Anca Munteanu: “Acum am dat de uniforma capitalista - brandul”

un interviu cu Anca Munteanu, Director Marketing Home&Design Mall Bucuresti

Vointa, incredere, inovatie, curaj. Acestea sunt cuvintele care ar caracteriza-o pe Anca Munteanu, Director Marketing la Home&Design. A terminat facultatea de Jurnalism, dar intre timp s-a lasat furata de mirajul marketingului, domeniu pe care nu se gandeste sa-l abandoneze vreodata. Nu se da “in vant” dupa branduri si considera ca acestea nu fac altceva decat sa uniformizeze consumatorii.

Anca Zaharia: Ai terminat facultatea de Jurnalistica. De ce ai ales marketingul in favoarea jurnalismului?

Anca Munteanu: Mama ar fi vrut sa devin educatoare. Imi plac copiii dar nu as avea atata rabdare sa-i educ, sa stau dupa fiecare in parte. De mica am visat sa fiu jurnalista. Imi formasem o imagine a jurnalistului – detectiv, cu parpalac lung si cu aparatul in gat. Am practicat jurnalismul imediat dupa terminarea liceului. Am avut posibilitatea sa lucrez la un ziar din Galati. Dupa ce am lucrat acolo un an de zile, s-a deschis Facultatea de Jurnalism, “Al. I. Cuza” de la Iasi. Am facut parte din prima promotie la Iasi si apoi am lucrat cinci ani in presa. Pana in momentul in care mi s-a oferit posibilitatea sa merg pe partea asta de marketing-vanzari. La inceput, am avut si o motivatie materiala. Marketingul era atunci la inceput. Toata lumea era incantata de rezonanta cuvantului “marketing”. La vremea aceea, a implementa o strategie de marketing era un inceput de a deveni un adevarat capitalist. Dupa o scurta perioada de timp, mi-am dat seama ca m-as potrivi mai bine in domeniul asta, decat in jurnalism. Totusi, incerc sa nu-mi pierd mana si scriu pe tot felul de bloguri. De la “Salvati padurile Romaniei” pana la campanii de promovare a caror cauza este mult mai puternica.

Anca Zaharia: Te vezi facand altceva in viitor?

Anca Munteanu: Deja am intrat prea mult pe partea de marketing si stiu ca de aici voi iesi la pensie. Sau cel putin, asa sper. Hai sa ne gandim la urmatoarea ipoteza: tinand cont de conditiile de acum, sa zicem ca nu va mai merge marketingul. Ca prin absurd, companiile desfiinteaza acest departament. Evident, omul din marketing are capacitatea sa se adapteze si are posibilitatea sa se implice si pe un post de vanzari si pe unul de PR. Este ca un cameleon; stie sa se indrepte si in alte domenii care nu se exclud. Sa ne gandim putin care ar fi diferenta intre directorul de marketing si directorul de vanzari. Care e mai tare? Este gresita o astfel de abordare pentru ca trebuie sa le imbini pe amandoua. Chiar daca intr-o companie pot exista cele doua titulaturi, cei doi trebuie sa se inteleaga foarte bine, sa-si combine munca. Nu poti promova ceva daca nu cunosti calitatile serviciilor pe care le promovezi. Clientul este foarte pretentios si trebuie sa-i inspiri incredere.

Anca Zaharia: Care a fost primul pas pe care l-ai facut in acest domeniu?

Anca Munteanu: Primul job pe care l-am avut tangential cu marketingul a fost la o tipografie, unde am intrat pentru ca aveam experienta in comunicare iar cel care ocupa pozitia de marker trebuia sa fie bun la toate. Practic, pe partea de marketing am inceput de jos, de la promoter pentru companii foarte mari, apoi manager de zona, sef de marketing, ca asa era atunci pe carte de munca. La Ablon Group, am facut cunostiinta cu marketingul imobiliar si am trait o experienta care s-a dovedit pur si simplu fascinanta. Acolo, m-am ocupat, efectiv, de proiecte cu zeci si chiar sute de unitati locative si le-am promovat astfel incat sa ajunga la cei care isi doreau o locuinta. Am ramas in aceasta lume a marketingului imobiliar timp de cinci ani si mi-a fost de real folos.

