“Ma trezesc zambind dimineata pentru ca fac ceea ce-mi place”

un interviu cu Alina Rosu, Director de Marketing, Halewood Romania

M-am intalnit cu Alina Rosu, director de marketing la Halewood Romania, dimineata devreme. Dupa mai multe peripetii in traficul din Bucuresti, taxiul a oprit, in sfarsit, pe strada Paris, in dreptul unei case cu trei etaje. De la intrare m-a izbit mirosul de cafea proaspat facuta, care mi-a trezit rapid interesul pentru interviul ce avea sa urmeze. Cu o strangere de mana puternica si cu o energie debordanta, Alina m-a invitat la mansarda, acolo unde, printre zecile de dosare, isi petrece majoritatea timpului. Nu am putut sa nu observ nota rustica a celui mai inalt spatiu din cladire si atmosfera calda si primitoare, care a fost un bun cadru pentru discutia noastra.

Anca Zaharia: Povesteste-ne putin despre tine. Care a fost traseul tau profesional?

Alina Rosu: Eu sunt din Iasi, acolo am facut facultatea de Litere, sectia Jurnalism si Stiintele Comunicarii. In 2003 am obtinut o bursa de la Guvernul Romaniei si am plecat, timp de un an de zile, in Franta, unde am facut un master in “Comunicare strategica si relatii publice in Europa”. In 2004 m-am intors la Iasi si m-am angajat pe un post de PR Executive, in cadrul unei companii de organizare de evenimente. Asa a inceput totul. M-am angajat fara niciun pic de experienta, dar cu foarte multa incredere si optimism. In perioada 2004-2005 am lucrat la ei ca PR, iar dupa cinci luni am aplicat pentru functia de director de marketing in cadrul companiei. Am condus departamentul de marketing timp de doi ani de zile, pana si-au deschis sediu si in Bucuresti. Asa am ajuns si in capitala unde am mai stat noua luni la acea firma. La un moment dat am ales sa fac altceva si am lucrat pe publishing. Am fost director de marketing la “Ygrec pagini utile”, o editie de anuare specializate pe partea de constructii si transporturi. Apoi am plecat la Romprest timp de un an si jumatate, pe pozitia de director de marketing. In februarie 2009 am ajuns la Cramele Halewood.

Anca Zaharia: De ce ai ales marketingul? De ce nu jurnalism?

Alina Rosu: Am vrut sa fac jurnalism din dorinta mea de a schimba lumea. Acesta era visul meu in 1999, dinainte de a ma inscrie la facultate. Asa ca m-am pregatit pentru a deveni jurnalist. In timpul facultatii am facut practica, am lucrat la doua ziare si in televiziune. Am vazut si ce inseamna sa fii jurnalist. Insa, apoi, am avut sansa de a lucra in relatii publice. M-a prins microbul asta cu tot ce inseamna comunicare, PR, publicitate. Asa am inceput. Am crescut, am vazut ca pot, aveam rezultate. Prin natura jobului, am ajuns sa fac mai mult marketing si sa imi doresc sa fac din ce in ce mai mult.

Anca Zaharia: Sa inteleg ca ti-a trecut ideea cu “eu vreau sa schimb lumea”?

Alina Rosu: Nu mi-a trecut insa incerc sa o transpun in locul de munca pe care il am. Nu mi-am pierdut nici din elan, nici din vise. E tot acolo acea dorinta de a schimba lumea, dar o canalizez altfel.

Anca Zaharia: Cum se desfasoara o zi de munca la Halewood?

