Florentina Ivan: „Fara componenta umana, orice succes de business este nul”

un interviu cu Florentina Ivan (Marketing Manager, Blue Air)

A asistat la evolutia marcii Blue Air, alaturandu-se companiei la putin dupa aparitia acesteia pe piata. Si-a petrecut cea mai mare parte a carierei in sfera marketingului, incepand cu junior la Anchor Group (Bucuresti Mall si Plaza Romania). Florentina Ivan, directorul de marketing la Blue Air, este o „indragostita fara speranta” a profesiei pe care o practica, ii place sa fie inconjurata de oameni, iar "agitatia" este modul ei de a fi. Mai multe, puteti afla in interviul acordat SMARK.

Anca Zaharia: Lucrezi de patru ani cu brandul Blue Air. Ce anume te motiveaza zi de zi in job-ul tau?

Florentina Ivan: Faptul ca am reusit sa construim un brand 100% romanesc atat de respectat pe piata Europeana. De asemenea, am introdus publicului din Romania conceptul de low cost si, ulterior, pe cel de smart flying. Distrugerea stereotipurilor construite in randul consumatorilor a fost unul dintre challenge-urile mele preferate, iar satisfactia de a fi reusit a fost pe masura. De aici vine si motivatia principala: faptul ca zi de zi, oameni care decid sa acorde incredere brandului Blue Air, intr-un mediu atat de ostil.

De asemenea, este un job in care nu apar foarte multe taskuri zilnice care sa iti creeze o rutina obositoare. Cu fiecare ora apar elemente noi, pe care nu le prevezi. Acestea vin, desigur, cu o doza de stres dar satisfactia este pe masura.

Asta e de fapt o caracteristica a oricarui job in marketing, mai mult sau mai putin. La acestea se adauga motivatiile care vin din particularitatile domeniului. In Romania ai foarte putine companii aeriene pentru care sa lucrezi, si mai putine (doua) romanesti – pentru ca sunt o nationalista – si chiar si mai putine (doar una!) private, care sa iti ofere libertatea de care ai nevoie pentru a-ti demonstra abilitatile si creativitatea. Doresc in fiecare zi sa aflu mai multe despre acest domeniu, sa citesc „success stories” si sa vad cum pot invata din ele si cum pot aplica asta pentru o companie tanara cum este Blue Air. Pentru ca in Romania nu gasesc multe carti in domeniu, am apelat la literatura din strainatate, care ofera cateva exemple absolut superbe. Dintre cele citite in ultima perioada, mentionez: „Airline Marketing and Management” de Stephen Shaw, „Losing My Virginity: How I've Survived, Had Fun, and Made a Fortune Doing Business My Way” de Richard Branson, „Screw It, Let's Do It Expanded: Lessons in Life and Business” de Richard Branson.

Anca Zaharia: Care au fost pasii pe care i-ai facut in cariera? Stiu ca inainte de a fi director de marketing, ai ocupat pozitia de PR la Blue Air. Ti s-a parut fireasca sau dificila aceasta trecere?

Florentina Ivan: Trecerea a fost de la marketing la PR, iar aceasta a insemnat pentru mine o specializare. Mi-am ales domeniul care cred ca ma reprezinta mai mult. De asemenea, am dorit sa am mai mult focus, am dorit sa dezvolt strategii mult mai targetate. A fost o trecere dificila, dar fireasca. Desigur, in comunicare granitele sunt foarte fluide, si poti reveni oricand. Sunt absolut convinsa ca perioada pe care am dedicat-o PR-ului ma va ajuta sa inteleg mai multe despre domeniul mai mare al MarComms si sa ma dezvolt ca om de marketing in viitor.

De asemenea, mi s-a parut o trecere fireasca deoarece a avut loc in cadrul aceleiasi companii. Apreciez foarte mult stabilitatea in munca si consider ca doar asa te poti cladi ca un adevarat profesionist. Dupa asimilarea culturii unei companii, trecerea de la un post la altul se realizeaza in mod natural, in functie de nevoile tale dar si de cele ale companiei in care lucrezi.

Anca Zaharia: Cand si cum ti-ai dat seama ca esti potrivita pentru marketing si ce te-a atras cel mai mult la acest domeniu?

