un interviu cu Maria Radu (Director General, Basis&Basis)
In 2009, companiile au dat dovada de foarte multa prudenta in ceea ce priveste investitiile in materiale promotionale. 60% dintre cele prezente pe plan local au lucrat anul trecut cu buget zero pentru acest segment, in timp ce doar 40% au alocat resurse financiare. In acest caz, valoarea bugetului a variat intre 100.000 euro - 500.000 de euro. Potrivit unui studiu realizat de compania Basis&Basis Romania, lider pe piata de produse promotionale din Grecia si activa pe piata locala din 2008, bugetul alocat a depasit 10 euro/persoana in cazul a 60% dintre companii, in timp ce un procent de 20% au alocat intre 5-10 euro/persoana. In cazul altor 20% dintre companii, efortul financiar nu s-a ridicat la mai mult de 5 euro/persoana. Am incercat sa mergem in profunzimea acestui studiu si sa aflam mai multe detalii relevante.
Romanita Oprea: Din studiu rezulta ca materialele promotionale sunt folosite de clienti in special cu scopul de a creste vanzarile (80% din respondenti) si secundar de a creste notorietatea brandului. Cat de justificate sunt aceste asteptari si de ce credeti ca s-a ajuns la acest procent?
Maria Radu: Investitiile in materiale promotionale sunt foarte avantajoase din punct de vedere al rezultatelor concrete, rezultate pe care companiile le contabilizeaza prin intermediul cifrelor de vanzari. Astfel, o campanie ce presupune investitii in materiale de acest tip ajunge sa genereze cresteri ale vanzarilor si de 200%. Prin urmare, pentru majoritatea jucatorilor de pe piata, materialele promotionale reprezinta o investitie mai mult decat profitabila daca luam in calcul si faptul ca pretul promotionalului reprezinta maximum 2 – 5% din valoarea produsului pus in vanzare.
Romanita Oprea: Intrebarea 8 spunea asa: „Ce v-ar determina sa aveti ca partener constant o singura firma de promotionale?” 80 % din respondenti au afirmat ca seriozitatea in livrarea la timp a comenzilor, 60 % - flexibilitatea managerilor firmei partenere, 60 % - pretul, 40 % - asistenta in configurarea produselor. Cum comentati rezultatele obtinute la aceasta intrebare, cu atat mai mult cu cat in urma intrebarii cu numarul 9 (mentionati un motiv pentru care ati renuntat la colaborarea cu ultima firma de promotionale? ) rezulta ca sunt mai interesati de pret decat de seriozitate?
Maria Radu: Referitor la acest subiect, opinia noastra este urmatoarea: este dificil si chiar nerecomandabil ca o companie sa se bazeze la orice capitol din domeniul achizitiilor lor doar pe un singur furnizor. Nici noi ca si furnizori nu ne dorim sa fim furnizor exclusiv pentru clientul nostru. Este recomandabil ca un client sa selecteze pe baza unor criterii precum: experienta, bonitate financiara, seriozitate, capacitate de productie 2-3 furnizori din acelasi domeniu cu care sa lucreze in mod constant.
Faptul ca la acest moment in Romania se pune un pret mai mare pe tarif decat pe seriozitate este un adevar. Situatia economica a pietei influenteaza aceasta. Poate parea un avantaj, dar numai pe termen scurt.
Romanita Oprea: Cum comentati tendinta de la intrebarea 14, mai ales acum cand in contextul crizei se mizeaza din ce in ce mai putin pe print?
Maria Radu: Chiar daca piata presei in varianta print a trecut prin schimbari importante in ultima in vreme, ea ramane totusi un instrument important de promovare pentru agentii economici. Si asta pentru ca ziarele ating si acel target de populatie care nu are acces la internet, dar care este si el un consumator veritabil.
Romanita Oprea: Cum ati hotarat lansarea acestui studiu?