Alina Rosu: La sase jumatate, trezirea. Neaparat cu o cafea tare, ca sa pot rezista toata ziua. Pe parcursul zilei beau cel putin doua cafele. Insa, in weekend, incerc sa nu consum cafea deloc. Sunt zile in care ma aflu la biroul din Bucuresti. Sunt ori in intalniri, ori in programul meu cotidian: comunicate de presa, analize de brand, analize bugetare. Trec prin toate cerintele job-ului pe care il am. Sunt si zile in care sunt la biroul de la Ploiesti, de obicei de doua ori pe saptamana. Invat foarte mult de la colegii mei de acolo, trei dintre ei lucrand tot pe marketing. Sincer, mi-as dori sa am timp in care sa stau in casa si sa invat despre tot ce inseamna aceasta industrie si despre brandurile concurente. Pentru ca, in general, nu prea am timp. Sunt si zile in care am intalniri din doua in doua ore.

Anca Zaharia: De multe ori m-am gasit in fata unui raft de vinuri, nestiind ce sa aleg. Ce trebuie sa stii atunci cand cumperi o sticla de vin?

Alina Rosu: Alegi vinul si in functie de ceea ce vrei sa manaci in seara respectiva. Cam asa il aleg eu, in functie de ceea ce gatesc sau daca am invitati, de ceea ce le-ar placea lor. De obicei, incerc sa iau de fiecare data ceva nou in speranta ca voi descoperi si alte calitati ale vinurilor. Cred ca tine foarte mult si de loialitatea de brand. Cred ca multi fac alegerea si in functie de acest aspect. Daca cineva ti-a recomandat un vin sau ai citit intr-o revista o recomandare iti doresti sa vezi daca are aceeasi perceptie asupra lucrului. Eu il aleg in functie de mancare si de eveniment. Preferatul meu este Hyperion Cabernet Sauvignon, rosu sec, si ca vin alb prefer Feteasca Regala de la Halewood. La desert as lua un Byzantium Blanc de Transilvania, tot de la Halewood.

Anca Zaharia: Iei masa mai mult in oras sau acasa? Care este mancarea ta preferata si cu ce vin o asociezi?

Alina Rosu: Depinde. O data sau de doua ori pe saptamana mananc in oras, dar asta se intampla de obicei in weekend. Seara, cateodata, ajung atat de obosita incat nu mai am nici timp si nici chef sa ies sau sa gatesc. Vreau numai sa ma odihnesc, ca sa o iau a doua zi de la capat. Imi plac foarte mult spaghetele ”quattro formaggi” si mancarea chinezeasca. Mananc si mancare traditionala romaneasca, dar care nu necesita foarte mult timp pentru preparare. Nu-mi place sa-mi petrec foarte mult timp in bucatarie. Da, beau vin si am inceput sa beau vinuri de cea mai buna calitate. Daca inainte imi placeau vinurile foarte dulci, albe, acum imi place vinul rosu, sec. Beau si vin de la Halewood, dar si de la concurenta. Incet, incet, incerc sa vad care sunt diferentele si incerc sa-mi fac un gust propriu. Nu vreau sa merg numai pe notele de degustare pe care le citesc si cu care lucrez zi de zi. Sunt trasaturi pe care fiecare dintre noi le regaseste in vin. Sunt anumite caracteristici ale vinului pe care fiecare persoana le descopera in functie de senzatie.

Anca Zaharia: Ce faci in timpul liber? Unde iti petreci weekend-urile si concediile?

Alina Rosu: In week-end, de obicei, ies destul de des. Ies la film, la teatru, in parc, la o terasa. Urasc sa stau in casa, imi place sa fac de fiecare data altceva. Saptamana asta ies la munte, saptamana viitoare plec la mare, apoi la Iasi si tot asa. Ultimul concediu a fost o mini vacanta de 1 mai, la Budapesta. In fiecare concediu ma duc undeva unde nu am mai fost, intr-un oras nou. Anul trecut am fost in cel mai lung concediu, de doua saptamani jumatate, si am reusit sa fac un tur de forta. Am vizitat patru tari: Spania, Qatar, Egipt si Maldive. Am venit din concediu mai obosita decat am plecat, dar a meritat. Am fost cu sora mea in concediu, ca fetele, si am avut niste amintiri foarte frumoase. In viitor vreau sa vizitez Praga si Mexic. Asta ar fi planul pe urmatorii doi ani. Sa vedem daca reusesc.

