"Cu cat esti mai tanar, cu atat mai mult poti sa ii surprinzi pe ceilalti"

un interviu cu Natalia Stroe, Group Brand Manager, Sparkling Soft Drinks, Romania, Moldova, Bulgaria, FYROM, Coca-Cola

In 1998 a descoperit ca marketingul este domeniul care o pasioneaza si ii va aduce mult asteptatele implinirile profesionale, desi a studiat in paralel cu ASE-ul si arhitectura. Chiar daca au trecut de atunci mai bine de zece ani de zile, entuziasmul si dedicarea specifice inceputului si-au pastrat aceeasi intensitate, standardele spre care tinteste insa sunt fixate tot mai sus cu fiecare realizare. Asa se face ca, in prezent, Natalia Stroe este Group Brand Manager, Sparkling Soft Drinks, Romania, Moldova, Bulgaria, FYROM la Coca-Cola. Dar care au fost pasii pe care i-a urmat pentru a ajunge aici, care sunt calitatile absolut necesare pentru a face performanta, dar si ce compromisuri nu ar face niciodata aflam din interviul ce urmeaza.

Catalina Onu: Povestiti-ne despre ascensiunea dumneavoastra in cariera. Care sunt pasii pe care i-ati urmat pana sa ajungeti in functia pe care o detineti la Coca–Cola.

Natalia Stroe: Un prim pas bun, zic eu, a fost ca am inceput sa lucrez inca din anul II de facultate. Sigur, din ratiuni mai mult economice la momentul respectiv, dar asta a fost un inceput bun. Primul meu job a fost la Colliers International, unde, de fapt, foloseam mai mult cunostintele de arhitectura. Pe vremea aceea studiam si arhitectura in paralel cu ASE-ul, si a fost o perioada foarte frumoasa. Imi amintesc ce bucurie a fost cand am luat primul meu salariu. O suta de dolari. A fost o mare, mare realizare, una dintre cele mai mari bucurii pe care le-am simtit. Dupa, am inceput sa lucrez la fostul RJ Reynolds, in industria tutunului, actualmente JTI. Am inceput cum multi tineri o fac cu un job part time la receptie, facand de toate. Dupa aceea am inceput sa testez cam pe ce drum as vrea sa apuc, in ce domeniu as vrea sa ma specializez. Doi ani am lucrat in resurse umane, tot la JTI, dupa care m-am hotarat pentru marketing. Si de atunci, din 1998, lucrez in acest domeniu.

Catalina Onu: Care au fost oamenii care v-au influentat si ghidat de-a lungul carierei?

Natalia Stroe: Imi este in general greu sa numesc o singura persoana, pentru ca ceea ce ajungem fiecare la un moment dat, este rezultatul interactiunii cu un numar mare de oameni, in plan personal si profesional. Totusi, daca ar fi sa numesc pe cineva care mi-a marcat exact acel inceput de drum de care am vorbit adineaori, in mod sigur i-as numi pe doi profesori de la ASE, doi americani, care erau Visiting Lecturers in acel moment. Mi-au deschis exact perspectiva noua asupra unei lumi de business despre care nu mai auzisem inainte, ei venind si cu experienta unui sistem educational diferit, cel din Statele Unite. Asta m-a ajutat foarte mult. Pasii pe care i-am facut ulterior, apropo de ce s-a intamplat dupa JTI, li se datoreaza si lor. Adica, faptul ca m-am hotarat sa raman in marketing pentru ca mi-am dat seama ca asta ma pasioneaza si asta imi place. Dorinta de a lucra in Marketing m-a facut sa aleg Compania Coca-Cola, unde lucrez din 2004, si sa ajung sa ma ocup din ce in ce de mai multe branduri, de mai multe tari, cu o echipa din ce in ce mai mare. Pun si acum aceeasi pasiune in ceea ce fac ca si atunci cand m-am decis ca acesta este drumul pe care trebuie sa il aleg.

Catalina Onu: Asa cum spuneati, lucrati de peste patru ani la Coca-Cola, care sunt calitatile de care este nevoie pentru a face performanta si care va reprezinta cel mai bine pe dumneavostra?

Natalia Stroe: As incepe asa, metodic, sa spun ca un adevarat profesionist trebuie sa aiba in primul rand o baza solida de cunostinte teoretice. Eu pun mare pret pe asta, atat in ceea ce ma priveste, cat si atunci cand vine vorba de oamenii cu care lucrez. Conteaza, de asemenea, forta personala de a-ti urmari un drum pe care incerci sa ti-l definesti, perseverenta in tot acest proces, dar si dorinta de a castiga, mai mult decat orice, respectul celor cu care lucrezi indiferent ca ei sunt colegi, superiori sau membri in echipa ta. O consecinta importanta este atragerea respectului celorlalti care trebuie fundamentat pe experienta si pe o mare-mare doza de bun-simt. Eu cred ca sunt pe drumul cel bun din punctul de vedere al valorilor pe care le-am descries. Sigur, ca oricine, mai am de facut pasi importanti, dar eu sunt multumita de felul in care evoluez.

Catalina Onu: Cat de mult conteaza brandingul personal, vorbim aici de notorietate si vizibilitate, pentru compania la care lucrati?

