un editorial de Catalin Rusu, Creative Director & Managing Partner Rusu+Bortun Brand Growers™
E ora 01.03 si spre norocul meu inca nu mi-e somn. Cafeaua de pe la 8 nu se lasa cu una cu doua. Pe OTV, parintele Bichir de la Libertatea comenteaza divortul lui Ilie Nastase. Nu ma intereseaza. Pe Kanal D, e un film cu Monica Bellucci, Morgan Freeman si Gene Hackman. Nu ma prinde, desi, vorba lu' Hagi, Monica Bellucci e Monica Bellucci; asa ca ma intorc la pitch-uri romano-belgiene. Nu pot sa zic ca nu ma intereseaza, intrucat pana saptamana viitoare am de bifat 3 pitch-uri cu miza: unul platit si cu gust de bere, altul cu refreshment carbogazos si ultimul cu greutate bancara. Toate cu cel mult 3 agentii implicate in beligeranta. Din pacate, nu ma pot plange pe tema invitatiilor la pitch, uneori sunt mai multe decat putem duce. Cand esti o agentie cu nici 2 ani pe piata si un mare advertiser te cheama la pitch, ar fi blasfemie sa zici ca vrei contul pe ochi frumosi. Din pacate, praful de pe piata ii face pe prea multi adevertiserasi se se dea advertiseroi.
De la o vreme, am o aversiune destul de profunda fata de pitch-uri. Imi place competitia, insa mi-ar placea sa nu avem nevoie de licitatii pentru a castiga increderea unui client. Portofoliul, experienta, atitudinea in relationare, eficienta dovedita in criza, metoda de lucru sau pozitionarea diferita a agentiei mi se par argumente suficiente pentru a lua un cont fara pitch. Daca aceste argumente nu transpira pana la clienti, e numai si numai vina noastra, nu a lor. Arunc cu exemplul: noi suntem de vina ca n-avem inca postate case study-uri pe site cu ce-am facut; insemna ca vrem sa mergem la pitch-uri sau sa tinem zeci de prezentari de credentials. Anul trecut, un client foarte drag noua ne-a platit peste 50 000 euro doar fee-uri pentru cateva luni de colaborare pe identitate si comunicare. Anul asta, m-a anuntat ca-i la ananghie si are nevoie de ajutor, dar bugetu-i egal cu zero.Daca o sa ne facem ca ploua, atunci meritam sa fim invitati doar la pitch-uri cu 12 agentii, eventual la unele transate din start.
Participarea la pitch-uri vorbeste articulat despre cat de mult ne respectam standardul uman si profesional. Daca vrem sa fim una dintre cele 12 si putem sa traim cu asta, foarte bine si spor la prezentare! Daca ne intrebam de 5 ori pana sa mergem la briefing si apoi ne gandim serios daca sa investim in prezentare sau sa declinam cioara de pe gard, atunci macar stim de ce ne prinde dimineata la birou. Despre claca belgiana, ce sa zic, imi place mai mult campania, decat demersul in sine. Mi-e o mila de Grey Belgia, de exemplu, de ma podidesc lacrimile alea de parastas. Mai ales ca azi, cand am apucat sa vad si eu scrisoarea, am observat ca domnii de la sus-numita agentie au decis sa sparga greva. Deh, actionarii astia care dezavueaza statement-urile unbusiness...
Interesele agentiilor mari sunt evidente in context, iar argumentele folosite devin accidental comice. ,,Briefingul: trebuie sa se precizeze clar daca se cer si executii creative sau doar directii strategice, cine ia decizia finala." ...Parca vad o agentie care n-a inteles inca la ce pitch a fost invitata si continua cu totii sa taca, si sa nu intrebe daca-i cu scenarii de TVC sau de pozitionare. Oare cine-i mai persuasiv, consultantul de brand, designerul, copywriterul sau Luc, baiatul cel mic al CEO-ului, care-i mort dupa reclamele cu hamsterasi albi? Daca-i ultimul, atunci agentia are o problema, undeva a estimat ceva gresit.
Din fericire, criza a dat un restart zgomotos pietelor de marketing si de comunicare, iar dreptatea de dinainte nu se mai potriveste cu nedreptatea de dupa. Si invers. Sunt tare curios ce parere as fi avut daca eram in functie prin vreo agentie multinationala.