o analiza de Catalina Onu, redactor, Smark
A doua editie a Mobile Marketing Conference s-a incheiat si, chiar daca a fost intr-o zi de 13, ghinionul i-a ocolit pe organizatori, pe cei 13 specialisti invitati, dar si pe participanti. Curiosii interesati de ultimele miscari pe piata de mobile marketing au avut o zi plina. Patru sesiuni de prezentari si informatii suficient cat sa le clarifice nelamuririle sau sa ii puna in tema cu ultimele tendinte din domeniu la nivel mondial, dar si pe piata autohtona. Totodata am descoperit care sunt cele mai eficiente instrumente de mobile marketing, dar si cele mai potrivite practici, care sunt avantajele si dezavantajele utilizarii acestui mediu sau care au fost brandurile internationale care au implementat cu succes campanii de mobile marketing. Tot la eveniment am aflat, in premiera, care sunt rezultatele celui de-al doilea studiu dedicat marketingului mobil, “Cum putem aborda comunicarea pe telefonul mobil in functie de profilul consumatorului”, realizat de Unlock Research si prezentat de Camelia Petrescu.
Mobilul ne ocupa tot mai mult timp
Studiul releva faptul ca telefonul mobil ocupa un rol tot mai important in viata noastra de zi cu zi, fie ca il folosim pentru functia clasica de comunicare, fie ca il utilizam pentru obtinerea unor informatii de interes.
Dintre cele 200 de persoane intervievate, 98% au raspuns ca principalul scop in care folosesc mobilul raman convorbirile telefonice, urmat de SMS (80%), Bluetooth (52%), internet (28%) si MMS (22%). Totodata, 46% dintre participanti au mobil cu conexiune la internet, pe care il folosesc in special pentru email (14%) si navigare (9%). Dintre acestia, 27% il folosesc atat pentru email, cat si pentru navigare.
...dar perceptia fata de reclamele pe mobil nu s-a imbunatatit
Fata de studiul precedent, utilizatorii de telefonie mobila nu si-au modificat semnificativ perceptia fata de reclamele pe mobil. O treime dintre cei intervievati nu sunt de acord sa primeasca mesaje cu caracter comercial si tot atatia considera ca acestea nu isi ating scopul.
15% dintre utilizatori cred ca publicitatea pe mobil nu are nici un avantaj. Restul?
Peste 66% dintre utilizatori considera ca principalul avantaj referitor la mesajele cu caracter comercial pe care le primesc pe mobil ramane informarea, urmata de posibilitatea de a fi citite oricand, la orice ora din zi sau din noapte (45%), iar 34% cred ca marele merit ramane usurinta cu care acestea pot fi retransmise.
Profilul consumatorilor
In functie de atitudinea pe care o au fata de reclamele primate pe telefonul mobil, Unlock Research a impartit utilizatorii de telefonie mobila in patru categorii: interactivi (25%), adaptabili (35%), rezervati (31%) si exigenti (9%).
Tipul interactiv este cel dispus sa primeasca cel mult doua mesaje comerciale pe zi, cu conditia ca acestea sa fie relevante, utile. Informatiile care prezinta cel mai mare interes sunt cele din domeniul divertismentului, dar, pentru a-si indeplini tinta, ele trebuie sa fie prezentate intr-un mod creativ, care sa starneasca interesul si sa genereze si reactie. Acesta are varste cuprinse intre 25 si 35 de ani, cu studii superioare si venituri medii, care nu platesc foarte mult pentru facturile telefonice.
Tipul adaptabil este cel dispus sa primeasca intre trei si patru reclame zilnic pe telefonul mobil, dar care insuficient implicate emotional. Informatiile cu cel mai mare interes sunt cele legate de divertisment, cu conditia sa aiba un ton personal de adresare. Din aceasta categorie fac parte tinerii cu varste intre 18 si 24 de ani, cu venituri medii si care nu vorbesc foarte mult la telefon.
Tipul rezervat este reprezentat de cei reticenti la mesajele comerciale, despre care cred ca nu isi ating scopul. In aceste conditii ar fi dispusi sa primeasca maxim un mesaj pe zi, care sa contina in special ofertele furnizorilor. Pentru a fi insa receptivi ei trebuie asigurati ca datele lor personale nu sunt folosite in mod gresit si ca nu sunt furnizate si altor companii. Din aceasta categorie fac parte cei cu varste intre 25 si 35 de ani, cu venituri medii spre mici si care vorbesc putin la telefon.
Ultimul tip, exigentul, nu este interesat de primirea reclamelor pe telefonul mobil, pe care le primeste cu lipsa de incredere si considera ca nu isi ating scopul. Acestia cauta in general informatii clare si precise, fie ca se refera la actiuni caritabile sau oferte bancare. Din acesta categorie fac parte adultii cu studii superioare, cu venituri mari, ocupati, care comunica foarte mult cu ajutorul telefonului mobil.
Utilizatorii implicati trebuie folositi ca promotori
Una dintre concluziile studiului releva ca utilizatorii interactivi, interesati de primirea pe telefonul mobil a mesajelor cu caracter comercial ar trebui nu doar implicati mai mult in acest proces, ci si folositi pentru atragerea altor utilizatori. Una dintre solutiile propuse de Unlock Research ar fi aceea ca mesajele trimise sa fie interactive, amuzante, creative, care sa surprinda si sa fie de actualitate.
In ceea ce priveste tipul adaptabil, reclamele ar trebui sa contina informatii de interes pentru tineri, in special sa le ofere solutii de petrecere a timpului liber, care sa prezinte interes atat pentru ei, cat si pentru intreg grupul de prieteni.
Referitor la timpul rezervat, putin interesat de primirea unor astfel de mesaje pe telefonul mobil, cei care fac parte din astfel de categorie ar trebui sa fie in mare masura “menajati”, iar mesajele adresate acestora sa fie directe, foarte clare si la obiect.
Mesajele adresate tipului exigent ar trebuie personalizate si sa-i stimuleze pe utilizatori prin oferirea unor bonusuri.
Studiul a fost realizat pe un esantion de doua sute de persoane, utilizatori de telefonie mobile, barbati si femei cu varste cuprinse intre 18 si 35 de ani, cu un nivel ridicat de educatie si venituri peste medie, care locuiesc in Bucuresti.