un interviu cu Daniela Dimitriu, Head of Marketing, Generali Asigurari
S-a inscris la Facultatea de Fizica cu gandul sa devina profesoara. Planurile i s-au schimbat, insa, din primul an de facultate. La varsta de 19 ani, “dintr-o joaca” asa cum spune Daniela Dimitriu, a intrat in publicitate unde, pe parcursul a noua ani, si-a construit o experienta solida in domeniul comunicarii. Cu ambitie si perseverenta, a “furat” meserie, a trecut de pe baricadele agentiei la cele ale clientului, iar acum este Head of Marketing la Generali Asigurari. In interviul pentru Smark, Daniela Dimitriu ne povesteste istoria ascensiunii sale profesionale.
Anca Zaharia: Care au fost pasii pe care i-ati urmat in cariera pentru a ajunge in functia de director de marketing la Generali Asigurari?
Daniela Dimitriu: Pot spune ca am urmat pasi mici, dar siguri. Povestea poate suna ca un cliseu, dar la inceput n-a fost nimic premeditat in directia comunicarii. Nu pot spune ca am simtit din adolescenta ca viitorul meu profesional este legat de marketing. Nu, nici vorba. Sincera sa fiu, initial, totul a tinut de circumstante. Eram studenta la facultatea de fizica (ma pregateam sa devin profesoara) si, dintr-o joaca, am intrat in publicitate pe la varsta de 19 ani, in BTL. Treptat, lucrurile au evoluat si a inceput sa-mi placa din ce in ce mai mult business-ul de comunicare. Astfel, a urmat o lunga perioada de noua ani intr-o agentie de publicitate multinationala, timp in care am invatat si am evoluat enorm. Practic, cand m-am angajat in agentie, cunostintele mele despre marketing erau aproape zero, dar know-how-ul si experienta s-au acumulat in timp prin lucrul zilnic cu colegii mai experimentati si cu clienti din multe domenii de activitate. Nu am ars etape, am luat-o pas cu pas. Dorinta de a trece la nivelul urmator, de a intelege cu adevarat business-ul clientului a venit ca un lucru firesc, natural in dezvoltarea profesionala. Astfel, urmatoarea etapa din cariera a fost de a „trece la client”, la Generali, unde de altfel sunt si astazi.
Anca Zaharia: Care au fost oamenii care v-au influentat in cariera? Aveti mentori?
Daniela Dimitriu: Cred ca fiecare etapa din dezvoltarea personala a fost punctata de oameni de la care am „furat” meserie. Nu pot sa nominalizez o persoana anume, dar exista specialisti care m-au indrumat, care m-au inspirat de-a lungul carierei. Am incercat sa invat de la cei mai buni. Iar pe langa acestia m-a ajutat foarte tare spiritul autodidact, care m-a facut sa vreau mereu mai mult.
Anca Zaharia: Care sunt calitatile pentru a face performanta in cariera si ce va reprezinta cel mai bine?
Daniela Dimitriu: Personal, cred ca performanta in cariera este definita de un mix de calitati si aptitudini care se intrepatrund continuu. Vorbim aici in primul rand de dorinta de evolutie si dezvoltare personala, de ambitie, perseverenta, invatare perpetua, determinare, pe de o parte, dar si de capacitatea de a te adapta din mers, de a fi receptiv, organizat si structurat in gandire, pe de alta parte. Eu una, sunt o pragmatica incurabila prin definitie. Rezultatele vorbesc de la sine in orice situatie. Daca esti bun, rezultatele se vad. Daca nu, nu. Ceea ce nu inseamna ca imi lipsesc pasiunea, emotia si provocarea profesionala, ba din contra, dar prefer sa ma ghidez dupa argumente filtrate rational.
Anca Zaharia: Care sunt realizarile pe care le-ati avut pana in momentul de fata si de care sunteti cel mai mandra?
Daniela Dimitriu: As mentiona cresterea constanta si stabila a brandului Generali de-a lungul ultimilor 3 ani. Sunt mandra ca am reusit sa crestem si pe plan local renumele acestui brand cu traditie internationala si cu o istorie incredibila. Acest lucru demonstreaza maturitate in abordarea de business si de marketing. In aceeasi idee sunt mandra si de campania de pensii din 2007, in urma careia Generali Fonduri de Pensii a iesit pe pozitia a treia in clasamentul general al companiilor de pensii private. Si asta intr-o lupta contra cronometru, cu un departament de marketing subdimensionat, intr-un an in care pensiile au fost subiectul principal de discutie.
Anca Zaharia: Care ar fi compromisurile pe care nu le-ati face niciodata din punct de vedere profesional?
Daniela Dimitriu: N-as putea niciodata sa accept pareri de business pe care le vad din start sortite esecului. M-as duce pana-n panzele albe incercand sa salvez si sa adopt calea cea dreapta din punct de vedere profesional.
Anca Zaharia: Considerati ca obiectivele de performanta pe care le-ati vizat la Generali au fost atinse pana acum?
Daniela Dimitriu: Cu certitudine da, dar exista mereu loc de mai bine si mai sunt inca multe de facut. Sa lucrezi intr-o industrie, care din punctul meu de vedere este inca la un nivel incipient, este o provocare continua si inca mai este mult loc de rezultate notabile. Cred cu tarie ca mi-am indeplinit obiectivele pana acum, dar mai cred ca provocarile profesionale nu se limiteaza la niste KPI bifati in job description. Performanta tine mai ales de om, de capacitatea lui de a-si gasi noi si noi provocari in profesie.
Anca Zaharia: Ce inseamna sa lucrezi pentru un brand vechi de peste 177 de ani, asa cum este Generali?
