Sloganul "viitorul este online" incepe sa se contureze din ce in ce mai vizibil atat cantitativ, cat mai ales calitativ pe piata din Romania. Proprietarii de magazine online au inteles importanta unui e-shop cat mai functional, care sa ofere vizitatorului o experienta placuta si sa mentina viu interesul acestuia de a revizita magazinul si de a face cumparaturi. Programul din ce in ce mai aglomerat, traficul si accesibilitatea la Internet, dar si numarul mare de servicii si produse disponibile in magazinele online i-au facut pe romani sa isi indrepte atentia asupra acestora. Preturile sunt competitive, livrarea produselor se face la adresa indicata de client, chiar si in afara orelor de program obisnuite sau in weekend , fapt ce contribuie foarte mult la dezvoltarea acestei noi forme de comert - comertul electronic. Despre valoarea si viitorul pietei de comert online am stat de vorba cu Liviu Taloi, consultant eCommerce si auditor de site-uri.
Anca Zaharia: Care este valoarea pietei de e-commerce autohtone?
Liviu Taloi: Este foarte greu sa faci o estimare a pietei de comert online romanesti. Nu exista o autoritate care sa centralizeze aceste cifre si in lipsa acesteia avem doua surse: declaratiile magazinelor online in presa si declaratiile procesatorilor de plati electronice. Cum magazinele online romanesti nu declara intotdeauna cifre realiste, si nu toate vor sa comunice cu presa, sursa cea mai buna este GECAD ePayment – cel mai mare procesator de plati cu cardul din tara, sau ROMCARD – locul pe unde trec majoritatea tranzactiilor cu cardul din Romania.
Anul trecut, in programul 3D Secure erau inscrisi aproape 200 de comercianti on-line din Romania. Piata totala a fost estimata la aproximativ 2.000 de magazine si 250 de milioane de euro in 2008. Sunt insa mici contradictii in toate declaratiile de tipul acesta, si asta datorita acestei incertitudini, lipsei unei autoritati care sa ceara de la principalii jucatori cifrele de afaceri anuale, intr-un efort de a mediatiza si promova piata in ansamblul ei.
Daca centralizam declaratiile principalelor magazine online pe 2008, avem eMAG cu 100 mil euro, MarketOnline cu 13.3 mil euro, PCFun cu 11 mil euro, PcGarage cu 10 mil euro, nu stim nimic de CEL.ro si NEOMAX.ro insa ajungem asadar la aproximativ 130 – 150 mil euro numai din e-tailul de IT&C. Mi-e greu sa cred ca restul magazinelor online non-IT&C au facut doar 100 de milioane de euro in 2008. Conform ultimelor declaratii ePayment, structura pe produse si servicii, cel putin in cazul platilor cu cardul, in valoare de 53 de milioane de euro in 2008, a fost urmatoarea: telecom cu 35% din cumparaturi, turism si transporturi cu 26% si e-tail cu 18%. Coroborand datele de mai sus si cu cifrele furnizate acum cateva zile de EuroSTAT, unde am aflat ca doar 4% din romani au cumparat online in anul 2008, cu valoarea medie a unei cumparaturi pe net – 1200-1500 RON, deci 300 de euro, ajungem la o cifra intre 275 si 350 de milioane de euro. Ca sa concluzionez si sa nu zapacesc prea tare audienta, o cifra reala si verificabila nu exista. Estimarea pentru 2008 este undeva sub jumatate de miliard de euro, din care 53 de milioane de euro s-au realizat prin tranzactii online cu cardul.
Anca Zaharia: Care este nivelul de maturitate al pietei din Romania?
Liviu Taloi: In acest moment as zice ca a trecut de la stadiul de noutate absoluta pentru majoritatea romanilor, la stadiul de optiune de luat in calcul. Daca in 2001 eMAG facea educatie si nimeni nu credea in viitorul acestui tip de comert, acum eMAG e vazut ca principal competitor pentru marile magazine de retail traditional, iar presa online si offline scrie cel putin un articol pe saptamana despre acest subiect. Magazinele online sunt mai atente la consumator si la propriile cheltuieli mai ales in acest an, de criza. Daca pana acum am avut un ritm de 2-3 magazine online noi lansate pe saptamana, anul acesta ritmul se va ma domoli si vom asista la multe falimente sau preluari. Este, daca vreti, anul in care comertul online romanesc se primeneste, sau primeste infuzii de capital mai serioase, prin preluari si achizitii, un stadiu necesar pentru a asigura servicii de calitate. Mai avem insa de parcurs multe etape pana sa declaram ca avem un comert online matur.