Florentina Ivan: Nu cred ca a existat un moment revelator. Am ajuns aici parcurgand foarte multe etape, ce erau mai aproape sau mai indepartate de marketing. Mi-am setat inca din liceu target-ul de a deveni o femeie de cariera. Astfel, m-am angajat in primul an de facultate la un birou de informatii. Aceasta experienta m-a transformat radical, ca profesionist al domeniului dar si ca individ. Am inteles cat de complexa este de fapt comunicarea interpersonala. Ulterior, am avut treptat joburi de complexitate din ce in ce mai ridicata, fara sa ma orientez insa direct catre marketing. Ajungand tangential sa am de-a face cu mici proiecte de marketing, am vazut ca aici se pot dezvolta proiecte durabile si extrem de creative. Cred ca factorul cel mai puternic a fost posibilitatea de exprimare foarte larga pe care o ofera o slujba in marketing. Desigur, a fost si un factor emotional. Inainte de a veni la Blue Air, am lucrat patru ani pentru Anchor Group. Desi nu aveam un contact direct cu sfera marketingului, aveam o legatura... fizica. Biroul meu era in fata departamentul de marketing, astfel ca zilnic am inceput sa cunosc si sa indragesc tot mai multe la acest domeniu, in care apar tot timpul lucruri noi si tot timpul stii ca mai sunt multe de invatat.

Anca Zaharia: Care este destinatia ta preferata pentru vacante si cat de des zbori?

Florentina Ivan: Am foarte multe destinatii preferate, in functie de sezon si de dispozitie. Spre exemplu, mi-am petrecut vacanta trecuta in Palma de Mallorca si in Lisabona. Intamplator sau nu, Spania si Portugalia sunt destinatiile preferate si pentru pasagerii Blue Air. Cred ca am ajuns sa ma identific in cele mai mici detalii cu targetul cu care vorbesc zilnic. Apreciez cultura extrem de complexa acestor tari si pofta de viata specifica latinilor care te „urmaresc” multa vreme dupa ce te-ai intors din concediu. In vacanta de iarna din acest an nu am rezistat sa nu ma bucur de noul zbor de la Salzburg, Austria fiind un must have in sezonul rece. Inca de mica am fost pasionata de ski, iar acum Salzburg mi se pare destinatia ideala pentru pasionatii partiilor.

Anca Zaharia: Care sunt lucrurile de care nu te desparti niciodata cand pleci in vacanta?

Florentina Ivan: Telefon, agenda (din pacate sau din fericire, nu ma pot hotari) si o carte. De fiecare data cand ma intorc, nu uit sa-mi iau cate un magnet pentru frigider din fiecare oras pe care il vizitez. De la o vacanta la alta incerc sa imi iau magneti din ce in ce mai mici pentru a optimiza spatiul, dar cred ca deja am nevoie de alt frigider :).

Anca Zaharia: Cat de “inalte” sunt telurile tale in ceea ce priveste cariera profesionala?

Florentina Ivan: Mult mai inalte decat limita decenta, dar cred ca asta e normal pentru orice om de cariera. In afara telurilor inalte, am teluri de fiecare zi si cred ca ce trebuie sa mentionez este faptul ca nu numai ca ma implineste enorm cand ating un tel, insa sunt genul de om care se bucura de toate momentele pe care le traiesc, pe drumul pe care il parcurg, pana a ajunge la telul dorit.

Anca Zaharia: Care au fost oamenii de la care ai avut cel mai mult de invatat din punct de vedere profesional?

Florentina Ivan: Fara sa exagerez, aproape toti oamenii din compania Blue Air. Nu stiam nimic despre acest domeniu. De la pilotii si tehnic, care si-au prins urechile explicandu-mi despre mecanica aparatelor de zbor, la personalul de cabina care m-a convins ca nu e vorba doar de amabilitate, pana la agentii de ticketing si call center.

Am avut, desigur, unele influente majore si au fost oamenii pe care ii am in lista „ce-noroc-am-ca-v-am-intalnit”. Inca de la inceput, Dl. Gheorghe Racaru, unul dintre oamenii cheie ai Blue Air a reusit sa imi explice unul dintre cele mai complicate domenii din lume in termeni digerabili, fara a face rabat de la profesionalism. La nivel personal am invatat de la Gheorghe Racaru ca dincolo de rigorile job-ului, de slideurile ppt-urilor, de planurile de business si rapoartele lunare, nu trebuie sa imi permit nicio secunda sa uit componenta umana, fara de care orice succes de business este nul.

Am invatat foarte multe de la oamenii din spatele companiei, de la care am deprins curajul pentru idei inovatoare si dorinta de a cauta in continuu nu doar solutii, dar si probleme :).

Anca Zaharia: Imi poti da exemple de momente cand ai facut anumite greseli si ai avut de invatat din ele?

Florentina Ivan: Sunt o fire nerabdatoare si impulsiva, vroiam deci rezultate imediate, eficienta maxima, discutii doar la obiect. Dupa opt ani de interactiune cu oameni din diferite domenii, am invatat sa ascult, sa astept, sa accept ca nu trebuie sa obtin totul de la prima incercare. In trecut ma descurajam dupa primul esec, dar acum sunt chiar exagerat de perseverenta. Nici macar timpul nu imi mai e asa un dusman cum imi era inainte. Stiu ca mai devreme sau mai tarziu imi voi atinge target-ul propus.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related