"Graffiti este spatiul [in care] fac in continuare cu placere ceea ce fac"

un interviu cu Sorin Psatta, Director de Comunicare Integrata, Graffiti BBDO

Sorin Psatta este, pentru toata industria de marcomm din Romania, unul dintre reperele de profesionalism si consecventa. Ultima confirmare vine dupa premiile IAA, decernate in urma cu doua zile, cand domnul Psatta, Director de Comunicare Integrata al Graffiti BBDO, a primit premiul pentru sprijinirea constanta a asociatiei, dar si a mediului marcomm, de-a lungul intregii activitati. Initiem, cu domnul Psatta, seria de interviuri ale premiantilor IAA din 2009.

Ruxandra Gubernat: Ce inseamna premiul primit de la IAA? Prin ce actiuni credeti ca ati sprijinit industria de marketing si comunicare din Romania?
Sorin Psatta: Eu am “receptionat” acest premiu ca o recunoastere a celor 15 ani de activitate in industria de publicitate romaneasca, perioada in care, norocos fara indoiala (dar norocul si-l mai face omul si singur, nu-i asa?), am avut sansa sa “cresc” impreuna cu aceasta. Si sa contribui, dupa cum am stiut si am putut, la ridicarea standardelor comunicarii comerciale, ca sa zicem asa. Fireste ca m-a bucurat, desi nevasta-mea, cand l-a vazut, a comentat, usor ironic: “uite, acum macar poti spune ca nu ai lipsit de atatea ori de acasa de pomana”. Cat despre actiunile care cred ca ma califica, fiind un premiu acordat de IAA, pentru sprijinul adus acesteia indeosebi, as putea invoca multele luni de voluntariat pentru organizarea a trei editii Effie (munca deloc usoara si facuta in timpul meu liber, foarte putin de altfel) si, mai recent, activitatea din cadrul scolii IAA, unde predau un curs de comunicare. Dar nu o fac, ar trebui sa raspunda la aceasta intrebare cei care m-au premiat.

Ruxandra Gubernat: Pe cine ati nominaliza ca persoane relevante pentru industria de comunicare din Romania – persoane care nu au fost premiate de catre IAA?
Sorin Psatta: Ma pot gandi destul de usor la destule persoane relevante pentru industria de comunicare din Romania care nu au fost premiate de IAA la recenta gala. Trebuie insa retinut ca aceste premii sunt acordate de IAA Romania, singura in stare sa decida daca o asemenea persoana relevanta a sprijinit semnificativ organizatia. Asadar nu cred ca sunt calificat sa lansez nominalizari in acesta privinta.

Ruxandra Gubernat: Sunteti deja de un an Integrated Communication Director al Graffiti BBDO, dupa ce ati fost timp de 14 ani planner de succes. Ce schimbari s-au produs odata cu acceptarea functiei?
Sorin Psatta: Poate planner de 14 ani am fost cam ca Monsieur Jourdain, care facea proza fara sa stie, departamentul s-a infiintat in urma cu vreo 9 ani, fiind, intr-adevar, primul din Romania. Evolutia din 2008 a venit cumva firesc, grupul BBDO ajunsese sa numere mai multe companii si se simtea nevoia “exportarii” experientei acumulate de Graffiti la nivelul intregului grup. Este ceea ce incerc sa fac eu acum.

Ruxandra Gubernat: Cum se intampla ca ati fost atat de fidel Graffiti? Majoritatea oamenilor isi fac agentii proprii, dupa ce obtin suficienta notorietate. Ce v-a tinut in agentie?
Sorin Psatta: E curios, primesc intrebarea asta tot mai des, aproape ca ma ingrijoreaza. Mie mi se pare cat se poate de normal ca un “salariat” sa fie loial firmei in care lucreaza, atata vreme cat simte ca o poate face sa prospere si ca activitatea sa este recompensata corespunzator. Probabil ca sunt insa “de moda veche” iar notiunea de “recompensa corespunzatoare” are cu totul alt inteles pentru mine decat pentru mai tinerii mei colegi. Mult mai pe scurt, cred ca in agentia Graffiti (grupul BBDO) m-a tinut si ma tine in continuare ceea ce m-a si adus aici: faptul ca in acest spatiu fac in continuare cu placere ceea ce fac. Cat despre notorietate nu stiu ce sa va spun, chiar nu ma intereseaza.