Daniela Dimitriu: Presupune multa responsabilitate si grija in comunicare. Inseamna sa fii atent si consecvent cu brandul, sa fii unitar si sa-i respecti valorile si personalitatea conturate in cei 177 de ani. Un brand de talia lui Generali nu-ti permite sa te joci haotic, sa pui in practica ziua ce-ai visat noaptea. Este vorba despre maturitate si, repet, responsabilitatea deciziilor in tot ceea ce iese pe piata catre clientii nostri. Pe de alta parte, este o mandrie sa poti lucra pentru un brand care a fost pe piata romaneasca inca din 1835.
Anca Zaharia: Cum va faceti branding personal? Aveti profiluri facute pe retelele sociale?
Daniela Dimitriu: Brandingul personal se construieste prin rezultate, asa cum am mentionat mai sus. Daca esti bun, oamenii aud de tine. Nu cred in brandingul personal de tip push, fortat si cu atat mai putin in conturi si profile create pe retelele sociale de profil. Brandingul personal este un aspect intrinsec, care tine de „produsul” in sine. PR-ul personal vine in timp, dar doar daca „produsul” in sine livreaza. Altfel, sunt doar vorbe-n vant.
Anca Zaharia: Cat de mult conteaza networkingul in domeniul dumneavoastra?
Daniela Dimitriu: Daca va referiti la networking ca liant in bransa oamenilor de marketing, este aproape imposibil sa nu te prinda. Ca om de marketing, interactiunea cu ceilalti, comunicarea, socializarea si schimbul de informatii actualizate sunt „must have-uri”. Pur si simplu nu poti fara ele; nu este doar un moft. Marketingul in esenta se bazeaza pe asta.
Anca Zaharia: Cat de mult se schimba domeniul dumneavoastra de activitate, dar si perspectiva dumneavoastra, in acest context, de la an la an.
Daniela Dimitriu: Daca luam in calcul factorii economici prezenti si dinamica serviciilor financiare, cuvantul cheie reprezentativ pentru anii 2008 si 2009 este flexibilitatea. Lucrurile se schimba cu o viteza incredibila. Este absolut firesc sa fii mult mai deschis la abordari noi, sa gandesti „out of the box”, sa nu fii inchistat intr-un pattern de gandire restrictiv. Altfel, risti sa fii depasit si sa pierzi trenul. Iar, atunci, cel care are cel mai mult de suferit este brandul pe care-l „pastoresti”.
Anca Zaharia: Care este punctul de plecare atunci cand faci o campanie pentru asigurari de viata? Dar pentru asigurarile de locuinte?
Daniela Dimitriu: Am putea vorbi pe acest subiect o zi intreaga. Pe scurt, procesul in sine este acelasi indiferent de tipul campaniei. Abordarea si strategia din spate sunt insa complet diferite. Punctul de plecare, indiferent de campanie, sta in obiectivul de business pe care compania l-a fixat si de la analiza comportamentului potentialilor clienti pentru un produs sau altul. Restul tine de strategie, planificare, vanzare si tot asa. Lista ar putea continua.
Anca Zaharia: Oamenii sunt, de regula, reticienti atunci cand vine vorba de noutati. Cum convingeti publicul de masa de beneficiile unei inovatii?
Daniela Dimitriu: Cred ca depinde foarte mult de noutate si de tipul produsului. In general, oamenii sunt interesati de nou si pot fi extrem de receptivi la inovatie. Nu degeaba suntem considerati o natie de inventatori. Diferenta consta insa in modul in care le expui aceasta noutate. Daca la nivel de comunicare exista lacune, este normal ca omul sa fie refractar. Ce nu stii, nu poti controla si, prin urmare, exista tendinta de a-l evita. Asta este firea lucrurilor; asa reactionez si eu, si orice om normal, fie el client Generali sau nu. Dar daca le vorbesti acestor oameni pe limba lor si le anticipezi temerile, lucrurile pot decurge fara probleme. Totul tine de a avea acces la informatie.
Anca Zaharia: In perioada de criza economica, oamenii aloca cea mai mare parte a bugetului, daca nu toata, pe nevoile primare. Cum ii convingeti ca asigurarile de viata si de locuinte sunt un "must have”?
Daniela Dimitriu: In perioada de criza, oamenii sunt mai atenti la cheltuieli. Nu mai arunca banii pe produse de impuls, nu mai fac atatea excese; intr-un cuvant, sunt mai chibzuiti. Simt mai acut nevoia de protectie a bunurilor si a familiei. Cand mediul din jurul tau este nesigur, vrei sa faci ceva pentru a te proteja, pentru a avea certitudinea zilei de maine atat pentru tine, dar mai ales pentru familia ta. In acest sens, asigurarile de viata si de locuinta (dar nu numai) vin in intampinarea acestor nevoi. Trebuie doar sa-i faci pe oameni sa constientizeze ca solutii de protectie exista. Iar restul vine de la sine. Pe de alta parte, tocmai in acesta perioada, oamenii devin mai precauti,incep sa gandeasca mai mult la adevaratele valori ale vietii. Nu se mai gandesc la castiguri uriase intr-un termen scurt si sunt in cautarea unui „teren solid”. Astfel incep sa se orienteze spre companii stabile si solide, companii care gireaza prin renumele si traditia lor. Abordarea matura, traditionalista si responsabila pe care Generali a avut-o in trecut da acum roade. Oamenii se intorc acum la valorile de baza, la familia traditionala. Iar Generali nu are decat de castigat. Nu in aceeasi situatie se afla insa asiguratorii care in anii trecuti au venit cu strategii menite numai sa le aduca cota de piata, fara sa le pese de o pozitionare a brand-ului in mintea consumatorilor. Acestia nu sunt acum intr-o situatie prea roz.
Comentarii