un interviu cu Gilda Lazar (Corporate Affairs & Communications Director JTI Romania)
Activand pe piata din Romania inca din 1993, Japan Tobacco International se numara printre primii investitori din Romania proaspat iesita din comunism. De atunci s-au schimbat multe: daca initial Romania era importator al brandului Camel din Germania, in prezent fabrica JTI din Pipera este unicul producator de Camel fara filtru pentru toate statele din Uniunea Europeana. Iar valoarea proiectului de modernizare al fabricii din Pipera se ridica la suma de 30 de milioane de euro, dupa cum a declarat Gilda Lazar (Corporate Affairs & Communications Director JTI Romania).
JTI detine o cota de piata de 25% pe piata din Romania. Iar competitia cea mai de temut vine din partea retelelor de crima organizata, avand in vedere ca volumul tigaretelor de contrabanda se ridica la aproximativ 25% din piata. In plan international, Japan Tobacco International (JTI) are o cota de piata de 11%, fiind divizia internationala a Japan Tobacco Inc. (JT), al treilea producator de tutun la nivel mondial. JTI are sediul la Geneva (Elvetia), isi comercializeaza produsele in peste 120 de tari si are 23.000 de angajati in intreaga lume.
Alina Galeriu: JTI Romania are o fabrica in Pipera, care nu numai ca acopera consumul pe piata interna, dar produce si pentru export. De ce a fost aleasa Romania ca baza de productie si care sunt tarile spre care pleaca aceaste exporturi?
Gilda Lazar: In 2009, vanzarile legale, inclusiv ale JTI, au scazut in medie cu circa 14%. Majorarile succesive ale accizei si noul curs de schimb au dus la majorari de preturi de circa 50%, ceea ce a determinat reorientarea consumatorilor catre produse de contrabanda, care reprezinta circa un sfert din piata. In acest context, ne-am canalizat energiile catre esenta afacerii: branduri, oameni, productie. Acordam mai multa atentie exporturilor. Am facut investitii in capacitatile de productie si in modernizarea fabricii. JTI Manufacturing a devenit una dintre cele mai apreciate fabrici JTI, fiind perceputa ca un centru de excelenta. Daca, in 1993, am inceput afacerea in Romania importand Camel din Germania, de la finele lui 2009 exportam Camel din Romania in Germania si nu numai. Fabrica JTI de pe Platforma Pipera este, incepand din decembrie anul trecut, singurul producator de Camel fara filtru pentru toate statele membre ale Uniunii Europene.
Alina Galeriu: Anul trecut anuntati demararea procesului de automatizare a fabricii din Pipera. In ce stadiu se afla proiectul? Cat ati investit in modernizare si in cat timp credeti ca veti recupera / amortiza investitia?
Gilda Lazar: In 2009 am demarat un amplu program de investitii in fabrica de pe Platforma Pipera. Proiectul se afla in plin proces de derulare, urmand ca pana in 2011 capacitatea de productie sa se mareasca, iar utilajele si echipamentele sa se modernizeze. Programul presupune investitii totale de aproximativ 30 de milioane de euro. Durata de amortizare a acestei investitii depinde de volumul comenzilor primite pentru export, dar si de evolutia pietei interne.
Alina Galeriu: Cum v-au influentat reglementarile privind promovarea brandurilor de tutun? V-ati orientat spre canale neconventionale?
Gilda Lazar: Cresterea restrictiilor privitoare la publicitate nu a dus la diminuari ale bugetelor de marketing, cheltuielile fiind redirectionate catre canalele legale de comunicare. Trebuie precizat ca noi privim comunicarea cu consumatorii ca pe un drept si in acelasi timp ca pe o obligatie. In momentul de fata, publicitatea ca atare este permisa doar la punctele de vanzare si in publicatiile destinate profesionistilor din industria tutunului, precum si pe obiectele care au legatura cu fumatul. Sunt permise, de asemenea, promotiile. Iar comunicarea regulamentelor acestor promotii este obligatorie.
Alina Galeriu: Care este evolutia segmentelor base / value in contextul crizei economice?
