un interviu cu Bob Garfield (editorialist Advertising Age)
In general, oamenii au tendinta sa respinga ideile care le clatina echilibrul. Totusi, atunci cand vestile rele vin de la Bob Garfield, parca e cam greu sa opui rezistenta.
Bob Garfield este editorialist la Advertising Age si co-host al show-ului radiofonic “On the Media” si are o vasta experienta in jurnalism. E ciudat sa vina vestea ca mass media e pe duca, tocmai de la un jurnalist, nu? Si daca moare mass media, moare si mass marketing-ul, ne mai zice el. Chiar si internetul o sa o duca rau. Revolutia digitala nu face din internet un mediu profitabil, ci inseamna introducerea unei noi ordini in media, ordine in care consumatorul devine stapan pe situatie, dar si vulnerabil pentru ca Google-ul nu iarta, asa ca pastreaza acolo pentru totdeauna datele noastre. Ce e bine si ce e rau din toate schimbarile acestea, ramane sa descoperim, fie in carte, fie pe viu, in cativa ani.
Pe scurt, “asculta sau mori” este si indemnul de pe coperta cartii “The Chaos Scenario”. Indemnul de a te raporta la context si a lasa de-o parte vechile reguli ale marketingului. Indemnul transpare din fiecare raspuns primit de la Bob Garfield, dar mai ales din ultimul. Asa ca va invitam sa-l ascultati pe Bob Garfield, Guru of the Month la SMARK.
Alina Galeriu: Vorbiti in cartea dumneavoastra, “The Chaos Scenario”, despre puterea word-of-mouth-ului (W.O.M.). Cum poate fi controlat sau masurat acest fenomen?
Bob Gafield: Poate fi masurat online de instrumentele prin care sunt scanate blogurile, tweet-urile etc. W.O.M. nu poate fi controlat, in sine, dar poare fi cultivat si amplificat.
Alina Galeriu: Ce ne puteti spune despre era post-advertisingului, asa cum o numiti in carte? Care ar fi consecintele intrarii intr-o asemenea etapa, cand vorbim despre mass marketing?
Bob Gafield: Consecintele constau in faptul ca marketerii focalizati pe mass marketing nu vor avea cum sa atinga audiente mari cu usurinta si eficienta de care s-au bucurat in ultimii 350 de ani. Vor fi nevoiti sa adune cu meticulozitate micro audiente. Va fi o sarcina obositoare si dificila. Vestea buna este ca, daca se vor raporta la aceste micro audiente nu ca audiente ci ca suporteri, stakeholderi si membri ai comunitatii, marketerii vor avea o relatie surprinzator de fructuoasa cu acestia.
Apropo, dincolo de moartea mass marketingului, cealalta consecinta este moartea mass-media, adica ziare, reviste, radio si TV.
Alina Galeriu: Tot in “The Chaos Scenario” ati afirmat ca este subapreciata disponibilitatea consumatorilor sa plateasca pentru continut editorial. Rezulta de aici ca publisherii online vor fi nevoiti sa nu se mai raporteze la ad-uri ca la singura sursa de venit. Care este viitorul publicitatii online in acest caz?
Bob Gafield: Viitorul publicitatii online, exceptand-o pe cea legata de motoarele de cautare, este sarac. Singurul avantaj pe care il asigura ad-urile online este ultra-targetarea, dar guvernele vor interveni din ce in ce mai mult din ratiuni de protectie a intimitatii persoanei.
Oricum, nimeni nu da click pe ad-uri si aproape nimeni nici macar nu le priveste. Ne restrangem campul vizual la continutul pentru care ne aflam acolo. In era post-advertising-ului, internetul este afectat la fel ca orice mijloc traditional de comunicare.
Alina Galeriu: Si totusi, ce are online-ul de oferit marketerilor? Cum definim eficienta in mediul digital?
Bob Gafield: Lumea va trai online. Este in interesul marketerilor sa monitorizeze traficul vietii de zi cu zi si sa gaseasca indivizi (sau adrese de IP ale indivizilor) pentru a forma si cultiva relatii bidirectionale. Pixeli care sa apara din senin pe langa continut nu reprezinta nimic mai mult decat un efort inutil si o pierdere de bani.
Alina Galeriu: Cum poate fi transformat YouTube-ul intr-o sursa de profit pentru cei ce il detin? Si de ce se intampla ca ideile marete sa nu fie intotdeauna si profitabile?
Bob Gafield: Nu cred ca YouTube-ul are vreo sansa sa devina profitabil in viitorul apropiat si nici pe termen mediu, de fapt nicioada, cel mai probabil. Este greu sa faci bani, in era post-advertising-ului, dintr-un produs sau serviciu pe care il dai pe gratis – practic, internetul in totalitate. Revolutia (digitala) nu va fi monetizata.
Alina Galeriu: In incheiere, va rog sa trasati cateva reguli pentru era post-advertisingului; un fel de “cele 10 porunci” ale acestei etape.
Bob Gafield: Prima porunca: Asculta
A doua porunca: Asculta
A treia porunca: Asculta
A patra porunca: Asculta
A cincea porunca: Asculta
A sasea porunca: Asculta
A saptea porunca: Asculta
A opta porunca: Asculta
A noua porunca: Asculta
A zecea porunca: Asculta
Comentarii
Apropo, "stakeholderi si membrii ai comunitatii". Membri, un i.
2. Mersi de observatie, am modificat greseala de spelling.
Cred ca exagereaza punand pe acelasi palier si "pixelii de langa continut". Astia vor trai mult mai mult decat mass-media :)
Alina, putin ajutor te rog! Cartea lui Bob Garfield este editata si in romana? Daca nu, varianta in engleza se gaseste la noi?
Multumesc mult!
Nu stiu daca este tradusa si in romana, dar poti gasi mai multe informatii despre cartea lui Bob Garfield aici http://thechaosscenario.net/blog/
Ai sa vezi ca poti downloada cateva capitole gratuit si o poti comanda online tot de acolo.
@Parvan
Intr-adevar este vorba de o transformare, dar moartea "modului in care ne-am obisnuit sa fie facut marketingul" este inceputul acestei transformari.
Bob Garfield mai spune ca Internetul nu va fi crutat de aceste schimbari daca va fi folosit tot in modul limitat in care se intampla in prezent. Indemnul "asculta" (cu explicatii mai ample in carte) face apel la ideea de a folosi la un alt nivel mediul digital si avantajul conectivitatii oferite de el: cu scopul de a intra in contact personalizat cu micro-audientele.
cinstit, domnul respectiv are dreptate cand sustine un truism, adica, in vreme ce mass-marketing se facea cu mass-media, observand faramitarea mediilor, mass-media devin simple media, iar mass-marketing-ul devine, simplu, nu-i asa, simplu marketing
in rest, cuvinte goale...