o analiza de Anca Zaharia
In orice economie matura este recunoscuta importanta retelelor de socializare. Afacerile se fac pe baza de incredere si acesta este motivul fundamental pentru care este bine sa lucrezi in retea. In plus, vremurile s-au schimbat, iar relatiile inter-umane se redefinesc prin puterea internetului. Astazi, daca nu esti pe internet, ridici un serios semn de intrebare in ochii unui potential partener de afaceri. Pana si cele mai longevive branduri romanesti si-au dat jos hainele ponosite si s-au aliniat la noile tendinte ale secolului. Mai mult de atat, au facut si primii pasi intr-ale internetului si acum stau frumos cocotate pe siteurile de socializare.
Marcile de succes au facut istorie in Romania!
Cu o traditie de peste 40 de ani, Dacia continua sa conduca in topul celor mai valoroase branduri romanesti. Dacia, brandul care a implinit anul trecut 10 ani sub umbrela Renault, a devenit intre timp o marca mult mai cautata la export decat in tara. Din momentul lansarii modelului Logan, in 2004 si pana in prezent, Dacia-Renault a lansat pe piata sase modele. In acest an, Dacia se pregateste sa lanseze Duster, primul sau model 4x4. In paralel, la uzina de la Mioveni se mai lucreaza la un model pe segmentul masinilor mini.
Daca pana acum cativa ani, exista sloganul “Daca Ai Cap Ia-ti Altceva”, brandul Dacia a devenit unul de notorietate, calificativele “ingenioasa” si “generoasa” fiind cele pe care le asociezi marcii Dacia.
“Dacia este acum o intreprindere de top europeana, din punct de vedere al strategiei, preturilor si tehnologiei. Nimeni nu-si mai permite sa nu ne ia in seama, iar unii ne mai si copiaza”, declara Constantin Stroe, vicepresedintele companiei.
In urma cu 150 de ani, domnitorul Alexandru Ioan Cuza intemeia Casa de Economii si Consemnatiuni. CEC, cea mai veche banca din Romania, este una dintre putinele institutii istorice romanesti care au supravietuit comunismului, fiind singura banca accesibila populatiei. In 1996, cu o imagine erodata in fata competitiei, CEC devenea societate bancara pe actiuni, iar in 2008, institutia si-a luat noua identitate si denumire – CEC Bank. Din 2009, CEC Bank ofera credite pentru programul “Prima Casa” in loc de librete de economii. Cu o noua imagine, si o sigla verde cu frunza de stejar, contextul extern al brandului s-a schimbat in mare parte si a reusit sa treaca de la perceptia de “casa de economii” la “banca”.
La sfarsitul anului 2009, CEC Bank a primit premiul de "Banca anului pentru IMM si agricultura", in cadrul celei de-a XIV-a editii a Galei Premiilor Revistei "Piata financiara", iar in cadrul Galei Premiilor Revistei Infomediu Europa, aceasta a primit distinctia de “Banca Verde”.
In 2010, CEC Bank va continua parteneriaul cu Federatia Romana de Rugby, inceput anul trecut.
Dero a luat nastere in 1966, la Ploiesti. In decursul celor 34 de ani, Dero a ajuns sa fie sinonim cu “detergent”, pastrandu-si aceasta asociere pana in ziua de azi. In 1995, Dero a fost achizitionat de compania Unilever, acest moment insemnand si inceputul modernizarii produsului, oferindu-le consumatorilor sai o calitate la standarde occidentale. Pe parcursul anilor, Dero a venit cu o serie de inovatii. In 1998, a fost primul brand care lansa o varianta pentru spalarea automata, iar doi ani mai tarziu, devenea prima marca romaneasca care lansa produsul “2 in 1”. Astazi, Dero este cel mai mare brand din portofoliul Unilever in functie de vanzarile generate, conform reprezentantilor companiei.
