Publicitatea online va aduce Romania la nivelul Poloniei

Romania este in topul primelor 10 tari din Europa cu cea mai mare populatie cu acces la internet. 48% dintre romani folosesc motoare de cautare pentru a gasi informatii despre un produs, pe internet, iar 58% dintre ei considera ca publicitatea pe internet este foarte eficienta. Spre ce ne indreptam? Amelia Cretu - Agency Relationship Manager la Google, spune ca Romania se aliniaza, cu pasi mici dar siguri, la tari precum Polonia sau Ungaria, pe zona de e-commerce si publicitate online.

Anca Zaharia: In fiecare zi, 43 % dintre europeni petrec timp online. Cati romani uitilizeaza internetul, zilnic?

Amelia Cretu: Patru milioane de romani utilizeaza internetul zilnic, conform studiului Universal McCann, “Power to People: Social Media tracker Wave 4”, din iulie 2009. Numarul persoanelor care au conexiune la internet, conform Eurostat, este de peste sapte milioane. 60% dintre acestia isi fac cumparaturile online, 25% isi gasesc urmatoarea destinatie de vacanta si 47% citesc presa online (conform Eurostat, dec 2008, Internet Activities- Individuals).

Anca Zaharia: Puteti face predictii in ceea ce priveste activitatea vizitatorilor in pagina?

Amelia Cretu: Pentru estimarea traficului agentii de publicitate pot utiliza Google Analytics, o platforma ce monitorizeaza nu numai tendintele web si performanta website-ului, cat si comportamentul clientului pe site si cuvintele de cautare ce aduc userii pe site. Pentru a testa diferite pagini de destinatie avem Website Optimizer, un instrument usor de utilizat si gratuit, care poate testa rata de conversie a doua sau mai multe pagini ale site-ului, pentru a identifica pagina ce aduce cel mai mare profit/ trafic/ conversii.

Anca Zaharia: Cum sunt masurate rezultatele online?

Amelia Cretu: In interfata Google AdWords sunt disponibile peste 10 tipuri de rapoarte ce pot fi folosite pentru monitorizarea rezultatelor campaniilor AdWords online. Putem folosi raportul destinatiilor de plasare pentru a vedea reteaua de site-uri pe care au aparut anunturile, raportul cuvintelor de cautare pentru lista totala a cuvintelor cheie care au declansat aparitia anuturilor sau raportul de performanta al contului in ansamblu. Pe langa acestea, clientii nostri pot folosi Google Analytics, integrat cu AdWords pentru a avea acces la o serie mai mare de rapoarte.

Anca Zaharia: Romania este in topul primelor 10 tari cu acces la internet. Care sunt cele mai cautate informatii pe net?

Amelia Cretu: Pentru a vedea topul cautarilor pe Google, putem folosi instrumentul Statisticilor de Cautare (Google Insights for Search) care ne permite sa vedem evolutia cautarilor pentru anumiti termeni pe intervale de timp selectate sau sa monitorizam evolutia cautarilor in diferite regiuni geografice pe terminologia selectata. In general, romanii cauta informatii legate de ultimele evenimente sau stiri, jocuri, telefoane sau produse IT.

Anca Zaharia: Dintre companiile mari, care au cea mai mare prezenta online?

Amelia Cretu: Mare parte dintre companiile de top romanesti lucreaza cu Google AdWords. Printre segmentele puternice in ceea ce priveste prezenta online se numara institutiile financiare, companiile telecom, IT, agentiile de voiaj. Avand in vederea audienta online, cred ca va deveni necesara prezenta online si pentru companiile romanesti si sa nu uitam ca in perioade de recesiune, cine va castiga pe segmentul online va avea mari beneficii in perioada urmatoare, atat online cat si offline.

Anca Zaharia: Cum percep romanii companiile care se promoveaza online?

Amelia Cretu: Conform unui studiu Gemius efectuat in Romania in 2006, 49% dintre romani considera companiile care isi fac publicitate online ca fiind moderne, iar 28 % se refera la aceste companii ca fiind avansate din punct de vedere tehnologic, inovative si dinamice. Conform aceluiasi studiu, 45% dintre cei intervievati ar dori sa aiba posibilitatea unui online purchase, o data directionat pe site-ul dorit.

Anca Zaharia: La cat estimati piata de publicitate online pentru 2010?

Amelia Cretu: Piata din Romania este in dezvoltare si suntem inca in “early stages”, mai ales daca luam in considerare ca segmentul publicitatii online este estimat la nu mai putin de 296 milioane de euro in Polonia pentru 2009, pe cand estimarile pentru Romania sunt in jurul cifrei de 24 de milioane de euro, conform datelor IAB Europe, PwC si Screen Digest, difuzate de eMarketer, in August 2009. Cu toate acestea, premisele sunt bune pentru un 2010 online iar Romania este liderul pietelor emergente, in ceea ce priveste atat tenditele marketerilor catre performanta si eficientizarea costurilor publicitare, cat si interesul aratat de marile agentii catre oportunitatile piatei de online in Romania.

Anca Zaharia: Cum vedeti publicitatea online in 5 ani, sa zicem?

Amelia Cretu: O data cu cresterea numarului de tranzactii online, a platilor prin cardul de credit si a firmelor ce isi construiesc website-uri si incep monetizarea platformelor online, vom vedea cresteri in industria publicitara online. Evident, aceste fenomene sunt lente, dar total necesare pentru o crestere sanatoasa a pietei online. In piata din Marea Britanie, trecerea platformelor guvernamentale pe eGovernment si integrarea serviciilor publice cu aceste platforme online au avut un puternic impact atat in cresterea prezentei online a companiilor, cat si in educarea comportamentului de consum online. Aceste tipuri de strategii sunt probabile sa aduca si Romania din urma, inspre alinierea cu tari ca Polonia sau Ungaria, pe zona de e-commerce si publicitate online.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related