"Lucrul intr-un domeniu complex si profesionist [...] ofera intotdeauna o perspectiva fascinanta"

un interviu cu Oana Ailenei, Brand Manager, International Worthmore Brands, Peroni si Pilsner Urquell

A absolvit Academia de Studii Economice, Facultatea de Relatii Economice Internationale, iar acum este unul dintre oamenii din spatele brandurilor premium de bere Peroni si Pilsner Urquell. Oana Ailenei, Brand Manager Peroni, gaseste marketingul fascinant si i se dedica in intregime, iar pentru a ajunge in pozitia actuala a facut pasi mici, dar siguri.

Anca Zaharia: Povestiti-ne mai multe despre cum v-ati inceput cariera si despre cum ati ajuns in functia actuala la Peroni? Care au fost pasii pe care i-ati urmat?
Oana Ailenei: Pe principiul "one good thing at a time" am facut o alegere constienta de a nu lucra in facultate si de a lua maximul posibil de experienta si expertiza teoretica. Dupa absolvirea facultatii, am inceput sa lucrez in domeniul cel mai apropiat de formatia mea profesionala, comert exterior. Experienta a durat doar trei luni, dupa care am concluzionat ca intre modul de functionare al domeniului si structura mea de abordare exista putina rezonanta. A urmat pasul urmator, de intrare intr-o multinationala – CBR, parte a SABMiller (Compania de Bere Romania – la momentul respectiv), cu obiectivele principale de a acumula cat mai multa experienta de business si respectiv de a gasi specializarea potrivita.  Cele doua directii investigate au fost: Financiar si Marketing-Research. Am inceput in departamentul de Operatiuni cu o experienta de sase luni care a insemnat foarte mult pentru mine la nivel de integrare in structura de companie mare si cunoastere minima de mod de functionare a structurii de vanzari si operatiuni. A fost o experienta pe care o consider foarte valoroasa pentru un om de marketing. Pe structura URSUS Breweries, care incurajeaza promovarea interna, a urmat apoi o experienta de aproximativ un an in departamentul Marketing, in echipa de Research ca Trade Research Analyst. Aveam in plan sa imi consolidez experienta in Marketing Research cel putin inca un an cand a venit propunerea de a intregi echipa de Brand Management al IWB (International Worthmore Brands - Peroni Nastro Azzurro si Pilsner Urquell) ca Junior Brand Manager. Propunerea era flatanta, dar implica multa responsabilitate fata de un job pentru care nu aveam experienta concreta si fata de dezvoltarea profesionala proprie la acel moment. Experienta mea in Research la momentul respectiv atingea doar un minim necesar pentru a trece la pasul urmator. Am decis sa accept provocarea, lucru ce mi-a adus si cea mai mare oportunitate in dezvoltarea mea ca om de Marketing. Echipa de brand pe IWB a structurat modul de lucru foarte democratic, eu am preluat partea de research de brand , precum si implicarea in toate proiectele de brand in limite stabilite impreuna cu Senior Brand Manager–ul. Cei 2 ani si jumatate de experienta ca Junior Brand Manager IWB au reprezentat un cumul de experienta foarte bogat si foarte profesionist mai ales ca si contextul in care am activat a fost unul foarte plin din toate perspectivele – comunicare de brand, comercial, organizational intern si cu echipa de la Brand Central, si restul de aspecte din mix. Promovarea mea ca Brand Manager IWB a venit dupa promovarea pe laterala a Senior Brand Manager-ului. Experienta in plus, dobandita in cei aproape doi ani de cand sunt pe aceasta pozitie este cea de People Management, dezvoltare a oamenilor din echipa cu care lucrez.