Anca Zaharia: De obicei ti se indeplineste ce-ti propui? Care este lucrul de care esti cel mai mandra?

Alina Rosu: De obicei da. Cand e vorba de chestiuni planificate. Lucrul de care sunt cel mai mandra este faptul ca in patru ani de zile de cand sunt in domeniu am reusit sa realizez prin forte proprii ceea ce, poate, multi isi doresc si nu reusesc intr-o viata de om. Ma trezesc zambind dimineata pentru ca fac ceea ce-mi place. Ma duc la job si la sfarsitul zilei imi dau seama ca am mai facut ceva util si cu placere. Asta am cautat la orice loc de munca la care am fost. Cand am simtit ca nu mai este ceea ce-mi doresc, m-am orientat spre altceva.

Anca Zaharia: Cat timp aloci jobului si cat vietii personale? Se intampla sa iei problemele de serviciu cu tine, acasa?

Alina Rosu: Da, se mai intampla sa imi iau problemele de serviciu cu mine acasa. Dar de obicei am 12-14 ore alocate job-ului si restul pentru mine. Pentru mine si pentru prieteni. Pentru ca sunt zile in care incep la opt dimineata si termin la opt seara, apoi ajung acasa si deschid mail-ul. Sa nu te gandesti ca nu am viata personala. Am viata personala si inca una foarte frumoasa. Intotdeauna am avut prietenii si familia langa mine. Am plecat de la Iasi si am ajuns in Bucuresti cu dorinta de a-i face pe ai mei mandrii de mine. Iar acest lucru ma impulsioneaza pentru a face ceva de care ei sa fie mandri.

Anca Zaharia: Probabil ca si ei sunt persoanele care ti-au fost modele in viata, nu?

Alina Rosu: De la ei a pornit dorinta asta de a ma autodepasi si de a face lucruri pe care ei le-au visat, dar nu le-au realizat, de a face ceva mai mult. Ei mi-au fost primele modele. Ei si-ar dori sa ma aiba aproape si de patru ani de zile incerc sa-i conving ca la Iasi ma duc doar sa-i vad si sa-mi intalnesc prietenii. Dar ca sa locuiesc acolo, nu stiu daca m-as readapta. Am fost doua saptamani plecata din Bucuresti si am simtit ca ceva nu era ok. Imi lipsesc agitatiea, locurile in care ies aici. Oricum o data la doua luni plec cel putin un week-end acolo. Plec cu masina si e destul de obositor pana acolo. Imi place la nebunie sa conduc. Pana sa iau permisul nici nu concepeam sa conduc, dar, din anul 2005, sunt dependenta de masina. Ma delecteaza foarte mult sa conduc.

Anca Zaharia: Asculti muzica la volan? Ce gen?

Alina Rosu: Da, de obicei ascult radio. Iar daca nu ascult radioul, ascult muzica latino. Imi plac foarte mult Directia 5 si Holograf. Ascult muzica in functie de starea mea de spirit.

Anca Zaharia: Unde crezi ca vei fi peste doi ani? Tot in marketing? Tot in Bucuresti?

Alina Rosu: Tot in Bucuresti si tot in marketing, categoric. E un domeniu nou pentru mine si pot spune ca abia il descopar. Inainte am lucrat pe partea de servicii si oricum nu se compara cu ce fac acum. Si sper sa fiu tot in Halewood, pentru ca este o companie care are niste principii foarte sanatoase.

Anca Zaharia: Te regasesti in brandurile companiei?

Alina Rosu: Da, ma regasesc in brandurile companiei: sunt sapte branduri in portofoliu si inca mai invat din fiecare. E foarte multa informatie si daca as avea timp sa stau numai in casa sa le invat, fara telefon fara sa vin la birou ar fi ideal. Sunt branduri cu potential si pot sa cresc odata cu ele. Le pot dezvolta pentru ca intotdeauna e loc de mai bine si de mai frumos. Este o sansa pe care cei de la Halewood mi-au dat-o, avand in vedere ca nu aveam experienta in FMCG.

