 luni de pregatire intensiva. Scoala IAA m-a ajutat sa-mi fixez notiunile de marketing. Desigur, nu neg ca un marketer se formeaza in timp, in urma experientelor avute in diverse companii, dar asa cum spunea un profesor din facultate - educatia este mai importanta decat experienta.
Alina Galeriu: In ce masura sunt relevante studiile in strainatate in domeniul marketingului. Crezi ca se aplica situatiei din Romania instrumentele si “retetele” invatate in facultatile din strainatate?
Nicoleta Dimcea: Nu sunt adepta colectionarii diplomelor pentru a prezenta un CV “stufos”, ci mai degraba cred ca toate cursurile in strainatate te ajuta sa te dezvolti si sa dobandesti noi abilitati. As putea spune ca am invatat din aceste experiente mai mult decat din mediul academic. A contat foarte mult ca am intalnit oameni de la care am avut enorm de invatat si care mi-au devenit modele. I-am admirat pe profesorii care au incercat o noua abordare si care au avut “altceva” de zis in domeniul marketingului. Pot spune ca pe langa “retetele” invatate, cursurile in strainate iti contureaza o noua viziune.
Alina Galeriu: Ce mai inseamna astazi marketingul? (in ce masura mai respecta marketingul definitiile clasice?) De ce mai merita sa lucrezi in marketing?
Nicoleta Dimcea: Cu siguranta ca merita sa lucrezi in marketing! O cariera in marketing iti ofera foarte multe provocari, cred ca poti face aproape orice daca esti creativ si receptiv la ce se intampla in jurul tau. Ai nevoie de pasiune, indrazneala si viziune pe termen lung. In opinia mea definitia marketingului nu s-a modificat in timp, in esenta este vorba de acelasi lucru: procesul prin care sunt identificate si satisfacute eficient nevoile consumatorilor tinta.
Alina Galeriu: Ce sfaturi ai pentru alti absolventi de ASE care nu si-au gasit locul la fel de repede si n-au inca job-ul mult visat?
Nicoleta Dimcea: Pentru mine nu conteaza functia de pe cartea de vizita. Este mult mai important sa imi placa ce fac si sa am tot timpul ceva nou de invatat astfel incat sa nu risc sa intru in rutina. Pe studenti ii sfatuiesc sa faca voluntariat in asociatiile studentesti din ASE pentru ca astfel isi pot face o idee despre ce ar putea insemna un job si sa experimenteze cat de mult pot pana devin cu adevarat pasionati de ceea ce fac si cred cu tarie ca pot schimba ceva. Nu mi se pare greu sa obtii jobul potrivit, ci mai degraba sa iti dai seama din timp care ar putea fi acela. Acel “gap year” practicat de studentii din strainatate este foarte benefic pentru a-ti da seama incotro vrei sa se indrepte cariera ta.