un interviu cu Diana Graepel, fondator si director general Funky Business
Are un business care ii ofera libertatea de a-si folosi imaginatia neingradita si ii da posibilitatea de a pune in practica cele mai speciale idei si fantezii. Nu ar compromite pentru niciun motiv valorile care o definesc: curaj, dreptate, logica, estetica, libertate, excelenta. Diana Graepel a infiintat prima agentie din Romania specializata exclusiv in marketing experential - Funky Business, iar de noua ani, impreuna cu o echipa de profesionisti, face tot ce-i sta in putinta pentru a ajunge la inima publicului, respectand cele patru valori cu care a plecat la drum: pasiuna, disciplina, viziune si constiinta.
Anca Zaharia: In 2001, cand a aparut Funky Business, piata de comunicare live si marketing experiential era una noua. Ce ati adus nou in industrie la acea vreme?
Diana Graepel: La vremea respectiva, am fost practic prima agentie care a ales sa se pozitioneze in acest fel, in conditiile in care exista o piata BTL disputata de agentiile de publicitate care ofereau servicii integrate, de diviziile BTL ale marilor agentii si de agentiile specializate in comunicarea de tip BTL. In contextul in care advertisingul domina covarsitor in mixul de comunicare al marketerilor, se simtea nevoia unui nou tip de comunicare care sa aduca consumatorii mai aproape de branduri.
Funky Business a lansat pe piata locala conceptele de ‘brand experience’ si ‘brand environment’. Cu alte cuvinte, prin solutiile de marketing experiential propuse am reusit transformarea consumatorului intr-un explorator, transpunerea acestuia intr-un mediu impregnat 360° cu valorile brand-ului. Noutatea a constat deci intr-o implicare mult mai activa a audientei in povestea brand-ului, poveste gandita si construita de fiecare data asa incat cei implicati sa isi doreasca sa o asculte si sa o spuna mai departe.
Anca Zaharia: De ce ai ales sa faci marketing experiential si nu altceva?
Diana Graepel: In viziunea mea, este cel mai variat domeniu posibil si asta pentru ca reuseste sa imbine, intr-o combinatie de fiecare data diferita, toate formele de manifestare ale celor sapte arte. In plus, posibilitatile de a fi creativ si de a-ti folosi imaginatia sunt efectiv nelimitate, poti inventa oricand elemente, forme si canale de comunicare noi.
Cunoscand indeaproape publicitatea traditionala, nu am gasit-o suficient de variata si m-am orientat catre un domeniu care tine de publicitatea neconventionala, aflandu-se cumva la intersectia cu showbiz-ul. Pe de alta parte, mi-au placut dintotdeauna atat finantele cat si stiintele exacte, iar componenta de marketing este partea de care aveam nevoie din punct de vedere al gandirii logice.
Anca Zaharia: Care este secretul unui eveniment de succes?
Diana Graepel: Prin intermediul evenimentelor, brand-urile au o ocazie unica sa realizeze o conexiune profund emotionala cu targetul lor. Marketingul experiential implica nenumarate “ingrediente” absolut necesare precum abilitate strategica, simt estetic, talent regizoral cat si o atentie extrem de speciala la detalii.
Acestea si alte astfel de capacitati – auto-control/sange rece, curiozitate impinsa la extrema, atentie distributiva, procesare foarte rapida a informatiilor, intuitie, discernere rapida a tendintelor, toate sunt necesare reusitei unui eveniment care, prin memorabilitate, ajuta - in mod imediat si masurabil - la cresterea vanzarilor brand-ului sau produsului promovat, construieste loialitatea consumatorilor si, in acelasi timp, evidentiaza pozitionarea si valorile brand-ului.
Anca Zaharia: Care sunt calitatile de care ai nevoie pentru a face performanta in cariera si ce te reprezinta cel mai bine?
Diana Graepel: O parte tocmai au fost enumerate. Fiecare din cele mentionate mai sus sunt indispensabile performantei in domeniu.
As mai adauga in primul rand o imaginatie neingradita, care iti da posibilitatea de a pune in practica cele mai speciale idei si fantezii. Un simt estetic profund si complex care nu tine doar de design, ci si de absolut toate detaliile care contribuie la succesul unui eveniment - muzica, lumini, catering, miros etc.
