un interviu cu Doron Zilberstein (Vice Presedinte marketing, URBB Romania)
Isi foloseste 30 de minute, zilnic, pentru a invata noi cuvinte in limba romana. Originar din Israel, a fost, timp de zece ani, parte din managementul Unilever, unde a reusit performata de a aduce pe prima pozitie un brand local de cereale, depasind competitori precum Nestle sau Kellog’s. Una dintre pasiunile lui era sa incerce berea, in orice loc al lumii ajungea. A ajuns si in Romania, in 2008, dar nu doar pentru a incerca berea, ci pentru prelua fraiele de marketing ale URBB, una dintre cele mai mari companii de pe piata de profil. Doron Zilberstein (Vice Presedinte marketing, URBB Romania) spune ca principalul motiv pentru care a venit sa lucreze aici a fost schimbarea.
Antonia Tucheac: Cum arata o zi de lucru pentru dumneavoastra?
Doron Zilberstein: Frumusetea jobului meu este ca nu exista un tipar universal valabil al zilei de lucru. As putea descrie aici o zi ideala, insa fiind o persoana echilibrata si ancorata in realitate, prefer sa nu „visez”, ci sa descopar fiecare zi cu surprizele ei.
Insa pot spune ce nu lipseste in fiecare zi de lucru: intalnirile si discutiile cu membrii echipei, timpul alocat problemelor „logistice” (semnaturi, contracte, facturi, prezentari), timpul alocat self learning: cel putin o jumatate de ora in fiecare zi in care invat cuvinte noi in limba romana sau caut noutatile si stirile din domeniul in care activeaza compania sau domeniile conexe.
Antonia Tucheac: Ati fost, timp de zece ani, parte din managementul Unilever. Ce v-a determinat sa acceptati pozitia in cadrul URBB?
Doron Zilberstein: Imi plac schimbarile si accept intotdeauna noi provocari profesionale. De aceea, principalul motiv pentru care am venit in Romania pentru a lucra in cadrul URBB a fost schimbarea. Astfel, am migrat dintr-o industrie in alta, iar berea era ceva care ma interesa dinainte de a ajunge la URBB; una din pasiunile mele era sa incerc berea, in orice loc al lumii ajungeam. Mai mult, partea de on-trade channel folosita ca instrument strategic de construire a imaginii a adus ceva diferit fata de ce am facut in trecut.
Decizia mea, de a veni in toamna lui 2008 in Romania, a presupus familiarizarea mea cu o noua industrie, extrem de dinamica, in care obiceiurile de consum sunt intr-o permanenta schimbare. Astfel, de atunci sunt Vice Presedinte Marketing al URBB si consider ca inca ma dezvolt si descopar informatii noi despre industria in care sunt de doi ani de zile.
Antonia Tucheac: Care este cea mai mare realizare profesionala de pana acum? Dar cea mai mare realizare personala?
Doron Zilberstein: Una dintre realizarile mele profesionale este si adaptarea rapida la tot ce reprezinta Romania, la piata si la obiceiurile de consum ale romanilor. Piata berii din Romania este una dintre putinele in care exista patru dintre cei mai mari competitori internationali. Este foarte dinamica, se modifica foarte repede, iar schimbarile in obiceiurile consumatorilor romani din ultimii doi ani au fost majore. De aceea, consider ca ceea ce am realizat alaturi de echipa de aici in aceasta perioada este una dintre cele mai mari realizari ale mele pe plan profesional.
De asemenea, tot in ceea ce priveste realizarile mele pe plan profesional, in Israel am reusit ca unul din brandurile local de cereale integrale, Telma, sa devina numarul 1 pe aceasta piata, depasind brandurile internationale Kellog’s si Nestle. Acest produs a obtinut o cota de piata de 60%, in timp ce Kellogg’s avea doar 8%, iar Nestle 20%.
Pe plan personal, cei trei copiii sunt de departe cea mai mare realizare a mea si a minunatei mele sotii. Sunt un tata fericit si ador sa-mi petrec timpul liber impreuna cu ei.
Antonia Tucheac: Cum arata un weekend de-al lui Doron Zilberstein?
