un interviu cu Afrodita Blasius (Managing Partner, Bridge Communication & Profesor al Scolii IAA)
Demersul IAA de a infiinta o scoala de marketing si comunicare a inregistrat un real succes la editiile precedente, motiv pentru care initiativa continua si in prezent, modulul I aflandu-se deja la a cincea editie. Se pare ca exista entuziasm si interes pentru marcomm, o arata inscrierile. Cat despre daruirea si talentul profesorilor, feedback-ul primit de la absolventi este si el pozitiv. Ne-am gandit sa aflam mai multe despre ce isi propune aceasta “Scoala”, cum a evoluat in acesti ani, care a fost impactul asupra industriei, daca a fost vreunul. Am ales-o pe Afrodita Blasius (Managing Partner, Bridge Communication) sa ne vorbeasca despre toate acestea si sa ne ofere perspectiva de marketer dar si profesor care are de infruntat prejudecati despre marketing. Cum faci, ca profesor, sa treci peste aceste bariere si care sunt miturile de care se loveste cel mai des in dezbaterile cu studentii de la Scoala IAA, aflati in interviul ce urmeaza.
Alina Galeriu: Pentru ca te numeri printre profesorii Scolii IAA care au cunoscut deja cateva generatii de elevi, ai observat diferente cu privire la nivelul elevilor din noua serie a Scolii IAA comparativ cu editiile precedente? Sunt ei mai entuziasti, mai seriosi, mai bine pregatiti?
Afrodita Blasius: In aceasta toamna a debutat seria a cincea, avand acum peste o suta de studenti in scoala. Am observat cu placere ca fiecare serie s-a caracterizat prin entuziasm, prin seriozitate si implicare in cadrul cursurilor, ma bucur ca am intilnit oameni deschisi, ce au dorit sa invete, sa se implice si sa impartaseasca proprille experiente, succese dar si framantari profesionale.
Alina Galeriu: Cum privesc elevii Scolii IAA marketingul? Il simt ca pe o treapta pe care trebuie sa o parcurga vrand-nevrand sau dimpotriva, sunt implicati si dornici sa inteleaga mecanismul?
Afrodita Blasius: Din discutiile intiale cu studentii, pot zice ca il vad ca o componenta esentiala a vietii lor profesionale. Fie ca lucreaza in departamentul de marketing, intr-o agentie de publicitate sau in media, stiu ca intelegerea mecanismele de marketing, comportamentul consumatorului sau gandirea strategica de marketing ii ajuta sa fie mai performanti, sa obtina rezultate mai bune si deci sa fie mai buni profesionisti. Mai mult, o parte din ei chiar ajung la sfarsit sa fie pasionati si doritori si de mai multe aprofundare.
Alina Galeriu: Ca profesor de marketing, cum faci ca aceasta disciplina sa fie atractiva?
Afrodita Blasius: Cred ca marketingul in sine e o disciplina atractiva, pentru ca imbina partea rationala, analitica cu partea creativa. Fiind o disciplina mult experimentala, desigur cu un bun fundament academic, incerc sa imbin in curs notiunile teoretice de baza cu multe exemple, cazuistica si dezbateri cu studentii. Totul intr-o maniera simpla, abordabila, deschisa catre dialog. Iubesc marketingul si incerc sa presar in curs macar o parte din aceasta pasiune.
Alina Galeriu: Ce ne poti spune despre modul in care i-a ajutat acest training pe absolventi? Ai observat o imbunatatire a performantelor acestora la final, comparativ cu momentul intrarii lor in program?
Afrodita Blasius: Fiecare student “stoarce” din Scoala IAA elementele care il completeaza si il slefuiesc din punct de vedere profesional. Au fost studenti care, la sfarsitul cursului, au scris primul lor plan de marketing, bine gandit si bine structurat. Pe altii, care lucrasera in domeniu de ceva vreme, cursul i-a ajutat sa vada lucrurile din alte perspective, sa gandeasca mai structurat sau sa isi puna intrebari mai profunde.
Alina Galeriu: Care sunt asteptarile tinerilor care intra in programul acesta fara sa fi lucrat in domeniu? Difera ele de perspectiva celor care vin la Scoala IAA si au in paralel un job in marcomm?
Afrodita Blasius: Cel putin in privinta marketingului, asteptarile nu sunt mult diferite. Fie ca lucreaza deja in domeniu, fie ca sunt pe punctul de a intra in comunitatea de marketing si comunicare, motivatia este de a intelege principiile, de a vedea cazuri reale, de a discuta cu practicieni in domeniu.
Alina Galeriu: Care consideri ca este prejudecata cea mai mare cu care aveti de luptat voi, profesorii Scolii IAA, cand vine vorba despre viziunea noii generatii asupra industriei de marcomm din Romania?
Afrodita Blasius: Una dintre prejudecatile des intilnite este cea a retetelor, de genul “trebuie sa faci asa in cazul asta” sau “am facut asta si sigur functioneaza in orice fel de circumstanta”. Sau chiar mai departe, am auzit enuntate multe reguli fixe, de neclintit si deobicei false. Asa ca multe din discutiile din timpul cursurilor se axeaza pe demitizare, pe deconstructia unor astfel de rigiditati, pe stimularea gandirea si a privirii din mai multe perspective, pentru gasirea unei solutii potrivite.
A doua, nu atat de raspandita, este viziunea unui marketing mai poetic, fara dedesubturi financiare sau analiza cifrice. Multi vad (sau le-ar placea sa il vada) marketingul lipsit de partea muncitoreasca, de sapat in date de piata, in cifre de vanzari, in analiza pietei si a consumatorului. Iar gandirea marketingului ca investitie masurabila si returnabila in performanta financiara le da fiori. Aici lupta e mai mare…
Alina Galeriu: Cum ajuta genul acesta de cursuri de specializare la cresterea nivelului industriei de marcomm din Romania?
Afrodita Blasius: Scoala IAA aduce cu sine ceva mai multa invatatura decat cea de pe bancile facultatile sau cea deprinsa pe fuga intre miile de activitati din viata de zi cu zi de la birou. Pune structura si aduce practica printre elementele teoretice. Si ajuta ca in activitatile tale de zi cu zi sa poti sa produci rezultate mai bune - fie campanii mai de succes pentru clienti, fie pentru marcile de care te ocupi. Mai mult, o mare parte din absolventi devin ambasadori ai principiilor scolii. De asta cred ca absolventii in sine sunt ridicatori ai nivelului comunitatii.
Un alt aspect important al scolii este ca a creat o micro comunitate in sine, cea a absolventilor si asta ajuta la impartasirea de experiente, de cazuri de buna practica si in general la o industrie mai armonioasa.