Anca Zaharia: Ce studii ati absolvit si cat de mult v-au influentat in cariera?
Oana Ailenei: Am absolvit Academia de Studii Economice, Facultatea de Relatii Economice Internationale. Mi-am dorit de la aceasta perioada de studii mai mult decat o diploma, am vrut sa am un fundament teoretic economic cat de solid posibil. Este motivul pentru care am ales Facultatea de Relatii Economice Internationale, care, cred sincer, iti da o deschidere si un fundament teoretic minim necesar in ariile economice cheie. Cu tot respectul, nu cred in puterea scolii academice romanesti de studii economice de a-ti da o specializare. Dorinta mea a fost ca pe baza experientei concrete sa aleg o directie. In pole-position dupa terminarea facultatii era domeniul Financiar, alegere bazata si pe profilul meu psihologic pragmatic, structurat, “matematic” dar si pe experienta cea mai interesanta din facultate - cea de la “Finantare Internationala”. Marketingul era o a doua varianta pentru care aveam fundamentul teoretic din facultate dar priveam putin sceptic aplicarea lui pe piata din Romania, pana cand am ajuns sa privesc lucrurile din interiorul unei structuri de marketing profesioniste si competitive, asa cum ofera URSUS Breweries. Pana la urma am gasit marketingul fascinant si m-am indragostit de aceasta latura a construirii unei afaceri.

Anca Zaharia:
Care au fost oamenii care au fost alaturi de dumneavoastra de-a lungul carierei si care v-au sprijinit mereu?
Oana Ailenei: Membri de baza ai familiei mi-au fost intotdeauna alaturi: mama – inginer de profesie, care pe langa tot suportul sufletesc mi-a tinut tot timpul spiritul competitiv sus intr-un mod foarte natural si placut; unchiul meu – modelul meu de om care are intelegere concreta a principiilor de business peste “laboratorul MBA”.Din echipa in care am lucrat si m-am format cel mai important aport il are fostul Senior Brand Manager IWB, actual Trade Marketing Director, Lorand Papp. Am apreciat modul de coaching atat de natural, dar atat de productiv - prin directia corect stabilita, prin atitudine, prin intuitia foarte buna.

Anca Zaharia: Care credeti ca sunt calitatile care v-au ajutat de-a lungul carierei si cele de care are nevoie un lider al zilelor noastre?
Oana Ailenei: Cea mai de folos calitate a mea, in experienta de pana acum, este responsabilitatea: responsabilitate pentru actiunile concrete in care ma angajez – fata de rezultate si fata de proces, responsabilitate fata de oamenii cu care lucrez, responsabilitate fata de propria mea dezvoltare profesionala. Ma bucur ca fac parte dintr-o organizatie, URSUS Breweries, care apreciaza la randul ei aceasta calitate si o cultiva in toate domeniile in care functioneaza. In plus, ingredientul cheie care completeaza responsabilitatea este specializarea internalizata – sustinuta corect de-a lungul timpului cu echilibru bun intre teorie si practica, intre nevoia de a consolida serios un domeniu de expertiza si cea de a ocupa o functie mai inalta ierarhic pe cale artificiala. In viziunea mea, un lider trebuie sa aiba fler bazat pe expertiza plus atitudine hotarata si motivanta pentru echipa.

Anca Zaharia: Care sunt realizarile pe care le-ati avut pana in momentul de fata si de care sunteti cea mai mandra?

Oana Ailenei: Pentru mine toata lansarea Peroni este un proiect in sine de care sunt mandra. Proiectul a fost provocator pentru ca l-am implementat pe piata de bere Super-Premium din Romania, care la momentul lansarii Peroni era partial omogena si impartita oarecum egal intre celelalte branduri internationale Super Premium. In plus, si in cadrul portofoliului de branduri URSUS Breweries| SABMiller era complet nereprezentat pe aceasta categorie inainte de Peroni. Sunt mandra ca suntem prima tara din lume care am lansat Peroni si am reusit sa sustinem ritmul de dezvoltare; sunt mandra pentru recunoasterea internationala a aplicarii modelului de lansare cel mai corect in Romania; sunt mandra pentru proiecte exportate in alte piete SABMiller din lume (cum a fost de exemplu lansarea in Modern Off Trade a Peroni in G’Market); sunt mandra de proiectul de NPD (New Product Development) – Peroni doze in “special sleek can” produs doar in Romania pentru moment, si nu in ultimul rand, sunt mandra de platforma de petreceri private pe care am construit-o pentru comunicarea Peroni catre key opinion leaders: Ambientalia.