In anul 1806, doi austrieci infiintau fabrica Borsec iar in 1948, aceasta era nationalizata. In anul 1998, fosta intreprindere de stat “Regina Apelor Minerale Borsec” se transforma in compania Romaqua Group, actionarul majoritar avand capital 100% romanesc. Potrivit datelor furnizate de Societatea Nationala a Apelor Minerale, marca Borsec vinde anual circa 230 de milioane de litri. In anul 2006, Borsec a primit doua distinctii “Trusted Brand” si “Superbrand”, castigand increderea consumatorilor. La inceputul acestui an, Romaqua a devenit furnizorul oficial al Casei Regale.
Marca Murfatlar este cunoscuta si dincolo de granitele tarii si detine 160 de medalii la concursurile internationale. Aproximativ 20% din totalul productiei merge la export iar 150.000 de sticle de vin de Murfatlar ies zilnic din depozitele companiei.
Producatorul de vinuri Murfatlar va investi in anul 2010 aproximativ 2,8 milioane euro, suma similara cu cea din 2009, pentru plantarea a 175 hectare de vita-de-vie, in special din soiuri albe, a declarat brand managerul Murfatlar, Daniel Negrescu, citat de NewsIn.
Ciocolata Rom este cel mai bine vandut produs din industria de bunuri de larg consum din Romania. Este produsa de Kandia – Excelent, recent cumparata de liderul mondial al industriei de ciocolata, Calbury. Ciocolata cu rom aparuta acum 36 de ani, a beneficiat in 2005 si 2008 de doua campanii indraznete de branding.
Dupa mai bine de 120 de ani pe piata, compania Farmec a devenit un simbol in Romania, pe piata de produse cosmetice. In timp ce in anul 1945 compania avea doar cinci produse, astazi, aceasta detine in portofoliu sau peste 400 de produse. Cu ajutorul doctorului Ana Aslan, compania clujeana a devenit in 1967, primul producator de creme si emolsii Gerovital.
Anul trecut, vanzarile Farmec s-au ridicat la un nivel de 83 de milioane de lei, cu aproape 11% mai mult decat in 2008. In 2009, Farmec a fost leader de piata, performantele datorandu-se in special, imbunatatirii canalelor de distribuie.
Farmec, care a trecut de-a lungul timpului, prin nationalizare, planuri cincinale, privatizare si asaltul multinationalului insa filosofia conservatoare i-a ajutat in aceasta perioada.
“Principalul nostru obiectiv este sa ne mentinem pozitia pe piata, in ciuda conditiilor pe care le creeaza un an dificil pentru intreaga economie si sa ramanem aproape de consumatorii nostri. Am relansat de curand gama Aslavital, iar in perioada urmatoare pregatim alte cateva noutati, care speram sa surprinda placut consumatorii”, declara anul trceut, Horea Turdean, directorul de marketing al Farmec, intr-un interviu acordat SMARK.
Retelele sociale sunt din ce in ce mai utilizate pentru a consolida imaginea si comunicarea de brand. Asa s-a nascut si contul Plafar, folosit pentru a informa asupra centrelor Plafar di n toata tara, pentru a promova un produs.
Numele de Plafar beneficiaza de o puternica rezonanta in mintea romanilor, fiind imediat asociat cu produsele pe baza de plante. Pentru o mai buna adaptare la cerintele piatei, Plafar si-a extins gama de produse pe care le pune la dispozitie. Desi este un brand cu traditie, Plafar nu mai inseamna doar “camara naturii”, ci se incadreaza mai bine in cele mai actuale tendinte lifestyle, respectiv trendurile bio, mergand pe un stil de viata sanatos, echilibrat si natural.
Mezelurile romanesti in lupta cu brandurile straine
Traditia si vechimea pe piata produselor este doar unul din factorii care au asigurat permanenta brandurilor romanesti. Scandia este din Sibiu inca din anul 1922, acest lucru reusind sa sensibilizeze consumatorii. Totusi, de-a lungul timpului, producatorul a investit in rebranding si a readus produsul in atentia publicului.
