Horea Turdean: Am invatat, macar partial, ce isi doresc femeile

un interviu cu Horea Turdean, Directot Marketing si Vanzari Farmec

Horea Turdean face parte dintr-o familie al carei nume este legat de brandul Farmec. Inca din copilarie, a fost martor la fiecare pas al dezvoltarii companiei. A inceput sa lucreze in cadrul companiei, in 1996, ca agent comercial, intr-un moment in care se puneau bazele retelei de distributie. Acum, el ocupa pozitia de Director Marketing si Vanzari in cadrul companiei.

Anca Zaharia: Care este relatia dumneavostra cu brandul pentru care lucrati si cat de mult va implicati?

Horea Turdean: Industria cosmeticelor este un domeniu foarte dinamic si competitiv, in care inovatia este motorul care impinge afacerile inainte, de aceea nu poti face nimic fara pasiune. Lucrand in marketing si vanzari, implicarea mea vizeaza intreg procesul, adica ma intereseaza si cum sunt realizate produsele si cat de bine sunt distribuite pe piata.

Daca vorbim despre relatia mea cu brandul Farmec, in primul rand ea dureaza de 13 ani, perioada in care am avut ocazia sa vad compania crescand si sa iau parte la transformarile care au dus la aceasta evolutie. Ma simt legat de Farmec pentru ca avem o istorie impreuna: alaturi de oamenii din companie, am construit de la zero departamentul de marketing si vanzari, care a lansat numeroase produse si campanii de succes si am pus bazele unei retele de distributie care numara 11 reprezentante in toata tara.

Anca Zaharia: Care este principala dumneavoastra menire, ca manager?

Horea Turdean: Nu este departe de menirea oricarui manager – sa puna lucrurile in miscare, sa mobilizeze toate resursele si sa valorifice potentialul fiecarui om din echipa sa. Cred ca managerul este cel care are viziunea de ansamblu, are grija ca lucrurile sa se intample, insufland energie si motivand echipa sa dea viata viziunii de ansamblu. Rezultatul apartine, insa, fiecarui om din companie.

Anca Zaharia: Care este cel mai des obstacol pe care il intalniti in job-ul dumneavostra?

Horea Turdean: Cred ca este mai degraba vorba despre provocari intr-un astfel de job, decat de obstacole. In orice caz, aceasta ar trebui sa fie gandirea unui om care lucreaza intr-un departament care asigura vitalitatea companiei, sa priveasca obstacolele ca pe oportunitati de a gandi lucrurile altfel, mai curajos, mai pragmatic, mai optimist. Provocarile sunt numeroase si tin de atingerea obiectivelor de vanzari, lansarea de produse care sa fie bine primite de piata, adaptarea la circumstantele pe care le creeaza piata, dezvoltarea unor canale de vanzari care sa aduca rezultatele dorite s.a.m.d.

Anca Zaharia: Exista un model ideal de frumusete? Din ce ati observat, cat accent pun consumatorii romani pe frumusete?

Horea Turdean: Societatea creeaza modele de frumusete ideala, care insa se schimba de la o epoca la alta. Vorbim aici de adevarate curente care dureaza una sau mai multe generatii. Filosofia Farmec este insa aceea a unei frumuseti naturale, rolul nostru fiind sa o punem in valoare. Nu promovam nici perfectiunea, nici metodele de infrumusetare invazive, ci lasam fiecare femeie sa isi descopere frumusetea, ajutata de produsele noastre.

Romancele, mai ales, sunt atente la ingrijire, la aspectul fizic si sunt, de asemenea, receptive la noutatile cosmetice lansate pe piata. Nu numai ca pun accent pe frumusete, dar in ultimii ani sunt si din ce in ce mai informate, cauta produse specializate si apreciaza corect raportul calitate-pret.

Anca Zaharia: Cum este, ca barbat, sa lucrezi pentru un brand destinat femeilor?

Horea Turdean: Este o provocare, dar cum nu sunt nou in industria cosmetica, am invatat, macar partial, ce isi doresc femeile. Ma ajuta si studiile de piata pe care le realizam frecvent, pentru a afla care sunt tendintele si mai ales asteptarile consumatoarelor de produse cosmetice din Romania, si ma ajuta colegele din echipa. Produsele noastre sunt foarte apreciate atat pe plan local, cat si in tarile in care exportam, deci, judecand dupa rezultate, nu s-ar putea spune ca locul meu, in calitate de barbat, nu este in industria cosmeticelor.

Anca Zaharia: Farmec a relansat gama Aslavital printr-o promotie la raft si un complex de ingrediente personalizate pentru fiecare produs. Care este motivul acestei actiuni?

Horea Turdean: Gama Aslavital, lansata in 2001, este una dintre cele mai importante din portofoliul Farmec, contribuind anual la cresterea vanzarilor companiei, alaturi de branduri ca Gerovital sau Farmec. Anul acesta am decis ca e momentul sa ii aducem o revitalizare, atat prin modernizarea ambalajelor, cat si printr-o promotie prin care sa oferim consumatoarelor de Aslavital un bonus la fel de pretios ca si produsele.

Redesenarea ambalajelor nu este insa doar o schimbare de design, ci are mai ales rolul sa evidentieze complexele de ingrediente specifice fiecarui produs din gama. Desi argila sta la baza tuturor produselor Aslavital, fiecare dintre ele are o combinatie unica de ingrediente, care produce un efect distinct asupra pielii, de aceea le-am numit complexe de ingrediente personalizate.