Anca Zaharia: Ce se va intampla cu piata de e-commerce in urmatorii ani?
Liviu Taloi: Nu exista nicio indoiala ca va creste in ciuda greutatilor si piedicilor. Se va dezvolta si va deveni o alternativa serioasa la comertul traditional. In tarile UE procentul cumparaturilor pe net este de aproxmativ 25-30% din cel traditional. La noi nu prea incape inca termen de comparatie. Daca in perioada 2001-2004 comertul nostru online crestea ca fat-frumos, de 3 ori in fiecare an, in perioada 2005-2007 s-a dublat de la an la an, in 2008 a crescut tot cu 100%, aproximativ, si in 2009 se preconizeaza o crestere de aproximativ 30%. Fata de alte sectoare ale economiei romanesti, comertul online este inca un sector dinamic, dar acest ritm de crestere se va diminua in timp. Eu pariez insa pe comertul online.
Anca Zaharia: Cum trebuie promovat comertul electronic si ce trebuie sa faca managerii magazinelor online pentru a castiga increderea consumatorilor? Ce parere aveti despre actiunile de marketing de la noi?
Liviu Taloi O intrebare dificila. As fi tentat sa-mi fac reclama. Dar nu o voi face. Insa daca as fi un manager de magazin online m-as gandi de 10 ori inainte sa scad preturile si sa lovesc in concurenta. Se pare ca asta e mesajul pe care vor sa-l transmita majoritatea magazienelor online proaspat lansate in 2009. Acest tip de marketing si criza financiara ii vor aduce pe tinerii intreprinzatori nu acolo de unde au plecat, ci mai rau, datori la furnizori si la stat. In primul rand un magazin online trebuie sa livreze ce a promis ca livreaza, seriozitate, profesionalism. Nu sa spui ca ai in stoc marfa si sa nu o ai, chiar daca eu stiu de unde vine problema, clientul final nu stie acest lucru. Numai facandu-si treaba ca la carte si va castiga clienti. Sunt multe care esueaza lamentabil din aceasta cauza. Apoi mi-as pune intrebarea: De ce ar comanda clientii de la mine? Ce am eu in plus? Cu ce ma deosebesc fata de restul competitorilor? Si sa nu raspunda cu „am cel mai mic pret din Romania” ca nu mai tine mult figura asta. Sunt actiuni de marketing indraznete si cu permisiunea dumneavoastra as povesti aici una care mi-a atras atentia in ultimele zile. Este vorba de actiunea SigmaNET „Prietenul tau in lupta cu Garantiile!”. Pe scurt, e vorba de preluarea de catre acest magazin online a garantiilor magazinelor online falimentare. Nu stiu cat succes au avut, dar clar ca o asemenea miscare presupune un grad de curaj ridicat, stiu ce inseamna munca de service, si mai ales investitii in acel departament. Alte actiuni interesante au fost cele legate de marketingul afiliat, ceva ce trebuia sa se dezvolte si la noi, unde am asistat la cresterea unei platforme unde au aderat mai multe magazine online, e vorba de 2parale.ro, ca si de actiunile individuale ale eMAG si PcGarage.
Anca Zaharia: Creste increderea romanilor in comertul electronic odata cu inmultirea magazinelor online?
Liviu Taloi: Da si Nu. Creste gradul de cunoastere si de folosire a comertului online in raport cu comertul clasic, traditional. Daca si numai daca magazinele online vor intelege sa creasca calitatea serviciilor prestate si nu vor mai marketa preturile cele mai mici, permitandu-si o dezvoltare sanatoasa si livrari in timp util, atunci da, vom asista si la o crestere a increderii.Dar cum presa traditionala in mod special alearga dupa falimentele din online, dupa fraude si hackeri, disparitia de pe firmament a unor magazine online prin faliment nu face decat sa inrautateasca aceasta perceptie despre comertul online.Eu ca si client care am alergat dupa pretul cel mai mic, e in natura clientului sa aleaga cel mai mic pret dar si cel mai bun serviciu, sa vad ca magazinul de unde am cumparat online nu mai exista acum, ce as face? Normal ca ma gandesc de 10 ori inainte sa mai cumpar online.