Nu in ultimul rand, trebuie sa amintesc si o anumita complexitate emotionala care te face sa imbratisezi diversitatea si sa respingi rutina; a lucra in acest domeniu presupune descoperirea indeaproape a unor industrii foarte diferite si adaptarea in timp record la cerinte dintre cele mai diverse, ceea ce inseamna ca schimbarea este foarte prezenta in munca de zi cu zi.
Anca Zaharia: Care sunt realizarile pe care le-ai avut pana in momentul de fata si de care esti cea mai mandra?
Diana Graepel: Evenimentele care au devenit studii de caz de excelenta, la nivel global, in companii multinationale din industrii diverse, cat si departamentul de productie TV - al doilea centru de interes ca importanta pentru mine. Ambele planuri ma reprezinta si mi-au adus constant satisfactii.
Anca Zaharia: Care ar fi compromisurile pe care nu le-ai face niciodata din punct de vedere profesional?
Diana Graepel: Nu as compromite pentru niciun motiv valorile care ma definesc: curaj, dreptate, logica, estetica, libertate, excelenta. In profesie, voi respecta indiferent de circumstante aceste valori cat si principiile care au legatura cu etica de afaceri crestina.
Anca Zaharia: Ai cochetat putin si cu televiziunea, unde ai prezentat emisiunea Jobbing. Cum a fost prima experienta de prezentatoare TV?
Diana Graepel: Intr-un cuvant: super! Imi place sa prezint, din ce am observat imi solicita un efort minim, cu rezultate maxime. In cazul Jobbing insa am fost prezentator si realizator. Emisiunea a fost conceptul meu, am avut ocazia de a-l pune in practica in urma castigarii concursului organizat de TVR.
Am descoperit cu aceasta ocazie ca atat ca MC, cat si ca producator/realizator, daca este vorba despre un concept/mesaj in care cred, munca este frumoasa si extrem de usoara.
Anca Zaharia: Care sunt pasiunile tale si cum iti place sa-ti petreci timpul liber?
Diana Graepel: Un obiectiv personal pe care vreau sa-l realizez este obtinerea licentei de pilot de avion, insa deocamdata sunt foarte la inceput cu deprinderea cunostintelor si tehnicii necesare.
Imi plac foarte mult sailing-ul, surf-ul si jogging-ul. Citesc filosofie, eseuri de estetica si alte carti de gen. Un alt hobby - cat si terapie - sunt uneori culorile foarte vii in pictura.
Un hobby amintit putin mai sus este si cel de MC, pe care il practic cu placere atunci cand am ocazia
Anca Zaharia: Care sunt planurile de viitor pentru Funky Business?
Diana Graepel: Ne propunem sa ne mentinem pozitia de lider local in domeniul marketingului experential, prin implementarea, cu maxim profesionalism si atentie, a unor solutii de referinta care sa contribuie la succesul pe lung termen al clientilor nostri.
Veronica Munteanu, directorul de dezvoltare Funky Business, ar completa lista cu urmatoarele obiective punctuale: o specializare verticala (pe industrii) - cu alte cuvinte: fidelizare clienti si focalizare pe campanii pe termen lung pentru un numar limitat de conturi, cu posibilitate de masurare a ratei de recuperare a investitiilor la sfarsit de an, in detrimentul actiunilor punctuale izolate. Productia unui brand propriu de expo-evenimente adresate publicului larg, axate pe tehnologie, arta si marketing. Finalizarea procesului de rebranding initiat in trimestrul trei al acestui an, care consta in repozitionare si o redefinire a identitatii vizuale Funky Business. Dezvoltarea unor noi linii de business.
Anca Zaharia: Inca se mai fac confuzii intre marketingul experiential si organizarea de evenimente. Spune-ne care sunt diferentele dintre cele doua concepte?
Diana Graepel: Spre deosebire de organizarea de evenimente, la finalul carora rezultatele se traduc doar in impresii, marketingul experiential reuseste sa atraga consumatorii mai aproape de brand si sa-l faca relevant pentru ei - scop care, odata atins, se masoara in numarul de noi adepti sau, altfel spus, in cresterea efectiva a vanzarilor. Marketingul experiential si comunicarea live reprezinta deci strategii inovatoare prin intermediul carora brand-urile pot deveni parte din viata consumatorilor. Solutiile de maketing experiential presupun o cunoastere profunda a brand-ului pentru care sunt gandite si nu sunt concepute doar ca evenimente, ci realmente ca experiente care se adreseaza tutoror simturilor si ale caror beneficii se resimt, in timp si spatiu, mult peste impactul initial.