un interviu cu Bianca Ioan (Director Marketing, ASEBUSS)
Este absolventa a programului Executive MBA – ASSEBUS, promotia 2001, iar de aproape 10 ani se ocupa de implementarea si dezvolatrea strategiilor de marketing ale programului, si nu numai. Ii plac oamenii si sunt sigura ca si ei o plac pe ea, pentru ca este o fire deschisa, vorbeste cu pasiune despre ceea ce face si emana calitati mental emotionale. Ii place sa fie tot timpul informata si tocmai de aceea ziua ei incepe cu o stire, doua, trei... intotdeauna cu o cafea alaturi, mai ales daca o serveste in cana ei preferata. Despre Bianca Ioan, Director de Marketing si Coordonator Academic la ASEBUSS puteti afla mai multe din interviul acordat SMARK.
Anca Zaharia: Lucrezi de aproape 10 ani cu brand-ul ASEBUSS, scoala de afaceri in cadrul careia se formeaza o elita de lideri competitivi pe plan mondial. Esti director de marketing si Coordonator Academic in cadrul companiei. Care au fost pasii pe care i-ai facut, pana in momentul de fata, in cariera?
Bianca Ioan: Imediat dupa terminarea facultatii, in ’96 m-am angajat la ASEBUSS ca si asistent. A fost al doilea job, dupa unul de foarte scurta durata la Coca-Cola. La Assebus aveau nevoie de cineva care sa cunosca foarte bine limba engleza, cineva caruia sa-i placa sa lucreze cu oamenii destul de complexi – cei care erau in pozitii de top management, cu o medie de varsta in jur de 38 de ani si mai ales care aveau diferite cereri care trebuiau rezolvate eficient. M-am potrivit cu cerintele lor si am ramas un an si jumatate in cadrul scolii.
Apoi am avut o oferta la Avon Cosmetics. A fost o perioada foarte frumoasa, lucram pe partea de suport si marketing. Era perioada de inceput a companiei Avon in Romania, perioada in care se organizau evenimente in diferite orase din tara. Totul se promova pe alte cai decat prin TV. Eram printre primii care am putut sa testez toate produsele, cu acces la toate parfumurile si cremele. Un job frumos pentru o femeie . Era si destul de dificil pentru ca totul era la inceput si faceam cam de toate, de la rapoartele de vanzari pana la input pentru brosurile care apareau la momentul respectiv si foarte multe evenimente in Bucuresti si in tara.
Dupa aceasta perioada, am lucrat pentru o scurta perioada la o firma de targuri si expozitii. Era o firma nemteasca la care am beneficiat si de un curs de limba germana. Desi imi plac mult limbile straine, s-a prins destul de putin de mine limba germana. Dupa care am primit oferta din partea ASEBUSS-ului de a veni pe pozitia de Director de Marketing si Coordonator Academic. La cativa ani dupa ocuparea acestei pozitii, in 2003-2004 am schimbat facultatea partenera si, de asemenea, formatul programului si am extins componenta internationala. Din 2002 colaboram cu Kennesaw State University (KSU) din Atlanta.
In acesti 10 ani lucrurile s-au schimbat mult; am trecut de la o singura serie de cursanti la doua serii. Practic, ma ocup de partea de promovare prin prezentari de program, de toata partea de comunicare si PR. Avem o baza de date de o mie de absolventi din pozitii cheie – directori generali, directori financiari etc. Tinem legatura cu ei si ne intalnim la evenimentele organizate anual. Este una din partile cele mai frumoase ale job-ului. Unul dintre avantajele job-ului este ca ajungi sa cunosti foarte multi oameni, sa strangi prietenii,sa descoperi persoane cu preocupari apropiate.
Anca Zaharia : Observ ca-ti place foarte mult sa lucrezi cu oamenii. Te-ai vedea facand altcea?
Bianca Ioan: Imi place, cel putin cu tipul acesta de oameni pentru ca sunt deosebiti. Sunt oameni care ma uimesc de fiecare data cu puterea lor de munca, cu ambitia de a ajunge cat mai departe. In general, oamenii care au experienta sunt si oameni care stiu ca inca mai au ceva de invatat.