Natalia Stroe: Cand lucrezi in companii care au la randul lor o reputatie puternica, un branding solid, asa cum este Coca-Cola, exista un transfer de imagine din ambele parti. Nu este foarte corect sa spui doar ca o persoana sau alta aduce beneficii unei compani lucrand acolo, fiind totodata incorect sa spui ca este doar invers. Intotdeauna este un echilibru intre cele doua parti.

Catalina Onu: Stim cu totii ca pentru a avea realizari cat mai bune avem nevoie de motivatie. Ce va motiveaza pe dumneavoastra in fiecare dimineata atunci cand intrati pe usa biroului?

Natalia Stroe: Personal, am niste standarde foarte inalte pe care le aplic si la mine si la cei cu care lucrez. Ma motiveaza lucrurile care ma fac sa imi dau seama ca fac niste progrese catre acele standarde. Si de aceea, de cele mai multe ori, este bine sa nu fii multumit cu tine insuti, ci sa fii si critic.

Catalina Onu: Care sunt realizarile din pozitia de Group Brand Manager, Sparkling Soft Drinks, Romania, Moldova, Bulgaria, FYROM de care sunteti cea mai mandra?

Natalia Stroe: Imi este greu sa numesc o actiune sau alta, odata pentru ca sunt foarte multe si in al doilea rand este ca si cum ai ruga parintii sa-ti spuna care este cel mai destept dintre copiii lor sau un regizor sa iti spuna care este cel mai frumos film. Este foarte greu. Intotdeauna exista plusuri si minusuri la fiecare proiect. Dar trebuie sa recunosc ca sunt realmente mandra de rezultate, adica de faptul ca in toate tarile, marcile din categoria de bauturi carbogazoase de care ma ocup sunt lider in segmentul lor. Asta pentru mine face mai mult decat o mie de actiuni de care as fi mandra, dar care nu ar duce la un rezultat bun. Faptul ca lucrez cu oamenii din echipa mea care sunt tineri si pasionati de ceea ce fac, reprezinta o realizare. La fel, sunt lucruri care, de fapt, sunt rezultatul unui cumul intreg de evenimente care se petrec pe parcursul unor ani.

Catalina Onu: Credeti ca profilul liderului din 2009 este diferit de cel din momentul in care v-ati inceput cariera? Cum credeti ca se va schimba in urmatorii ani?

Natalia Stroe: Atunci cand mi-am inceput eu cariera, notiunea de lider nici nu era foarte folosita. Atunci lumea isi dorea foarte mult sa ajunga manager. Era o notiune foarte noua pe care incercam sa o intelegem. Cam asta cred ca ar fi principala diferenta intre cele doua perioade. S-a format o generatie de manageri de-a lungul timpului, din care fac si eu parte, dar care acum aspira sa ajunga intr-adevar lideri. Cred insa ca termenul acesta este prea mult folosit, s-a banalizat deja. Este ca un bun comun pe care il folosim de fiecare data cand vrem sa dam greutate unei anumite afirmatii. In realitate a fi lider presupune niste standarde foarte inalte. In aceasta perioada de provocari economice, toti managerii care aspira sa devina lideri vor avea ceva de invatat.


Catalina Onu: Ati simtit vreodata ca superiorii, clientii, mass-media sunt sceptici in ceea ce priveste competenta dumneavoastra in domeniu doar pentru faptul ca sunteti tanara? Credeti ca exista idei preconcepute in Romania din punctul acesta de vedere?

Natalia Stroe: Mie nu mi s-a intamplat niciodata sa ma lovesc de astfel de lucruri. Dimpotriva, as zice, am avut un avantaj ca sunt tanara pentru ca lumea m-a privit cu deschidere si la randul meu am putut sa demonstrez ceva. Poate si pentru ca nu m-am simtit intimidata de anumite conjuncture. Pana la urma conteaza ceea ce faci, ceea ce spui sau ceea ce esti in stare sa dovedesti. Si cu cat esti mai tanar, cu atat mai mult poti sa ii surprinzi pe ceilalti cu pasiunea si energia ta. Nu prea cred in abordarile extreme. Adica, nu prea incurajez frustrarile care pot aparea atunci cand unele persoane se considera sau nu incadrate intr-anumite categori discriminate. Consider ca, daca vrei realmente sa faci ceva poti sa o faci oricum. Totul este sa fii impacat cu asta si sa te concentrezi pe ceea ce ai de facut. Nu pe pe forma, ci pe fond.

Catalina Onu: Care este motivul pentru care ati renunta sa lucrati la Coca Cola si ce compromisuri nu ati face niciodata?

Natalia Stroe: Compromisul pe care nu l-as face niciodata indiferent de ce companie am vorbi ar fi sa lucrez cu oameni neprofesionisti, oameni inflexibili, oameni care n-au nici o sclipire de pasiune pentru domeniul pe care si l-au ales. Cred ca adevaratii profesionisti stiu sa evite aceste compromisuri. Revenind la capitolul alegeri, adevaratii profesionisti stiu sa aleaga exact domenii si companii unde nu sunt nevoiti sa faca astfel de compromisuri.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related