Sunt mandra ca am reusit sa activam Pilsner Urquell pe teritorii relevante, dar care nu sunt declinate direct din platformele internationale. Am luat decizia corecta cred de a nu activa o platforma internationala daca nu putem sa o facem la statura corecta. Am activat zona de arta contemporata prin sustinerea Bucharest Biennale si activitatile Centrului Cultural Ceh (Documentary Mondays si One World Romania).

Anca Zaharia: Ce va motiveaza sa mergeti in fiecare zi la job?

Oana Ailenei: Ma motiveaza sa vad care sunt rezultatele la zi si sa planuiesc pasii urmatori, continuitatea in dezvoltare. Tot dinamismul cu care evolueaza societatea in Romania de dupa 1989 si lucrul in Marketing imi mentin spiritul viu. Lucrul intr-un domeniu complex si profesionist, asa cum este marketingul, ofera intotdeauna o perspectiva fascinanta.

Anca Zaharia: Daca nu ati lucra pentru Peroni, exista un alt brand pentru care v-ar placea sa lucrati?
Oana Ailenei: Lovemark – Converse; Brand categorie peste timpuri – Nivea; Istorie in marketingul romanesc – Ursus; Categorie cu mari oportunitati – Redd’s; Evolutie comunicare in timp – Adidas; Tehnologie cu design - Sony Ericsson; scoala de marketing pentru KOL (Key Opinion Leaders) – Apple.

Anca Zaharia: Care sunt actiunile pe care le-ati intreprins din pozitia actuala si v-au adus cele mai mari satisfactii?

Oana Ailenei: Validarea si adaptarea comunicarii internationale la piata din Romania si completarea cu instrumente de comunicare 100% creatie locala din care unele ulterior exportate (e.g. lansare in Off Trade – Polonia si Rusia; On trade consumer promo ‘Buy One Offer One’ – la lansarea Peroni din Franta| Coasta de Azur). Am lansat sleek can Peroni Nastro Azzurro pentru prima data in lume in Romania, cu o campanie de PR care a primit recunoasterea de “best practice” la nivel international.

Anca Zaharia: Ce asemanari ati gasi intre dumneavoastra si brandul pe care il reprezentati?
Oana Ailenei: Incerc sa raman in regula omului de Marketing “Don’t fall in love with your brand!”. Sigur ca lucrand pentru Peroni Nastro Azzurro – brand care vorbeste despre stilul autentic, eternul chic italian si pasiunea de viata a italienilor - si respectiv pentru Pilsner Urquell – vizionarism, intuitie dublata de educatie, maturitate – am invatat lucruri noi despre stil, despre arta, despre ritualuri de viata. Dar nu m-as referi la asemanari, ci mai curand la a invata lucruri noi pe fondul unei deschideri personale pentru astfel de subiecte.

Anca Zaharia: Cat de mult timp va petreceti zilnic la birou?
Oana Ailenei: La birou imi petrec in medie 9 ore pe zi. Viata profesionala de dupa-birou este si ea foarte importanta: evenimente din categorie sau colaterale, vizite de piata – dar nu as cuantifica-o in timp – e o decizie pe care o iei si din care daca stii sa gasesti informatiile cheie devine foarte valoroasa si in plus in contextul Peroni & Pilsner Urquell este si foarte placuta.

Anca Zaharia: In momentul de fata va simtiti implinita profesional?
Oana Ailenei: Experienta in Research si apoi in echipa de Brand Management al IWB URSUS Breweries cred ca e cea mai mare oportunitatea pe care puteam sa o am si pe care am exploatat-o maxim posibil, astfel incat cu toata modestia sa pot sa-mi zic – in primul rand mie - ca in prag de 30 de ani am o experienta serioasa pe o zona de marketing specifica si deschiderea pe fundamente foarte bine asezate pentru zona extinsa de marketing.

Anca Zaharia: Cum gestioneaza Peroni aceasta situatie de criza si cum actionati dumneavoastra ca Brand Manager?
Oana Ailenei: Contextul in care actionez ca Brand Manager Peroni este unul solid – ca si constructie de branduri de pana acum si sistem de informatii. Criza actuala va fi o validare a unui demers anterior solid in constructia brandurilor si semnalele deja apar in acest sens. Pentru activitatea mea de zi cu zi ca Brand Manager inseamna mult mai multa munca de analiza si planificare pentru diferite scenarii posibile.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related