“Majoritatea brandurilor romanesti au pierdut cu mult startul campaniilor de marketing si publicitate”

un interviu cu Ovidiu Pavel, Manager, produsin.ro

Desi am constatat cu totii ca multe dintre produsele romanesti le depasesc calitativ pe cele importate, multe dintre companiile autohtone se afla in impas datorita vanzarilor scazute. Produsele cu ambalaje colorate, indelung promovate si asezate provocator pe rafturile supermarketurilor ne fac sa cedam in defavoarea celor romanesti, mai putin “stridente”. Doi tineri din Cluj, Ovidiu Pavel si Silviu Niculita, cred insa cu adevarat ca avem “nenumarate produse romanesti care prin unicitatea si specificul lor nu au correspondent altundeva in lume”. Si asa au pus bazele unui business pentru timpul liber: produsin.ro. Un site pe care gasiti “produse” 100% romanesti, de la personalitati, la destinatii turistice, muzica, traditii sau literature. Cum le-a venit ideea, incotro se indreapta, dar si care sunt obiectivele si asteptarile acestui demers aflam de la Ovidiu Pavel, manager produsin.ro.

Catalina Onu: De unde v-a venit ideea crearii acestui site?

Ovidiu Pavel: Discutam intr-o seara despre produse romanesti pe care le folosim si de are suntem multumiti. S-a intamplat ca fiecare dintre noi sa vina cu exemple pe care celalalt nu le cunostea. Ne-am gandit atunci ca un site care ar prezenta asemenea produse ar fi o idee buna. Asa a aparut, in noiembrie 2008, www.produsin.ro.

Am pus la socoteala ideea de a cumpara produse romanesti mai ales in perioada aceasta de tulburari economice. Un astfel de indemn a avut rezultate foarte bune in Germania, in perioada de dupa cel de-al doilea razboi mondial. Nemtii au fost atunci indemnati sa cumpere cu preponderenta produse ale propriei economii. Rezultatele s-au vazut clar in timp, economia Germaniei devenind una extrem de solida. Un astfel de program incepea sa ruleze in SUA, sub numele de "Buy American". Acestea au fost confirmari ale convingerii noastre ca acest proiect este unul corect.

Catalina Onu: Care este exact scopul acestei initiative? Profit sau pur si simplu “patriotism”?

Ovidiu Pavel: Ambele. In primul rand patriotism, in sensul modern al termenului. Patriotism inseamna si respect de sine, ca si natiune. Subliniez ca vorbesc despre respect, si nu despre trufie. Avem mare nevoie, ca si natiune, sa ne cunoastem si sa ne recunoastem valorile. Fie ca punem in discutie produse, personalitati sau locuri de vacanta, spre exemplu. Exista o multime de elemente de calitate care apartin Romaniei. Si atunci daca ajungem sa ne educam unii pe altii in directia respectului fata de acestea vom deveni mai buni si puternici. In sensul asta, ne dorim sa dispara din subconstienul popular ideea de "Sa moara capra vecinului". Poti sa admiri capra vecinului si sa o compari cu a ta. Fiindca, spre exemplu, daca un roman care se respecta si isi respecta valorile intalneste un francez care impartaseste aceleasi sentimente raportate la tara lui se inampla ceva frumos. Se intalnesc doi oameni care se respecta si pot sa se respecte reciproc. Se intalnesc, asa cum zice Dan Puric, doua demnitati, nu doua trufii.

Spuneam ca este vorba si despre profit, iar aici e vorba de un profit indirect. Amandoi activam in domeniul privat si intelegem ca economia noastra are nevoie de sprijin. Iar sprijinul acesta trebuie sa vina in primul rand de la noi insine. Mie, ca si manager din domeniul serviciilor, imi convine ca firmele romanesti din piata sa fie solide. Asta inseamna ca eu, la randul meu, imi permit sa cresc odata cu ele. E o relatie absolute simpla si logica, daca vine in completarea unei mentalitati sanatoase.

Catalina Onu: Caror criterii trebuie sa corespunda brandurile romanesti pentru a fi prezente pe site?

Ovidiu Pavel: In primul rand trebuie sa fie produse in Romania. Apoi, fie sa reprezinte alternative competitive la brandurile straine fie sa reprezinte elemente specific romanesti. Discutia despre produse specific romanesti, va asigur, poate sa fie una extrem de complexa. Avem nenumarate produse romanesti care prin unicitatea si specificul lor nu au corespondent altundeva in lume.

Frustrant este ca mentalitatea generala romaneasca de acum este una care le respinge. Asta se datoreaza cu siguranta anilor de dinainte de 89, cand se impuneau fortat doar produsele proprii. Pe de alta parte, majoritatea covarsitoare a brandurilor romanesti au pierdut cu mult startul campaniilor de marketing si publicitate. De aici a inceput declinul. Fara marketing si publicitate au ajuns sa vanda mai putin. Vanzand mai putin, si-au permis cu greu sa investeasca in noi tehnologii. Asta a avut ca rezultat adancirea prapastiei de competitivitate fata de alte produse care se imbunatateau constant. Rezulta vanzari mai slabe, de unde rezulta si lipsa banilor pentru marketing si publicitate. Cercul se reia, cu rezultate previzibile.