Ruxandra Gubernat: Graffiti BBDO este, practic, prima agentie din Romania care a avut un departament de strategie. Cum se intamplau lucrurile in 1994 si cum se intampla acum, referindu-ne la planning?
Sorin Psatta: Am mai spus-o, in ’94 am fost chemat in agentie ca sa ajut la redactarea unui raport de cercetare, dupa care am inceput sa fac focus grupuri in-house si sondaje prin Bucuresti cu studenti. Rezultatele obtinute le utilizam in folosul agentiei, incercand sa “generam” concepte creative relevante pentru consumatori. Era o perioada de pionierat, uneori obtineam insight-uri fara sa stim ca sa numesc astfel. In vreo 5-6 ani am parcurs un drum care, in Anglia de exemplu, a durat decenii, astfel incat, cred ca in 2000, am infiintat departamentul de cercetare si strategie si am devenit planner cu acte in regula. Alaturi de alti doi colegi: Mihai Popa-Radu si Lorand Balint.

Ruxandra Gubernat: Va amintiti de primul client ? Cine a fost si cum l-ati ajutat ?
Sorin Psatta: Da, normal ca imi amintesc de primul client, asa cum imi amintesc si de prima mea prietena... Era un brand international, promitea ceva ieftin, rapid si bun, a organizat unul dintre primele pitch-uri din Romania, noi (cred ca eram vreo 5-6 angajati pe atunci) am facut o prezentare impresionanta, iar bomboana de pe tort a constat intr-un spectaculos raport de cercetare, cel despre care vorbeam mai devreme, intitulat “Eating soup habits in Romania”. Brandul se numea Knorr, nu am apucat sa-l ajut, insa, pentru ca am pierdut pitch-ul. Tot de prin perioada aceea imi mai amintesc despre un client, Rokura, pastrez si acum o propunere creativa refuzata de el, pe motivul ca e prea “indrazneata”, sunt sigur ca astazi ar trece aproape neobservata.

Ruxandra Gubernat: Care sunt proiectele care va sunt cele mai dragi si de ce?
Sorin Psatta: Proiectele cele mai dragi sunt Scandia si Dacia, Dacia si Scandia (ca sa nu supar pe nimeni). Probabil, pentru ca am pornit, pentru ambele, de la “zero”, cu Dacia din 2000, iar cu Scandia din 2004. Un alt proiect de care ma simt legat emotional este Neoset, cred ca era prin 1999 sau 2000, cand mi s-a cerut, literal, sa vin cu un insight la briefing-ul de creatie de a doua zi. Dupa probabil una dintre cele mai lungi nopti din viata mea, la briefing am povestit urmatoarele: “Vi s-a intamplat vreodata a ajungeti acasa si sa simtiti nevoia sa va rearanjati mobila prin camera? La mine o face, cam la 2-3 luni, nevasta-mea. De ce se intampla asta? Pentru ca te cam saturi de mobila veche si nu-ti permiti alta, asa ca rearanjarea functioneaza ca surogat de mobila noua. Ei bine, cu mobila Neoset (care era modulara), problema este rezolvata, nu te vei mai plictisi niciodata de mobila ta.” Si am incheiat, facand trimitere la sloganul Mobexpert – expertul tau in mobilier, competitorul principal de atunci: “Cu Neoset, expertul in mobilier esti chiar TU” . Dupa 2 minute, intalnirea se terminase si echipele de creatie se apucasera de lucru... Cred ca a fost una dintre putinele dati cand am vazut creativi fericiti.


Ruxandra Gubernat: Daca ar fi sa va aduceti o critica personala si una industriei care ar fi acestea ?
Sorin Psatta: Imi place foarte/prea mult sa ofer, imi este aproape teama sa primesc... ma angajez in multe, finalizez mai putine... nu prea reusesc sa-mi fac si sa ma tin de o lista de prioritati... imi cam neglijez familia (macar acum sunt constient de asta)... sunt sigur ca mai sunt si altele, dar ma opresc aici. Referitor la industrie, cred ca este prea orgolioasa, de cele mai multe ori fara motiv.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Festivaluri

Sectiune



Branded


Related