interviu cu Nina Bratfalean, Director de Marketing, BMW Group Romania
Si-a descoperit pasiunea pentru automobile acum noua ani iar dorinta de a avansa au propulsat-o pe Nina Bratfalean de pe functia de PR detinuta in 2000 la cea de director de marketing al diviziei din Romania a BMW Group, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata premium de automobile. Totul a pornit de la absolvirea Facultatii SELS (Studii Economice in Limbi Straine) din cadrul A.S.E. (Academia de Studii Economice), dupa care a obtinut un Business Administration Degree, pentru ca in final sa-si obtina doctoratul in comunicare.
Anca Zaharia: Care sunt pasii pe care i-ati urmat pentru a ajunge in functia de director de marketing al BMW Romania?
Nina Bratfalean: Aceasta functie nu a fost un obiectiv precis urmarit cu ani inainte. Am avansat normal si incet in cariera, trecand prin mai multe marci auto care m-au perfectionat si m-au adus, in final, la momentul acestui job. Am fost anterior acestui job PR manager pentru marcile Ford si Mazda (Romcar), apoi PR&Communication Manager for marcile grupului Porsche Romania (Audi, Porsche, SEAT, Volkswagen, Skoda).
Anca Zaharia: Care au fost cursurile absolvite?
Nina Bratfalean: ASE- Facultatea de Studii Economice in Limbi Straine/ Business Administration; Master marketing and business communication; Master Comunicare Audio-Video; PhD Marketing.
Anca Zaharia: Cand v-ati “gasit” aceasta pasiune pentru masini?
Nina Bratfalean: Mai degraba pasiunea m-a gasit pe mine, odata cu primul job de la Ford. Nu eram mare pasionata de masini inainte.
Anca Zaharia: Care au fost oamenii care v-au influentat in cariera?
Nina Bratfalean: Viziunea de business din Grupul Tiriac, intai de toate, mi-a conturat cariera esential. Au fost oameni in grup pe care i-am admirat mult si de la care am invatat zi de zi: Viorel Niculescu, Marius Pitigoi, Ion Tiriac (indirect, acesta din urma). Definitiv, insa, m-a influentat domnul Franz Fruehwirth, fost director general al Porsche Romania, a carui experienta de business, profesionalism si parte umana m-au facut sa raman si sa lupt in industrie si sa devin profesional omul din acest moment. In prezent, invat business si il admir mult pe directorul Automobile Bavaria, dl. Michael Schmidt.
Anca Zaharia: Care sunt calitatile pentru a face performanta in cariera si ce va reprezinta pe dumneavoastra cel mai bine?
Nina Bratfalean: Trebuie sa ai ochi si urechi bune, trebuie sa inveti repede si bine de la cei care sunt buni si puternici in jurul tau, trebuie sa muncesti mult si sa ai pasiune pentru ce faci. Trebuie sa ai baza de educatie solida, sa intelegi lucruri si sa ai viziune de ansamblu asupra a ce se intampla in lume. Pe mine ma reprezinta cel mai mult din toate acestea munca, ochii sa vada si pasiunea.
Anca Zaharia: Care sunt realizarile pe care le-ati avut pana in momentul de fata si de care sunteti cea mai mandra?
Nina Bratfalean: Proiectele din retelele de dealeri cu care am lucrat in timp, in special cele din Porsche Romania.
Anca Zaharia: Ati simtit vreodata scepticism in ceea ce priveste competenta dumneavoastra in domeniu, doar pentru ca sunteti tanara sau pentru ca sunteti femeie intr-o lume a barbatilor?
Nina Bratfalean: Am simtit greutati, nu scepticism. Uneori este chiar mai simplu sa razbati in industrie daca esti femeie. Pentru mine asa a fost si este.
Anca Zaharia: Care sunt masinile pe care va place sa le conduceti? Care credeti ca vi se potriveste cel mai bine si de ce?
Nina Bratfalean: As alege oricand un Coupe - o masina sport. Preferata mea din toate timpurile este 325i xDrive Coupe, pe care o conduc in prezent.
Anca Zaharia: Cum v-ati dezvoltata stilul business de-a lungul carierei, intr-o lume dominata de barbati?
Nina Bratfalean: Influenta muncii intr-un mediu dominat de barbati s-a vazut intai in atitudine si apoi in imbracaminte. Mi le-am ajustat pe parcurs cu doua scopuri: sa ma “aliniez”, pe de o parte si pe de alta parte sa fie totusi clara “diferenta”. In ultimii ani stilul vestimentar mi l-am orientat spre haine business tip barbatesc, de care scap abia vara, cand schimb costumul pantalon-sacou cu rochie.