 

Anca Zaharia: De cat timp ocupi pozitia de director de marketing la Home&Design si cum decurge o zi de munca?

Anca Munteanu: La Home&Design voi implini, in curand, un an. Nu pot sa spun ca am abandonat o parte de proiect, sau ca am abandonat zona in care am lucrat. In mareketingul de calitatae, atata timp cat ai suficienta intuitie si un gen de abilitati incat sa fii cu un pas ianinte de piata, poti sa-l faci bine.

O zi de munca incepe teoretic la ora noua. Practic, sunt zile cand incep la ora sapte. Vin la birou, salut toti chiriasii - lucru foarte important. Trebuie sa ai o relatie foarte buna cu ei, o relatie care trebuie sa se bazeze pe incredere. Exista si nemultumiri din partea lor dar trebuie sa gasesti solutii reciproc-avantajoase pentru ca nu poti face diferentieri intre ei. Trebuie sa fii echidistant.

Programul de lucru nu se tremina in fiecare zi la aceeasi ora. Zilele trecute am ajuns la ora 23 acasa. Nicio zi nu seamana cu alta. Nu o sa gasesti in fisa postului ca termini la ora X, dar vei fi obligat sa stai peste program. Nu te obliga nimeni, important este sa-ti faci treaba cat mai bine. In momentul in care intervine obligatia, mai e un pas pana intervine rutina si jumatate de pas pana cand pleci. Daca nu-ti place suficient de mult ceea ce faci, n-ai cum sa rezisti, iar cei din jurul tau vor observa. Si primii care vor observa acest lucru sunt sefii tai.

Anca Zaharia: Obisnuiesti sa-ti iei o parte din munca cu tine acasa?

Anca Munteanu: Se mai intampla sa ajung acasa si sa deschid laptopul, sau sa ma gandesc la strategii de marketing. Pisoiul meu, care sta mereu cu mine, imi da idei bune. Ideile bune nu ne vin neaparat in timpul programului de lucru.

Anca Zaharia: Care sunt calitatile pe care trebuie sa le indeplineasca un om de marketing?

Anca Munteanu: Sa fie cu un pas inaintea celorlalti, sa fie tributar concesiilor din marketing, sa nu aplice mot-a-mot ceea ce probabil a cimentat in urma unor scoli pe care le-a absolvit. Sa stie sa comunice si cu un director si cu un portar, sa-si intuiasca si sa-si accepte propriile limite. Daca nu esti cinstit cu tine si cu ceilalti, nu ai cum sa reusesti.

Anca Zaharia: Care sunt oamenii care te-au influentat in cariera?

Anca Munteanu: Am luat de la fiecare cate ceva, iar daca ar fi sa-i enumar, poate uit pe vreunul si daca da peste interviul asta, se supara. In faculatate am avut niste oameni absolut speciali, care nu s-au limitat doar sa ne predea. Ne-au lasat sa ne deschidem drumurile singuri. Dupa facultate au fost multi de la agentiile de publicitate pe care i-am vazut lucrand si care m-au influentat destul de mult, in sensul ca nu mi-am imaginat niciodata ca un om cu tenisi de Dragasani in picioare - pentru ca atunci nu existau conversi - si cu sapca pe cap, poate sa scoata din mintea lui asa minunatii.

De la fiecare am luat foarte putin, fara sa fur. Am analizat si am incercat sa fac nu la fel ca ei, ci pe langa ce au facut ei. Si, cu siguranta, vor mai fi si altii de la care sa mai gasesc ceva de invatat.

Anca Zaharia: Ce te-a influentat cel mai mult in viata?