Doron Zilberstein: Pentru mine un weekend perfect trebuie sa fie alaturi de familie si prieteni si trebuie sa includa si hobby-ul meu: mountain biking. Consider ca este foarte important in timpul meu liber sa fac miscare. In Israel, alocam timp hobby-urilor mele fie in weekend, fie dimineata devreme. Acum, in Romania, incerc ca in cat mai multe weekenduri sa ies din Bucuresti si sa descopar noi locuri. Destinatiile mele adeseori sunt unele care nu fac parte din circuitul turistic, pur si simplu plec cu masina catre o destinatie si ma opresc in locuri care ma atrag din punct de vedere al naturii. Am descoperit extraordinar de multe zone superbe, cu natura intacta, care merita sa fie vizitate.
Antonia Tucheac: Cum reusiti sa pastrati echilibrul dintre viata profesionala si cea personala?
Doron Zilberstein: Pentru mine, familia si planul profesional au mers mereu mana-n mana. Imi dau echilibrul, stabilitatea de care am nevoie. De fapt, e cam asa…dupa o zi plina la birou, ajung acasa si imi reincarc bateriile. Din moment ce programul meu de birou se incheie tarziu in fiecare zi, dedic weekend-urile activitatilor familiei pe cat de mult posibil.
Antonia Tucheac: In ce masura partenerii de afaceri devin prieteni in timpul liber? Cat de importante sunt, in plan personal, relatiile profesionale?
Doron Zilberstein: Din punctul meu de vedere, conteaza mult ca relatiile profesionale sa preia din lejeritatea relatiilor de prietenie. Pentru ca atunci cand se intampla asta, totul merge mult mai usor, nu mai exista stringenta aceea impusa de formalitate. Si va marturisesc sincer ca prefer o comunicare deschisa cu partenerii de afaceri, care sa lase loc sa ne vedem in timpul liber pentru a discuta si alte chestiuni in afara celor de munca. Pentru mine, asta inseamna mult si cred ca este un sentiment impartasit de multi colegi din breasla.
Antonia Tucheac: Sunteti originar dintr-o tara foarte frumoasa. Cand v-ati mutat in Romania, care au fost primele impresii legate de aceasta tara? Ce nu va place in Romania? Ce va lipseste acum, fata de traiul in Israel?
Doron Zilberstein: Inca de cand m-am mutat aici, am fost impresionat de felul de a fi al oamenilor, dar si de peisajele frumoase pe care le ofera aceasta tara. Romania e o tara de o frumusete rara, fapt care o diferentiaza de restul tarilor europene. Orasele sunt un melanj dintre retro si modern. Imi place peisajul pe care il ofera muntele si marea. Din fericire, prin natura muncii mele sunt nevoit sa calatoresc foarte mult, asa incat pot spune ca am vazut aproape toata tara si ca m-am familiarizat cu unicitatea diferitelor regiuni. Ma bucur de schimbarile naturii din timpul anotimpurilor, deoarece in tara de unde vin nu sunt atat de intense si cu diferente atat de dramatice. Ceea ce imi lipseste din Israel sunt iernile calduroase si insorite.
Antonia Tucheac: Stiu ca aveti un MBA in marketing. Cum v-ati descoperit pasiunea pentru acest domeniu si cum v-o alimentati, in afara jobului?
Doron Zilberstein: Marketingul si comunicarea sunt doua domenii care au prezentat pentru mine un real interes, inca din primii ani de studiu unversitar. Principalele lucruri care imi mentin pasiunea sunt capacitatea de a crea lucruri noi, produse, comunicarea si abilitatea de a creiona perceptiile oamenilor referitoare la produsele de care ma ocup. Frumusetea marketingului vine din faptul ca este un domeniu multidisciplinar care implica intelegerea multor campuri cum ar fi comportamentul consumatorilor, publicitate, tehnologie, psihologie, design de produs, vanzare etc.