Carnatii de Plescoi, salamul Victoria, cel de Sibiu, de vara, sau mezelurile Salonta, Cris-Tim, Aldis sau Meda sunt doar o parte dintre brandurile romanesti care concureaza cu succes produsele jucatorilor straini din piata autohtona.
Un brand local cu mare notorietate in randul consumatorilor este Salamul de Sibiu, perceput inca de dinainte de Revolutie drept produsul premium al mezelurilor. Un alt brand recunoscut ca romanesc si produs dinaintea revolutiei, este Salamul Victoria. Perceput de consumatori ca cel mai de calitate salam de dinainte de 1989, produsul e fabricat azi de mai multe companii, acestea bazandu-si vanzarile pe notorietatea brandului.
Piata berii este condusa de ai nostri
Piata berii, una dintre cele mai dinamice piete, este dominata de marcile autohtone, potrivit studiilor din piata. La succesul acestor branduri au contribuit intr-o mare masura investitiile in marketing si publicitate, relatia cu consumatorii si nu in ultimul rand pretul, care joaca un rol important in alegerea consumatorilor.
Bergenbier, una dintre cele mai vandute si cunoscute beri din Romania, a reusit sa se impuna si sa-si creeze o imagine distincta de bere a barbatilor si a fotbalului romanesc.
Timisoreana – cu o traditie de 300 de ani, va continua sa castige cota de piata in fata segmentului economic, asa cum a fost si in 2009, declara intr-un interviu SMARK, Grant McKenzie, VP Marketing Ursus Breweries.
Unul din cei mai mari producatori de lactate din Romania, Napolact are in spate o istorie de mai bine de un secol. Totul a inceput in anul 1905, cand este atestata in Cluj-Napoca o firma de produse lactate, “Atelierul Vlad”, in care se fabricau unt si branza de vaca. Atelierul Vlad se dezvolta in timp si ajunge, in anul 1936, sa produca si iaurt, branzeturi fermentate si topite.
„Intentionam sa oferim consumatorilor nostri o varietate de gusturi si arome care par pierdute in contextul societatii alerte in care traim. Am vrut ca aceasta gama de produse sa iti readuca inocenta copilariei si a vacantelor de la tara: alergatul prin padure, dormitul in fan, mirosurile mancarurilor si dulciurilor pregatite de bunica” declarau reprezentantii FrieslandCampina Romania.
Cu o experienta de 40 de ani pe piata lacurilor si vopselelor din Romania, Policolor este in prezent cel mai mare producator roman de profil. Intre anii 1965 si 1990 Intreprinderea de Lacuri si Vopsele Bucuresti, asa cum se numea initial, a fost unul dintre cei mai importanti furnizori ai industriilor nationale de autovehicule, mobila si electronica. Imediat dupa caderea sistemului comunist, Intreprinderea se transforma in societatea pe actiuni S.C. Policolor S.A, intrand intr-un proces de retehnologizare.
Ca brand, Policolor se va detasa net de competitorii sai in 2002, anul lansarii primei campanii publicitare a marcii Policolor, dar in acelasi timp si prima campanie de imagine din industria de lacuri si vopsele din Romania. Policolor continua sa introduca produse profesionale pentru piata auto si a constructiilor, gamele Klar si Deko Professional venind in intampinarea celor mai exigenti specialisti in domeniu.
Pentru 2010, reprezentantii Policolor si-au popus sa fie mai aproape de nevoile piatei, sa investeasca mai mult, sa ofere mai multa performanta pentru noile generatii de produse si lansarea pe piata a unor produse ecologice.
