un editorial de Lorand (Boti) Balint (Head of Brand Communication, Leo Burnett Romania)
Unde se duc bugetele agentiilor de publicitate in anul de gratie 2009? Uitandu-te la o pauza publicitara, descoperi ca din ce in ce mai multe spoturi sunt adaptari si iti dai seama ca o parte semnificativa se cam duce in afara tarii.
Practic, companiile care cred ca pot crea sinergii intre mai multe piete la nivelul campaniilor de comunicare o fac. Si cu cat o fac mai multe, cu atat mai multe o vor face ("nici competitia nu este adaptata la nivel local, deci pot si eu - consumatorul tot va trebui sa cumpere ceva").
Si aici este decizia noastra: ne urcam in tren sau ne asumam scaderea si ramanem focusati pe proiectele locale?
Eu unul nu vad de ce agentiile de pe alte piete pot crea campanii regionale si noi nu, asa ca problema putintei se elimina. Putem sa ne batem cu Varsovia, Budapesta, Praga sau Moscova.
Ramane problema vointei. Si aici cred ca stam prost. Pentru a intelege trebuie sa stai de vorba cu un clujean sa intelegi de ce nu ar veni la Bucuresti. Da, sunt proiecte mai interesante, da, sunt proiecte la nivel national vs ce facem noi aici, da, sunt bani mai multi - dar la Bucuresti e haos, aici am familia, am timp de ritualurile mele. Acolo e mai birocratic - cercetari etc, etc. la noi iti folosesti mai mult intuitia.
Cam lucrurile pe care le auzi cand le ceri oamenilor din Bucuresti sa stea toata ziua in aeroporturi, sa treaca dintr-un oras in altul si dintr-o tara in alta, sa lucreze cu cercetari despre alte piete. Si sa faca fata haosului si "dansului" international.
Pentru ca, la urma urmei, sa-ti vezi doar de JUDETUL ROMANIA are farmecul sau - chiar daca este o atitudine atat de provinciala.