un interviu cu Eduard Macarescu, Director comercial & marketing, Lasselsberger
Cu toate acestea, si cu toata criza economica ce a cuprins lumea, Cesarom are planuri mari de viitor. O cota de piata de 35%, inmultirea parteneriatelor, lansarea de noi colectii si solutii de extindere in tara si in strainatate. Acestea sunt insa doar cateva dintre obiectivele pe care si le-a propus pentru acest an. In ce masura le-a atins pana in momentul de fata, dar si care sunt tendintele pietei de ceramica aflati insa mai multe de la Eduard Macarescu, Director comercial & marketing, Lasselsberger.
Catalina Onu: In ce masura ati reusit sa va indepliniti obiectivele pentru acest an (extindere, parteneri, vanzari etc.), tinand cont de contextul economic actual?
Eduard Macarescu: Principalele obiective ale noii echipe manageriale care a venit la conducerea companiei anul trecut in septembrie, vizeaza pentru perioada 2009-2010 cresterea cotei de piata. Ne-am propus sa incercam abordari noi ale contextului economic si sa readucem marca Cesarom in atentia publicului din Romania si nu numai. Un prim pas il reprezinta diversificarea portofoliului de produse, astfel incat sa ne adresam atat celor care doresc amenajari in stil clasic, cat si celor care prefera un stil de amenajare modern, oferindu-le alternative. La sfarsitul lunii iulie, Cesarom a lansat opt colectii noi, cu surse de inspiratie diferite, de la materialele naturale, pana la moda si desenele abstracte. Cele opt colectii respecta tendintele internationale in domeniu, pe care le adapteaza gusturilor consumatorilor romani. Portofoliul Lasselsberger contine in acest moment peste 60 de colectii pentru bai, bucatarii, sufragerii, spatii publice. Diversitatea portofoliului reprezinta, in opinia noastra, unul dintre cei mai importanti factori ai succesului pe piata.
Catalina Onu: Cesarom este o marca produsa in Romania. Ce avantaje aveti in fata competitiei, din acest punct de vedere?
Eduard Macarescu: Sortimentatie adaptata pietei locale, calitatea serviciilor asociate marfii (logistica, customer care) si promptitudinea cu care acestea sunt oferite, stabilitate pe piata - o colectie Cesarom are o durata de viata de aproximativ 10 ani, astfel incat consumatorul poate achizitiona modelul respectiv in cazul in care apar nevoi suplimentare (inlocuirea unor placi, extinderea locuintei etc). Un alt atu al Cesarom este pretul corect in raport cu calitatea. Piata romaneasca a fost invadata in ultimii ani de produse din Spania, China, Turcia, Egipt, Bulgaria care lasa de dorit la capitolul calitate.
Catalina Onu: Care sunt cele mai vandute colectii din portofoloiul Cesarom?
Eduard Macarescu: Ne bucuram de succesul mare pe care l-au inregistrat cele 8 colectii recent lansate. Acestea propun o serie de noutati privind textura, formatele si decoratiunile, responsabile cu siguranta de rezultat. Bineinteles ca si alte colectii clasice lansate in anii anteriori se bucura in continuare de succes. Suntem preocupati in mod special si de promovarea marcii LB Object, conceputa special pentru arhitecti, fiind o fuziune intre tehnologie si design, cu produse intr-o varietate foarte mare de dimensiuni, culori, nuante si finisaje.
Catalina Onu: Care sunt pietele pe care Cesarom inregistreaza cele mai mari vanzari? La ce nivel se situeaza acestea? Intentionati sa va extindeti si pe alte piete?
Eduard Macarescu: Cum este si normal, suntem preocupati in special de piata din Romania, avand ca obiectiv atingerea unei cote de piata de peste 35% in 2009. O alta directie de dezvoltare, vizeaza extinderea pe pietele din zona – Bulgaria si Grecia pana in acest moment, Serbia si Macedonia in perioada urmatoare. Extinderea pe aceste piete ni s-a parut atractiva datorita asemanarilor existente intre aceste piete si cea din Romania, atat in ceea ce priveste pretul, formatele preferate cat si culori si decoratiuni. In acest moment, exporturile reprezinta 5% din cifra de afaceri totala, insa vizam cresteri importante si pe acest segment.