Anca Munteanu: De exemplu, cifra sapte ma influenteaza foarte mult, fara sa fiu habotnica si fara a crede in astfel de lucruri. Cifra sapte se repeta de trei ori in data mea de nastere 7.07.1977. Evident am 17 ani...Am intrat a saptea deasupra liniei, la facultate si am iesit a saptea. Cel mai important evenimenta a avut loc la data de sapte. Sunt nascuta duminica, a saptea zi a saptamanii, la ora 2:32. Sper sa trec in lumea cealalata in jurul varstei de 70 si ceva de ani. Uite, asta e una dintre calitatile pe care trebuie sa le aiba un om de marketing: intuitia. Sa fii intuitiv, asta inseamna sa faci marketing. Iti apar niste semne, dar daca nu esti destul de deschis sa-ti dai seama, nu reusesti si nu vei fi niciodata cu un pas inainte. 

Anca Zaharia: Ai blog personal? Profiluri facute pe retelele sociale?

Anca Munteanu: M-am ferit de bloguri personale. Sper sa fiu entitatea care ii comenteaza pe ceilalti. Nu din frica de a nu ma comenta altii pe mine. Am simtul ridicolului foarte dezvoltat. Daca as crea un blog nu as putea sa am secrete, pentru ca este un site personal, ca un fel de jurnal si vrei, pur si simplu, sa asterni acolo o particica din tine. Si numa ideea ca altii ar comenta ceea ce spun este ca si cum mi-ar incalca spatiul privat. Prefer sa comentez eu pe altii. E o atitudine carcotasa, recunosc!

Anca Zaharia: Sa inteleg ca te influenteaza parerea celor din jur?

Anca Munteanu: Ma influenteaza in sensul ca nu actionez in functie de ce spune X sau Y, dar nu am cum sa nu ascult, sa tin cont de parerea lor. Daca nu te apleci catre cei care te comenteaza inseamna ca esti antisocial. Si nu ai ce cauta intr-un domeniu al comunicarii.

Anca Zaharia: Cum iti petreci timpul liber?

Anca Munteanu: Sunt week-end-uri in care, atata timp cat Mall-ul este deschis, prezenta mea este foarte importanta. La sfarsit de saptamana consumatorii vin in numar mai mare in Mall. Iar asta pentru mine, este o forma de analiza de piata. In timpul liber plec din Bucuresti. De obicei ma duc acasa, la Galati. Ies la plimbare impreuna cu mama mea, ea fiind singura in prezenta careia eu tac si o las pe ea sa vorbeasca.

Imi fac intotdeauna planuri de drum, nu plec pur si simplu ca sa evadez din Bucuresti. Imi aleg mereu destinatiile, chiar daca sunt mai scurte sau mai lungi. Imi plac foarte mult locurile care ascund o istorie veche.

Anca Zaharia: Cat de mult reusesti sa te detasezi de job, in timpul liber?

Anca Munteanu: Nu-mi inchid niciodata telefonul de serviciu si nici cel personal. Vara aceasta am avut o tentativa de concediu. In prima zi, in timp ce imi faceam bagajele, am primit un telefon si a trebuit sa ma intorc urgent la munca. Sper sa imi iau un concediu in aceasta iarna. De obicei, oricat de lungi ar fi concediile, niciodata nu sunt de-ajuns.

Anca Zaharia: Ti-ai planuit urmatorii pasi in cariera?

Anca Munteanu: Nu-mi fac planuri de viitor. Planuiesc vacanta, traseul pe care sa-l parcurg dar nu planuiesc nimic pe plan personal si profesional. Vreau sa-mi fac jobul cat mai bine, sa cresc in companie. Ce mai sper este sa se termine criza, sa nu ne mai lamentam. In toate domeniile a fost o perioada in care intrasem intr-o amorteala foarte ciudata. Am fost relaxati pe niste bugete foarte mari. Imprastiam cu mai multa sau mai putina eficienta banii. Nu s-a incercat gasirea unor idei creative si cat se poate de spontane. Acum, cu criza asta, vom fi nevoiti sa fim mai liberi in gandire.

Anca Zaharia: Cat de mult s-a schimbat marketingul pe care il practicai acum 5 ani de cel pe care il faci in momentul de fata?

