o analiza de Alina Galeriu
Nu este niciun secret ca in Bucuresti rasar mall-urile ca ciupercile dupa ploaie. Si totusi, retailul modern este amenintat de alte forme de a convinge clientii sa scoata banii din portofel. Ce-i drept, vorbim despre clienti femei in acest caz, dar oricum stim cu totii ca, in general, decizia de cumparare apartine femeilor. Dar, cum spuneam, magazinele online sau consultantii personalizate la domiciliu par a fi tendintele in comercializarea lenjeriei intime.
Piata de lenjerie intima este pe cale de a se maturiza
Piata de lenjerie intima din Romania este inca in etapa in care se dezvolta, publicul inca are nevoie de informatii si educarea acestuia este un pas spre maturizarea pietei. “Am putea spune ca participam la procesul de educare privind "consumul" de lenjerie intima”, a punctat Carmen Voicu (Presedinte, Charlott’). Intrarea pe piata din Romania a brandului frantuzesc in 2009 a reprezentant un moment de reorodnare a raporturilor intre principalii jucatori si o alternativa pentru consumatoare.
Conceptul de business pe care il adopta linia de lenjerie frantuzeasca este acela al vanzarilor directe. Astfel, “revolutionam felul in care femeile isi aleg/cumpara lenjeria in Romania, nu in magazine ci prin consultanta. S-a dovedit ca lenjeria intima se vinde foarte bine intr-o atmosfera relaxata, unde nu exista stresul cabinei de proba sau al vanzatoarelor din magazine. De asemenea exista studii care indica faptul ca un procent de 80% din femei isi aleg gresit marimea sutienului de exemplu, de aceea e nevoie de consultanta.”, a mai adaugat reprezentanta Charlott’.
Cand criza scade consumul de lenjerie intima, inovatia e solutia
Anul trecut a mai reprezentant un moment de cotitura pentru piata de lenjerie intima din Romania, nu numai datorita intrarii pe piata a noului jucator, ci si pentru ca efectele criezi economice s-au facut simtite si aici. Inca din 2008, compania Jolidon a inregistrat o scadere drastica (20-30%) a veniturilor provenind din comertul pe piata interna, conform Money Express. Pe de alta parte, au crescut in ultimul timp exporturile, ajungand sa valoreze pana la 55-60% din business-ul Jolidon, la sfarsitul anului trecut, conform aceleiasi surse.
Asadar, lipsa unei culturi locale prin care sa fie incurajat consumul de lenjerie intima, precum si tendinta de cumpatare a consumatorului in vreme de recesiune fac din perioada aceasta, una mai putin fericita pentru producatorii de lenjerie intima.
Totusi, exista metode prin care consumatoarele pot fi impulsionate sa cumpere aceste produse. Rodica Bodescu promite in numele Triumph surprize pentru vara aceasta: “vom aduce pe piata in sezonul cald seria sloggi Basic Organic, lenjeria produsa din fibre de bumbac bio (95% bio-cotton). De asemenea, vom distribui si Invisible Sense, produse de lenjerie obtinute pe baza tehnologiei Sensitive Touch (fibre foarte confortabile, care-si pastreaza aspectul chiar si dupa spalari repetate, care dau o senzatie placuta pe piele si care se usuca extrem de rapid).”
Astfel, lansarile de produse cu beneficii asociate vor deveni probabil o regula in acest business, in vederea cresterii pietei. Nu e de mirare ca vin de la Triumph aceste inovatie, pentru ca, sa nu uitam ca cel mai bine vandut slip de marca din lume, Sloggi, este tot un brand din portofoliul Triumph. Produsele Sloggi au fost apreciate inca de la momentul lansarii (in 1979) pentru gradul ridicat de elasticitate.
Obiceiuri de consum si comportament de achizitie
Este vizibil faptul ca produsele inregistreaza o oarecare sezonalitate: “sezonul cald aduce vanzari mai bune, perioadele de reduceri si, bineinteles, Sarbatorile de iarna” a declarat pentru SMARK Rodica Bodescu (Marketing Manager, Triumph International Romania). Cat despre cumparatori, chiar si cand consumatorul final este barbatul, tot femeia pare sa fie cea care face achizitia.
Dar cel mai interesant este faptul ca se inregistreaza o tendinta de reinventare a comertului cu lenjerie intima. Astfel, comertul modern este puternic amenintat de vanzarile online. Reprezentanta Triumph ne-a declarat ca “cel mai mare potential de dezvoltare il are piata online. Pentru ca este inca la inceput, fiecare an aduce dublarea si chiar triplarea cifrelor de afaceri.”
La trendul ascendent inregistrat de magazinele online se adauga si vanzarile directe prin consultanti, acesta din urma fiind un element definitoriu pentru businessul Charlott’. “Avantajul major al acestui concept il reprezinta fidelizarea clientelor”, a mentionat Carmen Voicu.
Ramane de vazut cum vor reusi sa se impuna noile forme de a face comert cu lenjerie intima. In plus, o alta provocare pentru marketerii acestor branduri este sa genereze consum pentru un produs care intra adesea in categoria bunurilor de lux, intr-o perioada in care grija pentru cheltuieli este o constanta a vietii romanilor.