Specializarea mea este pe zona de Turism-Servicii si cred ca as putea face ceva in acest domeniu. Ma tot gandesc, de exemplu cand calatoresc in tara, de ce la noi nu se ocupa nimeni de inscriptionarea si distributia de materiale macar in limba romana, daca nu si in limba engleza, la multle obiective turistice care sunt la noi in tara. Pentru ca eu cred ca avem ce promova.
Anca Zaharia: Daca ar fi sa te implici in brandingul Romaniei, pe ce ai pune accent? Care sunt lucrurile pe care le-ai promova?
Bianca Ioan : Uite, in Atlanta merg in fiecare an sa promovez Romania, pentru ca pare o tara indepartata in Estul Europei, pentru cei din Statele Unite si incerc sa selectionez din multitudinea de informatii pe cea care ar avea impact. Anul trecut am inceput cu clipul publicitar facut de Ministerul Turismului si a prins foarte bine. Sunt fascinati de istorie, de faptul ca avem un trecut atat de bogat, sunt fascinati de arhitectura cladirilor de la noi, sunt pur si simplu uimiti cand descopera ce e in spatele tarii despre care, se spune doar ca economic o duce foarte prost sau ca din punct de vedere politic - are probleme. Daca ar fi sa promovez Romania, m-as axa pe mostenirea culturala pe care o avem si nu o exploatam aproape deloc.
Anca Zaharia: Care sunt oamenii care te-au sustinut in proiectele tale de-alungul carierei profesionale?
Bianca Ioan: Am avut momente cand am simtit nevoia de o schimbare si asta a fost dupa terminarea programului Executive MBA, in 2001. Din fericire, tocmai cand exploaram ce alte oportunitati as putea urma, am schimbat partenerul ASEBUSS. Am avut sansa sa colaborez cu directorul american de la vremea respectiva. Un om extraordinar, cult, interesat de Romania dincolo de lucrurile de suprafata, foarte eficient si cu o pasiune pentru activitatea lui, incat mi s-a transmis si mie si m-a facut sa raman pana in ziua de astazi.
Anca Zaharia: Cum se desfasoara o zi din activitatea ta?
Bianca Ioan: Ziua incepe devreme, la 6.45 pentru ca trebuie sa-l pregatesc pe cel mic de scoala. Dupa ce pleaca, urmaresc stirile si imi beau cafeaua de dimineata. Ziua de munca, relativ, incepe la 9.30. Nu seamana nicio zi cu cealalta si tocmai asta este partea cea mai frumoasa. Practic am tot timpul trei planuri de care trebuie sa tin seama: cursantii – cei care sunt fie in anul I fie in anul II al programului, absolventii – pentru care avem evenimente si cei care sunt interesati in a urma un curs, pentru care avem de asemenea, fie cursuri open fie prezentari de program. In functie de toate acestea si de perioada anului, zilele de munca difera. Nu pot sa spun insa pe la cat se termina ziua mea de muntc. In perioada octombrie-iunie avem cursuri si vineri si sambata, deci de aproape 10 ani lucrez multe dintre sambetele din an. Pentru mine si colegii mei a devenit o obisnuinta, practic sunt si zilele cele mai placute pentru ca ne intalnim cu cei care fac cursuri la noi. Ziua mea de lucru se poate termina foarte tarziu, totusi incerc sa fie undeva in jur de sapte si jumatate, opt.
Anca Zaharia: Urma sa te intreb cum iti petreci week-end-urile dar... spune-mi, ce faci de obicei duminica?
Bianca Ioan: Intr-adevar, cand am doar duminica liber nu reusesc sa fac mare lucru. Jumatate de zi este dedicate temelor cu cel mic, cat si lucrurilor casnice. In week-end-urile in care nu sunt la ASEBUSS, incercam sa iesim din Bucuresti. Daca raman in oras, ies cu familia la film, la un concert, gasim atatea locuri de vizitat si umblat. Chiar imi spunea cineva de “tristetea dupa-amiezei de duminica”, tristetea ca se tremina weekend-ul. Eu nu simt asa ceva; la mine practic atunci incepe. Zilele de munca sunt linistitoare si lipsite de stress, iar celor care vin la noile oferim un mediu in care ei simt ca uita problemele de la job.
Anca Zaharia: Tu lasi problemele de la job in birou, sau le iei cu tine, acasa?