Anca Zaharia: Pe piata de cosmetice, consumatorii si-au orientat bugetele catre oferte promotionale sau au ramas fideli brandurilor, in aceasta perioada?

Horea Turdean: In contextul economic actual, consumatorii sunt mai receptivi la ofertele promotionale, dar raman totusi fideli brandurilor in care au incredere. De aceea, vedem mai degraba un consumator care participa la o promotie in masura in care in promotie este implicat brandul sau preferat.

In ceea ce priveste bugetul personal, anul acesta consumatorul roman de produse cosmetice este mai atent la oportunitatea achizitionarii unui produs si la cat de realist este pretul in raport cu calitatea, dar nu alege neaparat produse mai ieftine, oricare ar fi ele. Suntem avantajati din acest punct de vedere, pentru ca nu ne-am modificat ofertele cu care ne-am obisnuit clientii, produsele noastre sunt in continuare atat competitive, cat si accesibile, ceea ce le mentine in topul preferintelor.

Anca Zaharia: Se pare ca actualul context economic a devenit favorabil produselor romanesti. Care au fost motivele care i-a retinut, pana acum, sa descopere calitatea produselor romanesti?

Horea Turdean: Situatia dificila din economie a creat, intr-adevar, un context favorabil produselor romanesti, consumul de produse autohtone fiind incurajat pe diferite medii de comunicare. Noi chiar ne-am implicat, de la inceputul anului, in campanii locale care aduceau in prim-plan productia romaneasca, insa, in ceea ce priveste strict compania Farmec, ne-am bucurat de aprecierea romanilor constant, independent de ceea ce se intampla anul acesta. Detinem cote de piata care demonstreaza ca romanii nu evita produsele cosmetice romanesti de calitate, dimpotriva. Suntem lideri pe anumite segmente, inaintea companiilor internationale, lucru care se datoreaza traditiei si ofertelor adaptate nevoilor consumatorilor romani.

Am incheiat primul semestru cu o crestere de 13% a vanzarilor pe piata interna, asupra careia ne-am concentrat mai mult anul acesta, cele mai bune rezultate fiind inregistrate in categoria produselor de ingrijire faciala, unde suntem lideri cu o cota cantitativa de 30,93%. Brandul Gerovital este lider de piata pe primul semestru, pe segmentul cremelor de fata, in timp ce laptele Doina isi mentine pozitia de lider pe demachiante.

Anca Zaharia: Multe dintre marcile pe care Farmec le detine, sunt cunoscute in afara tarii. Care sunt strategiile de marketing prin care faceti brandurile Farmec cunoscute in afara?

Horea Turdean: Produsele Farmec sunt exportate in Europa, Asia, America de Nord si Australia, pe multe dintre aceste piete avand o traditie indelungata. In Japonia, de exemplu, produsele Gerovital sunt comercializate de peste 25 de ani, unul dintre canalele utilizate fiind programele de teleshopping.

La nivelul promovarii, actiunile noastre se concentreaza mai ales pe piata interna, catre pietele externe mizand pe relatiile pe care le-am dezvoltat in timp cu partenerii nostri de acolo si pe produse care se recomanda singure, prin traditia lor. Brandul Gerovital se bucura de succes in afara, turistii straini care vin in Romania cautand de multe ori aceste produse in magazinele noastre.

Anca Zaharia: Unde se pozitioneaza Farmec pe piata romaneasca, printre consumatori (target) si concurenta?

Horea Turdean: Avem peste 400 de produse de calitate foarte buna si in acelasi timp accesibile, realizate dupa retete originale, in laboratoarele proprii de cercetare, in care lucreaza chimisti, biologi, farmacisti si ingineri. Toate aceste produse respecta normele Uniunii Europene si au la baza ingrediente naturale, nemodificate genetic, care au o foarte buna compatibilitate cu pielea.

Ne adresam atat femeilor, cat si barbatilor care apreciaza calitatea romaneasca si ne putem mandri cu o pozitie de piata care ne plaseaza inaintea multor companii multinationale, ceea ce nu e putin lucru, avand in vedere ofertele tot mai numeroase si mai tentante pe care le are la dispozitie consumatorul.

Anca Zaharia: Care sunt obiectivele Farmec pentru viitorul apropiat?

Horea Turdean: Principalul nostru obiectiv este sa ne mentinem pozitia pe piata, in ciuda conditiilor pe care le creeaza un an dificil pentru intreaga economie si sa ramanem aproape de consumatorii nostri. Am relansat de curand gama Aslavital, iar in perioada urmatoare pregatim alte cateva noutati, care speram sa surprinda placut consumatorii.

Anca Zaharia: Cum faceti fata competitiei straine din piata?

Horea Turdean: Industria cosmetica este puternic concurentiala, in Romania existand, alaturi de producatorii locali, toate companiile internationale majore si canalele de vanzari existente si in alte tari. Avem insa o pozitie privilegiata si clienti fideli, pe care i-am castigat pentru ca nu am facut niciodata rabat de la calitate, incercand in acelasi timp, pe cat posibil, sa pastram un nivel constant al preturilor. In aceste conditii, ramanem un competitor important pentru companiile care intra pe piata romaneasca, cu atat mai mult cu cat ne adaptam rapid noilor conditii de piata, incercand sa fim aproape de consumatorii nostri si sa tinem pasul cu cerintele lor.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related