un interviu cu Mugur Popovici (Managing Director, AD!DEA)
La doar o saptamana de la lansare, platforma AD!DEA a inregistrat deja peste 370 de creativi inscrisi in program, care pun la dispozitia marketerilor servicii creative pentru campaniile pe care acestia doresc sa le dezvolte. Mugur Popovici (Managing Director, AD!DEA) povesteste care a fost nevoia de a dezvolta un astfel de serviciu pe piata romanesca si explica pe scurt cum functioneaza platforma si care sunt obiectivele pe care si le-a propus pentru urmatorul an. Dupa 10 ani de experienta in marketing si publicitate (in cadrul companiilor Graffiti BBDO, Tempo, DHL, Holcim, Spicul) Mugur si-a facut propria companie cu scopul ca intr-un an sa lanseze singur sau in parteneriat proiectul AD!DEA. A ales optiunea parteneriatului, a cautat partenerii potriviti, i-a gasit la Blue Idea (Marius Cristea, Costin Radu) / F5 care au apreciat proiectul si au considerat ca se incadreaza perfect in strategia lor de dezvoltare. Si apoi s-au apucat de lucru.
Mirabela Manea: Care este conceptul platformei AD!DEA?
Mugur Popovici: AD!DEA este prima platforma romaneasca de pitch-uri cu idei creative pentru campanii publicitare. Conceptul este gandit ca un „smart creativity marketplace” in care moneda de schimb dintre Marketeri si Creativi o reprezinta ideea creativa publicitara.
Mirabela Manea: Cine este Marketerul si ce beneficii are utilizand AD!DEA?
Mugur Popovici: In acceptiunea uzuala Marketerul este identificabil cu „Clientul” care investeste in campanii / activitati / actiuni de promovare pentru compania / brandul / produsul sau, fiind reprezentat de profesionistii din departamentele de marketing / comunicare (Director Marketing, Marketing Manager, Director Comunicare, Brand Manager, Marketing Asistent etc.). Cat despre beneficii, iata ca la numai o saptamana de la lansare, Marketerii au la dispozitie pe AD!DEA propriul departament de creatie cu peste 370 creativi care asteapta briefurile lor. Acest departament de creatie AD!DEA provoaca Marketerii la diversitate, creativitate, accesibilitate ceea ce s-ar traduce in concepte creative mai multe, mai bune, mai repede, optimizate din punct de vedere cost.
Mirabela Manea: Cum acceseaza / foloseste Marketerul platforma AD!DEA?
Mugur Popovici: Accesul la AD!DEA se face pe baza de membership, iar pentru utilizarea platformei Marketerul parcurge urmatorii pasi: inregistrare user + activare cont + achizitia unuia dintre cele 3 credit carduri (Diamond, Gold, Silver) prin care Marketerul va dispune de credite necesare lansarii briefurilor sale + lansarea briefului + vizualizarea propunerilor creative livrate de creativi + selectia conceptului castigator + plata catre creativ a premiului (sumei) mentionate in brief; simultan achizitionarea drepturilor de folosire a ideii in campaniile sale publicitare si transferul doc sursa ale ideii.
Mirabela Manea: Pentru ca a venit vorba de costuri, ce plateste Marketerul pe AD!DEA?
Mugur Popovici: Marketerul AD!DEA efectueaza doua tipuri de plati. In primul rand, este vorba de plata achizitiei unuia dintre Credit Cardurile AD!DEA (Diamond, Gold, Silver) cu credite pentru lansarea briefurilor catre Creativi. Plata se face catre AD!DEA. Al doilea tip de plata vizeaza plata ideilor castigatoare, valoarea ideii castigatoare fiind cea pe care Marketerul o specifica in brief. AD!DEA ofera Marketerului trei tipuri de carduri cu care isi poate lansa briefurile sale: Diamond (1700 euro + TVA pentru 3500 credite), Gold (1000 euro + TVA pentru 2000 credite) si Silver (700 euro + TVA pentru 1000 credite). Aceste credite pot fi folosite pentru lansarea de Briefuri pe o perioada de 1 an calendaristic de la achizitionarea lor.
Mirabela Manea: De ce cumpara Marketerul Credite si nu Briefuri?
Mugur Popovici: La AD!DEA Marketerul cumpara Credite pentru ca sa plateasca exact ceea ce primeste. Astfel, nu Brieful va fi taxat, ci cerintele explicite din Brief. Marketerul vrea idei de ambalaj? Utilizeaza 250 Credite din pachetul sau. Asteapta idei pentru o campanie complexa cu spot TV, macheta presa, spot radio, outdoor, online? Atunci foloseste 400 Credite. Astfel, numarul de briefuri pe care Marketerul il poate lansa depinde de numarul de credite achizitionate si de complexitatea Briefurilor. La limita, putem considera ca, achizitionand Silver Credit Cardul AD!DEA, Marketerul va putea lansa anual circa 3-5 proiecte catre creativi, cu Gold circa 6-9 proiecte, iar cu Diamond circa 12-15 proiecte anual.
Mirabela Manea: Cum se asigura confidentialitate informatiilor din brief? Dar a ideilor?
