un interviu cu Sabin Fane (Director de marketing, BILLA Romania)
De cand criza i-a facut pe cumparatori mai rezervati in a cheltui banii, retailerii sunt tot mai atenti la modalitatile prin care pot spori consumul. Pe langa carduri de fidelitate si promotii, supermarketurile si hipermarketurile isi extind gama de produse marca proprie. Cele mai cautate categorii de produs private label sunt bauturile racoritoare, conservele, lactatele si dulciurile, dupa cum declara Sabin Fane (Director de marketing, BILLA Romania). Dar pe langa produse alimentare, Billa vine si cu o oferta de produse cosmetice la preturi accesibile. Secretul preturilor mici pare sa fie productia autohtona, otimizarea costurilor la furnizor si lipsa cheltuielior de marketing si advertising.
Alina Galeriu: Ati observat o crestere a vanzarilor la produsele marci proprii, in contextul crizei economice si a tendintei consumatorilor de a lua decizia de cumparare in special pe criterii de pret? Daca da, cat de mare este aceasta crestere?
Sabin Fane: Intr-adevar consumatorii sunt mult mai atenti la preturi si la calitatea pe care o primesc pentru banii cheltuiti. Cele 300 de produse “Clever” (alimente, bauturi si produse de uz casnic) si 40 de articole “My” (cosmetice), cele doua branduri proprii Billa ofera intr-adevar o calitate verificata la preturi scazute. Ele reprezinta deci o alternativa buna pentru aceste vremuri de criza. Pot spune ca oamenii se orienteaza mai des catre produsele noastre private label decat inainte de instalarea crizei economice, acestea reprezentand in acest moment cam 10% din cosul de cumparaturi.
Alina Galeriu: Care sunt cele mai populare categorii de produse "Clever", judecand dupa vanzari? (alimente de baza, cosmetice, etc.)
Sabin Fane: Alimentele de baza marca Clever sunt unele dintre cele mai cautate si reusesc sa suplineasca cu succes brandurile consacrate, cu calitate asemanatoare, dar cu preturi mai ridicate. De asemenea categorii precum bauturile racoritoare, conservele, lactatele si dulciurile reprezinta categorii atractive pentru marca Clever.
Alina Galeriu: Care sunt categoriile de produse "Clever" fata de care romanii sunt inca reticenti? Cum incercati sa le contracarati temerile?
Sabin Fane: Majoritatea produselor private label sunt cunoscute, acceptate si cumparate foarte bine de clientii nostri. In general ei sunt mai retinuti in a cumpara produse nou introduse pe piata pentru simplul motiv ca nu le cunosc atat de bine. Cu toate acestea, calitatea generala a produselor "Clever" este cunoscuta si reprezinta un garant pentru orice alte produse ale aceluiasi brand pe care le introducem in magazine.
Alina Galeriu: Cum reusiti sa mentineti aceste produse la un pret atat de mic?
Sabin Fane: Unul dintre cele mai importanti factori in mentinerea preturilor la cel mai scazut nivel din categorie pentru fiecare produs este lipsa cheltuielilor de marketing si publicitate. O alta metoda este optimizarea costurilor la furnzior, prin asigurarea capacitatii de productie. Nu in ultimul rand, 85% dintre produsele noastre private label sunt produse in fabrici din Romania, ceea ce este de asemenea un factor care ne ajuta sa mentinem nivelul scazut al preturilor.