un editorial de Stefan Teodorescu (Director de Marketing, Fabryo)
Mie mi-a placut in 2009! A fost asa, mai cu sange, dar si cu foarte multa adrenalina. Pana la urma, a fost prima criza capitalista a Romaniei post Nea Nicu, ca aia din anii ’90 a fost mai degraba o tranzitie. Atunci nu avea nimeni rate de platit la banca.
Unul din punctele bune ale recesiunii a fost restaurarea meritocratiei. Prea multe business-uri cresteau cu tara, fara sa faca nimic special pentru asta. Credit ieftin, entuziasm general al consumatorilor, noi deschideri de magazine de tot felul – oricine putea sa creasca cu 10-15% pe an atat timp cat bifa cateva actiuni de bun simt.
In criza e altfel – trebuie sa alergi cat poti de repede ca sa ramai pe loc. Trebuie sa-ti asumi riscuri, sa planifici riguros, sa ai cu adevarat un punct de diferentiere. Altfel, adio cifra de afaceri si adio job.
In 2009 s-a cheltuit mai putin, dar mult mai eficient. Am constatat cu bucurie ca jmecheria asta cu construitul brandurilor chiar functioneaza. La mine in companie, de exemplu, cel mai scump produs a avut crestere a vanzarilor in cifra absoluta, si asta in plin declin al pietei. E reconfortant sa vezi ca mai conteaza si brandul, nu doar pretul. Sunt convins ca aveti si voi exemple de acest gen.
Cred ca anul 2010 va aduce foarte multe oportunitati pentru ca marketerii sa iasa la rampa. Este momentul marketing-ului pragmatic, masurabil, care livreaza valoare adaugata. Este momentul inovatiilor cu adevarat insightful, care sa-i determine pe cumparatori sa ramana loiali.
Cred ca asta este vestea cea mai buna – avem ocazia sa demonstram cu adevarat ca bugetul de marketing nu este un cost, ci o investitie.
Asa ca, bun venit 2010! Mingea e la noi.