Anca Zaharia: Cat de mult contribuie campaniile online la achizitii?
Liviu Taloi: Mult, exista o dezvoltare naturala poate a magazinelor online proaspat lansate. Insa aceasta nu asigura cresterea dorita de actionari. Mai nou am observat in prezentarea bugetelor de la inceput o concordanta clara intre obiective si bugetul de marketing. Daca pana acum nimeni nu facea un buget la inceput, ci pornea un magazin online pe baza de entuziam coplesitor, acum vad bugete bine chibzuite cu un procent maricel orientat pe marketing, pentru campanii.Sigur sunt magazine online care se dezvolta de la sine, fara a se promova, insa concurenta creste si mesajul tau comercial nu va ajunge la client daca iti lasi competitorul, cu servicii si preturi la fel de bune ca tine, sa ajunga primul. Sunt campanii mai bune, altele mai putin bune. Insa sa nu uitam ca online inseamna comunicare. Nu comunici Nu existi.
Anca Zaharia: Care sunt principalele reguli de comunicare pe care un magazin online ar trebui sa le respecte?
Liviu Taloi Aceleasi reguli ca in orice comunicare comerciala. Singura diferenta fata de comunicarea offline, daca o pot numi asa, este ca aici nu poti pacali prea mult timp clientul. Daca in offline un mesaj axat pe pretul cel mai mic are si acum succes este pentru ca masa de oameni la care ajunge acest mesaj nu are alte surse de informare paralele. Ori acest lucru nu are cum sa se intample pe Internet. Aici clientul are la dispozitie numeroase surse de unde sa afle adevarul. Asa ca una din reguli spune ca minciuna pe online are picioare mai scurte decat pe offline. Una la fel de importanta ca prima am spus-o putin mai sus, si anume sa comunici constant. Altfel vei iesi din mintea consumatorului online, bombardat cu mesaje comerciale de sute de competitori. Si ajungem la a treia regula, sa comunici targetat, la tinta. Daca in offline nu poti stii cine iti citeste mesajul si deci faci marketing de scoala veche, mesaj mediu pentru clienti medii care au venituri medii, pe online trebuie sa profiti de tehnologie si sa tintesti acolo unde trebuie.Dus la extrem, desi exista cred magazine care daca nu au dezvoltat pana acum acest instrument atunci el se afla cu siguranta pe bancul de lucru al programatorilor, daca eu m-am abonat la un newsletter si in vizitele mele pe site am dat click pe mai multe laptopuri, as putea primi un newsletter cu subiectul: „Draga domnule Taloi, iata o oferta speciala pentru dumneavoastra la laptopul X”. Cam atat as zice in mare, insa sunt multe componente ale comunicarii online, comerciale sau nu si nu pot aborda aici toate subiectele.
Anca Zaharia: Cat de importante sunt serviciile sau functionalitatile pe care un magazin online le poate implementa pentru a aduce valoare adaugata unui client?
Liviu Taloi As incepe cu o poveste, mai mult sau mai putin ipotetica. Ne imaginam ca suntem in anul 2020. Avem in Romania numai comert online. Multe site-uri, toate foarte bune. Toate usor de folosit, mai ales de cand cu interfata care raspunde gandurilor clientului. Ajunge doar sa te gandesti ce vrei si cumperi un produs. Toate magazinele online.ro au acelasi pret, cu diferente foarte mici. Ce te va face atunci sa cumperi de la magazinul X sau Y? Sunt aici doua raspunsuri, sau unul. Depinde cum pui problema. Este vorba de experienta pe care o ai cu acel magazin online, pe site si in afara site-ului, deci de serviciile ireprosabile prestate de magazin si de emotiile pe care ti le declanseaza la vizitarea site-ului.Serviciile si modul in care rezonam empatic cu clientul sunt viitorul nu numai in comertul online, ci in comert in general.
Comentarii