un interviu cu Mona Nicolici, CSR Communication Manager, Petrom
Petrom se numara printre castigatorii din acest an ai Premiilor de Excelenta IAA pentru Platforma de Corporate Social Responsibility “Respect pentru viitor”. Cu un buget de 10 milioane de euro pentru perioada 2007-2008, Petrom ramane cel mai mare “investitor” in programele de responsabilitate sociala, dar si initiatorul celor mai vizibile si de succes programe in acest domeniu. Ce inseamna acest premiu pentru companie, dar si care sunt activitatile “programate” pentru anul ce urmeaza in domeniul responsabilitatii sociale aflam de la Mona Nicolici, CSR Communication Manager Petrom.
Catalina Onu: Ce inseamna pentru dumneavoastra Premiul de excelenta IAA?
Mona Nicolici: Premiul primit de la International Advertising Association (IAA) este pentru noi un motiv de bucurie si un semn ca eforturile noastre din ultimii doi ani in domeniul responsabilitatii sociale, concretizate in platforma “Petrom: Respect pentru Viitor”, sunt apreciate, si, mai mult decat atat, recompensate cu premiul de excelenta de una dintre cele mai prestigioase organizatii de comunicare. Argumentul celor de la IAA pentru distinctia acordata a fost atat pentru noi standarde si profesionalism in comunicare, cat si pentru rezultate concrete ce recomanda actiunile de CSR ale companiei noastre ca un exemplu relevant profesional si etic.
Catalina Onu: De ce ati ales sa va implicati atat de vizibil in CSR?
Mona Nicolici: Petrom este o companie aflata intr-un complex proces de transformare si modernizare, incepand cu procesele tehnologice specifice activitatii noastre pana la modul in care facem business si relatia cu stakeholderii. Pe de alta parte, suntem o companie de petrol si gaze de aproximativ 30.000 de angajati care prin natura si amploarea business-ului pe care il desfasuram afectam mediul si comunitatile unde activam. Mai mult, o companie cu o importanta atat de mare pentru economia romaneasca, are responsabilitatea de a sprijini comunitatile, autoritatile si societatea civila din tara noastra. De aceea, responsabilitatea sociala este raspunsul nostru firesc la aceste provocari si, totodata, reprezinta angajamentul pe care ni l-am asumat fata de societatea romaneasca. Toate aceste preocupari au dat nastere platformei de responsabilitate sociala “Respect pentru Viitor” , iar principiile care stau la baza ei au fost integrate strategiei de business. Implicarea noastra in CSR este, asadar, nu numai vizibila, ci si profunda, intrucat se manifesta la toate nivelurile: in actiuni concrete de implicare comunitara, in relatia cu stakeholderii si in procesele interne ale companiei.
Catalina Onu: Credeti ca implicandu-va atat de activ in campanile de responsabilitate sociala stimulati si alte companii sa va urmeze exemplul?
Mona Nicolici: Inca de cand am pornit pe acest drum al responsabilitatii sociale ne-am dorit ca actiunile noastre sa genereze schimbari de atitudini si mentalitati si sa aiba ecou in randul tuturor stakeholderilor nostri, fie ca vorbim aici despre autoritati, comunitati, mediu de afaceri, mass media sau publicul larg. Acum 2 ani cand ne-am stabilit strategia de CSR am facut-o pe baze reale, tinand cont de realitatile din compania noastra si cele ale societatii romanesti. In urma cu cateva luni am realizat o cercetare si am constatat ca prin programele noastre, practic, am construit agenda publica din Romania in ce priveste problemele din aria responsabilitatii sociale. Astfel, constatam cu bucurie, dupa doi ani, ca agenda publica a inceput sa prioritizeze subiecte precum “folosirea rationala a resurselor”, “eficientizare energetica”, “protectia mediului inconjurator”. Se contureaza o societate civila, pe care o sprijinim in majoritatea proiectelor noastre, cu o voce mai puternica, care si-a asumat curajul si care vrea cu adevarat sa schimbe lucrurile. Vedem bugete din ce in ce mai generoase ale marilor companii care merg catre proiecte de responsabilitate sociala si un numar tot mai mare de initiative in acest sens.Personal, m-as bucura foarte mult ca tot ce am facut noi pana acum sa stimuleze “concurenta” intre companii in domeniul CSR. Pentru ca acest lucru ar duce la dezvoltarea noastra ca tara si ca societate.