Maria Radu: Piata de produse promotionale din Romania este inca un domeniu putin cercetat. Pentru ca venim dintr-o tara –Grecia-in care compania noastra are o experienta de 23 ani in domeniu si prin urmare o expertiza puternica pe acest segment, dorim sa contribuim la explicarea si dezvoltarea acestei piete.
Romanita Oprea: Care au fost rezultatele care v-au surprins cel mai mult si de ce?
Maria Radu: Ne-a surprins faptul ca pretul este un criteriu esential in alegerea unui produs, si nu calitatea. Din experienta noastra, putem spune ca exista companii care investesc si 3 - 4 euro pentru un cadou de sarbatori, chiar daca persoanele pentru care este achizitionat ocupa functii importante.
Romanita Oprea: Unde a fost asa cum va asteptati?
Maria Radu: Ne asteptam ca dupa experienta anului trecut, cand cele mai multe companii au ales sa taie sume consistente din bugetele de promovare, sa se intample ceva in sensul alocarii de resurse in crestere pentru partea de promotionale. Este o strategie de marketing eficienta si mai ales ieftina, pe care companiile o vor uzita pentru a veni cat mai aproape de consumator, pentru a fi prezente in mod constant in mintea acestuia.
Romanita Oprea: Care au fost principalii factori pe care i-ati luat in considerare la deschiderea studiului?
Maria Radu: Ne-am dorit sa vedem nivelul pietei locale de materiale promotionale si sentimentul predominant al jucatorilor. Acesta a fost principalul factor pe care l-am avut in vedere atunci cand am luat decizia de a face aceasta cercetare. Si nu doar nivelul actual ci cum privesc in perspectiva clientii promovarea intr-un an de criza. Care sunt directiile si in ce procente si cum isi impart bugetele pe diferitele modalitati de promovare pe care le au la dispozitie.
Romanita Oprea: Ce v-ati dorit cel mai mult sa reiasa in urma lui?
Maria Radu: Ne-am bucurat sa constatam ca firmelor, foarte mari sau mai mici, le-a revenit optimismul, ca sunt puse pe treaba, isi construiesc strategii agresive de a ataca piata si a-si indeplini volumele de vanzari. Trebuie sa fim sinceri si sa recunoastem ca pe langa toate informatiile pe care noi le-am primit in urma acestui studiu am optat sa-l facem public si pentru a aduce informatie relevanta, proaspata, pe acest segment de activitate. Acest studiu ajuta toate companiile producatoare si importatoare ca noi dar instruieste, educa si aduce mai aproape, zicem noi, si piata de clienti. Promisiunea noastra este ca vom face periodic astfel de studii si vom avem in mod constant initiative de informare, indrumare si orientare a intregii piete a obiectelor promotionale.
Romanita Oprea: Putem vorbi de o piata de produse promotionale dezvoltata sau mai degraba aflata la inceput de drum?
Maria Radu: Romania se afla la inceput de drum din acest punct de vedere, lucru evidentiat prin compararea cu state precum Grecia sau Italia. De exemplu, in Grecia o publicatie printata se vinde la pachet cu o multitudine de materiale promotionale, acesta fiind si motivul pentru care grecii o cumpara. Atata vreme cat nu exista aceste materiale, grecii nu cumpara. A inceput si in Romania sa se manifeste aceasta tendinta de a insoti publicatiile de materiale adiacente, insa tara noastra se afla inca intr-o faza incipienta.
Romanita Oprea: Pretul face in continuare legea, credeti ca este o tendinta pe termen lung sau vom scapa de ea in curand?
Maria Radu: Sa speram ca vom scapa de ea cat de curand. In aceasta perioada, pretul este un element important pentru orice industrie, in orice domeniu de achizitie, daca ne gandim la situatia economica cu care ne confrutam. Prin urmare, speram ca odata ce criza va trece, iar piata va incepe sa fie mai educata, sa asistam la schimbari importante de comportament in ceea ce priveste criteriile de analiza si selectie a materialelor promotionale.