Un TVA de 24% va duce la o crestere de 20-30% a pietei negre a alimentelor

un articol de Alina Galeriu

Scenariile despre efectele majorarii TVA-ului cu 5 puncte procentuale sunt de la sumbre la foarte sumbre. Majoritatea retailerilor incearca sa gaseasca solutii de moment pentru a atenua trecerea de la preturile cu care ne-am obisnuit, la cele carora li se va aplica o taxa pe valoare adaugata mai mare. Cu putine exceptii, retailerii incearca sa amane efectele cresterii TVA-ului asupra portofelului consumatorului final.

Unii retaileri se conformeaza
Auchan informeaza ca “incepand cu data de 1 iulie 2010 Auchan aplica prevederile OUG nr.58/2010 referitoare la cota TVA de 24%”, dar in cadrul aceleiasi comunicari, nu uita sa faca afirmatii fara acoperire: “Auchan isi reafirma angajamentul de a va oferi cele mai mici preturi la intreaga gama de produse in fiecare zi. ” Asta in conditiile in care, alte lanturi de hipermarket-uri au dovedit mult mai multa compasiune fata de consumatorii finali.

Alti retaileri pasuiesc consumatorul decamdata
De exemplu, Carrefour anunta “mentinerea preturilor la acelasi nivel la toate produsele din catalogul aniversar din perioada 30 iunie - 12 iulie in hypermarketurile sale. In ciuda majorarii TVA-lui aceste preturi vor ramane neschimbate.”, conform unei comunicari oficiale. Tot acolo se mentioneaza umatoarele: “Carrefour face acest lucru pentru a proteja puterea de cumparare a clientilor in perioada imediat urmatoare.”

METRO Group da si el dovada de ingaduinta fata de cumparatori. Astfel, “METRO Cash & Carry Romania compenseaza marirea TVA prin acordarea unui discount de 4,04% din pretul produselor vizate. Oferta este valabila in perioada 1-14 iulie 2010, exclusiv pentru produsele promotionale cuprinse in cataloagele METRO.”, subliniaza un comunicat de presa. Potrivit declaratiei lui Claude Sarrailh (Director Management Clienti, METRO Cash & Carry Romania) motivatia pentru luarea acestor masuri este urmatoarea: „Pentru a rezista in afaceri, pe o piata concurentiala, pastrarea cuvantului dat e o necesitate de la care nu se poate face rabat niciodata, cu atat mai mult in contextul economic actual. La METRO i-am obisnuit pe clientii nostri profesionisti cu promisiunile respectate si ii asiguram ca vom face la fel si mai departe, indiferent de situatie”.

De asemenea, majorarea TVA pentru catalogul promotional real,- Hypermarket (parte din METRO Group) aferent perioadei 1-14 iulie 2010 va fi suportata integral de catre companie, astfel incat clientii pot achizitiona produsele din acest catalog cu preturile neschimbate. In plus, real-, Hypermaket anunta ca va continua campania demarata pe 2 iunie a.c., campanie de scadere a preturilor, pentru a contracara scaderea puterii de cumparare a romanilor si pentru a inlesni astfel accesul celor afectati de masurile de austeritate impuse de criza la cat mai multe produse alimentare si nealimentare. Pana la ora actuala, real,- sustine ca “a taiat preturile la 150-200 produse ce acopera nevoile de baza: zahar, ulei, orez, paste fainoase, malai, legume si fructe, carne de pui, carne tocata, mezeluri, lactate si branzeturi, cafea, produse de ingrijire si curatenie, dar si produse nealimentare. Aceste produse beneficiaza de o semnalizare speciala la raft.” Dezideratul este de a ajunge la o lista de 300 de produse de baza cu preturi reduse.

BILLA se alatura demersurilor de sprijin fata de consumator. Sabin Fane (Director de Marketing, BILLA Romania) a declarat pentru SMARK ca, reactia companiei la majorarea TVA-ului este “campania de mentinere a preturilor de raft la nivelul anterior datei de 1 iulie, pentru peste 1200 de produse, numita ‘BILLA Romania ingheata TVA-ul.’ Este o masura pe care am luat-o in beneficiul clientilor nostri si care speram sa-i ajute sa faca fata valului de scumpiri din toate domeniile. “

Consumatorii isi fac provizii
Tot de la reprezentantul BILLA am aflat ca s-a putut observa o crestere a ratei de cumparare in ultimele zile ale lunii iunie, inainte ca TVA-ul marit sa intre in vigoare. “Cele mai cautate articole in ultimele zile au fost produsele alimentare (si in special produse alimentare stocabile), indispensabile meselor zilnice, precum faina, zahar, ulei, conserve etc. Tocmai pentru aceste produse noi mentinem preturile de raft anterioare cresterii TVA-ului, pentru a le inlesni clientilor nostri accesul la acestea.”, a mai spus Sabin Fane. Cat despre previziuni privind efectele cresterii TVA-ului, el mai precizeaza urmatoarele: “cred ca vor fi in principal afectate bunurile care nu sunt neaparat indispensabile meselor zilnice.”

Pe termen lung, piata neagra a alimentelor va creste cu 20-30%
Aceasta este predictia lui Sorin Minea (Presedinte , Romalimenta):o crestere de 20-30% a pietei negre a alimentelor, ca efect al cresterii TVA-ului. El a declarat pentru SMARK ca, avand in vedere ca “piata neagra alimentara este cea mai puternica piata neagra din Romania la ora actuala”, efectele masurii de crestere a TVA-ului vor avea un impact direct asupra inrautatirii acestei situatii. De aceea, “cresterea TVA-ului fara masuri radicale impotriva pietei negre face demersul inutil.” El mai adauga urmatoarele: “Decizia pripita a Guvernului va duce la cresterea evaziunii fiscale; nu se vor inregistra incasari mai mari la bugetul de stat.”

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related