Brand cu notorietate in anii ’80, Arctic cunoaste o data cu caderea comunismului o scadere drastica a cotei de piata. Zece ani i-au trebuit marcii Arctic sa se trezeasca din socul trecerii dintr-un regim in altul si sa demareze un proces de revigorare, vital pentru viitorul marcii. Chiar daca procesul de retehnologizare a inceput in 1997, reconstructia marcii a inceput abia in anul 2000. Astfel, a fost pus un accent deosebit asupra intensificarii exporturilor. Daca in trecut, Arctic s-a concentrat asupra pietelor emergente din estul Europei si din Balcani care inregistrau rate inalte de crestere, in primele sase luni din 2009, punctul forte l-au reprezentat tarile din vestul Europei cu piete mature si nu foarte afectate de contextul economic actual.
A luat nastere in septembrie 1954 iar la cativa ani dupa lansare, Tarom opera deja catre aproape toate tarile europene. In 1966, efectua primul zbor peste Atlantic. Incepand cu anul 1974, a realizat primul zbor catre Sydney via Calcutta si a introdus zboruri regulate spre New York si Beijing.
In anul 1990, in vederea alinierii la criteriile de performanta ale economiei libere de piata, Tarom a dat startul unui nou program strategic. Competitia mondiala a reprezentat un real stimulent pentru companie, fapt ce a determinat alinierea serviciilor oferite de Tarom la nivelul standardelor internationale avand in vedere faptul ca unele din cele mai importante companii aeriene din lume operau deja zboruri spre Bucuresti.
Pentru 2010, compania si-a anuntat alaturarea la SkyTeam si adoptarea programului de fidelizare Flying Blue, apartinand companiilor Air France si KLM.
Prin aderarea la aceasta alianta, pasagerii companiei Tarom vor avea acces la o retea largita de destinatii (peste 18.000 de zboruri zilnice catre 900 de destinatii), tarife competitive si o gama de servicii la cele mai inalte standarde. De asemenea, vor avea posibilitatea de a deveni membri in programul de fidelizare Flying Blue, ceea ce le va aduce beneficiile exclusive prevazute in fiecare din cele patru niveluri de participare: Ivory, Silver, Gold si Platinum" au declarat reprezentantii companiei.
Pentru a afla noutatile din cadrul companiei intrati pe Facebook, unde de aproape o jumatate de an, compania este alaturi de consumatori cu cele mai “calde” informatii.
In mintea multora, Romtelecom s-a transformat din "mamutul obosit si plictisit" intr-o moderna companie, cu servicii de calitate si branding eficient, desi nu folosesc decat vechiul serviciu de telefonie fixa.
Imi mai aduc si acum aminte de noptile petrecute prin dial-up navigand pe internet. De preturile prohibitive practicate de Romtelecom in timpul zilei. Poate va mai aduceti aminte si de serviciul MyX - surfing greoi si download aproape imposibil. Zilele acelea sunt demult apuse.
Intr-un interviu acordat SMARK, Joerg Zeddies, Director Executiv Comercial, Segment Rezidential al Romtelecom, declara ca anul 2010 va reprezenta un trend ascendent pentru companie.
Incepand de pe 15 februarie, orice client Romtelecom cu acces la internet isi poate achita factura rapid si simplu, folosind aplicatia de plati online a companiei.
„Misiunea noastra este sa le oferim clientilor nostri o experienta cat mai placuta cu brandul Romtelecom. Prin acest nou serviciu speram sa reusim acest lucru, precum sa ii si ajutam sa faca economii importante de timp cu plata facturilor care acum se poate face in doar cateva minute” a declarat Joerg Zeddies, director executiv comercial, segment rezidential.
O multime de marci ex-comuniste au fost reciclate, revigorate si relansate in ultimii ani. Unele imbatranesc frumos, altele si-au mai pastrat inca hainele prafuite in debara. Pentru unele, traditia este un atu, pentru altele – o slabiciune. Insa majoritatea, incearca sa se alinieze la economia de piata si la tendintele in lifestyle. Daca te intereseaza un brand anume, esti curios sa mai aflii ceva nou despre el, sau pur si simplu ti-e dor de anii copilariei si de brandurile care i-au insotit, poti cauta pe Facebook si ai sa ramai surprins.