"Scoala IAA nu este un demers de business"

un interviu cu Victor Dobre, Director Executiv IAA

Nu mai este pentru nimeni un secret ca Scoala IAA este prima scoala intensiva din Romania care se adreseaza profesionistilor din domeniul marketingului si comunicarii, la fel cum nu mai este pentru nimeni o noutate ca este prima institutie de formatie academica de la noi patronata de o asociatie a profesionistilor din industrie. Modulul 1, pentru juniori, a ajuns deja la a patra promotie si are nu doar un succes din ce in ce mai mare, ci si tineri tot mai pregatiti sa faca fata cerintelor din domeniu. Modulul 2, cel dedicat seniorilor si-a deschis si el portile din toamna anului trecut, iar Modulul 3, al carui target sunt directorii se pregateste si el de lansare in anul ce urmeaza. Despre beneficiile Scolii IAA la nivel de industie, studenti si companie, dar si care ar fi motivele pentru care ar trebui sa urmam cursurile ei aflam insa de la Victor Dobre, Director Executiv al IAA Romania.

Catalina Onu: Care au fost beneficiile pe care le-ati remarcat dupa prima serie de studenti?

Victor Dobre: La scara de industrie e greu de spus ca au existat beneficii dupa prima serie ca studenti, pentru ca au fost 17 care au absolvit, dar beneficiile se vad in primul rand la nivelul lor personal. In felul cum isi abordeaza job-ul si in modul cum reactineaza in viata lor de zi cu zi. Beneficiile se vad dupa aceea in companie prin faptul ca acestia isi fac treaba mult mai responsabil, mai scurt si relationeaza cu oamenii din jurul lor intr-un mod mult mai profi din punctul de vedere al relatiilor de la birou. In scurt timp o sa se vada insa si beneficiile la scara industriei. O sa fie relatiile client-agentie imbunatatite, mai ales ca am avut situatii cand in aceeasi serie era si account-ul din agentie si brand managerul sau assistant band managerul de la client si au trecut impreuna prin experienta scolii. Acum cu siguranta relatia lor s-a imbunatatit. Si implicit relatia agentiei in general cu compania se va imbunatati. Beneficiile la scara industriei nu sunt asa de usor de vazut.

Catalina Onu: Care este nivelul studentilor pe care ii aveti in momentul de fata?

Victor Dobre: In momentul asta foarte bun! Grupa a patra din Modulul 1 este surprinzator de sus ca nivel profesional, personal si uman.

 

Catalina Onu: Este diferenta mare intre prima serie si cea de acum?

Victor Dobre: Da. Prima serie era una mai eterogena, formata din oameni care au auzit despre scoala, dar nu foarte multe, si erau mai degraba curiosi sa vada procesul decat sa isi imbunatateasca propriile cunostinte si calitati. Pe masura ce lucrurile s-au asezat si am produs promotii care au confirmat asteptarile, sigur ca vin oameni care stiu exact la ce sa se astepte de aceea vin cu inima deschisa si pleaca exact conform asteptarilor si obiectivelor lor.

Catalina Onu: Care sunt criteriile de selectie ale profesorilor?

Victor Dobre: Profesorii trebuie sa fie in primul rand niste oameni recunoascuti in industrie ca niste buni practicieni in domeniul lor si in afara de asta trebuie sa aiba si vadite calitati de trainer, de coach, de profesor ca sa zic asa. Desi cuvantul de profesor in sine nu este un cuvant care sa fie asociat cu persoanele lor.

Catalina Onu: Exista si profesori carora le-ati propus sa predea si au refuzat?

Victor Dobre: Principiul pe care noi l-am aplicat la selectia profesorilor a fost pe langa cele doua lucruri pe care le spuneam mai devreme sa accepte ca o vreme sa faca treaba asta pro bono, pentru ca nimeni nu a fost platit si nimeni nu va fi in continuare platit atata timp cat scoala este in folosul comunitatii, si nu este un demers de business.

Catalina Onu: Si au fost oameni care au refuzat sa predea pe acest criteriu?

Victor Dobre: Nu au refuzat direct, dar au dat de inteles ca timpul lor nu le permite.

Catalina Onu: Cat de exigenti sunt profesorii?

Victor Dobre: Nu exista exigenta la nivel de profesori, exista o rigoare la nivel de sistem. Daca cursantii nu isi predau lucrarile de parcurs la timp si au un motiv pentru care nu au facut treaba asta se discuta si se agreeaza un termen la care ei trebuie sa le predea. Daca ei nu si le predau la timp fie nu intra in examen, fie dau examenul, dar nu isi iau diploma. Nu exista exigenta la nivel de profesor, pentru ca profesorul nu poate sa ii pice. Nu exista student care sa nu treaca un examen. La noi principiul de notare nu este neaparat cu note de la unu la zece in care cinci e limita si daca ai luat patru ai picat, pentru ca inseamna ca nu ai invatat nimic. Principiul nostru e cu ponderi, cu procente de la unu la 100. Asta inseamna ca daca cineva ia patru si-a insusit 40 la suta din materie, ceea ce crede-ma ca inseamna destul.

