un editorial de Catalin Rusu (Creative Director & Managing Partner, Rusu+Bortun Brand Growers™)
Stati! Nu va grabiti sa tastati aceasta adresa in bara browser-ului, pentru ca nu veti gasi nimic acolo. Domeniul nu este inca luat - apropo, puteti sa-l luati si sa-mi faceti o “bucurie” costisitoare dupa, si-l voi achizitiona in functie de feedback-ul vostru la acest articol.
Povstea lui www.bogdaproste.ro e veche, de la inceputul lui 2007, imediat dupa Revelion. Ma intorceam cu avionul de la Paris si-mi tratam stresul inconstient printr-o cautare frenetica de idei cu iz social. Dupa Sarbatori, ma cuprinde fiorul altruist si ma simt vinovat pentru cat de multe lucruri fac pentru mine si cei apropiati, si cat de putine fac pentru ceilalti. Cu doi ani in urma, in 2005, dupa un revelion la Vicenza, imi trecea prin minte o alta idee socialo-axiologica - www.nuitotuldevanzare.ro.
Ideea se voia un proiect-manifest care sa ajute la conservarea valorilor autentice in lupta lor cu valorile materiale. Daca fiecare roman ar enunta un anumit obiect pe care nu l-ar vinde pentru nimic in lume, dependenta de material ar fi macar vag palmuita. Pe atunci, incercam sa-mi spal pacatele pe care le fac zilnic prin slujirea benefica a societatii de consum. Serviciile secrete s-au sesizat, au intrat intr-o alerta fara precedent, si-au unit fortele si la inceputul lui 2008 au declansat criza mondiala. Au preferat sa-si asume o criza bancara, o criza economica si chiar una sociala, in dauna crizei profetite de mine si proiectul meu – criza profunda a valorilor dupa care ne ducem existenta.
Asa, acum ca mi-am luat portia de grafoterapie, ma intorc la istorisirea mea postpariziana. Nu va faceti griji, sunt mai cu picioarele pe pamant decat par. Proiectul www.bogdaproste.ro mi-a revenit proaspat in minte vineri, la workshop-ul Smark “Brands In Digital Media: On Content & Community”, tinut de Neil Perkin de la Only Dead Fish. Trebuia sa inventam o platforma online pentru cei care vor sa doneze. Fiind destul de obosit, dar si responsabilizat de prezenta unor colegi, m-am apucat sa reciclez o idee mai veche.
Credinta mea este ca oamenii fac cu larghete fapte bune daca, pe langa beneficiul emotional generat de prestarea in sine, se mai adauga un beneficiu functional. Am observat la foarte multi din jurul meu ca dorinta de a face o fapta buna se loveste foarte des de barajul comoditatii. De aici a plecat si www.bogdaproste.ro - din dorinta de a-i ajuta pe cei care vor sa faca o fapta buna, dar sunt comozi, si de a-i responsabiliza pe cei care au nevoie de facerea de bine a celor comozi.
Oricare dintre noi are pe acasa ceva ce-i prisoseste, dar la care ii e greu sa renunte. De exemplu, colega mea de workshop, Ana-Maria Olaru de la Vodafone, are un birou pe care l-ar da cu draga inima de pomana. Este un birou foarte bun, insa nu mai are nevoie de el. Nu vrea sa-l depoziteze temporar, ca i-as fi recomandat www.euroministorage.ro, nu vrea nici sa-l lase in strada, ci sa-l ofere cuiva care chiar are nevoie de el. Ca sa iesim din lumea mobilei, va informez ca am multe carti in dublu exemplar pe care le-as da cu placere cuiva dornic de lectura. In curand, cred ca voi avea si un laptop de instrainat. Si asa mai departe. Apropo, tu ce ai de dat? Care-i obiectul care-ti vine prima oara in cap? Nu, fara animale de companie. Sunt alte site-uri pentru porcusori de Guinea.
Pe virtualul proiect www.bogdaproste.ro s-ar intalni romantic cererea si oferta. Oferta celor care au ceva de oferit si cererea celor care au nevoie de ce ofera primii. Pentru a duce mai departe, tranzactie cu tranzactie, spiritul acestui proiect, ne-am gandit sa punem, cu titlu de rugaminte, urmatoarea conditie primitorului - sa ofere la randul lui ceva ce are in plus. Orice. In viziunea www.bogdaproste.ro, cel ce ofera si cel ce primeste sunt pe picior de egalitate.
Am scris acest articol pentru a va intreba daca credeti ca merita facut un astfel de proiect. M-as bucura sa aveti sugestii, critici sau observatii (stiu ca exista www.dasiprimeste.ro, felicitari initiatorilor, dar consider fara orgoliu ca si filantropia are nevoie de concurenta). In functie de comment-urile voastre, voi decide daca voi investi sau nu in acesta initiativa sociala. Colegii de la Rusu+Bortun Brand Growers si cei de la R+B Cyber Growers abia asteapta briefuri cu www.bogdaproste.ro trecut in casuta clientului. Opinia oamenilor de marketing si comunicare este foarte importanta pentru mine, iar proiectul va multumeste anticipat pentru consultanta gratuita.
Un zambet si un Bogdaproste!
Comentarii
Oana Calugar
Adelina Fronea
[email protected]
Ideea donatiilor (inclusiv on-line) nu este tocmai noua, doar ca este necesar efortul cuiva pentru administrarea actiunii.Cand persoane oneste,cu suflet si simt civic, pe langa cel organizatoric apar, eforturile lor sunt demne de respect.
Termenul are caracter religios.Poate implicarea bisericii ar fi de dorit? Marturisesc ca simt lipsa actiunilor Bisericii Ortodoxe Romane din peisajul social profund afectat de criza economica.Societatea civila poate invita BOR la participare in vederea realizarii proiectului.
In fine, in mod uzual se raspunde cu "bogdaproste" unei pomeni date de sufletul unui mort...
Daca stiu ca o dau unei persoane care si-o doreste/are nevoie,m-as simti mult mai impacata.
Eu sustin ideea ta! Cat despre logistica,etc...cu siguranta solutii exista. Obiectul "donat" poate ramane, spre exemplu, la purtator pana in momentul revendicari.
Spor!