Mugur Popovici: Functie de locul si stadiul in care se afla Brieful, acesta va fi vizualizat astfel:
a) Brief Public (forma scurta). Este varianta postata pe zona publica din site in sectiunea „Creativ, vezi aici ce idei se cauta”, vizibila pentru toti vizitatorii site-ului, care include ca informatii doar acele detalii care definesc cadrul general al proiectului: cine a postat brieful (daca Marketerul alege ca aceasta informatie sa fie publica), titlu briefului, industria de referinta, data publicarii, data de confirmare a participarii creativilor la proiect, deadline-ul de trimitere a ideilor, deadline-ul de decizie asupra ideii castigatoare, premiul oferit creativilor pentru ideea castigatoare si cerintele pentru creativi.
b) Brief Privat (forma completa). Este varianta completa a briefului care nu poate fi accesata de pe zona publica a site-ului, ci numai din contul Marketerului care a lansa brieful si al Creativilor care au confirmat participarea la proiectul si de la care Marketerul astepta sa primeasca idei creative. Creativii care nu sunt interesati de proiect (nu confirma participarea la proiect) nu pot vizualiza brieful complet, ci numai varianta scurta a Briefului.
In plus, Marketerii au libertatea de a decide ce informatii introduc in brief, aspectul confidentialitatii fiind astfel in totalitate controlabil. In ceea ce priveste ideile furnizate de Creativi, acestea pot fi vizualizate numai in contul Marketerului care a lansat proiectul. Evident, Creativul care a livrat un concept poate accesa acel concept in contul sau de creativ, fara insa sa aiba posibilitatea de a vizualiza celelalte idei transmise de alti creativi participanti la proiect.
Mirabela Manea: Care sunt deadline-urile si premiile unui proiect si cine le stabileste?
Mugur Popovici: Deadline-urile folosite in Brieful AD!DEA sunt urmatoarele:
- deadline-ul „Idei” si reprezinta termenul pana la care creativii trebuie sa trimita ideilor lor (calculat ca minim 4 zile de la data publicarii)
- deadline-ul „Confirmare” reprezinta termenul pana la care Creativii trebuie sa confirme participarea la brief (calculat ca jumatatea perioadei dintre data publicare brief si deadline-ul Idei)
- deadline-ul „Decizie” - termenul pana la care Marketerii trebuie sa decida ideea castigatoare (calculat ca maxim 7 zile de la deadline-ul Idei).
Marketerul este singurul responsabil cu stabilirea deadline-urilor si a premiului pentru ideea castigatoare, elemente care depind de complexitatea briefului si a cerintelor pentru Creativi. Aceste informatii sunt incluse in Brieful Public si sunt disponibile Creativilor inca de la inceput, astfel ca in momentul in care Creativii confirma participarea la un proiect o fac in cunostinta de cauza, stiind ca au timp disponibil pentru a lucra la respectivul Brief si ca premiul este ofertant pentru ei.
Mirabela Manea: Cum va asigurati ca brieful inscris de un marketer va fi rezolvat de creativii inregistrati pe AD!DEA?
Mugur Popovici: Creativii trebuie sa confirme participarea la brief, astfel ca Marketerul are in permanenta controlul asupra proiectului sau. El stie din timp cati creativi au fost interesati de proiectul sau, creativi de la care astepta ideile creative pentru campania sa. Daca un creativ confirma participarea la un proiect si nu mai livreaza concepte, atunci acel creativ va primi o atentionare si in cazul in care situatia se va repeta i se va restrictiona / anula accesul la proiectele Marketerilor.
Mirabela Manea: Cine este proprietarul ideilor? Marketerul este obligat sa decida o idee castigatoare?
Mugur Popovici: Proprietarul ideii castigatoare este Creativul, insa Marketerul are drepturi nelimitative de folosire a ideii. Toate conceptele creative care au fost prezentate in cadrul proiectului si nu au fost declarate castigatoare de Marketer apartin in totalitate Creativilor care le-au dezvoltat. Daca in urma unei evaluari obiective Marketerul considera ca niciuna dintre ideile livrate de creativi nu indeplineste asteptarile si cerintele sale, atunci nu este obligat sa declare vreo idee castigatoare. Insa ideile care i-au fost livrate pentru proiect apartin in totalitate creativilor care le-au dezvoltat, dezvaluirea, copierea, distribuirea sau initierea unor actiuni pe baza acestor informatii fiind strict interzise.
Mirabela Manea: Cum implementeaza Marketerul o idee castigatoare?
Mugur Popovici: Marketerul poate pune in practica ideile castigatoare cu ajutorul partenerilor sai traditionali. Daca insa acest lucru nu e posibil, atunci noi il ajutam sa le implementeze prin programul "Parteneri care ne sustin Ideile", program in care intermediem conexiunea cu partenerii nostri care il ajuta sa realizeze campania de promovare pe care si-a dorit-o.
Mirabela Manea: La final, sa vorbim despre ce isi propune AD!DEA pentru urmatorul an?
Mugur Popovici: Sa creasca mare, frumos si sanatos. Iar pentru noi acest lucru inseamna sa fim recunoscuti de comunitatea Marketerilor si Creativilor ca o sursa credibila, utila si apreciata de idei publicitare. Pragmatic vorbind, insa, ne propunem ca la sfarsitul lui 2010 sa avem minim 150 Marketeri si 200 Creativi care folosesc frecvent platforma AD!DEA.
Comentarii
As tine sa mai amintesc de OpenAd.net, un site cu aprox 11.000 de creativi inscrisi, din intreaga lume, inclusic Romania, care nu platesc nici un fel de taxa pentru a participa la briefuri.
O zi minunata.
Mugur Popovici, Managing Director AD!DEA