Catalina Onu: Exista cursanti care nu au facut fata si au renuntat pe parcurs?

Victor Dobre: Da. Au existat studenti care s-au retras. Motivele retragerii au fost timpul in primul rand, care nu le ajungea pentru o pregatire corespunzatoare, si al doilea motiv de retragere a fost nivelul. Au intrat cu niste asteptari, au intrat mai degraba dintr-o zona in care nu existau cunostinte, nu exista experienta prealabila si dupa ce s-au lovit de nivelul predarii s-au retras.

Catalina Onu: Poate atunci nu este bun sistemul de selectie...

Victor Dobre: Poate fi si asta o problemade discutat, cu toate ca nu cred ca sistemul de selectie are vreo problema in momentul asta, dar ne putem gandi si la asta. Dat atata timp cat au fost si unii care in aceleasi conditii, studenti fiind si fara o baza practica au perseverat si au reusit sa termine scoala, iar altii s-au retras, nu cred ca este o problema la sistemul de selectie, ci cred ca mai devraba este o problema la ei vizavi de ce intalnesc aici.

Catalina Onu: Cat de entuziasti si motivati sunt cursantii pe masura ce creste timpul petrecut la cursuri?

Victor Dobre: Foarte entuziasti si foarte dedicati, iar nivelul de implicare emotionala creste pe masura ce se apropie examenul final. Toate seriile au intrat increzatori, dar in acelasi timp timizi pentru ca nu stiau la ce sa se astepte foarte bine, iar cand au terminat erau in primul rand sudati ca echipe, erau cu mult mai multa incredere in ei, erau atasati de noi, erau atasati de ideea de scoala. Le parea rau ca termina si dovada este ca la fiecare promotie care incepe, la intalnirea de debut, vin foarte multi din promotiile precedente ca sa le povesteasca noilor studenti la ce sa se astepte pe parcursul scolii si cum sa o abordeze.

Catalina Onu: Majoritatea studentilor care vin lucreaza pentru anumite companii sau vin pe cont propriu?

Victor Dobre: Da. Sunt foarte multi care vin din companii. Bine, dar acum ca isi platesc ei sau ca plateste companie putin conteaza, dar 80 la suta dintre ei sunt deja angajati. Sunt foarte putini care nu au in momentul de fata un job sau sunt studenti.

Catalina Onu: Cati dintre acestia se angajeaza dupa in domeniu?

Victor Dobre: Toti.

Catalina Onu: Exista propuneri care vin din partea profesorilor care le predau?

Victor Dobre: Nu.Profesorii, conform codului pe care trebuie sa il semneze,nu au voie sa faca recrutari in interiorul scolii, pentru ca studentii fiind trimisi de companiile membre IAA nu ar trimite pe cineva pe care ar sti ca il poate pierde, fiind recrutat de altcineva din scoala. Nu facem lucruri de astea si nici nu incurajam asa ceva. Ei isi gasesc job foarte simplu pentru ca in momentul in care sunt in scoala capata mult mai multa incredere in ei si in fortele lor. Totodata, au un nivel de cunostinte mult mai sus, iar sansele de angajare cresc exponential. Scoala asta este un program intensiv de training care ii da si nivelul de cunostinte, dar si aplicatia practica foarte repede si suplinesc linistit o experienta de sase luni intr-o companie.

Catalina Onu: Cursantii Modulului 2 sunt la fel de entuziasti ca cei din modulul 1?

Victor Dobre: Da.Sunt la fel de entuziasti, la fel de dornici sa invete. Nivelul de responsabilitate este mult mai mare pentru ca aici vorbim deja de seniori. Prezenta la cursuri este mult mai ridicata decat la juniori si abordarea este mult mai serioasa, insa la fel de clar si de tare se leaga emotional de noi.

Catalina Onu: Care ar fi principalele motive pentru care tinerii ar trebuie sa vina la Scoala IAA,facand o comparatie cu facultatile si masterele in domeniu?

Victor Dobre: Daca tu imi arati o facultate sau un master care are si componenta practica atunci pot sa accept comparatia. Deci Scoala IAA este 60 la suta bazata pe practica si pe lucrul individual sau in echipa si 40 la suta este livrarea de cunostinte ca atare, concepte si informatie in forma pura pe care mai departe ei le aplica. Daca este sa ma intrebi cat inseamna ca timp treaba asta as putea sa iti spun ca timpul petrecut in clasa inseamna 30 la suta din timpul pe care ei ar trebui sa il dedice scolii. E foarte mult de lucru acasa. Principala diferenta este reprezentata insa de discipline, pentru ca noi nu predam pe alaturi, predam disciplinele esentiale pentru joburile din marketing si comunicare. In al doilea rand este vorba de metoda de predare care este clar mai degraba inclinata spre partea practica. In al treilea rand este vorba de cei care predau, si aici vorbesc numai si numai de practicieni dar care au si o baza teoretica foarte solida. In al patrulea rand este vorba de durata. Pentru ca acesta este un program de training intensiv care livreaza 400 si ceva de ore de predare in sase luni de zile si nu este vorba de doi ani si jumatate sau un an si jumatate cat dureaza un master. Si este vorba si de nivelul studentilor care intra, nivelul cu care pleaca de pe bancile scolii noastre si valoarea de intrebuintare a informatiilor in viata lor profesionala de dupa.