Bianca Ioan: Uneori le iau. Nu pot sa le numesc probleme, sunt lucruri care ma preocupa, sunt deadline-uri in general. Daca am de lucrat o brosura si oricat de devreme o incep, ea tot se termina in criza de timp, atunci ultima saptamana va insemna ca pana la 2 noaptea voi lucra la corecturi si la ultimele modificari. Sunt o norocoasa, pentru ca familia ma intelege, ba chiar ma si ajuta. Ma duc acasa si povestesc cu atata pasiune despre lucrurile care mi se intampla la serviciu, incat cred ca le transmit si lor starea mea.
Adevarul este ca-mi place in domeniul invatamantului, parintii mei fiind ambii profesori. Practic este domeniul in care am crescut, sunt obisnuita cu planuri de lucru, cu activitatea de peste vara cand trebuie sa-si pregateasca partea administrativa, partea mai putin vazuta a educatiei.
Anca Zaharia: Cat de des mergi la shopping? Iti place sa cumperi branduri ? In functie de ce alegi produsele ?
Bianca Ioan: Cred ca m-am inteleptit. Aveam inclinatii catre a alege in funtie de brand, dupa care am observat, in ultimii 4-5 ani cel putin, ca sunt diferente foarte mari intre cum sunt pozitionate in Vest fata de cum sunt pozitionate la noi, drept pentru care prefer sa le cumpar din afara. Aici cumpar strictul necesar. Inca astept anii - sisper sa-i si prind, cand raducerile de aici se vor compara cu reducerile de afara. Avem preturi mult mai mari si reduceri inselatoare. Odata cu aplicarea unei reduceri se aplica si o marire de cost. In conditiile acestea, intervine o frustrare si este cam greu sa mai ramai loial unui brand.
La parfumuri sunt constanta in gusturi. Imi palce foarte mult Ultraviolet - Paco Rabane. Mai folosesc Calvin Klein, Escada, Dolce&Gabana, insa mereu ma intorc la Ultraviolet. Peste tot pe unde ma duc si las urme de parfum, aud « A venit Bianca! » sau imi spun « Azi nu ti-ai dat cu parfumul tau ». Cat despre cosmetice, le folosesc pe cele de la Yves Saint Laurent, L’Oreal, dar si produsele de la Avon.
Anca Zaharia: Ce inseamna pentru tine brandul pentru care lucrezi, in afara de “10 ani din viata ta” ?
Bianca Ioan: Este brandul in care eu ma regasesc total ; este un brand de suflet. Cred ca ai observat si tu cand m-ai intrebat de timpul liber, involuntar toate discutiile se intorc la ASEBUSS. Mai sunt intrebata de cursanti de exemplu, daca nu m-am plictisit, daca m-as apuca de altceva. Este mai mult decat un job. Este locul in care intalnesti oameni de la care ai ce invata, aflii lucruri noi, legi prietenii.
Anca Zaharia: Planul de invatamant si modelul de predare din cadrul ASEBUSS sunt concepute astfel incat sa asigure programe educationale de afaceri. Nu te tenteaza antreprenoriatul?
Bianca Ioan: M-am gandit la asta si mi-ar placea sa fac ceva legat de copii. Mi se pare ca sistemul nostru de invatamant este foarte limitativ, in sensul ca se pune accent pe romana si matematica si cam atat. As merge pe ideea de activitate in afara scolii, fie pe zona de entertainment, fie pe zona aceasta de hobby-uri. Imi amintesc ca atunci cand eram mica, eram microbista convinsa. Echipa mea de suflet era Steaua Bucuresti. Aveam si timpul necesar sa stau la TV, la meciuri, facusem o adevarata pasiune din asta.
Anca Zaharia: Acum ce pasiuni ai?
Bianca Ioan: Acum am o alta pasiune: colectionez cani. Mi se par extraordinar de frumoase. Am o intreaga colectie de cani acasa. Unii incearca sa mi le mai diminueze se mai sparg si ma doare sufletul...De exemplu, de cativa ani, cana cu care imi beau cafeaua este de culoarea rosie. Cred ca am pornit de undeva de la « cana cu orasul » pe care o achizitionam in diferite excursii din tara si din strainatate, dupa care m-au atras canile cu diferite forme si design-uri.
Anca Zaharia: Ai un motto dupa care te ghidezi in viata?
Bianca Ioan: Nu am un motto. Intotdeauna ma ghidez dupa experienta acumulata, care este de baza. Incercarile repetate sunt cele care aduc rezultate si, in general, astea sunt specifice marketingului si comunicarii.