Gilda Lazar: Produsele cele mai afectate de cresterea comertului ilegal sunt cele din categoria traditionala Value / Base care, din cauza compresiei pietei (reducerea diferentelor de pret intre cele mai scumpe si cele mai ieftine tigarete), nu mai sunt accesibile. Consumatorii care nu-si mai pot permite sa cumpere tigarete legale, cumpara contrabanda (cum spuneam, in momentul de fata, contrabanda se apropie de 25% din piata). In contextul compresiei excesive - dupa Franta, Romania are cea mai compresata piata din Europa - e greu sa mai vorbesti de segmente de pret, la modul traditional. Tigaretele care ar trebui sa fie scumpe costa 10 lei pachetul, iar cele care ar trebui sa fie ieftine costa 9 lei. In ceea ce ne priveste portofoliul nostru, Winston continua sa fie brandul numarul 1 pentru JTI Romania, ca valoare, iar Winchester si More ca volum. Camel si Glamour sunt motoarele cu cel mai mare potential de crestere. De exemplu, in prima parte a anului 2009, vanzarile produselor Glamour s-au dublat fata de aceeasi perioada din 2008.
Alina Galeriu: Care este ponderea intre distributia directa, respectiv cea prin retail si HORECA pentru JTI?
Gilda Lazar: Aproximativ 15% din vanzarile noastre se realizeaza prin canalul HORECA (incluzand cluburi, pub-uri, cafenele, fast-food-uri, terase, braserii etc). Restul reprezinta vanzari prin canale de comert traditional sau modern (hipermarketuri, supermarketuri). JTI Romania este singurul producator de tigarete care are o retea de distributie directa la nivel national.
Alina Galeriu: Tot la capitolul distributie, cum priviti evolutia masurilor privind fumatul in spatii publice? Deocamdata majoritatea localurilor adera la statutul de “spatiu in care fumatul este permis”, dar avand in vedere ca in majoritatea tarilor din Occident situatia este diametral opusa, ati luat in calcul o inasprire a reglementarilor si in Romania?
Gilda Lazar: Legea prevede separarea efectiva a spatiilor alocate in proportie de 50% pentru fumatori si nefumatori, astfel incat fumul sa nu poata patrunde in acestea din urma. In acelasi timp, asa cum se intampla si in Spania, proprietarii sau managerii localurilor cu o suprafata de sub 100 mp pot decide daca spatiile respective sa fie alocate exclusiv pentru fumatori sau nefumatori, cu afisarea corespunzatoare a acestei informatii. Aceasta este o solutie rezonabila, nediscriminatorie, care tine cont de costurile micilor intreprinzatori.
Politica JTI este aceea de a respecta si de a se conforma tuturor cerintelor legale. Si pe viitor vom fi o companie care va urmari sa satisfaca cerintele consumatorilor fumatori, respectand in acelasi timp drepturile nefumatorilor .
O solutie eficienta, care tine cont de interesele legitime ale fumatorilor si nefumatorilor, o reprezinta asa numitele Smoking-Lounges. Incepand din decembrie 2007, JTI a deschis cinci astfel de spatii destinate exclusiv fumatorilor. Primul a fost amplasat in incinta Galeriilor Comerciale Auchan din cartierul Titan- Bucuresti. Are o suprafata de circa 50mp si poate gazdui aproximativ 30 de fumatori. La inceputul anului 2009, JTI, in parteneriat cu Iulius Mall, a deschis alte patru spatii tip Smoking Lounge in Cluj (februarie 2009), Iasi (13 martie 2009), Timisoara (20 martie 2009) si Suceava (21 aprilie 2009). Acestea au o suprafata de 40 mp si pot gazdui 23 de persoane, investitia JTI fiind substantiala. Spatiile beneficiaza de amenajare speciala, conform legii. Sunt dotate cu sisteme speciale de filtrare a aerului, fiind prevazute cu filtre de mare capacitate, cu sisteme de extractie a fumului si de improspatare a aerului din incinta.
