un editorial de Peter Jansen (General Manager, Intertel Communications)
In lumea marketingului online se vorbeste foarte mult despre mobil ca fiind un canal de marketing digital direct aflat in plin proces de expansiune. Cercetari recente arata ca telefonul mobil ofera cea mai mare intruziune dintre toate dispozitivele electronice de comunicare si ca aceasta creste exponential. In Romania, rata de patrundere a telefonului mobil este pe undeva in jurul a 125%, reprezentand mai mult de 27 milioane de dispozitive. Pentru faptul ca reprezinta un instrument foarte personal si ofera o comunicare interactiva cu o accesibilitate de 24/7 (acasa, la birou, sau on-the-go) il transforma potential in cea mai eficienta unealta a mixului comunicational.
In ciuda tuturor discutiilor, mare parte a marketer-ilor au inca incertitudini cu privire la ce inseamna cu adevarat mobile marketing-ul ori folosesc in munca desfasurata definitii total diferite. Diferentele sunt justificate prin faptul ca termenul (mobile marketing) descrie in mod general interactiunea in scopuri de marketing cu un consumator individual prin intermediul tehnologiilor inserate pe un dispozitiv mobil. Cu cat avem mai multe tehnologii pe respectivul aparat cu atat mai multe modalitati de a descrie mobile marketing-ul vom avea.
Pentru a disipa confuzia in jurul definitiei necesitate avem nevoie de o cunoastere profunda a variatelor subdiviziuni si strategii ale mobile marketing-ului. Acesta ofera multe parghii prin care se pot livra comunicari targetate catre un dispozitiv mobil, si fiecare tactica are un public tinta pentru care sunt necesare strategii specifice in vederea maximizarii acoperirii. Exista patru tactici de mobile marketing care sunt in acest moment adoptate la scara larga de catre marketeri si consumatori deopotriva.
SMS si MMS
Dupa serviciile de voce, SMS-ul constitue cea mai uzitata tactica in cadrul mobile marketing-ului.
Aproape toti consumatorii detin un telefon mobil de un anumit tip, iar toate telefoanele permit trimiterea si receptionarea de SMS-uri. Asta inseamna ca SMS-ul depaseste internetul in termeni de accesibilitate cand dorim sa identificam canalul digital cu cea mai mare acoperire.
SMS-ul reprezinta cea mai utilizata tehnologie mobila de catre toate grupurile de varsta. 65% dintre detinatorii de telefoane mobile interactioneaza in mod constant prin SMS, si acest procent sare de 75% in anumite zone demografice, in randul consumatorilor cu varstele cuprinse intre 16-42 ani.
Mobile Internet
Internetul mobil suporta tactici de digital marketing precum SMS, MMS si emailuri ce contin un mesaj care poate fi receptionat pe telefonul mobil in forma unei pagini Web.
Provocarea in ceea ce priveste site-urile cu continut dedicat telefoniei mobile consta in a dezvolta pagini care sa poata functiona pentru cat mai multe dispozitive si browsere incat o astfel de experienta sa fie posibila pentru o baza cat mai variata de consumatori.
Investitia in crearea unei experiente mobile internet devine productiva din momentul in care se poate determina ca un procent signifiant din publicul tinta viziteaza pagini web traditionale utilizand in acest scop un dispozitiv mobil. Conform ultimelor estimari, in 2010 aproximativ 30% dintre utilizatorii de telefoane mobile din Romania vor accesa pagini de internet direct de pe telefonul mobil. Acest procent se va apropia de 100% in urmatorii 5-7 ani, odata cu evolutia tehnologica continua (Google, Apple, Microsoft) si va face internetul de pe mobil atat mai bun cat si mai ieftin.
Aplicatiile (Apps)
Aplicatiile au capatat interes prin eforturile iPhone si a App Store, insa momentan sunt si alte companii care vor sa joace in aceasta “piesa” dintre care mentionam Research In Motion cu al ei Blackberry AppWorld, Palm prin faptul ca a facut Palm Software Store accesibil de pe dispozitivele create de ei, si Google cu Android Market.
Aplicatiile sunt excelente pentru oferi user-ului experiente cat mai variate care depasesc de departe ceea ce poate oferi o pagina Web mobile-browser-friendly. Totusi, din cauza ca aplicatiile se adreseaza unui public anume, functionalitatile variate si experientele oferite utilizatorilor trebuie puse in balanta cu numarul limitat al detinatorilor de mobile ce pot folosi aplicatiile. Desi aplicatiile pentru iPhone au generat cel mai mare buzz, iPhone-urile reprezinta in continuare doar o bucatica din piata telefoanelor inteligente(smartphone).
Daca scopul de marketing este extinderea acestei piete, ar fi logic ca dezvoltarea aplicatiilor pentru iPhone si BlackBerry sa se faca in paralel.
Daca adaugati la acest calcul si tot mai vizibila Palm Pre, atunci toate realizarile se surpa: pentru a satisface necesitatile a cel putin 75% dintre detinatorii de telefoane smart este nevoie ca cestea sa suporte trei aplicatii diferite.
Mobile advertising
In timp ce mobile advertising-ul reprezinta una dintre cele mai complexe tactici mobile, reclamele pentru mobil se refera la doua categorii primare: mobile banners si mobile search.
Fiecare dintre ele reprezinta o replica a deja cunoscutelor canale publicitare online avand acelasi desfasurator ca al partenerilor din publicitate ce creaza alternative pentru consumatorii care navigheaza pe internet utilizand un browser mobil. Spatiul publicitar este deasemenea de vanzare in cadrul unor aplicatii pentru mobil.
Totusi, la cea mai mare parte a publicului nu se poate ajunge prin intermediul mobile advertising-ului si nu este inca foarte clar daca consumatorii vor reactiona pozitiv in cazul unei astfel de experiente mobile sau daca mobile internet-ul suporta cu adevarat conversia atat de bine, inclusiv mobile commerce-ul.
Pentru a genera cel mai bun feedback in cazul folosirii unui canal de comunicare precum cel mobil cat si variatele sale oportunitati tactice, planul strategic trebuie sa ia in considerare valoarea continutului livrat consumatorului cat si contextul temporal (cand) si spatial (unde).
In peisajul mobile din Romania multe companii se prezinta ca fiind agentii de mobile marketing. Adevarul este ca multe dintre ele folosesc doar sms pull (“trimite un cod si/sau raspundeti la numarul scurt xxxx si poti castiga…) si sms push (bulk sms catre o baza de date mai mult sau mai putin rafinata). Mobile marketing-ul reprezinta dupa cum tocmai am explicat mai mult decat sms. Este vorba despre intelegerea oportunitatilor tactice oferite si crearea unei strategii de campanie mobile bazandu-ne pe obiective de marketing si tinte bine definite. Cu alte cuvinte este vorba depre (direct) marketing, nu despre (telecom) tehnologii.
Comentarii