Ma consider o persoana curioasa, de aceea gasesc in permanenta un interes in a explora domeniile conexe marketingului. Este, de asemenea, motivul pentru care am mutat accentul pe rolul comercial in Unilever pentru cativa ani. Pentru a fi la curent cu noutatile, sunt expus in permanenta noilor metodologii si instrumente de marketing. Citesc carti si reviste, particip la traininguri pentru a putea dezvolta echipa si compania in jurul noilor instrumente si abordari. Pot spune ca imi alimentez aceasta pasiune fiind puternic conectat in realitate.
Antonia Tucheac: Ati avut/aveti modele in viata profesionala ori in cea personala? Au existat persoane care v-au motivat sau carora le sunteti recunoscatori pentru anumite lucruri pozitive care vi s-au intamplat?
Doron Zilberstein: Am doua modele. Unul dintre ele a fost CEO-ul companiei pentru care am lucrat anterior, de la care am invatat multe despre leadership. Am avut sansa sa lucrez indeaproape cu el strategia comapaniei, care a inclus multiple schimbari in termeni de structura, procese si dezvoltarea oamenilor. Procesele in sine si modul in care s-au comunicat si desfasurat acestea mi-au oferit o intelegere si o perspectiva mai larga legata de managementul schimbarii si de construirea angajamentului la nivelul echipelor la locul de munca. Cea de-a doua persoana care ma inspira constant in ceea ce fac este fratele meu (de asemenea CEO al unei companii), de la care am invatat importanta unei gandiri minutioase, unde analiza stiuatiilor si opiniilor au un rol semnificativ in teoria jocului – foarte relevanta in economie.
Antonia Tucheac: Sunteti adeptul gadgeturilor? La ce obiect nu ati putea renunta niciodata?
Doron Zilberstein: Nu sunt intr-atat de atasat de gadget-uri incat sa devin dependent de ele. Dar cu siguranta ca nu ma pot lipsi de telefonul mobil, cu functiile sale extrem de utile.
Antonia Tucheac: Care sunt cartile dvs. de suflet si de ce acestea?
Doron Zilberstein: De curand, am descoperit un scriitor spaniol care mi-a atras atentia - Carlos Ruiz Zafon. In acest moment citesc una din cartile sale: „The Shadow of the Wind”, iar acum doua luni am terminat „The Angel Game”, carte pe care v-o recomand. Zafon reuseste sa te tina captiv prin ritmul evenimentelor actiunii, incat nu poti lasa cartea din mana - am citit-o intr-o singura zi. Pentru cei care-si folosesc mai mult partea dreapta a creierului, cei care vizualizeaza textul, este o experienta uimitoare. Pentru mine pot spune ca a fost cel mai bun „film” vazut in ultimele luni.
Antonia Tucheac: Ce hobby-uri aveti si cum le-ati descoperit?
Doron Zilberstein: Eu sunt un mare fan al sportului. Imi place sa ma plimb cu bicicleta, iar mountain biking este pentru mine unul din cele mai frumoase si relaxante activitati. Pentru cativa ani am si nagivat. Iar cand am timp la dispozitie, imi place sa citesc.
Antonia Tucheac: Care este sfatul dvs. pentru cei in cautarea unui echilibru, atat in viata personala si profesionala, cat si intre acestea?
Doron Zilberstein: Munca ocupa mult timp din viata noastra, e o realitate cu care ne-am obisnuit de mult si pe care o acceptam. Ca atare, daca nu iubesti ceea ce faci este greu sa ai un echilibru. In plus, inseamna mult pentru noi sa stim ca facem ceva important si ca avem o recunoastere a muncii noastre. Dar nu trebuie sa uitam ca nu e unicul lucru care ne poate aduce bucuria. Starea de bine si de relaxare vine, de regula, din lucrurile marunte, dar cu semnificatie maxima, cum ar fi sa te felicite cineva pentru un nou proiect, sa iti placa ce ai facut intr-o dupa amiaza la serviciu sau sa mergi pe bicicleta in parc, sa petreci timp cu familia si prietenii. Echilibrul vine atunci cand poti sa faci ce vrei, cu pasiune si cu implicare maxima. Provocarile au si ele un rol considerabil, asigura o crestere continua a propriei persoane si ne dezvolta continuu. Descoperirea unor lucruri noi sparge intotdeauna orice monotonie si compenseaza orice dezechilibru.