Anca Zaharia: Cum i-ai convins ca tu esti persoana potrivita pentru ei? Care sunt responsabilitatile tale?

Alina Rosu: Ei aveau nevoie de o persoana ambitioasa si foarte hotarata in ceea ce face. Cred ca au vazut in mine acea persoana. Munca mea de zi cu zi presupune responsabilitati de Brand Manager si tot ce inseamna realizare si executie bugetara, plan de promovare, imagine si crearea unor noi branduri.

Anca Zaharia: Planurile de viitor in ceea ce o priveste Alina Rosu – director de marketing?

Alina Rosu: Cresterea brandurilor pe care le avem in portofoliu si fidelizarea clientilor pe care ii avem pe aceste branduri. Provocarile pentru perioada 2009-2010 vor consta in noile produse, adaugarea lor in portofoliu si pozitionarea lor cat mai bine pe piata. Acum lansam un nou brand “La Crama” intr-un ambalaj modern de 3 litri. Va fi in doua variante: rosu si alb, demisec.

Anca Zaharia: Care sunt strategiile de promovare?

Alina Rosu: Anul acesta nu vom avea promovare pe TV. Vom merge pe tot ceea ce inseamna presa de specialitate, radio si online. Promovarea pe TV nu ne aduce rezultatele pe care le asteptam.

Anca Zaharia: Ai profiluri pe retelele sociale? Ai blog?

Alina Rosu: Am profil pe Facebook si pe Linkedin. Blog nu am si daca mi-as face, s-ar intampla mai tarziu, poate, cand as putea sa dau sfaturi, cand as avea ceva de spus astfel incat ceilalti sa ma poata lua de exemplu. Altfel, nu are niciun sens. Nu mi-as face un blog ca sa povestesc despre ce mi s-a mai intamplat. Pentru asta am telefon, mail si tin legatura altfel cu cine e interesat de viata mea personala. Avand in vedere ca acest mediu online este destul de public si poate genera curente, directii si reactii, as vrea sa fie un blog strict profesional.

Anca Zaharia: Obisnuiesti sa citesti presa dimineata?

Alina Rosu: In fiecare dimineata citesc presa. Daca nu citesc presa traditionala, pe cea online, clar! De la tot ce inseamna cotidian local, national si central. Ma intereseaza foarte mult si evenimentele care apar, mai ales daca este legat de domeniul nostru. Inca mai citesc si ziarele din Iasi pentru ca asa am descoperit presa, cu ziarele din Iasi.

Anca Zaharia: Cat de mult interactionezi cu celelalte departamente ale companiei?

Alina Rosu: Interactionez foarte mult cu Vanzarile si cu Productia, dar si cu cei de la Financiar. Gasesc la ei niste informatii pe care nu le pot lua din alta parte si inainte sa iau o decizie de obicei ma consult. Asa sunt mai sigura ca iau decizia corecta, pot sa primesc sfaturi care imi deschid alte orizonturi si imi dau seama ca se poate si altfel. Suntem tineri cu totii si avem dorinta de a face lucruri marete.

Anca Zaharia: Jobul pe care il ai inseamna foarte multe cunostiinte noi si relatii cu oamenii. Asa este si in cazul tau?

Alina Rosu: Incep sa cunosc foarte multi oameni pentru ca sunt frecvente ocaziile si evenimentele unde te poti intalni cu cei din breasla. De obicei, incerc sa fiu prezenta acolo unde au loc astfel de evenimente. Sunt genul foarte comunicativ si la un eveniment imi place sa socializez cu foarte multa lume. Acolo ai ocazia sa intri in contact cu diversi retaileri sau manageri de restaurante, de baruri si cafenele. E o lume noua pentru mine si incep sa o descopar si sa iau partea buna a lucrurilor.