Vorbind despre alternativa la brandurile straine tin neaparat sa-mi exprim pozitia fata de o atitudine pe care am intalnit-o in ultimii ani. Aceasta pozitie va explica si conceptia noastra legata de "alternativa". Am intalnit de nenumarate ori comparatii dintre Mercedes si Dacia, iar concluziile erau de fiecare data ca Dacia e inferioara. Da, este inferioara, pentru ca se compara un produs care costa 35.000 EUR cu unul care costa 8500 EUR. Este o comparatie incorecta si agasanta. Ma astept sa se compare Dacia de 8500 EUR cu o alta marca de autoturism are costa tot atat. Asa vorbim, de fapt, despre alternativa competitiva.

Catalina Onu: Cum verificati ca le si indeplinesc?

Ovidiu Pavel: Empiric, prin prisma propriei experiente. Daca eu folosesc ceva produs in Romania si consider ca sunt multumit, aleg sa scriu despre respectivul produs. Astept si incurajez ca, mai apoi, sa mi se confirme sau sa-mi fie combatuta pozitia. Asteptam si implicarea altora, care sa ne impartaseasca din propriile experiente pe care le-au avut cu produse romanesti. Dorim sa starnim astfel discutii, poate mai apoi chiar dezbateri. Acestea vor conferi, in final, produselor "castigatoare" calitatea de a fi fost confirmate de catre chiar consumatorii lor. Asa vom incepe sa intalnim produse care vor fi mai presus de orice contestatie.

Catalina Onu: Care dintre rubricile de pe site sunt cele mai citite?

Ovidiu Pavel: Relansarea produsin.ro s-a produs de curand. Relevanta celor mai citite rubrici nu e foarte mare, consideram noi. Putem sa spunem, insa, ca ordinea primelor trei este Produse, Atitudine si Personalitati.

Catalina Onu:  Intentionati sa initiati si alte rubrici? Care ar fi acestea?

Ovidiu Pavel: Din aceeasi perpectiva a recentei relansari a produsin.ro, putem sa spunem ca deocamdata nu intelntionam sa relansam alte rubrici. Ceea ce ne dorim este ca, dupa ce vizibilitatea proiectului va creste, sa primim sprijin din partea comunitatii. Beneficiind de acest sprijin si mai ales de feedback vom reusi, cu siguranta, sa acoperim si alte domenii. De altfel chiar structura actuala a produsin.ro este rezultatul feedback-ului primit de-a lungul timpul de la vizitatori.

Catalina Onu: Care credeti ca ar fi principalul motiv pentru care utilizatorii ar trebui sa se implice in continutul acestui site (propuneri de articole/produse romanesti de calitate etc.)?

Ovidiu Pavel: Vrem ca lumea sa ne inteleaga motivele. Subliniez, nu motivatia, motivele! Sa inteleaga atitudinea si dorinta pe care le avem.

Motivele noastre sunt unele sanatoase si corecte. Nu tin de un castig imediat, personal sau direct. Tin de un mare castig pe termen lung, general si care se rasfrange asupra tuturor celor care traiesc in Romania. Acestea sunt lucruri pe care nu le poate realiza nimeni pentru tine, ca individ. Trebuie sa ajungi tu insuti la nivelul de intelege si convingere ca in tara asta exista si calitate. Spiritul civic exista in fiecare dintre noi, latent. In unii se manifesta, in diferite forme. Noi ne dorim sa ne intalnim cu forme pozitive de manifestare. Mai mult, vrem sa coboram la grad de ipocriti pe cei care se plang ca "nimeni nu face nimic". Fiecare are sansa sa faca ceva pentru acest proiect. Drumul va fi extrem de dificil, insa parcurgerea lui este una extrem de satisfacatoare. Vorbesc despre parcurgere si nu despre destinatie, fiindca practic un asemenea proiect nu trebuie sa ajunga la final niciodata. Asta tocmai pentru a evita o eventuala reintoarcere la momentul de plecare.

Catalina Onu: Au existant companii romanesti care au venit cu propuneri de colaborare dupa ce v-au vizitat site-ul?

Ovidiu Pavel: BitDefender este una dintre primele companii romanesti care au deschis discutia catre o posibila colaborare. Este si prima dintre aceste potentiale colaborari care s-a si concretizat intr-o campanie activa. Suntem onorati sa avem alaturi de noi un brand cu notorietate, respectat atat in Romania cat si pe plan mondial, asa cum este BitDefender. Am avut ocazia sa intram in contact cu oameni de calitate, care au investit incredere in proiectul nostru. Unul dintre marile castiguri ale acestei colaborari este tocmai votul de incredere primit. Acest lucru vine ca si o confirmare, pentru cei care viziteaza produsin.ro, ca eforturile si intentiile noastre sunt cat se poate de serioase. Pe de alta parte va incuraja, fara indoiala, implicarea si altor companii din Romania in proiectul produsin.ro.

Catalina Onu: Exista o relatie de colaborare intre voi si companiile romanesti despre care ati scris pe site? O intelegere materiala?

