un interviu cu Dragos Stanca (Managing Director, F5)
Se discuta tot mai des despre calitatea prezentarilor pe care le sustin speakerii la conferintele de online din Romania. Nimeni nu pare surprins ca participantii stau mai mult pe hol decat in sala. Pentru ca destul de multe orgolii au fost starnite cand Dragost Stanca si-a anuntat decizia de a invita doar speakeri internationali la conferinta RoNewMedia 5.0, dar si pentru ca nu a adus pe oricine, ci reprezentanti ai Facebook, Microsoft, Google, Yahoo, Orange, Digitas, l-am intrebat pe Managing Directorul F5 cum are de gand sa pozitioneze evenimentul, dar si cat il costa noua pozitionare, pe care a ales-o tocmai in toiul crizei.
Ana Militaru: Pe langa cele 4 mari companii (Facebook, Google, Microsoft, Yahoo) care vor fi reprezentate la RoNewMedia 5.0, line-up-ul este format doar din speakeri straini, dintre care cea mai notabila prezenta pentru comunitatea marcom este Digitas/Razorfish. Sunt speakerii buni din Romania prea „uzati” (au aparut de prea multe ori si nu mai vrea nimeni sa-i vada)? De ce nu ati invitat nici un roman sa vorbeasca la RoNewMedia?
Dragos Stanca: In Romania exista foarte multi oameni valorosi in online si buni speakeri. Insa decizia noastra strategica este sa pozitionam RoNewMedia ca o conferinta internationala care are loc la Bucuresti. Un eveniment complex, care nu cuprinde doar o conferinta, ci are si componenta de workshops, expo si awards. Iar in partea de conferinta dorim doar speakeri internationali, pentru o pozitionara clara a evenimentului. Nothing personal!:)
Ana Militaru: RoNewMedia 5.0 va fi prima conferinta de online din Romania la care Facebook va fi reprezentat. Despre ce va vorbi Mark Cowan (Emerging Markets EMEA, Facebook)?
Dragos Stanca: Mark va avea o prezentare a conceptului Facebook ceva mai profunda, dar pentru un public mai larg, sub titlul „De la site la platforma”, iar a doua zi va sustine un workshop de doua ore cu tema „Building your brand on Facebook” – adresat mai ales clientilor si agentiilor media.
Ana Militaru: Printre speakerii straini se afla si Presedintele agentiei Digitas North America (Colin Kinsella), dar si Vicepresedintele de Inovatie Digitala si Comunitati la Orange, Franta (Patrice Slupowski). In ce masura vor fi relevante aceste prezentari, din tari in care industria online e mai dezvoltata decat a noastra pentru oamenii de online romani, preocupati de criza si de bugetele mici?
Dragos Stanca: Tocmai cum spuneam, ideea de baza a RoNewMedia este sa fie un eveniment inspirational, nu doar practic. Prima zi e ziua dedicata inspiratiei, directiilor in care trebuie mers. A doua zi este aplicata, avem workshopuri care acopera o multitudine de teme practice, de la chestiuni financiare si juridice, pana la noi tehnologii si tehnici de vanzare sau consultanta pentru start ups.
Ana Militaru: Oricat de nobila ar fi intentia de a educa piata, nu putem uita totusi ca e criza. Cat costa organizarea unui astfel de eveniment, cu cel putin 9 speakeri straini?
Dragos Stanca: Nu putin. Primele 2 editii au fost organizate in pierdere, a 3-a a fost breakeven. De la editia a 4-a am reusit sa generam profit. Costurile de anul asta sunt cele mai mari, facem doua zile, dar si sponsorii si, speram, publicul ne ajuta sa sustinem acest demers. Organizarea unei conferinte de acest tip poate depasi 100.000 de euro, insa noi am reusit sa tinem costurile mai jos. Asta si datorita sprijinului partenerilor media, care ne-au ajutat fara sa consumam neaparat cash.
Ana Militaru: In cadrul Galei RoNewMedia, competitia RoWebCampaigns va premia cele mai creative campanii online care au reusit sa fie si eficiente. Cat de importante sunt premiile ca acestea pentru oamenii de online de la client care au aprobat respectivele campanii? Cat de important e pentru ei sa-si construiasca o reputatie acum, cand nu sunt foarte cunoscuti, iar industria e la inceput de drum?
Dragos Stanca: Anul acesta am decis sa mergem pe o singura competitie, care le inglobeaza pe toate, pentru ca in orice varianta comunicarea online trebuie sa insemne bani. Campanii online eficiente. Vorbim de bani, fie generati direct, fie din vanzari offline. Premiile dau o nota de diversitate unui eveniment de acest tip, dau culoare, este ok sa incurajam performanta. Macar din punct de vedere moral. Sper sa ajungem cu RoNewMedia in punctul in care sa oferim si premii in bani sau finantari pentru proiectele care merita, nu doar in diplome, aplauze si ovatii.