Anca Zaharia: Daca nu ar fi fost Halewood pentru ce alt brand ti-ar placea sa lucrezi?

Alina Rosu: Cred ca as alege tot un brand din acest domeniu. Intotdeauna mi-am dorit sa lucrez pentru o companie mare, care produce tigari sau bauturi racoritoare pentru ca, in FMCG, se intampla foarte multe lucruri si tot timpul aceasta industrie este in miscare. In felul acesta, am posibilitatea sa asimilez experienta pe care mai apoi sa o impartasesc si altora. Poate mi-ar fi placut sa fac comunicare pentru tot ceea ce inseamna masini, avand in vedere ca mi-am descoperit aceasta noua pasiune. Incerc sa fiu la curent cu domeniul. Sunt si microbista si cred ca mi-ar fi placut sa fac PR pentru Steaua Bucuresti, favorita mea.

Anca Zaharia: Cand mergi la shopping care sunt brandurile de parfumuri, haine, cosmetice pe care ti le achizitionezi?
Alina Rosu: La parfumuri imi place tot ce tine de Bvlgari. Cosmetice imi achizitionez de la Garnier pentru ca ma impac cel mai bine cu produsele lor, dar si produse de la L’Oreal. Nu folosesc nici prea multe nebunii. Pentru haine nu am un brand anume. In timpul liber ma imbrac mai mult sport si as merge pe Calvin Klein. Iar la birou aleg ceea ce-mi sta bine si in ce ma simt comod.

Anca Zaharia: Ai vreun obiect pe care il porti cu tine sau ceva care sa-ti aduca aminte de orasul natal sau de un moment anume din viata ta?

Alina Rosu: Nu am ceva de genul asta. Sunt colectionara de magneti de frigider si cutii de chibrituri. Dar un lucru pe care sa-l am la mine de la Iasi sau sa-mi aduca aminte de Iasi nu cred ca am. Cand vreau sa imi aduc aminte de Iasi ma duc acolo. Ma plimb prin locurile in care ma plimbam cand eram copil sau ies cu parintii mei la o cafea sau la un restaurant unde ma simt bine.

Anca Zaharia: Te-a tentat vreodata ideea de antreprenoriat?

Alina Rosu: Cam de patru ani imi doresc sa-mi fac o gradinita particulara. Ori la Iasi, ca asa ar fi o bucurie pentru ai mei stiind ca ma intorc acasa definitiv, ori la Bucuresti. Clar, mi-ar placea sa lucrez cu copiii. Avand in vedere ca nu am reusit sa devin invatatoare, pentru ca la un moment dat nu ma mai regaseam in tot ceea ce insemna pedagogie, mi-ar placea sa lucrez cu copiii.

Anca Zaharia: Ce programe alegi cand zappezi TV-ul?

Alina Rosu: Ma uit la desene animate mereu. Am un pick-up antic si de cate ori ajung la Iasi imi pun discuri cu povesti. Sunt obiceiuri pe care le am de mica si de care nu vreau sa ma dezvat niciodata. Daca stau la televizor si ajung la un canal de desene animate, clar raman pe canalul ala. Am crescut cu Chip&Dale, Tom&Jerry si acum le gasesc ca pe niste momente de liniste, momente in care esti doar tu cu tine si iti aduci aminte ce frumos era in copilarie. Ma bucuram altfel de lucrurile mici, eram si multi copii de varsta apropiata si am crescut impreuna.

Anca Zaharia: Ti-ai dorit sa fii lider de cand erai copil?

Alina Rosu: Da, eram lider pe jumatatea mea de strada. Aveam simtul proprietatii foarte dezvoltat. Acum ma minunez pentru exista trendul asta ca, la sase ani, sa ai cont de messenger. Lucrurile se misca altfel, mult prea alert pentru un copil. Copiii trebuie sa stea afara, sa alerge, sa cada si sa isi faca julituri in genunhi. Eu si acum am semne de buna purtare in genunchi.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related