“Dacia va avea un cuvant greu in industria auto la nivel mondial”

un interviu cu Eduard Croitoru, Director de Publicitate al Dacia

Nu mai este o noutate ca Dacia este singurul brand din Romania care a fost premiat la toate editiile Effie. Pentru aceasta marca, Effie a insemnat Aur in 2004 pentru campania Dacia Solenza “Incearc-o si mai vorbim”. In 2005, serviciul “Dacia Asistenta” a fost rasplatit cu Argint, iar in 2006 a luat acelasi premiu pentru “Logan Diesel-iti schimba viata”. Anul 2007 i-a adus brandului un Bronze Effie pentru Logan MCV. Anul 2008 a fost, de asemenea, un castig pentru Dacia la festivalul de publicitate, obtinand Silver pentru campania Logan Easy ABS. In editia din acest an a Effie, Dacia a fost rasplatita cu Silver Effie pentru campania Dacia Sandero, care s-a numit “Play”. Eduard Croitoru, directorul de publicitate al Dacia, ne-a dezvaluit care este cheia succesului intr-o lume a advertisingului si a mesajelor promotionale. Cat despre investitiile pe care le-a facut Dacia pentru a-si promova imaginea, acestea s-au ridicat, in 2008, la aproape 39 de milioane de euro (valoare de ratecard, conform Alfacont), pe aproape 20 de mii de reclame in toate mediile. In primul trimestru din 2009, Dacia a investit aproape 5 milioane de euro pe advertising, valoare de ratecard aproximativ egala cu cea de anul trecut.

Anca Zaharia: Ce ati simtit cand ati vazut ca brandul Dacia a fost premiat la toate editiile Effie, castigand bronz, argint si aur? Cui se datoreaza, in primul rand, aceste premii?

Eduard Croitoru: Am fost foarte emotionat. Am avut mare incredere in campania Dacia Sandero in ciuda faptului ca 2008 a fost un an dificil si piata auto a avut foarte mult de suferit.

Sunt foarte atasat de acest brand si, in ciuda greutatilor, imi ofera si o satisfactie profesionala deosebita.

Aceste premii se datoreaza, in primal rand, echipei care lucreaza cu pasiune si daruire la promovarea uneia dintre cele mai cunoscute marci romanesti.

 

Anca Zaharia: Cat de mult conteaza aceste premii pentru notorietate si vanzari?

Eduard Croitoru: Conteaza atat pentru moralul echipei, cat si la imbunatatirea imaginii de marca Dacia. Aceste premii demonstreaza, inca o data, ca strategia pe care o avem este una eficienta.

 

Anca Zaharia: Practic, cine creste volumul vanzarilor, produsul sau reclama?

Eduard Croitoru: Si produsul si reclama. E normal ca daca un ai un produs competitiv el un poate fi sustinut de publicitate. Dar, la fel de normal este si faptul ca degeaba ai un produs bun daca nu-l promovezi.

 

Anca Zaharia: S-ar zice ca Dacia si Graffiti BBDO sunt niste parteneri de succes. Care este cheia succesului dintre cei doi parteneri?

Eduard Croitoru: Da, sunt total de acord cu acest lucru si nu numai prin prisma premiilor castigate in ultimii 6 ani. Sunt o agentie profesionista si eficienta. Sunt alaturi de noi din 2001, am trecut impreuna prin toate etapele de tranzitie, bune sau mai putin bune, si au reusit sa inteleaga cu adevarat brandul Dacia.

 

Anca Zaharia: Ce parere aveti despre festivalurile de publicitate de la noi din tara? Cat de mult reusesc sa isi atinga scopul propus, acela de a premia eficienta si performanta?

Eduard Croitoru: Nu cunosc foarte multe despre festivalurile din Romania, dar Effie, oriunde in lume, este sinonimul eficientei in comunicare. Si in Romania, sunt absolut convins de profesionalismul cu care este organizat acest festival. De altfel, aici am gasit foarte buni specialisti in comunicare si publicitate iar pe unii dintre ei chiar ii “exportam”.

 

Anca Zaharia: In Romania, eficienta in marketing merge in continuare mana in mana cu TV-ul. O arata, de la an la an, festivalul Effie. Care vor fi modificarile pe care le veti face in ponderea alocata canalelor de comunicare in 2009?

Eduard Croitoru: In mixul nostru de media, TV-ul a avut cea mai mare pondere si va avea in continuare. Este un mijloc foarte eficient si ne ajuta sa atingem targetul vizat intr-un timp foarte scurt si la costuri bune. In plus, nu trebuie sa uitam si de beneficiile pe care ni le aduce la capitolul imagine.

 

Anca Zaharia: Considerati necesara o modificare a bugetului de marketing in acest an? Daca da, in ce sens?

Eduard Croitoru: Bugetul de marketing este strict influentat de cifrele de vanzari. Cu toate ca piata auto din Romania a scazut considerabil, la capitolul marketing, noi nu am urmat acelasi trend puternic descrescator.

 

Anca Zaharia: La ce nivel se ridica bugetul de marketing in anul 2009?

Eduard Croitoru: Informatiile sunt confidentiale dar ce pot sa va spun este ca suntem lider de piata in vanzari si acest lucru ne obliga sa avem un buget de marketing in consecinta.

Anca Zaharia: Cum a fost afectata strategia companiei in acest an de criza? Ce schimbari veti face la nivelul strategiei de promovare de acum inainte?

Eduard Croitoru: Asa cum am mai spus, strategia de marketing si promovare este influentata de schimbarile din piata auto. A trebuit sa ne adaptam noilor conditii si sa facem tot ce este posibil pentru a ne pastra cota de piata in aceasta perioada dificila. Nu este o surpriza ceea ce se intampla in acest an, scaderea pieteti auto a inceput din a 2-a parte a lui 2008 si, din pacate, va mai continua. Dacia, spre deosebire de alte marci, are niste atuuri greu de egalat de catre concurenta, si anume: spatiu interior, prestatii echipamente si calitate la un pret imbatabil.

 

Anca Zaharia: Ce previziuni si proiecte aveti pentru viitorul apropiat?

Eduard Croitoru: Putem sa spunem ca, in ciuda celor peste 40 de ani de istorie, Dacia este o marca tanara, dinamica, moderna si foarte ingenioasa. Avem foarte multe surprize pe viitor si sunt convins ca Dacia va avea un cuvant greu in industria auto la nivel mondial.

 

 

 

 

 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related