Mediul mobil - a saptea media de masa?

un interviu cu Tomas Zeman, CEO, Wirenode

Romania este o tara cu circa patru milioane de utilizatori de telefonie mobila. Fata de acum cativa ani, cand primeam banalele sms-uri de Pasti sau de Craciun, cu noile promotii, interactiunile in mediile mobile, care si-au facut aparitia timid, au inceput sa castige teren. Si pentru ca perspectiva locala nu e de ajuns, Tomas Zeman, CEO Wirenode Cehia, ne impartaseste din experienta sa si ne spune ce gen de companii prefera sa foloseasca mobile marketing-ul, care sunt greselile pe care acestea le fac si care sunt efectele asupra clientilor.

Ruxandra Gubernat: Care ar fi avantajele comunicarii pe mobil, fata de folosirea internetului, in marketing?

Tomas Zeman: Mediul mobil este unul mult mai personal, pentru oameni, fata de internet si iti ofera comunicare imediata in ambele sensuri, intre brand si consumator. Pentru cei interesati, recomand posturile de pe blogul lui Tomi Ahonen, despre mediul mobil ca a saptea media de masa si veti intelege imediat despre ce este vorba. Dar, intrebarea pe care mi-ati pus-o este cea mai discutata in industria noastra, la momentul acesta, pentru ca inca suntem in procesul de descoperire a celei mai bune modalitati de a descrie acest proces directorilor de marketing din companiile obisnuite.

Ruxandra Gubernat: V-am citit unul dintre posturile de pe blogul Wirenode, despre mobile CTR (Click-through rate). Ati putea explica, pentru cititorii nostri, de ce CTR-ul este mai mare in mediul mobil, decat pe internet?

Tomas Zeman: Internetul pe mobil este inca destul de nou pentru majoritatea utilizatorilor. Companiile care creeaza site-uri ‘mobile friendly’ au inceput sa copieze formele existente pe internet, in ceea ce priveste advertising-ul si MMA (Mobile Marketing Association) a creat specificari clare pentru bannere-le pe mobil. In momentul acesta, CTR-ul pe acele bannere pe mobil, de exemplu, pe portalurile operatorilor de telefonie mobila, este chiar ridicat, de obicei, intre 3 si 6%. Exista mai multe motive pentru care se intampla acest lucru. Primul, pentru ca utilizatorii de mobil nu sunt obisnuiti cu bannerele pe mobil, asa ca vor sa afle ce e si dau click pe banner. Al doilea, pentru ca exista, in general, mai putine linkuri pe site-urile mobile decat pe site-urile normale de pe internet, pentru ca paginile pe mobil au mai putin continut. Datorita acestui fapt, exista o sansa mai mare ca utilizatorii sa dea click pe banner. Si, nu in ultimul rand, pentru ca surfing-ul pe un site mobil nu iti permite sa faci un switch rapid intre ferestre diferite, asa ca dai click pe banner, ca sa vezi ceva nou.

Ruxandra Gubernat: Cat de mult implica jocurile pe mobil utilizatorii? Sunt ele una dintre cele mai bune alternative de a introduce reclama pentru utlizatorii de mobil?

Tomas Zeman: Jocurile pe mobil au un grad de implicare foarte mare. Daca o companie isi poate permite sa creeze un joc unic pe care il poate asocia cu brandul sau, este deja o partida castigata, pentru ca utilizatorii sunt deschisi catre aceasta abordare, se joaca, il transmit mai departe prietenilor si posibilitatea de raspandire este foarte mare. Pe de alta parte, trebuie sa fim constienti ca este o strategie pe care nu toate companiile si-o pot permite.
Ruxandra Gubernat: Ce ati nominaliza ca fiind cele mai intalnite greseli facute de companii/agentii in implementarea campaniilor pe mobil?

Tomas Zeman: Cea mai mare greseala, dupa parerea mea, este copierea conceptelor de pe internet si aplicarea oarba a acestora pe mobil. Drept exemplu, pe site-urile de internet, poti sa obtii adresele de e-mail ale utilizatorilor. Pe site-urile pe mobil, trebuie sa obtii numerele lor de telefon, si nu numai e-mail-urile. O mare greseala este sa nu folosesti caracteristicile specifice ale mediului mobil in campaniile implementate aici, ci sa le folosesti ca pe un internet de dimensiuni reduse.


Ruxandra Gubernat: Ce domenii de business sunt cele mai active in implementarea unor solutii de mobile marketing?

Tomas Zeman: Pana in momentul acesta, mobile marketing-ul este foarte atractiv pentru producatorii de masini, producatorii de telefonie mobila si cei din industria producatoare de aparatura medicala. Dar exista si alt gen de companii care decid sa foloseasca mobile marketing-ul, pentru a-si promova locatiile, de exemplu: hoteluri, restaurante, chiar si business-uri obisnuite, pe care le poti gasi indexate pe Yellow Pages.

Ruxandra Gubernat: Povestiti-ne despre cateva campanii pe mobil, dezvoltate in Cehia, pe care compania dumneavoastra le-a implementat sau care v-au atras atentia.

Tomas Zeman: Pot sa va spun ca noi am facut diverse aplicatii pe mobil pentru Ford, Reebok, Air France, LG, Nivea, Freeport shopping center, Vodafone, O2.

Ruxandra Gubernat: Care a fost valoarea pietei de mobile marketing in Cehia, in 2008?
Tomas Zeman: Ar fi greu de spus, deoarece companiile din Cehia nu publica asemenea cifre pentru mobile marketing.

Ruxandra Gubernat: Mai mult de patru miliarde de handset-uri sunt utilizate, in momentul de fata, la nivel mondial. Credeti ca este una dintre principalele directii care va domina marketingul digital in viitorul apropiat?
Tomas Zeman: Da, cu siguranta. Sunt cateva tari in care este mult mai intalnit, pentru utilizatorul obisnuit, internetul pe mobil, decat cel pe PC-uri.

Ruxandra Gubernat: Cat de implicate sunt companiile de telefonie mobila in dezvoltarea campaniilor promotionale?

Tomas Zeman: In momentul acesta, sunt foarte implicare, dar asta doar pentru ca au cele mai vizitate portaluri mobile. Din momentul in care alti jucatori din mediul online vor crea versiuni mobile alea produselor lor, operatorii isi vor incheia dominatia. Dintr-o perspectiva mai larga, operatorii de telefonie mobila au avantajul de a targeta si de a stii mult mai multe informatii despre utilizatorii pe care ii au. Unii dintre ei au inceput, chiar, sa foloseasca aceste date pentru advertising-ul pe mobil, deoarece caracteristica reclamelor pe mobil este targetul potrivit, locul si tranzactia.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Pozitii

Sectiune


Comentarii

Raluca Apostol
acum 15 ani
Nu e posibil sa fie atat de putini utilizatori de telefonie mobila. Numai Cosmote are 6 milioane si mai sunt inca 3 operatori. Sunt multe persoane care au 2 abonamente, cartele, etc, dar nu pot sa cred ca doar 4 milioane de oameni sunt utilizatori de telefonie mobila.
Maia Novolan
acum 15 ani
... este o tara cu peste 10 milioane de utlizatori de telefonie mobila


Branded


Related