Catalina Onu: Rezultatele obtinute pana in momentul de fata sunt pe masura investiilor/asteptarilor?
Mona Nicolici: Putem spune, fara modestie, ca obiectivele pe care ni le-am propus pentru fiecare proiect in parte s-au realizat cu succes. Si asta pentru ca asteptarile noastre au luat mereu in calcul resursele de care dispunem si obiectivele au fost trasate tinand cont de realitatile “din teren”. Investitiile au fost gandite si planificate in functie de necesitatile reale ale societatii si au fost directionate in domeniile importante pentru noi ca si companie- mediu, educatie, comunitati si angajati. Mai mult, investitiile in proiecte au generat rezultate concrete si, in unele cazuri, au depasit asteptarile, intrucat, pe langa aceste realizarii palpabile, au reusit sa genereze schimbari la nivel de atitudini si mentalitati.
Catalina Onu: Care dintre proiectele din cadrul platformei “Respect pentru viitor” a avut cel mai mare succes?
Mona Nicolici: Fiecare proiect in parte desfasurat in cadrul platformei “Respect pentru Viitor” a fost un success,, raportat la amploarea si la importanta specifica lui. Cred ca cel mai important este faptul ca am reusit intotdeauna sa ne respectam promisiunile si sa concretizam ceea ce ne-am propus. Din perspectiva comunicarii, cred insa ca “Parcurile Viitorului” este cel mai cunoscut dintre programele noastre.
Catalina Onu: Cat de mult a contribuit platforma “Respect pentru viitor” la imbunatatirea imaginii globale a companiei?
Mona Nicolici: Cred ca focusul in campaniile de responsabilitate sociala nu trebuie pus pe beneficiile de imagine, pentru ca atunci castigul este unul volatil. Atunci cand un manager de CSR se concentreaza doar pe castigul de imagine va constata in scurt timp ca a muncit degeaba. Dar daca ceea ce faci pentru comunitati, pentru angajatii tai sau pentru parteneri este plin de substanta, daca promisiunea pe care ai facut-o este tinuta, daca dialogul este unul transparent, iar rezultatele sunt concrete, palpabile si cu efecte pe termen lung, imaginea ta ca si companie sau ca partener de afaceri se schimba asa cum iti doresti. Si asta s-a intamplat in cazul nostru cu “Respect pentru Viitor” care, la nivel de perceptie a companiei, inseamna credibilitatea in randul stakeholder-ilor nostri si consolidarea pozitiei de business leader.
Catalina Onu: Ce proiecte ati pregatit pentru viitorul apropiat in domeniul CSR-ului?
Mona Nicolici: In 2009 vom continua, cu siguranta, programul "Parcurile Viitorului" inceput in 2007 in cadrul platformei de responsabiliate sociala "Petrom: Respect pentru Viitor". Am demarat, deja, discutiile cu autoritatile din Constanta pentru inceperea lucrarilor la cel de-al saselea parc construit de noi in cadrul acestui proiect. Asa cum stiti, in ultimii 2 ani am finalizat 5 astfel de parcuri, in zone unde ne desfasuram activitatea: Bucuresti, Ploiesti, Pitesti, Moinesti si Timisoara. Constanta este de asemenea o arie importanta pentru compania noastra, din punct de vedere al activitatilor de explorare si productie ai al statiilor de distributie din zona. Vom continua, de asemenea, programul educational "Resurse pentru Viitor" prin care ne propunem, anul acesta, sa marim gradul de constientizare in randul populatiei privind folosirea responsabila a resurselor naturale. Vom demara un concurs national intre scoli si pregatim activitati concrete pentru colegii nostri din Petrom, dar si pentru publicul extern. In aceasta vara vom organiza cea de-a doua editie a Taberei "Tara lui Andrei", destinata copiilor angajatilor nostri, unde 700 dintre ei vor invata sa actioneze ca cetateni responsabili fata de societate, mediu inconjurator si resurse. Tot in 2009 ne propunem sa continuam reimpaduririle unor zone din tara aflate in proces de desertificare. Nu in ultimul rand, vom continua sa sustinem si sa promovam voluntariatul in cadrul si in afara companiei, prin actiuni concrete.