un editorial de Stefan Teodorescu, Director de Marketing, Fabryo
Am avut bucuria de a lucra 3 ani in industria berii. In urma acestui exercitiu am ramas cu 2 lucruri: pasiunea pentru produsul in sine (pe care o avem de altfel si inainte) plus o fascinatie pentru exercitiul de brand building in horeca.
Pentru cei care nu au avut ocazia sa se intalneasca cu termenul, Horeca inseamna Hotel-Restaurants-Catering. Este un teren de batalie crucial pentru produse gen alcool, soft drinks, tigari, food etc.
Horeca este un test extrem de dur pentru orice brand. Atunci cand un om alege sa se afiseze la masa cu o marca de bere, de pilda, se declara implicit un avocat al valorilor acelui brand. Este un exercitiu desfasurat in public, in fata prietenilor, a fetei pe care vrei sa o impresionezi, a strainilor care te judeca. Este unul dintre motivele pentru care bradurile premium sunt deseori favorizate – romanii dau totul pentru show-off.
Cultura pub-ului este inca la inceput la noi. Abia in ultimul timp obiceiul de a vedea meciul in oras impreuna cu prietenii a inceput sa prinda amploare. Mai sunt si alte ocazii: seara baietilor, seara fetelor, zile de nastere etc. Prea putine pub-uri insa incurajeaza activ aceste ocazii, si inca si mai putine isi construiesc o pozitionare coerenta.
Vorbeam cu un amic din Belgia, fara nici o legatura cu industria, despre timp liber si hobby-uri. Omul imi povestea ca este pasionat de baschet si ca participa constant, alaturi de echipa sa, la competitii de amatori. Echipa lor era gazduita si sponsorizata – surpriza – de pubul lor de cartier. Acolo isi afisau emblema, trofeele, acolo isi sarbatoreau victoriille si isi innecau amarul infrangerilor.
Pub-ul respectiv devenise punctul central al unei comunitati extrem de devotate. Cum sa iesi cu baietii in alta parte? Ar fi ca si cum i-ai cere unui stelist din galerie sa imbrace un tricou alb-rosu. Poate sa vina criza, poate sa se deschida 10 locatii competitoare, poate sa se scumpeasca berea, oamenii aia tot acolo se vor duce.
Pasul urmator – competitia pub-urilor – pe oras, pe judet, pe tara etc. Cum ar fi sa poti declara, ca patron horeca, ca echipa clientilor tai este campioana europeana?
Brandurile pot sa faca mai mult decat sa vorbeasca despre ele insele. In loc de logo-uri si mobilier, ar trebui poate sa ajute comunitatea cu mai multe idei generoase. In fond despre asta este marketingul.