Catalina Onu: Scoala IAA ii ajuta si pe cei care au terminat deja o facultate in domeniu?

Victor Dobre: In momentul in care termini o facultate in domeniu ai o supa intreaga de concepte in cap, n-ai nici un fel de experienta practica, nu stii ce sa faci cu ele si cel mult poti sa jonglezi, sa speculezi verbal si atata tot. Pe cand aici, daca vii, toate acele se asaza fiecare in sertarul lui, intelegi care este valoarea lor de intrebuintare, intelegi cum se leaga unul de altul si la ce te ajuta pe tine ca profesionist.

Catalina Onu: Au existat oameni care au fost sceptici cu privire la Scoala IAA?

Victor Dobre: Sunt oameni care au fost sceptici si la ideea de Hristos si de Dumnezeu, sunt oameni care sunt sceptici la orice. Sigur ca nu ma astept sa am un grad de afinitate complet, total in industrie. Nu stiu, nu au existat critici. Cel putin pana acum n-au fost frazate obiectiuni clare vizavi de Scoala IAA. In nici un caz!

Catalina Onu: Exista un curs preferat, un profesor preferat al studentilor?

Victor Dobre: Asa cum este de la gradinita pana la ultima forma de invatamant. Iti place profesorul care seamana cel mai mult cu structura ta interna si atata tot. Sigur ca si aici exista preferinte, dar nu pot sa spun ca exista un star si restul nu. Toata lumea este preferata de acei studenti care se indentifica cel mai mult cu personalitatea si materia pe care o preda respectivul profesor. Cand la un curs, la un profesor merg trei studenti inseamna ca problema nu e la ei, este la profesor. Daca cel care intra in sala si se duce la catedra nu traieste pentru treaba asta si nu o face cu tot sufletul lui si cu toata fiinta lui si nu ii place ce face sau nu este sigur pe el sau are cel mai mic motiv pentru care are o retinere, eu l-as sfatui sa nu o mai faca pentru ca studentii simt si in momentul ala nu mai interactioneaza cu el si totul se sfarseste prin absenta in masa de la cursul respectiv. In momentul in care tu ca profesor traiesti pentru disciplina aia, o iubesti, e viata ta si pasiunea si hobby-ul si tot ce vrei, si dragostea dintai, in momentul ala devii absolut fermecator si suprem si toti studentii aia te vor iubi chiar daca predai o tampenie. Am terminat o facultate cu multi ani in urma si am vazut oameni care predau un domeniu extrem de arid, greu de inteles, complicat si care nici nu era esential pentru meseria de inginer, aveau totusi salile pline pentru ca erau carismatici. Daca esti carsmatic poti sa spui orice si iese bine. Daca nu esti carismatic mai bine te lasi de meseria de profesor.

Catalina Onu: Cand incepe Modulul 3?

Victor Dobre: Probabil ca nu o sa inceapa anul asta pentru ca este un modul foarte greu. Practic targetul sunt cei cu foarte multa experienta si care au nevoie mai degraba de un training de lidership creativ pentru ca lucram intr-o industrie creativa. Acolo va tinti Modulul 3 si va vorbi doar cu varfurile si atunci este foarte greu de lucrat contentul la el. Si mai greu este insa de gasit profesori dispusi sa vina. Clar nu vor fi profesori romani.

Catalina Onu: Exista deja vreo promisiune din partea unor profesori dispusi sa vina sa predea?

Victor Dobre: Exista o structura clara, exista niste discutii pe care le avem acum cu alte universitati din strainatate, cu CIM, INSEAD, cu Facultatea de Comunicare din Barcelona, dar si multe institutii de invatamant superior de renume care au cursuri de master in domeniul asta si unde se fac masterele pe bune. In momentul in care se vor concretiza discutiile atunci vom avea si nume de profesori. In momentul asta nu cred ca sunt relevante numele. Cred ca mai degraba este relevant targetul si faptul ca lucram la el.

Catalina Onu: Exista suficienti oameni interesati de acest Modul?

Victor Dobre: Da. Avem semnale ca piata are nevoie si ca vrea pentru ca am dovedit ca facem un lucru serios cu Modulul 1 si cu Modulul 2. E clar ca am trezit interes in momentul in care am comunicat ca exista si Modulul 3 si atunci trebuie sa muncim in continuare ca sa il facem. Nu avem cum sa nu il facem.

Catalina Onu: Exista o problema atat de mare in industrie la nivel de resurse umane pe cat se vorbeste?

Victor Dobre: Eu cred ca e o problema de atitudine la resursa umana si nu o problema de resurse umane in industrie. Pur si simplu cred ca asa cum exista tot felul de oameni pe orice nivel asa exista si in industria asta. Daca stii sa ti-i alegi nu ai o problema de resurse umane. In momentul asta, in 2009, exista suficienti oameni pregatiti in domeniu probabil o sa mai treaca o vreme pana o sa fie criza de oameni care era in 2008.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Branduri

Sectiune



Branded


Related