Anca Munteanu: Acum putem vorbi de profesionalizare. Am vazut si multi marketeri care aveau idei dar aveau un inceput de heirupism, idei fara o finalizare. Multinationalele au contribuit si ele foarte mult. Nu cunosc indeajuns de bine zona celorlalti ca sa fac o analiza cu Bulgaria sau cu Ungaria, de exemplu. La noi exista tendinta ca in momentul in care vine cineva din afara, sa luam absolut de bun acea experienta intr-o tara ocidentala, fara sa ne punem intrebari. In primul rand, trebuie sa tii cont de piata, de profilul consumatorului, care este total diferit. In ceea ce priveste mall-urile, s-au facut studii intre Romania si Ungaria, fara sa se tina cont si de profilul vizitatorului de mall din Romania. Cifrele din Ungaria erau cu mult mai mari, considerandu-se ca nu avem suficiente astfel de locatii. Dar romanul prefera sa iasa la iarba verde, nu doreste atat de mult sa-si faca cumparaturi la Mall. De aceea au aparut atat de multe astfel de magazine care acum, in 2009, au falimentat.

Anca Zaharia: Cand mergi la shopping, care sunt brandurile de parfumuri, haine, cosmetice pe care ti le achizitionezi?

Anca Munteanu: Nu am branduri preferate. Nu vreau sa-i condamn pe cei care tin foarte mult la eticheta si nici nu ma influenteaza. Cred ca am intrat intr-o perioada de saturatie. Pana acum, brandul era asociat cu elita. Ultima moda in Anglia e sa cotrobaiesti prin SH-uri si sa achizitionezi haine vintage, pentru ca a inceput sa existe aceasta placere de a descoperi imbracaminte altfel. Brandul este un mare consumator de buget personal si daca stai bine sa analizezi, te uniformizeaza. A fost perioada cand uram foarte mult uniforma. Uite ca acum am dat de uniforma capitalista - brandul. Prefer sa nu ma ghidez dupa un brand anume. Da, imi cumpar o haina de firma dar nu caut brandurile cu ardoare. De multe ori intru in magazine si-mi dau seama cat de false pot fi. Nu stiu daca brandul doreste sa fie situat cat mai sus. Eu cred ca cel care vrea asta este consumatorul. Traim in postura de consumatori si suntem un fel de papusi, iar papusarii sunt undeva sus, se ocupa de marketing, publicitate. Vezi exemplele lui Adam Cartis, cel mai bun realizator de filme documentare, dupa parerea mea. Este un documentar despre cum am ajuns noi sa fim tributari brandului, despre cum a aparut PR-ul, practic.

“The trap” este un alt documentar despre ideea de libertate. Se spune ca avem libertatea de a calatori, de a comunica, de a spune ceea ce dorim, dar daca stai si analizezi foarte clar, iti dai seama ca esti mult mai prins dacat atunci cand nu aveai aceasta libertate. Oriunde calatoresti treci printr-o vama si iti monotorizeaza traseul, te supui unor rigori ale societatii, e un fel de libertate controlata.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune


Comentarii

Laura popeanga
acum 15 ani
"Daca nu-ti place suficient de mult ceea ce faci, n-ai cum sa rezisti, iar cei din jurul tau vor observa. Si primii care vor observa acest lucru sunt sefii tai." Bravo! Sefii tai vor citi acest interviu si vor fi tare multumiti de tine. Ca sa arati ce mult iti place sa faci, eu zic sa dormi la birou.

Felicitari si pentru limbajul de "plastic". Inovatie, dinamism, depasirea propriilor limite.... bla-bla.

Oana Fotea
acum 15 ani
avem nevoie de mai multi oameni precum Anca Munteanu. este o voce interesanta in peiesajul marketingului autohton si nu numai. bv
carmen nistor
acum 15 ani
mda, interviu tipic... nimic nou sub soare. inca ies generatii de plastifiatzi care mimneaza fericirea la birourile corporatiei :)

Catalin Iulian David
acum 15 ani
Intr-adevăr... brandul e baubaul. E chintesența sclaviei umane contemporane. Haideti totusi sa ne imaginam o lume fara branduri. Puteti?


Branded


Related