Catalina Onu: Cate magazine proprii detine in momentul de fata Cesarom si unde sunt situate acestea? Unde intentionati sa mai deschideti magazine proprii?
Eduard Macarescu: Vizam deschiderea de magazine in primul rand in zonele care nu sunt in prezent acoperite de reteaua de distribuitori. Magazinele proprii nu vor concura distribuitorii, ci dorim sa fie un mijloc de promovare si expunere a produselor noastre, cat si a altor marci din grup si se adreseaza atat distribuitorilor, specialistilor si nu in ultimul rand clientului final. In acest an, am deschis 3 magazine in Bucuresti, Cluj si Oradea urmand ca pana la sfarsitul anului viitor sa deschidem inca 6 sau 7 magazine. Fiecare unitate reprezinta o investitie de cca 50 000 euro.
Catalina Onu: In ce masura ati reusit sa realizati parteneriate cu dezvoltatorii de proiecte rezidentiale? Cat la suta din veniturile totale sunt reprezentate de acestea?
Eduard Macarescu: Ne-am propus in acest an o abordare directa a constructorilor, dezvoltatorilor si arhitectilor pe piata din Bucuresti in primul rand, prin crearea unui department specializat de Project Management. Acest department ofera suport si partenerilor din tara. Vizam atat proiectele rezidentiale, cat si cele nerezidentiale, in cazul acestora din urma fiind vorba de hypermarket-uri, sedii de banci sau showroom-uri.
Catalina Onu: Care este cota de piata pe care Cesarom o vizeaza pentru acest an?
Eduard Macarescu: Dorim sa crestem marca Cesarom, atat prin cresterea numarului de metri patrati vanduti, cat si ca notorietate, preconizand la sfarsitul acestui an o cota de piata in jur de 35%. Estimam pentru acest an o scadere totala a pietei placilor ceramice cu aproximativ 20-25 de procente, pana la o suma globala sub 30 milioane metri patrati.
Catalina Onu: Cat la suta din veniturile totale sunt reprezentate de cele care provin din parteneriatele incheiate cu detinatorii de spatii comerciale, spatii industiale sau din parteneriatele incheiate pentru spatiile publice?
Eduard Macarescu: Departamentul de Project Management vizeaza global atat spatiile rezidentiale cat si cele non-rezidentiale fie ca acestea sunt spatii comerciale, industriale sau spatii publice. Pentru anul in curs targetul nostru este ca vanzarile acestui departament nou infiintat sa reprezinte peste 10% din cifra noastra de afaceri.
Catalina Onu: Care sunt veniturile companiei in prima jumatate a acestui an? La ce nivel se situeaza comparativ cu perioada similara a anului trecut?
Eduard Macarescu: Pana la 30 iunie 2009 am vandut usor mai mult decat in 2008, ceea ce reprezinta un rezultat bun in contextul actual.
Catalina Onu: Care sunt principalele tendinte pe piata placilor de ceramica?
Eduard Macarescu: Trei directii principale ghideaza in 2009 evolutia si tendintele pentru placile ceramice. Prima tendinta face trimitere la textura, care imita din ce in ce mai mult materialele naturale (metalul sau lemnul). Cea de-a doua se refera la forma – dreptunghiulara sau patrata si formate mari. Cea din urma directie, pentru decoratiune, presupune o aliniere la tendintele din moda, oferind modele variate (textile sau abstracte) si o paleta cromatica diversificata. Si placile se incadreaza in tendinta generala din mobilier si alte decoratiuni, si anume persista accentele glamour, sclipitor, excesiv decorat. Texturi care imita lemnul, modele stilizate, inspirate din natura, flori si forme circulare abstractizate, inspirate de anii '70, dar si paleta cromatica cu tonuri calde sunt cateva dintre cele mai importante tendinte pentru segmentul placilor cermaice, adaptate de specialistii Cesarom gusturilor consumatorilor din Romania. Cele 8 colectii noi se adreseaza atat spatiilor pentru baie, cat si pentru bucatarie.