Ovidiu Pavel: Da, exista exemplul colaborarii cu BitDefender. Intelegera materiala pe care am avut-o cu ei a existat in sensul organizarii concurului prin care s-au oferit trei licente de BitDefendre Total Security 2009. Va invit sa vizitati articolele referitoare la acest concurs, si mai ales pagina de publicare a recenziilor referitoare la produs. Veti gasi chiar si o exeprienta mai putin placuta, dar cu final fericit, care a fost publicata. Asta tocmai pentru ca vrem sa ne pastram obiectivitatea.

Consideram ca un castig material din partea noastra, prin intelegeri materiale intre noi si companii, ar duce la pierderea obiectivitatii. Pierderea obiectivitatii duce la pierderea credibilitatii. Noi vrem sa subliniem alternativele romanesti, nu sa facem reclama.

Catalina Onu: Incercati sa atrageti in acesta initiativa si autoritati/multinationale/companii 100% romanesti? Cum?

Ovidiu Pavel: Suntem deschisi la colaborari cu oricare dintre entitatile pe care le-ati mentionat. Am initiat, dupa cum spuneam si mai devreme, discutii si cu alte branduri si companii romanesti. Asteptam sa vedem care sunt rezultatele acestora. Am initiat, de asemenea, discutii cu diversi producatori la targul Agraria, care s-a desfasurat la acest sfarsit de saptamana la Cluj-Napoca. Chiar daca produsin.ro este un proiect la care noi lucram in timpul nostru liber, incercam sa alocam cat mai multa energie si resurse pentru acest proiect. Cu toate acestea, ajutorul din partea colaboratorilor si initiative din partea companiilor de a porni discutii sunt absolut binevenite.

Catalina Onu: Prin ce metode v-ati gandit sa promovati acest site?

Ovidiu Pavel: Din gura in gura, si mai ales din taste in taste, fiind vorba de un proiect web. Mai apoi urmeaza si implicarea colaboratorilor si activitati interactive pe care vrem sa le initiem. Unul dintre exemple este concursul organizat in colaborare cu BitDefender.

Ne-am bucurat atat in momentul lansarii, cat si dupa relansare de sustinere din partea unor reprezentanti ai blogosferei si Internetului romanesc. Profit de aceasta ocazie pentru a le multimi celor care de-a lungul timpului si-au exprimat public sustinerea fata de produsin.ro. Lista acestora este publicata in sectiunea "Sustinatori" care se gaseste pe produsin.ro

Catalina Onu: Intentionati sa faceti si campanii pe aceasta tema? In ce vor consta ele?

Ovidiu Pavel: Mai mult decat sa intentionam, am si pornit lucrul in acest sens. In acest moment nu putem sa va oferim foarte multe detalii despre acestea, pentru a nu pierde elementul de surpriza pe care ne dorim sa-l generam.

Catalina Onu: Credeti ca acesta initiativa va imbunatati perceptia romanilor despre produsele romanesti sau va schimba comportamentul de cumparare?

Ovidiu Pavel: Vrem ca produsin.ro sa fie o in primul rand o sursa credibila de informatii de calitate. Ideea noastra de baza e "sharing knowledge" - sa impartasim fiecare in parte ce cunoastem despre una-alta. Perceptia romanilor despre produsele romanesti va fi influentata cu siguranta. In ce masura, si cu ce rezultate - ramane sa tragem linie peste o vreme si sa concluzionam.

Catalina Onu: Odata cu inceperea sezonului estival intentionati sa promovati mai mult turismul?

Ovidiu Pavel: Cu siguranta promovarea turismului este una dintre directiile pe care ne dorim sa mergem. Insa nu doar fiindca incepe sezonul estival. In Romania se gasesc destinatii de vacanta pentru fiecare sezon. Vara, iarna, sarbatori, mini-vacante, etc - oricare dintre acestea pot sa fie petrecute in Romania. Iar locatiile sunt nenumarate. Trebuie doar, repet, sa le identificam pe cele care ofera calitate.

Catalina Onu: Este Romania “the land of choice”?

Ovidiu Pavel: Avem 35% munti, 35% dealuri si podisuri, 30% campii. Avem una dintre ele mai frumoase delte din lume, avem litoral. Avem statiuni turisice montane, si unele dintre cele mai bune satiuni balneare din lume. Avem formatiuni muntoase unice, lacuri vulcanice, glaciare, lacuri-laguna, etc. Avem o cultura nationala si un folclor extrem de bogate si variate. Avem locuri cu specific cultural si folcloric dat de etniile care locuiesc acolo - Sasi, Svabi, Maghiari, Lipoveni, Ucrainieni, Turci, Tatari, Sarbi, Slovaci. Imbinarea acestui specific cu cel romanesc sunt unice in lume. Avem confesiuni religioase - Ortodoxa, Catolica, Protestanta, Mozaica, Islamica. Apartinatorii acestor confesiuni au ridicat de-a lungul istoriei lacase de cult superbe. Avem orase vechi, cu traditie, in care specificul local este unul fermecator si care merita intru totul sa fie cunoscut. Chiar nu avem de unde alege?

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related