Alina Galeriu: JTI Romania s-a implicat, de-a lungul anilor, in numeroase activitati de CSR (evenimente culturale, programe de asistenta pentru varstnici, programe de ajutorare a sinistratilor in cazul unor calamitati naturale). Care este bugetul anual pe care JTI il aloca activitatilor de CSR?
Gilda Lazar: JTI Romania a facut pionierat in materie de CSR, participand activ la viata comunitatii si devenind un vecin de dorit. Corporate Social Responsibility (CSR) inseamna pentru noi programe sociale destinate varstnicilor, finantarea unor evenimente culturale de inalta tinuta si formarea unor jurnalisti profesionisti. Potrivit politicilor globale, ar trebui sa alocam anual aproximativ 1% din profitul operational , dar sumele investite in Romania au fost de multe ori peste acest nivel.
Seniorii JTI este cel mai vechi program al JTI Romania, demarat in 1998, fiind dezvoltat in parteneriat cu Primaria sectorului 2. Astfel, JTI asigura hrana zilnica si medicamentatia pentru 45 de varstnici din sectorul 2. De asemenea, JTI asigura lunar costul combustibilului pentru sase unitati mobile de urgenta, care fac parte din programul initiat de Primaria Sectorului 2, Ambulanta Sociala.
JTI a sprijinit financiar forarea a noua puturi de apa de mare adancime in zonele afectate de seceta (sase in Delta Dunarii si trei in Ialomita si Braila) in 2007, in parteneriat cu Serviciul de Ajutor Maltez din Romania. Anterior, in anul 2005, dupa inundatiile din Banat, JTI a finantat constructia a sapte case in Comuna Ionel din Judetul Timis.
JTI sprijina financiar din 2005 SamuSocial - fundatie sustinuta si de Ambasada Frantei la Bucuresti, precum si de alte companii si ONG-uri, si care ofera suport direct pesoanelor fara adapost.
Totodata, cu sprijinul financiar al JTI Romania si in parteneriat cu Ambasada Japoniei a fost creat Centrul de Studii Romano-Japoneze, unic in Romania, care functioneaza permanent, din primavara anului 2005, in cadrul Universitatii Romano - Americane. Aici se desfasoara cursuri de limba japoneza, ateliere de ceremonia ceaiului, clase de ikebana, shodo sau origami, reprezentatii de teatru japonez, intalniri si conferinte intre mediul de afaceri japonez si studenti.
JTI Romania a fost, de asemenea, partener oficial al ultimelor doua editii ale Festivalului International de Teatru de la Sibiu (FITS), cel mai important festival anual de teatru din Romania si al treilea din lume.
JTI Romania este si partener al Festivalului si Concursului International George Enescu, cel mai prestigios eveniment cultural national si, de asemenea, partener al Operei Nationale din Bucuresti.
In anul 2009, „Intalnirile JTI”, cel mai important eveniment cultural pe care-l organizam anual, a ajuns la cea de a zecea editie, reusind sa devina un reper cultural de traditie si calitate constanta si inconstestabila. Incepand cu 2007, „Intalnirile JTI” au fost acceptate si se desfasoara sub egida Festivalului George Enescu.
Responsabilitatea fata de comunitate inseamna si formarea unor jurnalisti profesionisti, capabili sa comunice corect. In consecinta, JTI Romania investeste in programe (Bursele Europene JTI pentru Jurnalisti; Bursele JTI - Money Channel; Bursele JTI- Europa FM) prin care jurnalistilor li se faciliteaza pregatirea in trusturi media de prestigiu si, de asemenea, comunicarea cu reprezentanti ai institutiilor europene.
Alina Galeriu: Care a fost cifra de afaceri JTI in 2009 si ce cota de piata are JTI Romania in prezent?
Gilda Lazar: JTI detine o cota de piata de circa 25%, avand un portofoliu dinamic si variat: Sobranie in categoria Prestige; Camel, Glamour, Salem si Benson & Hedges pe segmentul Premium; Winston in categoria Mid; Winchester, More, Monte Carlo si Ronson, pe segmentele Base si Value. Datele financiare pentru anul 2009 vor fi finalizate si transmise catre Ministerul Finantelor in primele luni ale anului in curs.