un interviu cu Oana Nita (Director General, Wu Xing)
Business-ul Wu Xing, primul restaurant chinezesc cu livrare exclusiv la domiciliu, dupa cum se recomanda, a inceput cu o investitie de 60.000 USD si 9 angajati. Piata restaurantelor de acest gen era inca libera, asa ca Wu Xing si-a amortizat investitia in primii doi ani. Astazi, la 10 ani de existenta pe piata romaneasca, compania inca isi pastreaza focus-ul pe cei 100.000 de clienti din Bucuresti, lasand planurile de extindere si in afara capitalei pentru mai tarziu. Oana Nita (Director General, Wu Xing) vorbeste in cele ce urmeaza despre rata de crestere a business-ului companiei in decada 1999 - 2009 si prognozeaza o scadere de 10% a cifrei de afaceri pentru anul acesta.
Mirabela Manea: Compania Wu Xing e de 10 ani pe piata din Romania. Ce fel de capital a fost investit in dezvoltarea business-ului si in jurul carei cifre se ridica investitia la momentul acela?
Oana Nita: Capital local. Aproximativ 60.000 USD investiti initial. S-a pornit cu 9 angajati, 1 bucatarie, 5 masini de livrare. Am livrat catre 5.000 de clienti in primul an de activitate, iar la nivelul anului 2009 avem peste 160 de angajati si deservim un total de aproximativ 100.000 clienti. La deschidere, meniul Wu Xing continea aproximativ 180 de produse. Astazi are 110, iar adevarul este ca noi dorim sa mai restrangem meniul ca si numar de produse, dar sa il actualizam destul de des cu feluri noi.
Mirabela Manea: Care este rata de crestere a business-ului Wu Xing, raportat la momentul intrarii pe piata?
Oana Nita: In fiecare an este considerat un profit de 10 % pentru ca de fiecare data s-au facut investitii si am fost intr-o continua imbunatatire, atat in ceea ce priveste clientii (investitii in parc auto pentru micsorarea timpului de livrare, punct de lucru nou, ambalaje de calitate maxima, cat si angajatii (salarii marite, conditii de munca, sisteme motivationale etc). Nu mai vorbesc de dezvoltarea pe partea de respectare a normelor si legislatiei in vigoare pentru care am implementat demult ISO si HACCP. Acestea nu le-am facut de imagine, ci chiar ne-am dorit sa fim la un standard inalt si chiar daca la inceput ni s-a parut ucigator si fara sens atata birocratie, in timp le-am folosit si sunt extraordinar de utile si importante pentru o organizare si niste conditii de igiena si siguranta bune. Considerand acest profit de 10 %, investitia s-a amortizat si s-a ajuns pe profit in al treilea an – 2002.
Mirabela Manea: Fiind un produs livrat la domiciliu, distributia este un element cheie in mentinerea profitabilitatii afacerii. Cum eficientizati sistemul de livrare a comenzii?
Oana Nita: Sistemul nostru pentru livrarea comenzilor este foarte bine pus la punct. Am creat acum 4 ani un soft special pentru specificul nostru. Totul este in sistem informatic, de la preluarea comenzii si pana la livrarea produselor. In fiecare an i-am adus imbunatatiri in functie de necesitati si l-am dezvoltat foarte mult pana la rapoarte in detaliu. Singura problema intampinata in livrarea la domiciliu si pe care nu o putem controla este traficul.
Mirabela Manea: Ce sistem de fidelizare a clientilor practica WuXing?
Oana Nita: Cadouri, portii gratuite la o anumita frecventa de comanda, comenzi gratuite in cadrul concursului de pe site si avem in lucru si un sistem de fidelizare pe baza de card cu discount.
Mirabela Manea: Livrarea prin intermediul internetului si a telefonului va ofera posibilitatea de a avea o baza de date actualizata in permanenta. Cum o folositi pentru promovarea produselor pe care le serviti?
Oana Nita: Folosim baza de date pentru trimiterea newsletter-ului nostru.
Mirabela Manea: V-ati gandit la extinderea serviciilor si in afara Bucurestiului? Din informatiile pe care le aveti, ar exista o piata care ar merita sa fie luata in considerare pentru produsele Wu Xing si in afara capitalei?
Oana Nita: Nu avem foarte multe informatii in ceea ce priveste alte orase din Romania. Cu siguranta exista piata si anul acesta dorim sa facem un studiu in acest sens. Oricum, managementul la distanta este greu de facut, iar investitia pentru un punct de lucru este foarte mare, ceea ce ne face sa nu ne gandim prea curand la dezvoltare in alte orase.
Mirabela Manea: Care sunt principalii competitori ai Wu Xing: restaurantele cu specific chinezesc sau companiile de fast food care livreaza la domiciliu?
Oana Nita: Noi consideram concurenta orice specific de mancare care este livrat la domiciliu. Odata ce clientul are de ales intre Wu Xing si altceva, intram in aceeasi piata si anume de livrare la adresa, nu neaparat specific chinezesc.
Mirabela Manea: Cum arata rezultatele primelor quartere ale anului 2009 pentru companie? Se simt diferente notabile fata de aceeasi perioada a anului trecut?
Oana Nita: Estimam pentru 2009 o scadere a cifrei de afaceri de aprox. 10% fata de 2008 (in 2008, CA a fost de 7.800.000 lei)
Comentarii