Anca Zaharia: Care ar fi compromisurile pe care nu le-ati face niciodata din punct de vedere profesional?
Nina Bratfalean: Nu as investi bani in ceva in ce nu cred ca are reusita. Nu as minti.
Anca Zaharia: Exista ceva ce ati fi dorit sa dezvoltati la BMW si nu ati reusit pana in momentul de fata?
Nina Bratfalean: Sunt in companie abia de un an si jumatate. Voi avea timp sa fac lucruri frumoase si bune; este prea devreme sa vorbesc de nereusite.
Anca Zaharia: Care este imaginea brandului BMW in Romania, pe care o urmariti peste 5 ani si care ar fi canalele de comunicare pe care le veti folosi in atingerea acestui obiectiv?
Nina Bratfalean: Adevaratul portret al posesorului de BMW exista in zilele noastre, deja, conturat real. In urmatorii 5 ani vad doar mai multe astfel de portrete pe strada. Imaginea marcii BMW are in prezent 3 coordonate, pe care le vad intarite si detinand suprematia in urmatorii ani: sportivitate, tehnologie, design. Acest obiectiv va fi atins prin doua masuri esentiale: interactiune constanta, BMW-like cu clientii si experienta in sine a produsului.
Anca Zaharia: In ce masura in Romania sunt adoptate si puse in practica politicile de marketing folosite de BMW Group in alte tari din UE?
Nina Bratfalean: Respectam, cu exceptiile date de specificul tarii, politicile de marketing internationale. Proportia ar fi, la o prima privire, de 90% respectare strategii internationale.
Anca Zaharia: Avand in vedere strategiile de comunicare promotionala adoptate de BMWGroup, care sunt cele mai utilizate de BMW Romania?
Nina Bratfalean: Mergem in egala masura pe calea advertising-ului clasic si pe cea a actiunilor noi. CRM are un rol esential, in paralel.
Anca Zaharia: Cum au evoluat bugetele de comunicare ale companiilor din domeniul auto in ultimii ani?
Nina Bratfalean: In ultimii ani cresterea a fost spectaculoasa, aproape proportionala cu cresterea pietei auto.
Anca Zaharia: Cat costa o lansare a unui nou model in Romania?
Nina Bratfalean: Depinde de abordare. Poti lansa un model cu 15.000 de euro sau cu 70.000. Conceptul si amploarea sunt definitorii in stabilirea bugetului.
Anca Zaharia: Ce strategie de marketing trebuie sa adopte un start-up auto pentru a porni cu dreptul?
Nina Bratfalean: Pretul si actiunile de customer-experience si CRM sunt esentiale in primii ani. Apoi, odata cu dezvoltarea afacerii si cu specificul local, urmeaza implementare constanta a restului tehnicilor.
Anca Zaharia: Cum vedeti industria auto, in special segmentul de marketing pe piata din Romania?
Nina Bratfalean: Ma voi referi doar la partea de marketing. Vad competitie mai mare pe evenimente executate perfect, pe optimizare de bugete si pe canale noi de comunicare.
Anca Zaharia: Cum gestioneaza BMW aceasta situatie de criza si cum actionati dumneavoastra ca director de marketing?
Nina Bratfalean: Respectam politica internationala, intai de toate. Nu vom reduce preturile, ci vom incerca sa pastram clientii aproape prin finantare imbatabila, pachete de optionale cu avantaje mari si Basic Service Inclusive.
Comentarii
1. BMW, brandul care sponsorizeaza TED, care este sinonim cu excelenta/ inovatie/ performanta cutting-edge.
2. Beamve, verisorul tuciuriu (cu geamuri fumurii), de Romania, al campionului bavarez, un brand cocalaro-interlopo-manelisto-patrono-tzarano-ceafa groasa.
Ma puteti contrazice? :P
Sau v-ati gandit vreodata sa de-cocalarizati brandul?
*imi cer scuze pentru folosirea unor cuvinte care nu apar in DEX
Si ma opresc (inainte de a deveni malitios) cu speranta ca va aparea (de la d-ra Bratfalean sau din alta parte) un raspuns relevant si iluminant, fie el si ultrasuccint.
Motivul intrebarii este unul personal, in primul rind. Sint fan al brandului BMW (dar nu si al masinilor produse in ultimii 15 ani - cu foarte mici exceptii). Si detinator (& driver) al unui coupe 325ix care implineste 20 de ani gloriosi in noiembrie.
Asadar, as vrea sa aflu daca eu si altii ca mine sintem "adevarati posesori" de BMW :)
Multumesc anticipat.
Deci, da. Este un brand CIMPTC (a se citi mesajul lui sebastian pentru mai multe lamuriri)